Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

To fight discrimination or to reproduce it? : Exploring professional's perceptions of Afghan Unaccompanied minors and their coping mechanisms

Universiteit Gent
2023
Lotte
Morel
Deze masterproef onderzocht de manier waarop professionals (OKAN-leerkrachten en asielcentrum medewerkers) niet-begeleide minderjarige Afghaanse jongeren percipiëren en hoe deze percepties hun professioneel handelen richting geven. Aan de hand van een reeks diepte-interviews werd deze vraag op een diepgaande manier geanalyseerd.
Meer lezen

Her game too: Hoe gaat het Belgische eersteklassevoetbal om met vrouwelijke supporters?

Hogeschool West-Vlaanderen
2022
Margit
Ghillemyn
Hoe voelen vrouwen zich in de Belgische stadions? Wat gaat er goed, wat kan er beter en waar liggen de kansen volgens zowel dames als heren?
Meer lezen

Genderongelijkheid in de Vlaamse filmindustrie: een fabel of een feit?

Vrije Universiteit Brussel
2019
Vicky
Van Bellingen
In deze scriptie wordt genderongelijkheid binnen de Vlaamse filmindustrie onderzocht en vastgesteld. Aan de hand van cijfermateriaal wordt de ongelijkheid binnen verschillende segmenten weergegeven.
Meer lezen

The Position of Rasa in Dance in Contemporary India. An anthropological approach

Universiteit Gent
2018
Lara
Groeneweg
This thesis is an anthropological account of Indian art aesthetics. The article is divided in three main parts: the introduction of Indian art aesthetics, postcolonial nationalism and identity politics, and 'the anthropology of aesthetic emotions.'
Meer lezen

Eerst moeder van drie, of toch vooral politicus? Een kwantitatieve inhoudsanalyse naar de representatie van vrouwelijke politieke kandidaten in de Vlaamse pers

Universiteit Gent
2018
Joke
D'Heer
Vrouwelijke politieke kandidaten worden naar aanloop van de federale en lokale verkiezingen op een nadelige wijze gerepresenteerd in de Vlaamse pers. Niet alleen komen mannelijke kandidaten bijna dubbel zo veel aan bod, ook inhoudelijk worden vrouwelijke kandidaten op een stereotyperende wijze besproken. Hun leeftijd, maritale status en moederrol worden vaker vermeld in artikels.
Meer lezen

Het effect van stereotypen in advertenties op de attitudes van mannen en vrouwen.

Universiteit Antwerpen
2009
Marijke
Bertels
 

De Vrouw aan de Haard? Of liever de Man?
De Reacties van Belgische Mannen en Vrouwen op Stereotypen in Reclame.

Je kent ze allemaal: de traditionele wasmiddelenreclame waarbij de typische huisvrouw als slaaf op de vlekken staat te schrobben; terwijl mannen, veelal in een strak pak, voornamelijk figureren voor “zakelijke” producten zoals verzekeringen. Nu is de vraag, hebben deze traditionele portretten wel degelijk een beter effect op hoe we over o.a. het geadverteerde product denken of heeft een man in keukenschort en een vrouw in maatpak hetzelfde effect?
Meer lezen