Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

“Een alcoholprobleem is je eigen schuld, en andere mythes” – Destigmatisering van personen met een alcoholprobleem bij jongvolwassenen via het mythe-feitformat en geloofwaardige bronnen

KU Leuven
2021
Kim
Claessens
Alcoholgebruiksstoornissen behoren tot de meest prevalente, ernstige en gestigmatiseerde psychische aandoeningen. Ondanks het feit dat de media kunnen bijdragen aan het stigma van de aandoening, toont deze masterproef dat ze ook een destigmatiserend effect kunnen uitoefenen. Meer bepaald werd aangetoond dat corrigerende informatie die ingaat op het verantwoordelijkheidsaspect van alcoholproblemen met succes het publieke stigma van de aandoening kan verminderen bij jongvolwassenen.
Meer lezen

In welke mate heeft een bedrijf nood aan taalmanagement?

UC Leuven-Limburg
2020
Justine
Theunissen
De vraag naar vreemde talen in ondernemingen neemt toe. Dit heeft een invloed op heel wat aspecten binnen de onderneming. Taalmanagementstrategieën kunnen gebruikt worden om hier op een professionele manier mee om te gaan.
Meer lezen

Manifest Onjust & Manifesterend Gebuisd: Inhoudsanalyse naar de verslaggeving over Schild en Vrienden en Youth for Climate in De Standaard en Het Laatste Nieuws

KU Leuven
2019
Bastiaan
De Groote
In deze masterproef wordt onderzocht met welke vooringenomenheid de kranten "De Standaard" en "Het Laatste Nieuws" praatten over "Schild en Vrienden" en "Youth for Climate" door middel van een inhoudsanalyse van ruim 350 krantenartikels. Er zal blijken dat de klimaatjongeren relatief positiever in het nieuws komen dan de nationalistische jongeren.
Meer lezen

De overtuigingskracht en het effect van humor bij dreigementen in gezondheidscampagnes.

KU Leuven
2017
Liza
De Vleeschouwer
Hoewel humor uitvoerig benut wordt in de reclamewereld, is onderzoek naar het gebruik van humor in dreigende campagnes, of threat appeals, geringer. Derhalve onderzoekt deze studie het effect van humor in dreigende boodschappen, in relatie met individuele variabelen. De studie omvat een experimenteel onderzoek naar de invloed van leeftijd en betrokkenheid op de doeltreffendheid van antirookcampagnes.
Meer lezen

Why Donald Might Tr(i)ump(h)

Universiteit Gent
Johannes
Huysmans
  • Ward
    Boone
We tried to explain the political rise of the unconventional 2016 U.S. presidential candidate Donald Trump and attempted to figure out whether he stands a chance to become the 45th President of the United States.

We analyzed his brand, rhetoric, opponents and American history by looking into numerous American, British and Belgian newspapers and magazines and linked those results to a theoretical framework concerning brand image and social media.
Meer lezen

Het belang van vreemde talen in Vlaamse bedrijven

KU Leuven
2015
Anke
De Winter
Algemeen manager, financieel manager, HR-manager, … taal-manager?In veel bedrijven wordt tegenwoordig elk aspect van het werkproces gemanaged. Er is een manager voor de financiën, eentje die zich bezig houdt met het welbevinden van het personeel, een andere die zorgt voor ontwikkeling en innovatie, enzovoort. Maar managen Vlaamse bedrijven ook de taalsituatie in hun onderneming? In een open economie als de onze is export een belangrijk onderdeel van de economie.
Meer lezen

De positieve relatie tussen MVO & werkmotivatie: De invloed van communicatie en begripkennis.

KU Leuven
2015
Tinne
Van Hees
Beter gemotiveerde werknemers dankzij MVO.Maatschappelijk verantwoord ondernemen, kortweg MVO, leidt tot beter gemotiveerde werknemers. Werknemers die MVO ervaren binnen hun werkomgeving zijn meer vanuit zichzelf gemotiveerd. Ze werken niet enkel voor hun salaris. Ze doen hun werk omdat ze dit graag doen, als echt nuttig ervaren of trots zijn op hun werk. Communiceren over MVO blijkt een van de factoren te zijn die helpen om de kwaliteit van werkmotivatie te verbeteren.In Europa heerst sinds het begin van de jaren 2000 een groeiende belangstelling in MVO.
Meer lezen

De coloribus est disputandum: beïnvloeden kleurnamen de kleurwaarneming?

KU Leuven
2015
Sofie
De Coker
Kleurnamen bepalen hoe we tinten herinnerenMeidoornrood, tortelduifgrijs of zelfs Minion-geel, kleuren krijgen vaak tot de verbeelding sprekende namen. Een marketingtrucje dat het voorwerp in kwestie in een mooier jasje giet? Of heeft het naamgeven van kleuren verder reikende effecten?
Meer lezen

Slogan recall: Welke factoren zorgen ervoor dat een reclameslogan onthouden wordt?

KU Leuven
2015
Charlotte
Luyten
Deze masterproef onderzocht welke factoren een invloed hebben op het onthouden en herinneren van reclameslogans. Slogans hebben een belangrijke functie als brand building tools en samen met de merknaam en logo dragen zij bij tot de merkwaarde en –identiteit, die op hun beurt het merkimago kunnen verbeteren door herkenning en herinnering. Voorgaand onderzoek wees op verschillende factoren die slogan recall beïnvloeden.
Meer lezen

De effectiviteit van Citétaal in reclame

KU Leuven
2015
Nives
Schoofs
Adverteren in Citétaal: ‘Vies geflipt’ of toch maar niet?De effectiviteit van Citétaal in een productadvertentieKijk jij nog raar op wanneer men je vraagt ‘wa make’? Of wanneer een s-klank wordt uitgesproken als ‘ssh’? Terwijl men de wenkbrauwen kan fronsen bij deze voorbeelden, is de populariteit van Citétaal de laatste jaren sterk toegenomen; denk maar aan tv-hype Smos van Safety First en zijn gekende uitspraak ‘vies belangrijk’.
Meer lezen

Leenwoorden in Nederlandstalige externe bedrijfscommunicatie

KU Leuven
2014
Kirsten
Van Praet
Het gebruik van het Engels in Nederlandstalige externe bedrijfscommunicatie. Een added value?Het Engels is een wereldtaal die in bedrijven vaak wordt gebruikt voor internationale communicatie. Maar hoe zit het met bedrijfscommunicatie in de eigen taal? Hoe ver reikt de invloed van het Engels op Nederlandstalige externe bedrijfscommunicatie en welke rol spelen andere talen? Met welk doel voor ogen gebruiken bedrijven leenwoorden in hun externe communicatie?
Meer lezen

Organisatie-identificatie in dochterondernemingen: de rol van interne communicatie als antecedent van organisatie-identificatie.

Vrije Universiteit Brussel
2013
Maite
Rodriguez Moreno
Hoe belangrijk is de rol van interne communicatie als antecedent van organisatie-identificatie?Het beeld van een organisatie als een absoluut geheel waarin slechts één homogene identiteit bestaat, is tegenwoordig niet meer overtuigend. Vandaag zijn organisaties uitgegroeid tot complexe eenheden waar werknemers zich kunnen identificeren met verschillende potentiële identiteiten.
Meer lezen

De liberale politicus: een man van zijn woord? Een keywordanalyse van het geschreven discours van Open Vld

KU Leuven
2012
Laurens
Bynens
Liberalen blijken geen mannen vanhun woord Liberalen schrijven ook liberaal. Daar gaat iedereen vanuit. Of dat ook effectief zo is, zocht Laurens Bynens uit in zijn masterproef. Bynens, 22 jaar, liep dit jaar twee maanden stage bij Open Vld. In het kader van zijn master in de Bedrijfscommunicatie wilde hij in zijn scriptie wel eens onderzoeken hoe liberaal het er aan toegaat in de teksten van de partij.  Men hoort vaak dat de (traditionele) partijen te sterk op elkaar lijken, of dat een duidelijk verhaal ontbreekt. Maar hoe breng je dan zo een duidelijk verhaal naar de kiezer?
Meer lezen

Global Branding. Een crosscultureel onderzoek naar de inzetbaarheid van open beeldadvertenties voor sterke en zwakke merken.

KU Leuven
2011
Stijn
Maesen
 RECLAME: Zegt een foto meer dan duizend woorden?In het straatbeeld en in ons favoriete magazine ontkomen we niet meer aan talrijke affiches en advertenties. Adverteerders proberen om ons in één oogopslag een boodschap mee te geven. In een reclamelandschap waarin het steeds moeilijker is om de aandacht van de consument te krijgen, doen reclamemakers steeds vaker beroep op advertenties met een spraakmakend en soms zelfs controversieel beeld. Het idee erachter is dat dergelijke beelden wèl nog de aandacht van de burger krijgen.
Meer lezen

Sexist advertising: do women care?

KU Leuven
2011
Suzanne
van Hemmen
RESEARCH – vrouwen van nu minder kritisch ten aanzien van lustobjecten in reclameSeks in reclame: kan het vrouwen nog iets schelen? Reclame gebruikt vaak seks om aandacht te trekken, maar is dit wel een goed idee als vrouwen deel uitmaken van het doelpubliek? Recent onderzoek van de KUL toont dat jonge, hoogopgeleide vrouwen vinden dat vrouwen in reclame vaak als lustobject worden voorgesteld, maar dat ze dit niet erg aanstootgevend vinden. ‘Seksuele objectificatie’ lijkt aankoopintenties of het bedrijfsimago bovendien niet te schaden.
Meer lezen

Mobile advertising: illusion or solution?

KU Leuven
2011
Geoffrey
Crols
Mobile advertising: illusion or solution?De consument aan het woordEen nieuwe trend in het reclamelandschap: adverteren op de gsm, ook wel mobile advertising genoemd. De boomende verkoop van smartphones klinkt bij mobiele adverteerders als muziek in de oren. Maar staat de consument hierop te wachten? Recent onderzoek van de sectie Bedrijfscommunicatie aan de Katholieke Universiteit Leuven deed een poging om de mening van de Belgische consument te achterhalen.Waar de consument ook gaat of staat, de kans dat hij reclame-uitingen opmerkt, is zeer groot.
Meer lezen

Projectmanagement: behalen van het kwaliteitslabel voor de oefenfirma Europackage & Print

Thomas More Hogeschool
2007
An
Van Dooren
 
 
De realisatie van projecten … onmisbaar in ieders leven!
Maar hoe wordt een project een succes?
 
Projecten zijn vandaag de dag niet meer uit ons leven weg te denken. Bijna elke dag komen we wel met een project in aanraking, zowel op professioneel als privévlak. Een huis bouwen, het jaarlijkse familiefeest en het verbeteren van de bedrijfscommunicatie zijn slechts enkele voorbeelden. De essentiële vraag die zich stelt, is natuurlijk hoe u een project realiseert en tot een goed einde brengt.
Meer lezen