Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Feeling Bad About Being Sad: A cross-cultural examination of the perceived social pressure to avoid negative emotions and its role for well-being

Perez and Holscher Marbella and Sophie Sophie Hölscher Marbella Perez Pena Egon Dejonckheere Brock Bastian Peter Kuppens
Dit scriptie onderzocht de associatie tussen de sociale verwachting om positieve emoties te voelen en geen negatieve emoties te voelen. We bevestigden eerder onderzoek waaruit bleek dat de sociale druk om zich gelukkig en niet verdrietig te voelen geassocieerd wordt met verminderd psychisch welzijn in een steekproef van 2928 deelnemers uit 18 verschillende landen. We vonden onder andere dat de sociale druk om zich gelukkig en niet verdrietig te voelen hoger is bij vrouwen en in landen met een hoog gebruik van sociale media en lager bij mensen die een religie belijden.

The Algorithm Paradox: knowledge of versus attitudes towards curation algorithms

Thibault Fouquaert
Deze thesis stelt het concept van ‘de algoritme paradox’ voor, waarin wordt aangenomen dat de attitudes en kritische bezorgdheid van gebruikers niet in lijn is met hun consumptiegedrag van sociale media. Om deze tegenstrijdigheid tussen attitudes en gedrag te onderzoeken ontwikkelden we Instawareness, een online interface met als doel de onwetendheid over het Instagram selectie algoritme te verminderen. De resultaten van deze thesis leveren een unieke bijdrage omtrent hoe indirect om te gaan met filter bubbles en kunnen ze ondersteuning bieden bij verdere ontwikkelingen van het huidige beleid inzake me-diawijsheid.

Het boek als krachtig medium in zakformaat. De drukkersstrategieën van Joannes Grapheus, Antwerpen 1527-1569

Maite De Beukeleer
De vormgeving van boek zoals we het vandaag kennen, werd grotendeels ontwikkeld in de vroege zestiende eeuw, toen drukkers nieuwe manieren zochten om hun boeken aantrekkelijk te maken. Deze scriptie onderzoekt hoe de vormgeving in deze periode veranderde aan de hand van de casus van één drukkers: de Antwerpenaar Joannes Grapheus.

Borstvoeding en seksualiteit: Tussen moeder-zijn en vrouw-zijn

Justine De Smet
Het thema rond borstvoeding en seksualiteit daagt uit tot het kritisch nadenken omtrent de correlatie tussen het lichamelijke en psychische aspect van de mens. In deze scriptie wordt de psychisch kant en de fysieke kant van borstvoeding besproken gelinkt aan seksualiteit.

In hoeverre verschilt de online communicatie met de communicatie in traditionele media?

Géraldine Van Cauwenbergh
Deze masterproef analyseert de verschillen en
gelijkenissen tussen de online communicatie en de communicatie in traditionele media van Jaguar
Land Rover Belux NV.

Are you a news junkie? Een exploratief onderzoek naar serendipitous mobiele nieuwsconsumptie in Vlaanderen.

Marie-Christine Omey
Are you a news junkie? Tegenwoordig worden we via zowel traditionele als digitale media constant overspoeld met nieuws en actuele gebeurtenissen. Beseffen we het wel nog wanneer we nieuwsfeiten lezen? Of botsen we met zijn allen steeds vaker toevallig op nieuwscontent? Wat zeker is, is dat de wereld de voorbije jaren steeds mobieler wordt. Smartphones en tablets zijn alomtegenwoordig. Ook de nieuwswereld gaat niet voorbij aan deze trend naar meer mobiliteit.

Hoe sociaal zijn sociale media? Een onderzoek naar instrumenteel gebruik van Facebook voor private doelen en belangen.

Ewoud Vermote
Hoe sociaal zijn sociale media?U klikt Facebook open en ja hoor, daar zijn ze weer. Selfies met belangrijke personen op een al even belangrijk event, die ene Facebookvriend die zijn muzikale kennis tentoon spreidt door elke muziekgroep op Facebook te liken,... Misschien herkent u zichzelf hier zelfs in. Eén ding mag in ieder geval duidelijk zijn: de tijd dat Facebook enkel diende voor kattenfilmpjes en een gemoedelijke por lijkt definitief voorbij.MSN, chatboxen, datingsites; de computer als middel om te communiceren met elkaar is geen nieuw gegeven.

‘TELEVISIEMAKER VOOR EEN DAG’. VISUEEL ETNOGRAFISCH ONDERZOEK NAAR TELEVISIEGEBRUIK EN IDENTITEIT VAN DIASPORAJONGEREN.

Violetta Jitomirskaya
De Vlaamse diasporasamenleving zorgt ervoor dat er niet enkel aandacht is voor het televisiegebruik van autochtonen, maar ook voor dat van etnische minderheden. Vooral diasporajongeren bevinden zich in een moeilijke positie, aangezien ze tussen twee culturen balanceren. Ook in bestaand kwantitatief media-onderzoek wordt nadruk gelegd op het dichotome televisiegebruik van etnische minderheden.In dit onderzoek stappen wij af van die dichotomie en trachten wij het televisiegedrag van diasporajongeren te onderzoeken zonder de individuele situatie van elke jongere uit het oog te verliezen.

Using Augmented Physical Objects driven by Semantic Web technology to bridge the gap between digital and physical world

Ruben Thys
"De kloof dichten tussen de digitale en fysieke wereld – een brug te ver?"  door Ruben Thys


Noot: U staat op het punt een tekst over een infomaticathesis te lezen. Voor U wegvlucht naar makkelijkere lectuur, toch even dit: informatica kán er voor de mensen zijn. Net zoals iedereen kan autorijden zonder het fijne te weten van automechaniek, zo kan U deze tekst begrijpen en zou U van deze toepassing kunnen genieten zonder de zware theorie erachter ten volle te vatten.


Ondanks het bestaan van een boomvriendelijk digitaal alternatief, is de kans groot dat U dit op papier leest. Waarom?