Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Pootjebaden in lyrisch water

Eline Van Keymeulen Milan Lambrecht Gianni De Bondt
Hoe maken we poëzie aantrekkelijker, toegankelijker en meer vanzelfsprekend binnen de eerste graad van het secundair onderwijs? Dat is de vraag waarop deze bachelorproef een antwoord tracht te formuleren. Op basis van een praktijkgericht vooronderzoek en een grondige literatuurstudie werd een passende tool uitgewerkt die klaar is om ingezet te worden in de klaspraktijk. De tool volgt de leerlijn van Hans Das, die zijn werk baseerde op de inzichten van Jordi Casteleyn en Theo Witte. Het resultaat is een poëzieboekje dat tien gevarieerde gedichten omvat, vergezeld door bijhorende belevingsgerichte opdrachten, enkele basisbegrippen uit de lyrische wereld en prachtige illustraties van Carll Cneut.

Hoogbegaafde jongeren aan de universiteit: ontwikkeling van een aanbod voor studie-ondersteuning

Eline van den Muijsenberg
Sommige hoogbegaafde studenten ervaren belemmeringen in de transitie naar het hoger onderwijs en presteren lager dan verwacht, ondanks het potentieel om sterke academische resultaten te behalen. Om in te spelen op hun noden, werd in deze masterproef het coachingstraject 'Hoogbegaafd? En toch loop je vast bij het studeren?' ontwikkeld en geëvalueerd.

Structurele jongerenwerkingen: vrij ondernemen in een vertrouwde omgeving

Eulaly Vanroelen
Structurele jongerenwerkingen in Vlaamse musea schieten als paddenstoelen uit de grond, maar hoe participatief en co-creatief gaan ze te werk? Ontdek in dit onderzoek niet enkel de structuur en inhoud van zo'n structurele jongerenwerking, maar ook hun toekomst in het Vlaamse landschap.

Angst mag er zijn, maar mag je niet leiden

Willeke Van Laken
Een aantal mogelijkheden waarmee een maatschappelijk werker in de residentiële voorziening aan de slag kan om met de angst van lagereschoolkinderen om te gaan na een uithuisplaatsing in Zuid-Afrika.

Hoe Brugse burgers betrekken bij het project SerVies en bewust maken over de fijnstofproblematiek?

Amber, Yara, Jasper, Jelle, Sefora, Sophie Van Houtte, Abdel Mawgoud, Sissau, Vandecappelle, Ferreira, Joye Yara Abdel Mawgoud Amber Van Houtte Jelle Vandecappelle Jasper Sissau Sefora Ferreira Sophie Joye
Deze scriptie gaat over participatiemethodieken om Brugse bewoners te betrekken bij het oogsten van fijnstof. Er wordt daarnaast uitgelegd hoe je de beste oogstbuurten kiest en als laatste wordt het idee voor een mini-expo toegelicht.

Wat als pijn niet stopt

Jasmine Hackert
De scriptie bevat een moraalwetenschappelijk onderzoek naar de betekenis van pijn bij chronische pijnpatiënten. Chronische pijn heeft inlvoed op het 'zelf'. De scriptie onderzoekt wat de rol van een moreelconsulent kan zijn bij het begeleiden van chronische pijnpatiënten.

Spelen... een ontspannende uitdaging

Tine De Coninck
Deze scriptie gaat over spelmethodieken bij kinderen met een verstandelijke beperking en/of autisme die moeite hebben met spelen. Via deze methodes, met handleiding voor leerkrachten en begeleiders, komen ze uiteindelijk meer tot spel, waarbij ook andere ontwikkelingsgebieden aangesproken worden.

Toolbox formatieve evaluatie

Hanne Verheyden Lauren Claes
Formatieve evaluatie is de toekomst binnen het Vlaamse onderwijssysteem. In dit onderzoek werd nagegaan wat de invloed is van formatieve evaluatietools op het geven van feedback en op de leerling motivatie binnen het modernevreemdetalenonderwijs.

Moodcase

Coline Derycke Delphine Hoedt Charlotte Ladon Evie Adriaen Lise Dhaeze Anke Batsleer Nikita Verstraeten Coline Derycke
Het ontwikkelen van methodieken om aan tevredenheidsmetingen te doen bij kinderen van 6 tot 12 jaar met een verontrustende opvoedingssituatie, verblijvend in vzw Kompani.

De box op weg naar ontmoeting. Ontmoeting stimuleren tussen ouders in de kinderopvang.

Romy Vanderheeren Lauren Roelens Fran Goetghebeur Elise Trotta Ann-Gaëlle Dejonghe Lisa Gysel Tine Devreker Mayke Desal
In kinderopvang vzw Wieltjeshove hebben wij, acht studenten uit het studiegebied Sociaal Agogisch Werk uit Vives Hogeschool Kortrijk, onze bachelorproef uitgewerkt. Ons doel was om ontmoeting tussen ouders in de kinderopvang te stimuleren. Het proces en de resultaten kan u hier uitgeschreven terugvinden.

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Elke Duvillers Emma Bierens
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Emma Bierens Elke Duvillers
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.

FOTOGRAFIE ALS HULPBRON IN HET GROEIPROCES VAN JONGEREN TUSSEN 12 EN 20 JAAR

Lore Dehertogh
Mijn scriptie gaat over de manier waarop fotografie een bijdrage kan leveren aan het groeiproces van jongeren tussen 12 en 20 jaar. Ik schreef deze zodat sociaal-agogisch werkers fotografie kunnen inzetten in hun werk met jongeren. Om dit te verwezenlijken kwam op basis van dit onderzoek een handleiding tot stand.

Samen spel - wil ik wel!

Evelyne De Bruyne
De leerlingen van de school botsen op een pest- en vervelingsprobleem tijdens speeltijdmomenten. Observaties uitgevoerd door leerkrachten tonen aan dat het pesten vooral een gevolg is van de verveling. Hierdoor wordt de inrichting/functie van de speelplaats in vraag gesteld: is deze wel uitdagend genoeg?
De literatuur sluit zich hierbij aan en toont aan dat beide elementen met elkaar in contact staan. Hieruit komt de vraag: ‘Hoe kunnen leerkrachten samen met lagereschoolkinderen een uitdagende speelplaats creëren met als doel om samenspel tussen kinderen te bevorderen?’.

SPLONK voor anderstalige nieuwkomers

Liesbeth De Vriendt
Steeds meer scholen krijgen te maken met anderstalige nieuwkomers in de klassen. Hoe gaat u met deze leerlingen aan de slag als de school geen aanspraak maakt op aanvullende lestijden? De SPLONK-box ontstond, een uitdagende box vol spelletjes die de anderstalige leerlingen aanzetten om op een speelse manier de Nederlandse woordenschat in te oefenen.

Gedragsproblemen: nieuwe uitdagingen voor leraren na de invoering van het M-decreet

Femke Nijs
Sinds de invoering van het M-decreet komen er meer leerlingen van het buitengewoon onderwijs op de reguliere schoolbanken terecht. Dit vormt echter een heuse uitdaging voor leerkrachten. Deze bachelorproef onderzoekt hoe leraren kunnen omgaan met leerlingen die ernstige gedragsproblemen vertonen. In het kader hiervan is de website “eerste hulp bij probleemgedrag” ontwikkeld. Deze website vormt een inspiratiebron met praktische tips voor alle lesgevers.

De sociale waarde van musea en kunstencentra: een studie over het maken van verschil in zeer bijzondere plaatsen

Filip Permentier
In deze studie wordt de sociale rol van musea en kunstencentra bevraagd. Het onderzoek behelst twee aspecten: theorie en praktijk. In het praktische luik werd een waaier aan antropologische methodieken gebruikt om de output, outcome en impact van museumpraktijk op het spoor te komen.

Voorspellen van de sociale beleving van nieuwsartikels met behulp van sentimentanalyse

Michelle Gybels
Lezers kunnen op Facebook reacties plaatsen onder nieuwsartikels. In het kader van deze thesis is met behulp van verschillende machine learning technieken automatisch voorspeld wat het uitgedrukte sentiment van deze reacties is: negatief, positief of neutraal/objectief. Voor de eigen case is gekozen voor artikels van Het Belang van Limburg.

A.D.E.M. voor de HerstelAcademie!

Herbots Marleen
Mijn eindwerk betreft een omkaderingsmodel voor de ervaringsdeskundige vrijwilligers van de HerstelAcademie Halle-Vilvoorde. De onderzoeksvraag is: “Welke behoeften hebben deervaringsdeskundige vrijwilligers van de HerstelAcademie Halle-Vilvoorde op vlak van omkadering en hoe kunnen deze behoeften optimaal ingevuld worden?”

Hoe lerarenopleiders van STEM-richtingen hun studenten een onderzoekende houding bijbrengen.

Bart Huyghe
In onze maatschappij is er nood aan afgestudeerden met een STEM-profiel en een sterk onderzoekende houding. Het spreekt dus voor zich dat STEM-leerkrachten in secundaire scholen van grote invloed zijn en daarmee dus hun opleiding. In deze scriptie onderzocht men hoe lerarenopleiders van STEM vakken invulling geven aan deze specifieke taak en of er beïnvloedende factoren zijn.

Eigen Kracht-conferenties in de Geestelijke Gezondheidszorg: voldoende kracht van het netwerk?

Kristine Donche
.Krachtgerichte en netwerkversterkende methodieken zoals Eigen Kracht-conferenties worden vaak toegepast in de jeugdhulpverlening maar vinden tot op vandaag weinig ingang in de Geestelijke Gezondheidszorg. Stigmatisering en vooroordelen maken dat sommige hulpverleners te weinig geloven in de kracht en competenties van hun cliënt en zijn netwerk. Wil men streven naar een meer herstelgerichte zorg waar de cliënt zijn leven en zorg in eigen hand heeft dan kan EK-c een positieve aanvulling zijn op het bestaande aanbod.

'Dit is wat ik wil' Hoe kunnen personen met een verstandelijke beperking meer inspraak hebben in hun persoonlijke handelingsplannen

Evelien De Hert
Een zoektocht naar een manier om samen met de cliënten met een verstandelijke beperking inspraak te geven in hun persoonlijke handelingsplannen en toekomst.

Vermaatschappelijking van de zorg binnen de integrale jeugdhulp: Effectiviteit van familienetwerkberaden

Jana Tegethoff
Het familienetwerkberaad is een methodiek in de jeugdhulp die bijdraagt aan het versterken van sociale netwerken. Een familienetwerkberaad is een overleg tussen de cliënt, de familieleden, vrienden, andere belangrijke personen voor het gezin en één of meer zorgverleners, met als doel de krachtbronnen en mogelijkheden van het netwerk in kaart te brengen.
In deze scriptie wordt de effectiviteit van het familienetwerkberaad onderzocht.

Geluk: Een explorerend onderzoek naar methodieken over geluk in de basisschool

Lisa Pareyn
Meer en meer leerlingen uiten signalen dat ze ongelukkig zijn. Dit zette ons ertoe aan om methodieken over geluk te verzamelen. Eén onderzoeksvraag staat centraal: “Welke methodieken kunnen een goede basis vormen, voor het ontwikkelen van lessen rond geluk voor kleuters en lagere schoolkinderen?”. Ons finaal doel is het formuleren van adviezen met betrekking tot de implementatie van methodieken rond geluk.

Knibbel knabbel knuisje, wie gebruikt er in jouw huisje? Onderzoek naar de effectiviteit van de MaPa-box in het OCJ Brugge

Lieselot D'Hoop
Een informatief gesprek voeren met een kind is geen makkelijke opgave, zeker niet als dit kind zich bevindt in een verontrustende opvoedingssituatie (VOS). Binnen de Ondersteuningscentra Jeugdzorg (OCJ’s) moeten diverse methodieken soelaas bieden. Helaas is er geen éénduidige werkwijze die voor elke probleemsituatie geschikt is. Het Medisch Sociaal Opvang Centrum (MSOC) Vlaams-Brabant richt zich met de MaPa-box op kinderen met ouderlijk druggebruik. Het betreft hier vooral kinderen van kleuter- en lagere schoolleeftijd. MaPa verwijst naar het onderwerp van de gesprekken met deze doelgroep, namelijk de druggebruikende ‘ma’ en ‘pa’. Hierbij gaat het zowel over alcohol als drugs. Met deze methodiek tracht men beter in te spelen op de belevingswereld van deze kinderen. Ook moet de communicatie vereenvoudigd worden tussen de hulpverlener en het kind. Bovenal kan de box bijdragen tot een concretisering van het druggebruik van de ouders en de gewaarwording hiervan bij hun kinderen. Maar in welke mate is de MaPa-box bruikbaar voor consulenten van het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg?