Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

HR-tech: een concreet antwoord op discriminatie op de arbeidsmarkt of een illusie?

Lieven Miguel
Sinds 2010 zoeken wetenschappers naar oplossingen om discriminatie op de arbeidsmarkt te bestrijden. Lieven Miguel wilde onderzoeken als technologie 4.0 een oplossing kan zijn voor het verminderen van discriminatie op de arbeidsmarkt. Om het specifieker te maken, heeft hij zich toegespitst op de blockchaintechnologie.

Bringing the future into the classroom. Action research based on Theory U (Otto Scharmer, MIT). Impact from a student-centered competence-oriented learning environment on learning approach.

Kristien Verbist
We leven in ontwrichtende tijden. Volgens de sociale innovatietheorie Theory U (Otto Scharmer, Massachussets Institute of Technology, MIT) hebben we daarom een 4.0 Onderwijs nodig, een ondernemende, co-creatieve, participatieve manier van leren die de student en zijn hoogst mogelijke potentieel centraal stelt. In dit praktijkonderzoek wordt onderzocht wat de impact van zo'n leeromgeving is op de leerapproach van leerlingen (kwantitatief onderzoek) én op de aanpak van de leerkracht (kwalitatief onderzoek). Uit het onderzoek blijkt dat de 4.0. aanpak een positieve impact heeft op de leerapproach van leerlingen én dat de leerkracht anders voor de klas staat.

“See the child, before the disability” - UNICEF

Dessy Andwita Daulay
In deze bachelorproef leest u mijn onderzoek naar beperkingen in Indonesië: hoe er wordt gekeken naar mensen met een beperking, hoe het is om te leven met een beperking in Indonesië en wat voor hulp ze krijgen. Want in Indonesië moeten deze mensen nog steeds strijden voor hun leven.

The English Receptive Vocabulary Knowledge of Flemish Secondary School Children prior to Formal Instruction across Three Types of Education

Manon Willems
Binnen het onderzoeksgebied van tweedetaalverwerving in Vlaanderen, behandelt deze scriptie de Engelse receptieve woordenschatkennis van Vlaamse jongeren.

De ontwikkeling van voedingsgerelateerde workshops rond techniek en wetenschap voor kinderen tussen acht en twaalf jaar als proeftraject voor de opstart van de Techniek- en WetenschapsAcademie te Tienen.

Pieter Van Leemputten Carine Vereecken
Het doel van dit eindwerk omvatte de ontwikkeling van vijf verschillende voedingsgerelateerde workshops rond techniek en wetenschap voor kinderen tussen acht en twaalf jaar oud in de “Techniek- en WetenschapsAcademie” (TWA) in de stad Tienen. Het hoofddoel van de workshops bestond eruit om de interesse van kinderen rond de lokale voedingsindustrie en voeding in het algemeen te prikkelen. Aan de hand van concept cartoons en praktische taken werd het onderzoekend en ontwerpend leren gestimuleerd.

Naar een herdefiniëring van taalvakken in de 21ste eeuw

Lisa Colpaert
HOE 21STE-EEUWS IS ONS VLAAMS (TAAL)ONDERWIJS?“Although the vision is global, the path to 21st century education requires a local journey.” (Cisco)De “21st century skills” zijn een lijst sleutelcompetenties die leerlingen van de 21ste eeuw onder de knie zouden moeten hebben wanneer ze het secundair onderwijs doorlopen hebben. In mijn masterscriptie heb ik onderzoek gedaan naar de situatie in Vlaanderen. Hoe goed scoort ons Vlaams onderwijs op deze competenties?

Keep calm and it's okay to be gay

Tilde De Vylder Marélie Poppe Levine Gavel Lisse Goethals
De journalistieke artikels die we gebruikten in onze scriptie zijn: - De redactie-22/01/2013Binnenlandse adoptie door holebi's zit in de lift. Vorig jaar werd bijna de helft van de binnenlandse adoptiekinderen geadopteerd door een holebi-koppel. In 2011 was dat maar een kwart. Het totaal aantal adopties daalt wel.Van de 30 Belgische adoptiekinderen kwamen er vorig jaar 14 terecht bij holebi-ouders. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Adoptie. In 2011 ging het nog maar om 6 van de 25 geadopteerde kinderen.

Armoedebestrijding binnen het onderwijsbeleid in Vlaanderen

Kevin Brackx
 
‘Armoedebestrijding binnen het onderwijsbeleid in Vlaanderen’
 
Een scriptie met het oog op het behalen van een diploma
licentiaat in de politieke wetenschappen,
Universiteit Gent,
Academiejaar 2001-2002
 
Door Kevin Brackx
Stationsstraat 66
B-8610 Kortemark
Tel. 051/ 571 773
GSM 0486/ 07 90 20
 
Sociale ongelijkheid zet zich verder op school
 
De percentages leerlingen met achterstand uit lagere sociale milieus is een veelvoud van die uit hogere milieus.