Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Attitudes van vrouwelijke studenten ten aanzien van spermadonatie: een kwantitatieve analyse

Marie Huysentruyt
Via een online vragenlijst werd er gepolst naar de houding van vrouwelijke studenten over spermadonatie in het algemeen en spermadonatie door hun eventuele partner. Ook werd er gepolst naar welke rol ze willen spelen in het beslissingsproces rond de spermadonatie.

Hoe kunnen profvoetballers in België zich zo optimaal mogelijk voorbereiden op de transitie naar de arbeidsmarkt?

Geert Van Dun
Deze scriptie tracht enerzijds in kaart te brengen hoe Belgische profvoetballers hun studies tijdens hun professionele carrière ervaren hebben en anderzijds hoe Belgische profvoetballers zich voorbereiden op de transitie naar de arbeidsmarkt

Soft-a-ware

Siem Buseyne Siem Buseyne Stijn Hofman Lucas Vanmeerhaeghe
Het gebruik van muzieksoftware in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Wat vertellen de eindtermen? Wat is er in de handboeken terug te vinden? Wat zijn de voordelen van dit gebruik?

De informele economie van child sexual abuse materials: de handel in kinderpornografie vanuit een socio-economisch perspectief

Bernd Stinkens
In deze scriptie wordt de commerciële handel in kinderpornografie geanalyseerd aan de hand van een socio-economische theorie. Er wordt onderzocht hoe de markt erin om te groeien en wat we hier aan kunnen doen.

From inequality to better practice: healthcare access in five European countries from the perspectives of trans people and healthcare practitioners.

Aisa Burgwal
Kwantitatief survey-onderzoek naar attitudes over verschillende transgender-gerelateerde thema's binnen de gezondheidszorg en de noodzaak aan training om conservatieve attitudes te verbeteren.

Pornografiegebruik en seksuele genderstereotypering bij adolescenten De rol van geslacht, opleidingsniveau en peers

Sarah Devos
Deze scriptie gaat het verband na tussen pornografiegebruik en seksuele genderstereotiepe attitudes onder adolescenten.

DEPRESSIE BIJ STUDENTEN: VOORKOMEN, ACADEMISCHE IMPACT EN ZORGGEBRUIK

D'hulst Albert
Depressie bij studenten: VOORKOMEN, ACADEMISCHE IMPACT EN ZORGGEBRUIK
Onderzocht bij een Belgische populatie

Transitie tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken: ComOP. Een praktijkonderzoek in samenwerking met IBSO Woudlucht OV2 en Blankedale vzw.

Kristin Havaux Hanne Vanreppelen
Te veel schoolverlaters van Buitengewoon Secundair Onderwijs (BuSO) opleidingsvorm 2 (OV2) zijn een jaar na het afstuderen nog niet aan de slag op de arbeidsmarkt. Hanne Vanreppelen en Kristin Havaux, alumnae Bachelor Ergotherapie aan PXL Hasselt, ontdekten een mismatch tussen school en maatwerkbedrijf wat betreft vraag en aanbod van competenties. Om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen ontwikkelden Hanne en Kristin in samenspraak met IBSO Woudlucht en Blankedale vzw het Competentie Ontwikkeling Profiel of kortweg ComOP. Goede communicatie en een vlotte uitwisseling van informatie zijn immers de sleutel tot een vlotte transitie naar de arbeidsmarkt, vond het duo en zag dit ook bevestigd in de literatuur.

Persuasieve technologie in de muziekindustrie: een denkkader voor de toekomst

Jean-Louis Sterckx
Aan de hand van de bestaande literatuur in persuasieve technologie wordt er onderzocht hoe platformen als Facebook, YouTube en Spotify gedrag van gebruikers beïnvloeden.

Co-De: een digitaal leerplatform voor computationeel denken

Tobias Verlinde Zimcke Van de Staey
Co-De is een digitaal leerplatform dat ontwikkeld werd voor het secundair onderwijs. Op het leerplatform worden interactieve lessen aangeboden die leerlingen doen kennismaken met computationeel denken (abstractie, veralgemening, decompositie, algoritmisch denken en evaluatie).

Het verband tussen de attitudes ten aanzien van condooms en het condoomgebruik. Een kwantitatieve studie bij studenten geneeskunde.

Tara De Laet
In deze scriptie werd een groep studenten geneeskunde bevraagd via een vragenlijst om hun condoomgebruik en attitudes ten aanzien van condooms in kaart te brengen. De attitudes werden op verschillende vlakken bevraagd en verbanden werden nagegaan.

Standard Dutch: the key to integrating in Flanders? Sociolinguistic-ethnographic research into adult newcomers' difficulties when speaking Dutch

Sara Van Cleemputte
Is het NT2-onderwijs - en het Standaardnederlands dat daar aangeleerd wordt - voor nieuwkomers de sleutel tot integratie in Vlaanderen?

#MeToo? Het verband tussen pornografiegebruik enerzijds en genderstereotypen, de acceptatie van verkrachtingsmythes en een negatieve attitude tegenover de #MeToo beweging bij Vlaamse adolescenten anderzijds.

Chelly Maes
Een kwantitatief onderzoek naar het pornografiegebruik bij Vlaamse adolescenten. Dit werd in verband gebracht met het koesteren van genderstereotypen, de acceptatie van verkrachtingsmythes en een negatieve attitude tegenover de #MeToo beweging .

The Use of and Attitudes Towards "Nigga" in Millennial Flemish: A Mixed-Method Study Based on Dell Hymes's SPEAKING-Model

Fien De Malsche
In de Verenigde Staten woedt reeds decennialang een discussie rond de omstreden term "nigga". Nu die ook opduikt in Vlaamse jongerentaal, onderzoekt deze thesis hoe Vlaamse jongeren tegenover het gebruik van deze term staan en of ze hem zelf gebruiken.

An integrative review regarding the development and delivery of survivorship care plans by health care providers

Gabriël Cantaert
Dit literatuuronderzoek had als doel om na te gaan welke zorgverlener het meeste geschikt is om de taak van de ontwikkeling en bespreking van nazorgplannen voor overlevers van kanker op zich te nemen.

Attitudes van artsen en studenten genees- en verpleegkunde met betrekking tot gezamenlijke besluitvorming: een cross-sectionele studie

Gabriël Cantaert Ann Van Hecke
Deze masterproef is de eerste die de attitudes van Vlaamse artsen, masterstudenten geneeskunde en -verpleegkunde heeft nagegaan met betrekking tot gezamenlijke besluitvorming.

Inclusief hoger onderwijs. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

Stéphanie Vanderheeren
Het aantal studenten met een functiebeperking in het hoger onderwijs stijgt jaar na jaar. Toch blijkt een kloof te bestaan tussen studenten met en zonder functiebeperking. We bevroegen studenten met een functiebeperking over de drempels en succesfactoren die zij ervaren in het hoger onderwijs aan de hand van de Arts-based methodiek Photovoice.

Re-integratie van de FARC in Colombia. Een kwalitatief onderzoek naar de rol van onderwijsprogramma's in de sociale re-integratie van de FARC. Casestudy: La Macarena, ETCR Urias Rondon.

Hannes Cools
Programma’s gericht op re-integratie van ex-strijders in de samenleving moeten zorgen voor rehabilitatie, participatie en vreedzame co-existentie. Dit onderzoek focust specifiek op de rol van onderwijsprogramma’s in de sociale re-integratie van de ex-strijders van FARC. In een kwalitatief onderzoek werden leerkrachten en FARC-strijders geïnterviewd die re-integratieprocessen doormaken in el Espacio Territorial de Capacitación y Reincorporación
(ETCR) Urias Rondón in het departement Meta, Colombia.

Pelvic Floor Dysfunction And Its Influence On Body Image And Sexual Function

Dana Busschots
Longitudinaal vragenlijst onderzoek bij Vlaamse vrouwen tijdens de zwangerschap. Onderzoek naar de prevalentie van urine en fecale incontinentie en de invloed hiervan op het lichaamsbeeld en seksueel functioneren. Een totaal van 146 vrouwen nam actief deel aan deze studie.

Implementing Scientific Experiments in the Content and Language Integrated Learning (CLIL) Methodology

Flor Maes
CLIL is een innovatieve onderwijsmethodologie die een vreemde taal gebruikt om inhoud aan te leren, maar ook de inhoud om taalvaardigheid te verbeteren. Desondanks de het potentieel is de transitie naar de praktijk niet altijd gemakkelijk door het gebrek aan aangepast didactisch materiaal en voldoende 'know how' om CLIL succesvol te implementeren. Deze scriptie biedt een referentiekader waarop wetenschapsleerkrachten zich kunnen baseren bij het ontwerpen van CLIL-lessen.

Hoe wordt Nederlands voor anderstaligen in verschillende richtgraden en in verschillende scholen uit de regio Limburg geëvalueerd? Met perspectief van leerkrachten en cursisten

Jolien Janssens
Overzicht van de manier waarop Nederlands voor anderstaligen geëvalueerd wordt in verschillende richtgraden en in verschillende scholen uit de regio Limburg.
Het perspectief van leerkrachten en cursisten werd in kaart gebracht door een enquête.

Betalen & Betaalmiddelen – Een eerste kennismaking met financiële geletterdheid

Jolien Staelens Elke Van Zele Dorien De Vos Emma T'Kindt Ewout Vandersteegen
Een ontwikkelde cursus betalen en betaalmiddelen die een basis biedt aan leerlingen die net kennis maken met de financiële wereld.

Peer pressure in het secundair onderwijs: een kwalitatieve studie aan de hand van focusgroepen

Amy De Blende
Kwalitatieve studie aan de hand van focusgroepen naar de rol van peer pressure bij prestatieverschillen tussen jongens en meisjes in het secundair onderwijs.

Programmeren met kleuters

Evi Verhasselt
De bachelorproef gaat over hoe je kan programmeren in de kleuterklas. Er zijn al enkele zaken op de markt om programmeren te integreren binnen de kleuterklas. Denk maar aan de Bee-bot,... Maar in de bachelorproef ga ik vooral dieper in op het gratis programma "ScratchJr". Hiervoor heb ik ook enkele didactische materialen ontwikkeld voor zowel kleuters als voor de leerkrachten.

“Is dit nu hoe seks moet?” De rol van porno in de relatie tussen druk van leeftijdsgenoten en de seksuele attitudes en gedragingen bij jongeren.

Bo Van Lerberghe
Deze scriptie gaat in op de rol van seksueel getinte media (porno) op het gedrag en de attitudes van jongeren anno 2017. Ook de druk van leeftijdsgenoten (groepdruk) wordt nader onderzocht.