Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Invloed van reële winststuring op de mate van cash holdings in Europa

Marissa Dhondt
In dit onderzoek wordt het verband nagegaan tussen de mate dat er aan reële winststuring wordt gedaan in een onderneming en de mate dat zij cash aanhouden. Er wordt in tegenstelling tot eerdere onderzoeken een negatief verband gevonden tussen deze twee variabelen in een Europese context.

The Position of Rasa in Dance in Contemporary India. An anthropological approach

Lara Groeneweg
This thesis is an anthropological account of Indian art aesthetics. The article is divided in three main parts: the introduction of Indian art aesthetics, postcolonial nationalism and identity politics, and 'the anthropology of aesthetic emotions.'

Het effect van overnames op skill upgrading

Laure Coppens
In deze scriptie wordt aan de hand van zes scholingscategorieën onderzocht of er een wijziging is in het scholingsniveau van werknemers in targetbedrijven na een overname. In het onderzoek werd een subtiel skill upgradend effect gevonden. Daarnaast werd ook nagegaan of hierin een verschil is tussen Belgische en buitenlandse overnames.

Het effect van overnames op skill upgrading

Laure Coppens
Dit onderzoek gaat aan de hand van vier scholingscategorieën na of er een wijziging is in het scholingsniveau bij werknemers in targetbedrijven na een overname. Er is een subtiel skill upgradend effect te zien. Daarnaast worden hierin Belgische overnames ook vergeleken met buitenlandse overnames.

Waardering van een onderneming. Literatuurstudie en empirische toetsing.

Julie De Kezel
Hoe waardeer ik een onderneming?De balans en resultatenrekening van een onderneming bestaan uit een heleboel cijfers. Aan de hand van deze cijfers kan de uiteindelijke waarde van de onderneming afgeleid worden. Maar hoe begint men daar precies aan?HET BELANG VAN EEN GOEDE WAARDERINGNiet alleen ondernemers en bedrijfsleiders hebben er belang bij over een goed waarderingsprogramma te beschikken. De waardebepaling van een onderneming kan in veel gevallen ook voor anderen interessant zijn.

De invloed van culturele verschillen tussen bidder en target onderneming op de waardecreatie van de bidder bij aankondiging van grensoverschrijdende fusies en overnames

Jeremy Bruyninckx Frederiek Schoubben Roel Brouwers
  PERSBERICHT: Cultuur van geen belang bij fusies en overnamesAntwerpen, 19 mei 2015 – Een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de KU Leuven toont aan dat cultuur van ondergeschikt belang is op de waardecreatie bij fusies en overnames (F&O’s). Het economische aspect primeert.605 fusies en overnames, in de periode tussen 2003-2013, werden geanalyseerd om te onderzoeken wat de invloed is van culturele verschillen tussen bidder en target op de waardecreatie bij grensoverschrijdende fusies en overnames.

Managing Victory

Wouter Labro
‘Managing victory’: CEOs in het voetbal Heeft een nieuwe CEO echt een invloed op de prestaties van een voetbalclub? De voetbalkranten staan vol van clubovernames waarbij een club vervolgens ook van CEO verandert. Maar is veranderen van CEO wel een verstandige beslissing? En wat moet die nieuwe CEO dan juist doen om succesvol te zijn? Grof geld uitgeven aan grote aankopen, een nieuwe coach binnenhalen,… ?

Vriend of vijand? Een kwalitatieve analyse van de relatie tussen woordvoerders en de pers vanuit het perspectief van de journalist.

Laura Calders
Reeds decennialang wordt de relatie tussen journalisten en woordvoerders in de literatuur gekenmerkt door ambivalentie. Een vijandige ondertoon ontstond voornamelijk door hun tegengestelde belangen over hoe beide beroepen moesten worden ingevuld. De laatste jaren maakte deze vijandige ondertoon echter plaats voor een meer positieve relatie, dankzij een groeiende professionalisering van het woordvoerderschap. Dit onderzoek heeft als doel de aard van de relatie te achterhalen tussen journalisten en woordvoerders in Vlaanderen, vanuit het perspectief van de journalist.

Albert De Smaele (1921-2009) Het bewogen leven van een veelzijdige krantenmagnaat

Sofie Verbrugge promotor Karel Van Nieuwenhuyse
 Albert De Smaele (1921-2009)Het bewogen leven van de Belgische Charles KaneDe pers en de politiek hebben sinds mensenheugenis een onlosmakende band. Ze bejubelen en verguisen elkaar de hele tijd en bewaken met argwaan elkaars doelstellingen en prioriteiten.  Daarnaast houden zij elkaar ook actueel en levend door een wederzijdse wisselwerking. Beiden hebben  doelen en ideeën die ze graag via elkaar willen realiseren.

Why the EU and the USA react differently to the Chinese Investment Wave

Koen Vermeersch Ilse De Witte
Europa gaat naïef om met Chinese investeringenDe Chinese massaproducent van consumptiegoederen Fung Brands heeft eind september de overname van de Belgische fabrikant van luxehandtassen Delvaux afgerond. Delvaux was al een tijdje op zoek naar een partner om de internationale groei te versnellen. Dat een Chinese koper uiteindelijk de buit binnenhaalt, hoeft niet te verbazen.

Gemeenschappelijke kassen voor arbeidsongevallen. Historischen juridische en sociale aspecten.

Brenda Audenaert
Een eeuw oud maar nog steeds actueel

GEMEENSCHAPPELIJKE KASSEN IN DE KIJKER

De recente fusie tussen de verzekeringsmaatschappijen Assubel en APRA plaatste de
gemeenschappelijke kassen voor arbeidsongevallen opnieuw onder de aandacht. Zowel
de nieuwe maatschappij Mensura als het vroegere APRA en het vroegere Assubel zijn
immers gemeenschappelijke kassen : verzekeringsinstellingen die geen winstgevend doel
hebben maar ledenverenigingen zijn.

De productieketen van de sportindustrie: een analyse van de sportgoederenbedrijven

Mario Van Dyck
Sinds haar ontstaan staat de sportindustrie gelijk aan big business. De pioniers onder de sportgoederenproducenten pasten reeds aan het einde van de 19e eeuw diverse marketingtechnieken toe om hun producten te verkopen, waaronder het onderschrijven van professionele atleten en het plaatsen van advertenties in kranten. Tot op vandaag spelen de producenten de consumenten uit. De creatie van life style brands en de transitie van sportkledij, dat steeds vaker gedragen wordt als vrijetijdskledij, heeft deze evolutie enkel maar versterkt.

Een doorlichting van het media-imperium van Tony O'Reilly

Kevin McMullan
DE MACHT VAN O’REILLY
 
De afgelopen 15 jaar zagen we een spectaculaire opkomst van internationale en multimediale mediacorporaties. Door de immer groeiende concentratie kunnen we gaan stellen dat er nu enkele grote concerns zijn die de wereldwijde mediamarkt domineren. Zeker in de film-, muziek-, reclame-, en boekindustrie is dat het geval, maar ook in de perssector zien we concentratie optreden en het ontstaan van wereldomvattende imperia. Het imperium van Rupert Murdoch is hier het prototype van, maar er zijn ook andere, minder bekende tycoons die heel wat bezittingen hebben.