Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Machine-learningapplicaties voor overnames en fusies: startupwaardering met XGBoost en neural networks

Seppe Housen
Recent waren er verschillende overnames binnen de game-industrie. Deze kaderden veelal in de strijd
om de meta-verse. Ook in vele andere sectoren zijn mergers and acquisitions (M&A) belangrijk voor
de groei van de ondernemingen. De literatuurstudie in dit onderzoek onderscheidt drie domeinen
waarin machine learning kan bijdragen in het M&A-proces. Zo kan machine learning ingezet worden
om het voltrekken van M&A te voorspellen, te voorspellen wat de voordelen zijn van M&A of om de
waardering van een onderneming te voorspellen. In dit onderzoek worden verschillende machinelearningmodellen vergeleken voor het waarderen van startups binnen de M&A-context. XGBoost en
neural networks bewijzen hierbij een verbetering te zijn ten opzichte van eenvoudigere modellen zoals
lineaire regressie.

Onderzoek naar variabelen die een invloed kunnen hebben op de selectie van educatieve apps door leerkrachten secundair onderwijs.

Tom De Schepper
Ontwikkelaars van digitale leermiddelen houden in hun business model doorgaans enkel rekening met de prijs van de ontwikkeling en het kanaal waarlangs de leermiddelen verspreid worden. In deze educatieve masterproef onderzoeken we de verwachtingen van leerkrachten.

De meerwaarde van meditatie bij de behandel- en herstelfase van kanker

Silke Duym Jolien Wieme Silke Duym Margot De Bruyn
De meerwaarde van meditatie bij de behandel- en herstelfase bij kanker. Bachelorproef geschreven in 2020-2021 door studenten ergotherapie.

Op welke manier kan men het doelpubliek van A2A2 melk bereiken door het voeren van gerichte marketing?

Julie De Jaeger
Op welke manier kan men het doelpubliek van A2A2 melk bereiken door het voeren van gerichte marketing?

SAP Deployment Automation & CI/CD Deployment in Hybrid Cloud

Denys Slyvka
Deze thesis is een bondige verslaggeving over een verbetering van een langdradige en ingewikkelde
installatie van SAP-ERP systemen. Door het resultaat dat behaald werd tijdens de uitvoering bestaat
de kans tot een foute installatie niet meer.

React Context API and Hooks compared to other Framework Hooks implementation and State Management

Mathias Dauwe
De scriptie bevat een studie van het nieuwe concept van React, de JavaScript-bibliotheek van Facebook, genaamd React Hooks. De React Hooks worden besproken en vervolgens vergeleken met hun concurrenten wat resulteert in een kritisch besluit.

Deconnectie of evenwichtige connectie? Een exploratieve studie rond digitale ontkoppeling bij werknemers

Alice Verlinden
Deze masterthesis is een kwalitatief en exploratief onderzoek rond digitale ontkoppeling van ICTs bij werknemers.

Het gebruik van Computer Vision API's voor de beschrijving van cultureel-erfgoedcollecties

Nastasia Vanderperren
In deze bachelorproef werd onderzocht of Computer Vision API’s zoals Clarifai, Google Cloud Vision of Microsoft Computer Vision gebruikt kunnen worden om museummedewerkers te ondersteunen bij het beschrijven van cultureel-erfgoedobjecten. Het registreren van beelden vraagt immers veel werk. Computer Vision API’s zijn sneller dan menselijke registratoren en kunnen een inhaalbeweging realiseren. Die API’s worden echter getraind met hedendaagse beelden waardoor het niet geweten is hoe goed ze zijn in het beschrijven van historische beelden.

Computer vision guided Monte Carlo dose calculations in interventional radiology

Nick Staut
Bij deze thesis werd een prototype gebouwd en getest dat volledig automatisch, snel en nauwkeurig de stralingsdosis bij interventionele radiologie kan bepalen. Dit door gebruik te maken van Microsoft Kinect camera's en Monte Carlo berekeningen

Simultaneous interpreting with visual input: A preliminary mixed-methods study into the challenges of multimodal input in PowerPoint-supported speeches

Denise Kroesen
Dit inleidende onderzoek maakt gebruik van mixed-methods research (MMR) om meer inzicht te verkrijgen in de uitdagingen van simultaan tolken met visuele input, in dit onderzoek in de vorm van een powerpointpresentatie. Daarbij integreert het op unieke wijze inzichten uit de tolkwetenschap, Cognitive Load Theory en onderzoek naar multimodaliteit.

Serverless cloudplatformen voor Big Data: een vergelijkende studie

Thomas Aelbrecht
Dit onderzoek kan dienen als basis voor de keuze tussen verschillende cloud clustercomputing platformen. Dit omdat een datawarehouse praktisch onmisbaar is voor een hedendaags bedrijf. Dit onderzoek focust zich vooral op het opslaan, analyseren en verwerken van de verzamelde data. Tijdens dit onderzoek wordt zowel een Amazon AWS
Spark cluster als Google BigQuery onderzocht en met elkaar vergeleken. Daarnaast wordt er ook een blik geworpen op een eventueel alternatief voor Amazon EMR: Google Cloud
Dataproc. Bij dit onderzoek worden een aantal queries uitgevoerd op een dataset over boetes in New York. Daarnaast wordt elke cloudoplossing geanalyseerd o.b.v. enkele
requirements opgesteld door IntoData. Bij deze analyse wordt o.a. de performantie, leercurve en kost van de gebruikte tools en technologieën vergeleken. In dit document
vindt u een inleiding tot het onderwerp met o.a. de huidige stand van zaken. Daarnaast vindt u per cloudoplossing de resultaten van de queries en de scores op de requirements.
Uit dit onderzoek komt naar voor dat Google BigQuery de absolute winnaar is op het gebied van verwerking van BigData in de cloud, op de voet gevolgd door Google Cloud
Dataproc en uiteindelijk Amazon EMR. Daarnaast blijkt ook dat elk van deze oplossingen zijn specifieke use cases heeft. Toekomstig onderzoek kan zijn naar de verschillend
in performantie tussen Google Cloud Dataproc en Amazon EMR, naar gelijkwaardige alternatieven voor Google BigQuery of naar de verschillende integratiemogelijkheden bij
deze drie oplossingen.

Shake it like a photovoice picture!

Celine Vermeire
Deze scriptie gaat over volwassenen met een langdurige en/of chronische psychiatrische beperking die verblijven in een psychiatrisch verzorgingstehuis. Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het sociale netwerk in kaart te brengen met oog op het bewaken van het herstelproces, aan de hand van photovoice.

An Architecture for Resource Analysis, Prediction and Visualization in Microservice Deployments

Xavier Geerinck
Deze thesis gaat een conceptueel model uitwerken voor een architectuur die bedrijven in staat stelt hun IT infrastructuur gebaseerd op microservices automatisch te laten schalen. Daarnaast is een Proof of Concept aanwezig die aantoont dat deze methode haalbaar is en kan toegepast worden in verscheidene scenario's en al bestaande infrastructuren met een minimale aanpassing.

Hoe onderbouwd irrigeren door gebruik van Internet of Things

Sam Decoster Wouter Vandewalle
Deze scriptie gaat over het verloop van de stage.
Tijdens deze stage realiseerden we een platform, waarmee beslissingen voor irrigatie in de landbouw kunnen worden genomen.

An issue of equality: analysis of the evolution and patterns of the Belgian gender wage gap from 2014 to 2015 with the Oaxaca-Blinder decomposition method

Sarah Bouzzaouit
De Belgisch genderloonkloof wordt bestudeerd aan de hand van de Oaxaca-Blinder decompositie methode in twee delen: een deel die uitgelegd kan worden op basis van objectieve criteria zoals werkervaring en opleiding, en een deel die voorzichtig kan toegewezen worden aan discriminatie.

Unity 5 versus Unreal Engine 4: Artificiële intelligentie van 3D vijanden voor een HTML5 project

Matthias Caryn
Rusty Bolt is een Belgische indie studio. Deze studio wilt een nieuw project starten voor een 3D spel in een HTML5 browser die intensief gebruik zal maken van kunstmatige intelligentie en WebGL. Na onderzoek via een requirements-analyse van verschillende mogelijkheden van game engines komen we terecht bij twee opties namelijk Unity 5, die Rusty Bolt al reeds gebruikt, of de Unreal Engine 4, wat voor hen onbekend terrein is. Qua features zijn ze enorm verschillend, maar ze voldoen elk niet aan één voorwaarde die Rusty Bolt verwacht van een game engine. Zo biedt Unity Technologies wel een mogelijkheid om software te bouwen in de cloud. De broncode van Unity wordt niet openbaar gesteld, tenzij men er extra voor betaalt. Deze game engine is dus niet volledig open source in tegenstelling tot Unreal Engine 4.

We vergelijken dan verder ook deze twee engines, namelijk Unity 5 en Unreal Engine 4. We tonen aan dat deze engines visueel verschillen van features, maar ook een andere implementatie van de artificiële intelligentie (AI) hanteren. Zo beperkt Unity zich voornamelijk op path finding van de AI, terwijl Unreal Engine 4 daarbij ook Behaviour Trees bij betrekt. Technisch zitten er ook verschillen in beide engines. Men kan de Unity engine op meer verschillende systemen draaien dan de Unreal Engine 4. En Unity 5 heeft ook lagere systeemvereisten dan Unreal Engine 4. Unity is verder ook enorm populair en heeft ook een groot marktaandeel, terwijl Unreal Engine 4 de grootste groei toont aan populariteit sinds 2015. Beide game engines gebruiken een verschillende objectgeoriënteerde programmeertaal, Unity 5 maakt gebruik van C# en JavaScript, terwijl Unreal Engine 4 enkel geschreven kan worden in C++ maar hebben wel een eigen visuele scripttaal via Blueprint Visual Scripting. Maar als we echter kijken hoe ze hun geschreven code omzetten naar een werkend HTML5 geheel gebruiken beide hiervoor eenzelfde tool gemaakt door Mozilla genaamd emscripten.

In beide game engines maken we ook een basis AI prototype in vergelijkbare omstandigheden en omgeving. Op dat prototype voeren we een aantal tests en metingen uit. Zo komt duidelijk naar voor dat de ruimte die nodig is om een nieuw project aan te maken bij Unreal Engine meer dan vier keer groter is dan voor Unity 5.3. Het laden van de editor gaat bij Unity slechts één seconde sneller. Bij Unity 5 maakt het laden op verschillende browsers, zoals Firefox en Chrome, wel een verschil van ongeveer drie seconden langer wanneer men cache gebruikt. Als we gaan kijken bij Unreal Engine 4 is er nauwelijks tot geen verschil is tussen de snelheden van de verschillende browsers.

Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat de engines enorm verschillen en toch hun taak goed volbrengen. De keuze voor een bepaalde game engine is dan ook iets persoonlijk en varieert van project tot project. Deze keuze wordt dan best gecombineerd met de verwachtingen van een game engine in functie van het bedrijf en het project.

Gegevensverkeer in de Cloud: mogen mijn persoonsgegevens worden opgeslagen in landen buiten Europa?

Femke Vanden Buverie
Deze scriptie bespreekt cloudservices vanuit een juridisch standpunt. De focus ligt hierbij op de opslag en doorgifte van persoonsgegevens naar landen buiten Europa. Voornamelijk het privacy-aspect komt hierbij sterk naar de voorgrond.

Ontwerp van een beslissingsmodel om energiebesparende investeringen te optimaliseren

Carl Bequé
Energiebesparende investeringen? Optimalisatiemodel wijst de wegIedereen wil zo goedkoop mogelijk bouwen en wonen. U toch ook? Helaas kunnen we ons bij het maken van de nodige keuzes tot op heden enkel baseren op klassieke methoden, zoals het inwinnen van professioneel advies en gebruik van het eigen gezond verstand. De kans om tot een optimale investering te komen, blijft op deze manier erg klein. Ideaal voor bepaalde producenten en energieleveranciers, minder ideaal echter voor uw portefeuille.

Design and Implementation of an Augmented Reality-based Multiplayer Game using Fine-grained Localization

Tom De Schepper
Rondwandelen in computerwereldHeeft u er ooit van gedroomd een andere wereld binnen te stappen, net zoals in bekende films als The Matrix of  Tron? In dit onderzoek werd de eerste stap gezet in de realisatie van deze droom. Het prototype ontwikkeld binnen deze scriptie laat toe om fysiek rond te wandelen in een virtuele wereld. Dit werd mogelijk gemaakt door de combinatie van moderne, speciale brillen, smartphone camera’s en een vleugje creativiteit.Virtuele realiteit (VR) mag dan misschien klinken als sciencefiction, maar wordt al op verschillende plaatsen gebruikt.

Virtuele Revalidatie met Microsoft Kinect

Simon Verbeke
Stel je voor: je hebt pas een ongeval gehad, je ruggengraat is gekwetst, en je armen werken niet meer zoals voorheen. Er wacht je nu een lang proces van revalidatie en therapie. Je zal opnieuw moeten leren je tanden poetsen, je haar kammen, drinken, en zoveel meer. Wat eerst vanzelfsprekend was is nu een reusachtige opgave. Nu moet je elke week, of zelfs meerdere keren per week, naar de praktijk van de therapeut, waar je al deze handelingen terug gaat aanleren. Het duurt lang, en het wordt snel saai. De kosten om steeds naar de praktijk te gaan kunnen ook snel oplopen.

Het Nieuwe Werken- Hoe implementeren organisaties Het Nieuwe Werken en managen ze de veranderingen die het tot gevolg heeft?

Valérie Aelbrecht
Het Nieuwe Werken: een droom of een nachtmerrie?Stel dat iemand je vertelt dat hij een job heeft gevonden bij een bedrijf. De persoon vertelt ook dat hij mag kiezen wanneer hij werkt, hoeveel hij werkt, en zelfs waar hij werkt. Je zou er bijna meteen gaan solliciteren, toch? Zoveel vrijheden!Deze vrijheden werden voor het eerst ingevoerd bij Microsoft door de enige echte Bill Gates. Meer en meer bedrijven en vakmensen pikten deze werkwijze op en zo kwam het concept ‘Het Nieuwe Werken’ tot stand.

Development of an arm system for a gesturing system for the social robot Probo

Steven Depue
Emoties omarmenLedematen van robots als communicatiemiddelRobots zullen meer en meer in ons dagelijks leven verschijnen, in tal van toepassingen. Er is dus een sociaal aspect in de ontwikkeling nodig om intuïtief met hen te kunnen communiceren. Sociale robots worden dan ook uitgerust met typisch menselijke communicatiesystemen zoals spraak en het tonen van emoties. De robot Probo van de Vrije Universiteit Brussel kan al heel wat gelaatsuitdrukkingen nabootsen, maar zal nu ook een paar werkende armen krijgen.De robot Probo wordt momenteel ontwikkeld aan de Vrije Universiteit Brussel.

Samen op zoek naar proeven - Een databank voor leerkrachten fysica en natuurwetenschappen

Jens Vanhouwaert Jens Vanhouwaert
Samen op zoek naar proevenEen databank voor leerkrachten fysica en natuurwetenschappenOnderwerpHet is niet evident om een ideaal onderwerp te vinden voor een scriptie. Het moet iets zijn wat je blijft boeien en blijft uitdagen. Het is de bedoeling om er een volledig academiejaar, of langer, aan te werken. Dit lukt niet als het onderwerp je niet interesseert. In samenspraak met mevrouw Leroy, besloot ik een scriptie te maken over proeven die in lessen wetenschappen kunnen gebruikt worden. Dit was al lang één van de mogelijke onderwerpen die mevrouw Leroy op haar verlanglijstje had staan.

JWT Dialogue: Flash versus Silverlight

Tom Coemans
JWT Dialogue is één van de belangrijkste en oudste spelers op de Belgische internetmarkt. Het bedrijf, opgericht in 1998 onder de naam Virtuology, kende verschillende benamingen voor er definitief, in 2009, voor de naam JWT Dialogue werd gekozen. Sindsdien heeft JWT Dialogue het voorrecht om tal van grote nationale en internationale bedrijven, maar ook verschillende Belgische en Europese administraties, te begeleiden in hun internetstrategie. JWT Dialogue is een erkende leverancier van professionele internetdiensten, met referenties die thuishoren in de top 500 van de Belgische industrie.

Videogames in Generaties: Structuren, Strategieën, Standaardgames

Tim Tavernier
 
                                                                                              Tavernier Tim
 
De Eerste Videogame Historiek is er!
 
“Videogames are the new rock ’n roll” zei meesterontwerper Shigeru Miyamoto, gezien als de Steven Spielberg van videogames, over zijn job als gameontwikkelaar. Rock ’n roll is ook deze eerste geschiedenis van videogames: energiek, grensverleggend en rebels. Getiteld Videogames in Generaties: Structuren, Strategieën en Standaardgames.
Waarom?