Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Het mainstream onderwijs is dood! Een nieuwe onderwijsstrategie: blended learning. Hoe kunnen we leerkrachten lager onderwijs begeleiden om over te schakelen naar een blended learing leeromgeving?

Yannick Rooseleers
Blended learning is een nieuwe onderwijsvorm waarbij traditioneel onderwijs wordt aangevuld met digitale componenten. Toch komt er meer bij kijken dan enkel componenten toevoegen aan het onderwijs. Aan de hand van een stappenplan trachten we leerkrachten en/of scholen stapsgewijs te begeleiden naar blended leanring.

Haptonomische pre- en postnatale begeleiding van ouders en kind

Birten Pots
Binnen het perinatale zorgnetwerk zijn er heel wat alternatieve begeleidingsvormen aan een
opmars bezig, onder andere de haptonomische pre- en postnatale begeleiding van ouders en
kind. De impact en de meerwaarde hiervan worden beschreven pre, peri- en postnataal, dat zowel voor de ouders als voor het kind. Als vroedvrouw kan de haptonomische visie een andere kijk op het werkveld geven.

Het geheim van Bokkeslot - Op zoek naar een methodiek om openluchtleren op kinderboerderij Bokkeslot vzw te integreren

Anissa Velle Laura Denys Amber Vandenberghe Lieselotte Lauwers Lise Ponnet Maxim Neirinck Maya Vandekerckhove Stien Vandorpe
Van onze opdrachtgever kregen we de opdracht om het openluchtleren te integreren in de werking van kinderboerderij Bokkeslot. Dit zowel op de boerderij als op hun eigen zelfoogstveld en nabij hun bijenkasten. Hiernaast willen ze hun doelgroep uitbreiden naar wat oudere kinderen van het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar.

Onderzoek naar een succesvolle communicatie en transparantie betreffende ecologische duurzaamheid in de mode-industrie

Ferre Ceusters
Dit onderzoek gaat op zoek naar factoren van een effectieve communicatie en transparantie
betreffende ecologische duurzaamheid in de mode-industrie. De basis bestaat uit zes cases die
via diepte-interviews en aanvullende secundaire data geanalyseerd worden.

(Online) ondersteunend materiaal bij de methode POLARIS 1

Siebe Verheyden Peter Van Acker
In mijn scriptie heb onderzocht hoe ondersteunend materiaal opgebouwd moet zijn om voor een effectief leerproces te zorgen. Nadien heb ik zelf materiaal ontwikkeld.

Hoe kan een escaperoom ingezet worden om leerkrachten van het zesde leerjaar te motiveren spelend leren in hun lessen te integreren?

Miep Verfaillie
De voordelen en wetenschappelijke onderzoeken omtrent spelend leren worden in deze scriptie besproken. Daaruit wordt er een volledig nieuwe educatieve escaperoom ontwikkeld. Deze bachelorproef kan u zien als een handleiding met concrete en praktische tips voor in de klas.

Phonotype - The visual identity of a language according to its Phonology

Walda Verbaenen
Deze scriptie geeft de zoektocht weer naar de vertaling van de fonologie van de Nederlandse taal binnen een tekstbeeld, met als doel het aanleren van een tweede taal (en vooral de uitspraak ervan) te vergemakkelijken.
Zowel experimentele als functionele typografie worden hierbij onder de loep genomen en als basis gebruikt voor de uitwerking van het Master project Phonotype, dat de visuele identiteit van taal tracht weer te geven door middel van de fonologie. Het experiment zal worden verder gezet in een testfase en zal worden uitgewerkt in een nieuw lettertype en andere talen.
Phono staat voor de fonologie van een taal, en type voor het verweven binnen een letterbeeld.

NEMI: het interculturele lessenpakket. Cultureel bewustzijn stimuleren via Nederlandstalige migrantenliteratuur in de tweede graad aso.

Machteld Poriau Lisa Depraetere Sarah De Witte
Alvorens tot de uitwerking van lesmateriaal te komen, onderzochten we hoe Nederlandstalige migrantenliteratuur al dan niet werd geïntegreerd in de huidige methodes Nederlands voor de tweede graad aso. Daar ontdekten we heel wat hiaten. Om deze hiaten op te vullen, ontwikkelden we NEMI, een kant-en-klaar lessenpakket dat bestaat uit zes modules, om in te spelen op de vernieuwde eindtermen waarbij cultureel bewustzijn een streefdoel wordt binnen elk vak. NEMI staat dan ook voor Nederlandstalige migrantenliteratuur, literatuur geschreven door geïmmigreerde auteurs in het Nederlands. Vaak verwerven de schrijvers enkele autobiografische elementen in hun verhalen, zoals bij de romans van Kader Abdolah, Murat Isik ... Ook de poëzie van Radna Fabias of Barney Agerbeek kan tot migrantenliteratuur worden gerekend. Aan de hand van deze literatuur pogen we cultureel bewustzijn te stimuleren, waarbij we toespitsten op onderwerpen die vaak uit de weg worden gegan, denkend aan racisme, vooroordelen, integratie ... Zo hopen we via onderwijs de deur naar een interculturele maatschappij reeds op een kier te kunnen zetten.

Sken je me al?

Joppe Vandersmissen
Een onderzoek naar de diffenentiërende poster in de klas. Van start onderzoek tot en met de resultaten van de testing er van.

Hoe kan media-educatie kennis over anderen bevorderen in de derde kleuterklas B van de school 't Vlot?

Sarah Van Hove Shauny Focke Kimberly Vandenberghe Sarah Van Hove
Wat interesseert de kleuters? Bestaan echte vriendschappen in de kleuterklas? Zijn er eenvoudige kleuterapps? Hoe leren de kleuters elkaar kennen, heb je als leerkracht hier een aandeel in?
Wij zijn Van Hove Sarah, Focke Shauny en Vandenberghe Kimberly. Drie laatstejaarsstudenten kleuteronderwijs te, VIVES campus Tielt & Kortrijk en wij onderzochten dit voor u.
Als Bachelorproef hebben we gekozen om ons verder te verdiepen in het thema cultuureducatie. We gingen met volgend onderzoeksvraag aan de slag: ‘Hoe kan media-educatie kennis over anderen bevorderen in de derde kleuterklas B van de school ’t Vlot?’. Met andere woorden hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de kleuters elkaar beter leren kennen en dit alles via media.
Deze bachelorproef werd uitgetest en vormgegeven tijdens twee ontwerpweken in de Vrije Basisschool ’t Vlot in Lichtervelde en dit in de derde kleuterklas bij juf Els. Via de app ‘Book Creator’ creëerden de kleuters hun eigen boek boordevol informatie over zichzelf. Zo staat hierin te lezen wie ze zijn, wat hun lievelingskleur is, hun droom, hun lievelingseten, wat ze goed kunnen en hoe hun gezin eruitziet. We gingen in kleine groep aan de slag met de Bee-Bot, maakten kennis met light graffiti, deden zelfs een zoektocht met QR-codes enzovoort. Dit alles bundelden we tot een eenvoudige handleiding voor leerkrachten. Deze is te raadplegen via onze website https://fockeshauny.wixsite.com/vanhovevandenberghe
Door het uitvoeren van deze verschillende ontwerpen, kunnen we concluderen dat de kleuters van de derde kleuterklas B nu meer kennis hebben opgedaan over anderen via media.

De verpleegkundige zorg rond een Perifeer Ingebrachte Centraal veneuze Katheter: een instructievideo voor studenten en verpleegkundigen

Jill Dobbelaer Rani Heungens
In deze scriptie ligt de focus op het maken van een instructievideo die wetenschappelijk onderbouwd is. Achter deze instructievideo schuilt een literatuurstudie die drie grote hoofdstukken omvat. In samenwerking met AZ Nikolaas is men erin geslaagd een instructievideo te maken gebaseerd op hun protocol.

Screening cervixkanker. Barrières doorbreken aan de hand van een informatiefilm

Wendy Speleman Veerle Stappers
Cervixkanker behoort wereldwijd tot de top drie van de meest voorkomende kankers bij vrouwen. Jaarlijks sterven wereldwijd ongeveer 270.000 vrouwen tussen de 35 en 50 jaar aan invasieve cervixkanker. In 50% van de gevallen waarbij cervixkanker wordt gediagnosticeerd, blijkt dat deze vrouwen nog nooit deelnamen aan screening. Een andere 10% werden de laatste vijf jaar voor diagnose niet gescreend.
In België neemt cervixkanker de negende plaats in op de lijst van meest voorkomende kankers bij vrouwen. Dagelijks krijgen twee vrouwen in België de diagnose van cervixkanker
en elke twee dagen overlijdt één vrouw aan deze ziekte.
In 2016 onderging in het Vlaams Gewest 62% van de doelgroep (25 tot en met 64-jarigen) een screening via het Vlaams Bevolkingsonderzoek naar Cervixkanker. Deze dekkingsgraad is stabiel gebleven gedurende de laatste 15 jaar. Toch is dit nog steeds ver onder het doel van
85% dat werd vooropgesteld door de European Guidelines in 1994. Indien men de bovenstaande doelgroep om de drie à vijf jaar zou screenen, kan bij vier op de vijf vrouwen
cervixkanker voorkomen worden. Met andere woorden is het bij een participatiegraad van 100% mogelijk om de incidentie van cervixkanker met 80% te reduceren.

Het doel van deze studie is om de barrières, die vrouwen ervaren om over te gaan tot
screening, enerzijds te identificeren en anderzijds mee te helpen doorbreken aan de hand van
een informatievideo. In de video wordt een realistisch beeld geschetst van het onderzoek en
zijn er bijkomend getuigenissen in verwerkt. Het is een visueel hulpmiddel om vrouwen te overtuigen van het belang van screening en de drempel om te participeren aan screening te verlagen.

Autonomieondersteunend lesgeven met de tablet in PAV: Actualiteit? Beeld je in! - BSO’ers met goesting om te leren!

Axelle Bollen
Motiveert autonomie onze leerlingen? Kan je leerlingen hierin ondersteunen met de tablet? Samen met een teacher design team ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op deze vragen. Alle leerlingen bezitten talenten en kwaliteiten die wij als leerkracht kunnen stimuleren en ondersteunen. Helaas merken we dat sommige van hen hun motivatie verliezen. Via dit project stimuleren we leerlingen om het verhaal achter een zelfgekozen actueel beeld te reconstrueren en om hun eigen leerproces te sturen.

Oriënteringsproeven voor het vak wiskunde

Hasan Demir
De eerste keuze in verband met wiskunde gebeurt bij de overgang van de eerste graad naar de tweede graad secundair onderwijs. Om de wiskundige competenties van de leerlingen zo adequaat mogelijk te evalueren, heb ik enkele oriënteringsproeven opgesteld van getallenleer en meetkunde. De manier van evalueren is minstens zo belangrijk. Differentiatie, samenwerken en zelfevaluatie zijn hierbij de belangrijkste pijlers.

Programmeren met kleuters

Evi Verhasselt
De bachelorproef gaat over hoe je kan programmeren in de kleuterklas. Er zijn al enkele zaken op de markt om programmeren te integreren binnen de kleuterklas. Denk maar aan de Bee-bot,... Maar in de bachelorproef ga ik vooral dieper in op het gratis programma "ScratchJr". Hiervoor heb ik ook enkele didactische materialen ontwikkeld voor zowel kleuters als voor de leerkrachten.

Using Augmented Reality in Visualized Data Exploration

Thomas De Moor
Het ontstaan van een nieuwe soort onderzoekerWereldwijd wonen elk jaar meer dan 20 miljoen mensen een academische conferentie bij. Ze versterken hun netwerk, wisselen ideeën uit of zijn simpelweg geïnteresseerd in het thema van de conferentie. Ondanks de sterke vooruitgang van digitale communicatie, blijven deze bijeenkomsten de belangrijkste kruispunten van kennis en onderzoek. Conferenties maken steevast gebruik van naamkaartjes en programmaboekjes om ze zo vlot en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Die worden in grote hoeveelheden gedrukt en vergen veel voorbereidend werk.

Bier, hop en de Eerste Wereldoorlog

Elien Raes
Het verhaal van een populaire drank en haar bijzondere grondstof in de Groote Oorlog“C’est la seule industrie encore en vie sur la territoire belge.” Meer woorden had Jean-François Maes (1873-1957), Commissaris-Generaal van de Regering voor de Burgerlijke Bevoorrading in het Onbezette België, niet nodig om de productie, de handel en de consumptie van bier tijdens de Eerste Wereldoorlog te omschrijven.

MillenniumGOAL! activerende lessen voor de tweede graad van het secundair onderwijs

Rozemarijn Brynaert
MillenniumGOAL! Scoor ze zelfHeb jij er ook altijd van gedroomd om van de wereld een betere plaats te maken? Al de honger en armoede uit te bannen? Dan heb je geluk, want vanaf nu kan jij een echte wereldverbeteraar worden. Op millenniumgoal.weebly.com kan jij ten strijde trekken tegen het onrecht in de wereld.Op de website kan je op een interactieve en zelfstandige manier de inhoud van de acht millenniumdoelen (MDG) ontdekken.