Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Evaluation of the Immunogenicity of a Novel Combination Strategy for Head and Neck Squamous Cell Carcinoma in 3D Tumor Models: Innovative Non-Thermal Plasma with Standard of Care Cisplatin

Mauranne Bauwens
Lees hieronder hoe wij hoofd-hals kankerpatiënten een beter vooruitzicht kunnen bieden!
De huidige behandeling voor hoofd-hals kankerpatiënten schiet tekort. Wij proberen deze door de toevoeging van niet-thermisch plasma te verbeteren, en dat door het activeren van het immuunsysteem. In deze scriptie toonden wij aan dat onze innovatieve combinatietherapie zeer veelbelovend is en groot potentieel houdt om hoofd-hals kankerpatiënten bij te staan in de toekomst.

Achter het (rook-)gordijn: Roken en de Seksuele Gezondheid van Vrouwen

Bram Steeman
Onderzoek naar de relatie tussen roken en de seksuele gezondheid van vrouwen.

Impact van psychosociale determinanten op de mondhygiënegewoonten bij adolescenten. Een literatuurstudie.

Saskia Sertyn
In deze literatuurstudie wordt onderzocht wat de invloed is van omgevingsfactoren op mondhygiënegewoonten bij adolescenten. Deze kennis kan gebruikt worden bij het ontwikkelen van preventieprogramma’s ter bevordering van de mondgezondheid bij deze doelgroep.

Een hap(p) naar adem

Marie Swerts
Therapieontrouw bij COPD komt vaak voor. Dit eindwerk schetst het probleem van therapieontrouw bij deze patiëntenpopulatie. Bovendien biedt het een innovatieve, praktijkgerichte oplossing aan om dit probleem aan te pakken. Het concept heet 'Een hap(p) naar adem'.

De effectiviteit van een nieuw soort anti-rook boodschappen rekening houdend met kennis, zelf-effectiviteit en positieve uitkomstverwachtingen

Aude Vangrysperre
Deze masterproef biedt een eerste evidentie voor de effectiviteit van een nieuw
soort anti-rookboodschappen in de vorm van getuigenissen van ex-rokers.

Employer branding in context van bedrijven met een negatief consumer brand

Nele Ruys

In deze masterproef onderzoeken we wat potentiële werknemers motiveert om te kiezen voor een bedrijf met een negatief consumer brand, waarom huidige werknemers blijven werken voor een bedrijf met een negatief consumer brand en hoe organisaties met een negatief consumer brand een positief, geloofwaardig employer brand kunnen ontwikkelen. We voerden deze studie uit omdat huidig onderzoek zich voornamelijk focust op bedrijven met een positief employer brand en omdat er nog niet veel geweten is omtrent het ontwikkelen van een positief, geloofwaardig employer brand. Deze studie werd uitgevoerd aan de hand van een kwalitatieve case study bij een internationale tabaksfabrikant. De resultaten van 32 respondenten werden voorgesteld aan de hand van een raamwerk. Uit dit onderzoek is gebleken dat potentiële en huidige werknemers ingedeeld kunnen worden in duidelijk te onderscheiden groepen. Dit enerzijds op basis van hun mindset en houding tegenover het consumer brand, en anderzijds op basis van organisatiekenmerken waardoor zij aangetrokken worden tot de organisatie of er blijven werken. Daarnaast is ook gebleken dat bedrijven met een negatief consumer brand een positief, geloofwaardig employer brand kunnen ontwikkelen door ervoor te zorgen dat extern gecommuniceerde kenmerken overeenkomen met intern gecommuniceerde kenmerken. Tot slot toonde dit onderzoek aan dat het inzetten op oprechtheid als werkgever zorgt voor een geloofwaardig employer brand.

De overtuigingskracht en het effect van humor bij dreigementen in gezondheidscampagnes.

Liza De Vleeschouwer
Hoewel humor uitvoerig benut wordt in de reclamewereld, is onderzoek naar het gebruik van humor in dreigende campagnes, of threat appeals, geringer. Derhalve onderzoekt deze studie het effect van humor in dreigende boodschappen, in relatie met individuele variabelen. De studie omvat een experimenteel onderzoek naar de invloed van leeftijd en betrokkenheid op de doeltreffendheid van antirookcampagnes.

Effectiviteit van de e-sigaret als hulpmiddel in rookstopbegeleiding bij tabakologen

Brent Boermans
Deze masterproef behandelt een onderzoek naar de effectiviteit van de e-sigaret, wanneer deze wordt gebruikt als hulpmiddel in rookstopbegeleiding bij tabakologen. De effectiviteit van behandeling met de e-sigaret, al dan niet in combinatie met nicotinevervangers, werd hierbij vergeleken met behandeling met nicotinevervangers, behandeling met rookstopmedicatie en behandeling zonder hulpmiddel.

EU Bevoegdheden voor Geneesmiddelen: Meer dan Verwacht op het Eerste Gezicht - Minder dan Verwacht bij Nader Inzien? Onderzoek naar de verhouding tussen art. 114 en 168 (4) c) VWEU

Hannah Bogaert
In het Europees recht is de afbakening tussen de bevoegdheden van de interne markt en de volksgezondheid een juridisch knelpunt. De Tabaksreclamearresten openden de interne markt voor volksgezondheidsoverwegingen en boden zo een antwoord op deze problematiek. Het nieuwe art. 168 (4) c) VWEU zet deze rechtspraak echter potentieel op de helling. Maakt het Verdrag van Lissabon een einde aan de brede mogelijkheden om onder art. 114 VWEU een volksgezondheidsbeleid te voeren?

Screening risicodrinken bij transplantpatiënten door verpleegkundigen

Lieza Verhalle Kristof Van Bockstaele
We deden een selectie en pilootstudie van screeningsinstrumenten betreffende risicodrinken bij transplantpatiënten. Deze screening werd uitgevoerd door verpleegkundigen tewerkgesteld op transplantafdelingen in het Universitair Ziekenhuis Leuven.

Symptomatic treatment of the vomiting dog

Hayley Sluijters
Detailed study of how veterinarians can treat vomiting dogs before a specific diagnosis is made. That is to say symptomatic treatment and stabilisation of the vomiting patient.

Sweet immunity in tobacco: Sugar priming against Botrytis cinerea infection

Maxime Versluys
De mogelijkheden voor zoete priming als middel voor verhoogde ziekteresistentie in planten werd getest. Enkele suikers, waaronder glucose en inulin-type fructanen bleken zeer effectief te zijn.

The effect of nicotine patches on the neural activity in the reward circuit of smokers: an fMRI study with visual stimulation

Keliane Liberman
De waarheid over nicotine pleistersLiefst 22% van de wereldpopulatie ouder dan 15 jaar is roker en per jaar sterven 6 miljoen mensen als gevolg van tentoonstelling aan tabak . Roken heeft gevolgen op de gezondheid, zoals verhoogde risico op longkanker of hersenbloedingen. Bij het stopppen met roken verdwijnen deze risico’s bijna volledig. Het is daarom van groot belang voor je gezondheid om te stoppen met roken. Stoppen is makkelijker gezegd dan gedaan. Kan een nicotine pleister het verlangen van een roker onderdrukken?

Het recht van gedetineerden op "ongezonde" of "immorele" legale activiteiten in het licht van het normaliseringsbeginsel

Mirte Smets
In deze masterproef bespreken we vier immorele legale activiteiten (bezoek van prostituees, alcohol, tabaksgebruik, ongezonde voeding) in het licht van het normaliseringsbeginsel. Dit beginsel heeft onder invloed van Europa een belangrijke plaats in onze Belgische Basiswet ingenomen. Het normaliseringsbeginsel houdt in dat de levensvoorwaarden in de gevangenis zoveel mogelijk in overeenstemming zijn met de levensomstandigheden in onze vrije samenleving.

Historicizing the Forensification of History

Ramses Delafontaine
De Rechter en De HistoricusOnze huidige Westerse maatschappij gaat op zoek naar antwoorden voor de toekomst in het verleden. Het falen van de communistische utopie, de gevaren van een ongebreideld kapitalisme, de uitdagingen van de multiculturele samenleving, de strijd voor het behoud van onze sociale verzorgingsstaat en het uitblijven van nieuwe ideologieën om op die uitdagingen een overkoepelend antwoord te bieden drijven ons collectief ertoe om voor de oplossing van problemen in het heden ons te laten inspireren door het verleden.

Het intranet als nieuwskanaal. De functie van organisatie-intern nieuws in de identiteitsvorming van medewerkers.

Ellen Van Twembeke
Ik lees, dus ik benIntranetnieuws en de identiteitsvorming van federale overheidsmedewerkersHet intranet is een mogelijk instroomkanaal van wat leeft in en rond de organisatie. Met de huidige software worden nieuwsartikels in enkele clicks gepubliceerd. En daar wringt het schoentje. Niet zelden geven vooral intranetredacteurs de toon aan waardoor bedrijven en onderzoekers kansen missen om inzicht te verwerven in gebruikerservaringen.

De effectiviteit van angstgebaseerde reclamestrategieën in antirookcampagnes bij volwassenen: experiment

Sarah Douwen
Angstaanjagende antirookadvertenties hebben geen of zelfs averechts effectEr bestaat al geruime tijd discussie over de werking van angstaanjagende advertenties in antirookcampagnes en het gebruik van schokkende beelden op sigarettenpakjes. Recent masterproefonderzoek aan de KU Leuven toont aan dat dergelijke advertenties geen of zelfs een averechts effect hebben op volwassenen. Communicatiewetenschapster Sarah Douwen concludeert op basis van haar experiment dat campagnemakers zich beter richten op de sociale voordelen die niet-rokers genieten.

Facebook reclamewijsheid bij kinderen

Anne-Laure Declau
 Online reclamegeletterdheidlessen op school en prominente reclame zorgen voor een betere Facebook reclamewijsheid bij Vlaamse kinderen, surfbelemmering van ouders nietEr is reeds veel academisch onderzoek verricht naar de effecten van televisiereclame op jonge kinderen. De nadruk lag vooral op de ontwikkeling van hun cognitieve vaardigheden om op die manier reclame te herkennen en de overtuigende kracht te begrijpen. Daarnaast zijn er de laatste decennia ook veranderingen in de commerciële media gericht op kinderen opgetreden.

Revolutie in het distributiebeleid van supermarkten. Een onderzoek naar de noodzakelijke aanpassingen aan de toenemende vergrijzing

Stephanie Beckers
De vijftigplussers maken een steeds groter gedeelte van de bevolking uit en dit betreft geen   kortstondige trend. Toch wordt de vergrijzing slechts zelden vanuit een positieve invalshoek benaderd. Dit is spijtig aangezien veel sectoren er voordelen zouden kunnen uithalen. Senioren worden door bedrijven nog niet beschouwd als een belangrijke en aparte doelgroep met eigen noden en wensen. Meer dan 95% van alle lopende marketingcampagnes is nog steeds gericht op mensen jonger dan 50 jaar. Dit is merkwaardig aangezien vijftigplussers 36,29% van de Belgische bevolking uitmaken.

Corporate Governance en de implementatie van de Code Lippens: een empirische studie

Wouter Vermeersch
Is er iets veranderd sinds de affaires L&H en Picanol?
“Het duurt 20 jaar om een reputatie op te bouwen… en slechts vijf minuten om die terug af te breken.”


Deze woorden van Warren Buffet, Amerikaans zakenman en investeerder, hebben meerdere malen het debat over deugdelijk bestuur ingeleid.

Een schets van de sociale opgang van de Brusselse familie(s) Jacobs-Poncelet aan de hand van hun fotoalbums 1860-1953

Martine Deré
HET BEELD VAN DE FAMILIE ACHTER HET TABAKSMERK AJJA IN DE KIJKER
 
Bij rokers die hun sigaretten zelf rollen, klinkt het woord “AJJA” waarschijnlijk niet vreemd in de oren. Dit merk van losse tabak is in de detailhandel nog altijd vrij gemakkelijk te verkrijgen. Het behoort nu toe aan de multinational British American Tobacco. Toch is het merk van Belgische oorsprong. Alhoewel de pakjes vermelden dat “Albert en Joseph Jacobs in 1920 hun naam aan AJJA verbonden”, klopt dit niet met de gegevens die men uit de genealogie van deze familie kan opmaken.

Le prince des archivistes, intellectuele biografie van Louis-Prosper Gachard, 1800 - 1885

Sofie Onghena
 
Louis-Prosper Gachard (1800 – 1885)
 
Wie meent in het Brusselse Rijksarchief slechts een verwaaide archivaris in stofjas of een enkele geschiedenisstudent aan te treffen, heeft het mis. Het is soms drummen aan het kopieerapparaat en ja zeker, de bankjes zijn vaak volzet onder toeziend oog van het ingekaderde koninklijke paar. Naast archivarissen, professoren en studenten maken vele amateur-genealogen, speurneuzen en andere geïnteresseerden er hun entree. Wat ze gemeen hebben?