Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

Kika Rooselaer
Sociale media is uitgegroeid tot een onmisbare tool voor de marketing van een bedrijf. Recentere ontwikkelingen in sociale media, met bijkomende interactiemogelijkheden, doen de vraag rijzen wat het nut ervan kan zijn voor de marketing in de modewereld.

Assessing the impact of influencers on brand engagement across different categories on Instagram

Mélanie Vercaempt Hanne Vandermarliere
Wat is het effect van influencers van influencers op merkbetrokkenheid in de categorieën fashion, beauty en food op Instagram?

A theoretical analysis of the impact of influencers on the quality of news on social media

Yannick Jansen
De thesis onderzoekt of influencers een positieve negatieve invloed uitoefenen op de kwaliteit van nieuws op sociale media. Er kan besloten worden dat er vijf bepalende eigenschappen zijn waaraan zowel de influencer als het sociale netwerk in kwestie aan moet voldoen, om een positief effect te hebben.

Hoe beïnvloeden Instagram Influencers het koopgedrag van Generatie Z?

Jalean Wansi
Generatie Z: hoe worden de consumenten van vandaag en morgen beïnvloedt door de opkomst van Instagram Influencers.

Hoe beïnvloeden de imago’s van duurzame voeding op Instagram en in drie Belgische perstitels de communicatie van food-ondernemingen?

Carla Dejonghe
Duurzame voeding is niet meer weg te denken uit onze maatschappij, maar toch blijkt het een moeilijk onderwerp om over te communiceren. In deze scriptie wordt gekeken hoe het imago van duurzame voeding de communicatie errond gaat beïnvloeden.

De marketinganalyse van cruisereizen voor Millennials en de impact van COVID-19

Lauranne Coopmans
In dit onderzoek wordt aangetoond hoe de cruise industrie actueel inspeelt op de gemiddelde leeftijdsdaling van de cruisepassagier en zich richt op het jongerensegment. De interesse vanuit de cruisemaatschappijen voor deze doelgroep is een redelijk recent fenomeen en
vertaalt zich in het ontwikkelen van een aangepaste marketingstrategie. De actuele COVID-19
crisis versnelt het marketingvernieuwingsproces. De conclusie van de thesis luidt dat cruiserederijen zich moeten richten op de Millennials en moeten overwegen om influencermarketing toe te passen.

WHAT KIND OF BELIEFS DO FOLLOWERS HOLD ABOUT INFLUENCERS’ SPONSORED CONTENT?

Lina Safi
In de afgelopen jaren is Influencer Marketing de nieuwste marketingstrategie geworden waarin influencers, individuen met een aanzienlijk groot bereik op sociale media platformen zoals Instagram, worden gevraagd om een bepaald product of dienst te promoten in ruil voor geld of gratis producten. Dit zal in ruil daarvoor koopintentie genereren. De huidige studie heeft betrekking op het Social Media Influencer Value (SMIV)-model van het onderzoek van Chen Lou en Shupei Yuan (2019a), om te begrijpen hoe merkgerelateerde en gesponsorde inhoud van invloed is op consumptiegerelateerde beslissingen. Dit aan de hand van determinanten van bron geloofwaardigheid: expertise, vertrouwen, aantrekkelijkheid en gelijkenis. Er werden zeven diepte-interviews gehouden om te begrijpen wat voor overtuigingen volgers aanhangen met merkgerelateerde en gesponsorde inhoud. We benaderden de gegevens door middel van een thematische analyse omdat dit de juiste methode was om thema's en patronen binnen onze gegevens te identificeren, analyseren en rapporteren (Braun & Clarke, 2006). Met behulp van het SMIV-model hebben we conclusies getrokken op basis van een uitgebreid theoretisch model en hebben we kunnen concluderen dat naast de sceptische overtuigingen die volgers hebben voor merk- en gesponsorde inhoud, er ook economische redenen zijn zoals budget, behoefte, prijs, transportkosten en belastingen die een grote rol spelen bij het nemen van consumptiegerelateerde beslissingen.

Zoekwoorden: Influencer marketing, sociale media platformen, Instagram, SMIV-model, diepte-interviews, determinanten van geloofwaardigheid, gesponsorde inhoud, merkinhoud

Aantal woorden: 8,497 woorden

Kinderarbeid in het kader van influencer marketing: product placement of illegaliteit?

Lauren Daniels
Tegenwoordig worden kinderen steeds vaker ingeschakeld voor influencer marketing op Instagram. Deze trend doet zorgen baren in het licht van het verbod op kinderarbeid. Deze scriptie gaat na in welke mate influencer marketing met kinderen een vorm van verboden kinderarbeid uitmaakt, of de Belgische wetgeving in dat geval voldoende aangepast is aan deze moderne vorm van kinderarbeid en of welbepaalde voorstellen tot modernisering wenselijk zijn.

Het belang van influencer marketing bij de consument in de voedingssector.

Kim Vanrenterghem
In deze scriptie wordt er onderzocht wat influencer marketing inhoudt, wat de gunstigheid hiervan kan zijn in de bedrijfscontext en wat voor invloeden het heeft de consument. Deze theoretische kennis wordt verder uitgewerkt in een praktische case over het bedrijf Vandemoortele.

Shipbreaking and recycling industry: a qualitative research about the influence of neoliberal politics in the shipbreaking and recycling industry in Bangladesh

Sara Rita da Costa
Deze masterproef tracht inzicht te geven op de invloed van neoliberale politieke in de scheepsloop- en recyclingindustrie in Bangladesh door een kwalitatief methode. De onderzoeksvragen introduceren debatten over de samenhang tussen neoliberale politiek en menselijke ontwikkelingspatronen.

De influencer aan het woord: Kwalitatief onderzoek naar de perceptie van influencers over hun rol in influencer marketing

Elisabeth Van den Abeele
Deze studie laat jonge sociale media influencers aan het woord en gaat hierbij dieper in op de ervaringen, percepties en gevoelens die ze hebben bij hun rol in influencer marketing.

De poëtica van Instagram. Creativiteit en beroering ondanks en dankzij constraints.

Hannah Kruithof
In deze masterproef wordt de poëtica van Instagram onderzocht. Hoe komen esthetische effecten tot stand binnen dit sociale medium? Hoe wekken Instagramteksten beroering op bij de lezer? Deze verkennende studie vormt een beginpunt voor verder onderzoek naar esthetische expressie via nieuwe media.

Muscular toys and Fragile boys, -Guys, (don’t) shoot the Messenger.

Nicaurys Hernandez Nicaurys Hernandez
In deze bachelorproef onderzocht met het verband tussen sociaalmediagebruik en lichaamstevredenheid bij adolescente mannen van 18 tot en met 21 jaar.

Lust, liefde en licht. Maria Magdalena in de vroegzestiende-eeuwse, Nederlandse portretkunst

Ellen Descamps
Onderzoek naar de betekenis en functie van de vroegzestiende-eeuwse, Nederlandse portretten van Maria Magdalena onthult het belang van geur in de christelijke rituele praktijk. Bovendien wordt nagegaan waarom Maria Magdalena's dualiteit juist op dat moment tot een piek leidde in haar cultus.

Instagram influencers en luxe: De modererende impact van congruentie op de effectiviteit van merkprominentie

Laura Vanderwee
Het effect van merkprominentie op zowel merkattitude als aankoopintentie. Vervolgens gaan we hierbij ook de modererende impact van congruentie na en wordt er gekeken welke rol reclamewijsheid heeft binnen dit effect.

Pelvic Floor Dysfunction And Its Influence On Body Image And Sexual Function

Dana Busschots
Longitudinaal vragenlijst onderzoek bij Vlaamse vrouwen tijdens de zwangerschap. Onderzoek naar de prevalentie van urine en fecale incontinentie en de invloed hiervan op het lichaamsbeeld en seksueel functioneren. Een totaal van 146 vrouwen nam actief deel aan deze studie.

Precariteit in de Muziekindustrie

Wim Boddin
Wat is precariteit en wat voor effect heeft het op de muziekindustrie? Aan de hand van een kwalitatieve analyse van zeven ondervraagde muzikanten wordt er gezocht naar problemen en mogelijke oplossingen met betrekking tot precariteit. De conclusie is dat het nog niet te laat is om de belangen van de muzikant te verdedigen en de precariteit weg te werken.

Multitasking on the go: an observation study on the Brussels public transport

Tan Dat Ton
Nowadays, performing multitasking activities on the move has become more and more popular. Such propensity has increasingly attracted lots of attentions from scholars. In this streamline, the thesis is to explore how multitasking activities are performed in different modes of public transport (PT) in Brussels city, and whether they are affected by the demographics, distance and level of crowdedness factors. In addition, it looks into the way and how PT passengers interact with their information and communication technology (ICT) devices. Structured observation is used to conduct the survey of 1216 PT passengers (on bus, tram and metro) in May 2016. The result shows, on the one hand, that the length of the journey and demographics have significant impact on passengers’ decision to multitask. On the other hand, it proves that the frequency of using ICTs not only being influenced by demographics, but its relationship with the transport types is also moderated by crowdedness level. On top of that, a comparison with a previous study which adopted a different methodology but in the same context is conducted both to confirm the reliability and validity of this paper and to give an insight about Brussels public transport and its users’ multitasking tendency.

The Influence of Communication Channels on the Response of Customers in the Exploration and Maturity Stage of the Customer Lifecycle

Anne Vandenberk Saeid Vafainia
This master thesis examines the effect of different channels on a consumer’s willingness to accept a hypothetical promotional invitation. The channels that are investigated are mobile, social media, direct mail and personal selling. The goal of this thesis is to recommend to retailers which channels they should use and at what point in the customer relationship these should be applied.

Het gebruik van online leerplatformen in het Vlaams Secundair Onderwijs

Timo Haesaerts
Deze masterscriptie heeft als doel om na te gaan waarom Vlaamse jongeren uit het secundair onderwijs al dan niet gebruik gaan maken van een digitaal leerplatform dat op hun school wordt aangeboden.

Hogere werkbereidheid bij 50+ werknemers op de Vlaamse arbeidsmarkt. Een toepassing van het ‘Motivation-Ability-Opportunity’ model op de vervroegde uittredingskwestie.

Dorien Verckist
Werken tot 67 jaar: “het is van de moetens”, maar hoe?59,6 jaar. Dat is de gemiddelde leeftijd waarop Belgen hun werk inruilen voor het pensioen. Het maakt van België een land met één van de jongste uittredingsleeftijden van de Europese Unie. Samen met een werkzaamheidsgraad (dit is het aandeel werkenden in de actieve bevolking  van zo’n 42% voor de 50-plussers in ons land resulteert dit cijfer in een hoog kostenplaatje voor de sociale zekerheid. Om de financiële dam te stutten, heeft de regering beslist om de wettelijke pensioenleeftijd op te trekken tot 67.

The influence of personality on relationship quality in bonobos

Jonas Verspeek
Soort zoekt soort: homofilie in persoonlijkheden resulteert in sterkere vriendschappenDe rol van vriendschappenDoorheen het ganse dierenrijk vinden we soorten terug die hun leven doorbrengen in sociale groepen. Zulke samenlevingen van dieren krijgen vaak een naam toegekend zoals scholen bij vissen, zwermen bij vogels en kuddes bij zoogdieren. Deze sociale groepen bestaan uit langdurige relaties die verschillende voordelen bieden aan elk individu. Voedsel delen, bescherming tegen predatoren en het vinden van een partner zijn voorbeelden die in sociale groepen vergemakkelijkt worden.

Media en peers: seksuele partners of blijvende relatie? Het moderatie-effect van peernormen op het verband tussen seksualiserend mediagebruik en seksuele attitudes bij adolescenten

Gaëlle Ouvrein
MEDIA EN VRIENDEN: SEKSUELE PARTNERS OF BLIJVENDE RELATIE?De wisselwerking van media en vrienden op seksuele attitudes bij jongerenGeregeld wordt er gesproken over de ‘seksualiseringstrend’ bij de jeugd. Seks met meerdere partners, schaamteloze vriendengesprekken over intieme ervaringen en de wens om liever model te worden dan advocaat, zijn niet meer enkel de hoogtepunten uit het leven van tv-sterren. Steeds meer lijken deze gedragingen ook deel uit te maken van het zorgeloze, seksueel avontuurlijk leven van de huidige jeugd.

Media en peers: seksuele partners of blijvende relatie? Het moderatie-effect van peernormen op het verband tussen seksualiserend mediagebruik en seksuele attitudes bij adolescenten

Gaëlle Ouvrein
MEDIA EN VRIENDEN: SEKSUELE PARTNERS OF BLIJVENDE RELATIE?De wisselwerking van media en vrienden op seksuele attitudes bij jongerenGeregeld wordt er gesproken over de ‘seksualiseringstrend’ bij de jeugd. Seks met meerdere partners, schaamteloze vriendengesprekken over intieme ervaringen en de wens om liever model te worden dan advocaat, zijn niet meer enkel de hoogtepunten uit het leven van tv-sterren. Steeds meer lijken deze gedragingen ook deel uit te maken van het zorgeloze, seksueel avontuurlijk leven van de huidige jeugd.

The Impact of Culture on Web Design

Margarita Ivanchikova
The Impact of Culture on Web Design.Case Study: Belgium and RussiaCulture determines everything we do. It is a software of our minds (The Hofstede Centre). Our own values, judgements and decisions are influenced by the conditions we are raised in, our parents and society. Members of different cultures face the same troubles and challenges in their life. What differs is the way they solve the problems and pursue their goals (Trompenaars and Hampden-Turner 6, Csikszentmihalyi 78). The difference of the approaches affects the products.