Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Aansluiten bij ouders met een lvb

Daphne de Kam
Participatief ontwerponderzoek naar hoe professionals door het volgen van een MOOC beter aan kunnen sluiten bij ouders met een licht verstandelijke beperking. In de scriptie is ook een link terug te vinden van de MOOC die is ontworpen naar aanleiding van het onderzoek.

Walk 'n Stop, een applicatie ontworpen ter versterking van het sociaal netwerk van mensen met een verstandelijke beperking

Ruben Robbeets
Mensen met een verstandelijke beperking hebben een beperkt sociaal netwerk. Via een applicatie kan dit netwerk uitgebreid of versterkt worden.

Onderzoek naar psychometrische kenmerken en bruikbaarheid van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling – Verkort (SEO-V)

Emilie Vandeputte
In deze scriptie worden psychometrische kenmerken en de bruikbaarheid van de SEO-V onderzocht. Het is zowel een kwantitatief als een kwalitatief onderzoek.

Zie jij in welke fase ik zit

Evi Van Weyenberg
Op welke manier kunnen begeleiders, binnen een ambulante en mobiele dienst, meer inzichten verkrijgen over de theorie van de sociaal-emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke beperking?

Het gebruik van SMOG-gebaren

Tine Arras Sien Hermans
Spreken Met Ondersteuning van Gebaren wordt op vele plaatsen in Vlaanderen gebruikt door personen met een verstandelijke beperking. Omdat het een duidelijke inspanning vraagt om te gebruiken, zijn begeleiders er echter niet altijd even intensief mee bezig. We onderzochten in welke omstandigheden SMOG het meest gebruikt wordt.

"Alles goed, enkel wat ziek in mijn borst" Borstkanker bij mensen met een verstandelijke beperking

an latoir
Kanker eist veel van mensen. Hierbij is een individuele aanpak vereist. Mensen met een verstandelijke beperking moeten benaderd worden als volwaardige burgers met specifieke noden.

Een noodsituatie, wat nu?

Riet Philips
Personen met een verstandelijke beperking leren handelen in een noodsituatie en een draaiboek opstellen voor de begeleiding.

Gebaren in hun verschillende gedaantes, Belgische editie

Babette Maessen Carmen Swinnens Ellen Rombouts Bram Vandaele
In deze scriptie werd nagegaan wat het verschil is in transparantie of duidelijkheid tussen de gebaren uit de Vlaamse Gebarentaal (VGT) en Spreken Met Ondersteuning van Gebaren (SMOG). Het doel was om te kijken of er een indicatie is om SMOG te vervangen door de VGT op basis van transparantie. Uit de resultaten van het onderzoek bleek dit niet het geval te zijn, al sloot dit een vervanging niet meteen uit.

'Dit is wat ik wil' Hoe kunnen personen met een verstandelijke beperking meer inspraak hebben in hun persoonlijke handelingsplannen

Evelien De Hert
Een zoektocht naar een manier om samen met de cliënten met een verstandelijke beperking inspraak te geven in hun persoonlijke handelingsplannen en toekomst.

Exploring Effects of Sexual Assistance: A "Good Practice" Case Study on Sexual Assistance for an Individual With Intellectual and Physical Disabilities

Quinten Verdonck
Deze scriptie onderzoekt waarom Seksuele dienstverlening voor personen met een beperking tot goede resultaten kan leiden. Sociale vaardigheden, warme ondersteuning en een reflectieve attitude vanwege de dienstverleenster zijn enkele van de belangrijkste protectieve factoren.

Good sexuality starts with (good) Total Communication

Thyra Degroote
Relationele en seksuele beleving bij mensen met een verstandelijke beperking aan de hand van Totale Communicatie.

Persoonsvolgende financiering? Ik snap het!

Yasmine Vandoninck
Op zoek naar informatieversterking, tijdens de invoering van PVF, voor en met mensen met een beperking.

De 'cyclus van seksueel misbruik' bij geïnterneerden met een verstandelijke beperking: een dossier-analyse binnen werking 'Ontgrendeld' - Centrum OBRA vzw.

Annelien Genbrugge
 Personen met een beperking: wat maakt een slachtoffer ook dader van seksueel misbruik?  “Ik besef nu dat het niet mijn fout is dat ik als kind misbruikt werd. En dat het dus ook niet de fout is van mijn slachtoffer dat ik haar misbruikt heb.”- participant uit het onderzoek van Ricci en Clayton (2008).Seksualiteit is vandaag de dag een aantrekkelijk en veelbesproken thema. De taboesfeer errond is reeds verlaten, maar het betrekken op personen met een verstandelijke beperking is een onderwerp dat nog vaak ontkent of genegeerd wordt.

Humanoid robot for sign language

Guy Fierens, Stijn Huys & Jasper Slaets Stijn Huys Jasper Slaets
Gebarentolk in je rugzakSinds 1 september 2015 werken de Vlaamse scholen volgens het M-decreet. Dit decreet biedt kinderen met een beperking de kans om zo veel mogelijk deel te nemen aan het gewone onderwijs. Laptops, rekenmachines of langere toetstijden zijn voorbeelden van mogelijke middelen die kinderen met een beperking kunnen helpen om zo het standaardniveau na te streven. Zo kunnen kinderen met lichte verstandelijke beperkingen en ernstige leerstoornissen een plaats vinden in het gewone onderwijs.

De planning van de nalatenschappen van de ouders van een mentaal gehandicapt kind en de nieuwe wetgeving inzake het bewind

Helena Hoogewys
Mijn masterproef handelt over de familiale vermogensplanning van ouders met een mentaal gehandicapt kind en de nieuwe wet inzake bewind.Elke ouder wil de toekomst van zijn kind zeker zien. In de meerderheid van de gevallen voorziet het kind zelf grotendeels in die zekerheid, maar er zijn ook gevallen waarin het kind niet zelfstandig kan functioneren.

Zo veel meer dan 'babbelen'.

Margot Van Puyenbroeck
Snoer mij niet de mond!Wanneer ik mijn stem gebruik dan produceren mijn stembanden klanken die tot slot woorden vormen. Zo komen er hele zinnen uit mijn mond. In vele gevallen wordt er naar mijn woorden geluisterd. Maar, wat met mensen met een verstandelijke beperking? Zij hebben ook een stem, maar wordt er naar hen ook ‘echt’ geluisterd?Velen onder ons gaan ervan uit dat mensen met een verstandelijke beperking niet in staat zijn om hun eigen gedachten, gevoelens en wensen kenbaar te maken.

Ergotherapie met een focus op de relatie

Jorina Meulebrouck
Kwaliteit van leven! Hoe wordt dit bereikt bij volwassen personen met een verstandelijke beperking?Kwaliteit van leven is een steeds belangrijker begrip binnen onze samenleving. Indien er aan personen wordt gevraagd wat voor hen kwaliteit van leven is, zullen zij elk een verschillend antwoord geven. Schalock beschrijft dat kwaliteit van leven bereikt wordt aan de hand van verschillende factoren. De mate waarin iemand zelfstandigheid, sociale participatie en welzijn ervaart, in combinatie met het belang dat een persoon hieraan hecht, bepaalt de kwaliteit van het leven (Schalock, 2010).

Een kwalitatief onderzoek naar de invloed van de interneringsmaatregel op het sociaal netwerk van (voormalige) geïnterneerden

Laura Thomas
“Hij heeft levenslang, maar wij hebben ook levenslang!” Joke is de moeder van Bart, een geïnterneerde man die na een langdurig verblijf in de gevangenis momenteel in de psychiatrie is opgenomen. Over de diagnose (schizofrenie), de maatregel (internering) en de mogelijke gevolgen, kreeg ze tekst noch uitleg. Ze ervoer heel wat stigmatisering en stootte meermaals op onbegrip en gebrek aan ondersteuning. Joke besloot zich daarom zelf actief in te zetten voor de toekomst van haar zoon. Jokes getuigenis illustreert de situatie van vele sociaal netwerkleden van geïnterneerden in Vlaanderen.

Speeltuin voor allen: een theoretische benadering van hoe een speeltuin toegankelijk kan ingericht worden

Delphine Ornelis
Een speeltuin voor iedereenOp daguitstap met een inclusieve jeugdbeweging, zowel voor kinderen met een beperking als voor kinderen zonder beperking, wil de leiding graag met de kinderen even in een speeltuin spelen. De meeste kinderen vinden al snel hun weg in de speeltuin maar enkele kinderen blijven staan.

Iedereen Online

Tim Van Onckelen, Axelle Vanbesien, Joke Sips, Niels Straetmans & Femke Strijbos Tim Van Onckelen Axelle Van Besien Joke Sips
Iedereen online (http://www.iedereenonline.eu) is een initiatief van 5 studenten orthopedagogie aan de Artesis Plantijn Hogeschool te Antwerpen. Naar aanleiding van ons project in verband met sociale media bij personen met een verstandelijke beperking hebben we deze website en bijhorende workshop ontwikkeld.De website heeft als doel om mensen met een verstandelijke beperking specifiek en mensen met een afstand tot technologie in het algemeen, kennis te laten maken met enkele internettoepassingen.

Drie portretten van personen met een verstandelijke beperking: samen inzetten op talent. Drie praktijkvoorbeelden van talenten achter organisaties

Karolien Buys
Drie portretten van personen met een verstandelijke beperking: samen inzetten op talent.Drie praktijkvoorbeelden van talenten achter organisaties. Mensen met een verstandelijke beperking hebben talenten, toch worden deze niet altijd in de verf gezet. Dit onderzoek wil net de nadruk leggen op wat mensen wel kunnen, wat zijn hun sterktes. We gaan in de samenleving steeds verder weg van het deficitdenken, wat betekent dat we niet meer enkel focussen op wat iemand begrenst, wat mensen niet kunnen.

Leerlijn MOS OV1-type2 Ideeënbundel voor een gedifferentieerde lesinvulling

Johanna Rotté
Bewust BEPERKT of beperkt BEWUST?Kunnen mensen met een beperking meebouwen aan een duurzame toekomst?‘Duivelse hagelstormen’, ‘Opwarming van de aarde’, ‘Ligt de Sahara binnenkort op de Brusselse Grote Markt?’. Nergens is een actueler thema te bespeuren dan de huidige klimaatperikelen. Jarenlang verruilden wereldleiders CO2 voor schone lucht, maar bakten er op de klimaatsconventies verder niet veel van.Noem het idealistisch of naïef, maar iedereen kan nu (nog) zijn steentje bijdragen.

Viamigo: Een vriend op weg

Jade Mertens Shannen Molemans Shana Nauwelaerts Sien Smeuninx
We kozen voor deze bachelorproef vanuit een sociale bewogenheid. Veel studenten vinden ‘onderzoek’ misschien nietszeggend, maar wij zijn overtuigd dat we via dit onderzoek een kleine bijdrage kunnen leveren aan meer sociale inclusie voor mensen met een verstandelijke beperking. Sociale inclusie staat voor gelijkwaardigheid en volwaardig burgerschap vanuit het perspectief dat de verantwoordelijkheid voor de integratie van mensen met een functiebeperking in grote mate bij de samenleving ligt. We moeten de instituties van de samenleving veranderen, om tot meer sociale inclusie te komen.

Het klasgebeuren bij leerlingen met ernstig meervoudige beperkingen

Lies De Pauw Hanne Engels
Wat als … er leerlingen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) in je klas zitten?door Lies De Pauw en Hanne EngelsKinderen en jongeren met ernstig verstandelijke én ernstig motorische beperkingen hebben net als iedereen recht op onderwijs. Maar wat als deze leerlingen in jouw klas terecht komen? Leerlingen met EMB zijn door hun beperkingen volledig afhankelijk van hulp bij alledaagse activiteiten, zoals eten, spelen, aankleden,… Daarnaast kunnen ze vaak niet praten en is het aan de leerkracht om hun subtiele signalen te begrijpen.

Moslims in Vlaanderen over disability en "zorg"

Karima El Boujaddayni
Hoe kijken moslims in Vlaanderen naar een handicap?Waarom moet een doof kind het gehoorapparaat uitdoen als er familiebezoek is? Waarom mag een meisje haar kousenbroek nooit uitdoen in het dagcentrum? Waarom is de opkomst van moslimouders op oudercontacten zo laag in het buitengewoon onderwijs? Hebben allochtone gezinnen een ‘andere’ aanpak nodig? Het zijn slechts enkele van de vele vragen die gesteld worden in het onderwijs en in de zorgsector.In de praktijk kunnen moslims positief, maar ook negatief tegenover een handicap staan.