Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Corporate volunteering: How to engage DP World Southampton’s employees

Karen Buytaert
Corporate volunteering (bedrijfsvrijwilligerswerk) is een nieuwe manier voor bedrijven om een lange termijn band op te bouwen met de gemeenschap. Werknemers van bedrijven krijgen de kan om tijdens de werkuren hun steentje bij te dragen aan de gemeenschap. Ondanks deze kans, nemen weinig werknemers deel aan de vrijwilligersactiviteiten die DP World Southampton organiseert. Tijdens mijn stage bij DP World Southampton probeerde ik te achterhalen hoe dit komt en schreef aanbevelingen voor het bedrijf om het deelnemersaantal op te krikken.

Zakendoen met Zuid-Afrika: onderzoek naar interculturele ervaringen met Vlaamse ondernemers in Zuid-Afrika

Julian De Bisschop
Het betreft hier een onderzoek naar de interculturele ervaringen van Vlaamse ondernemers in het zakendoen met Zuid-Afrika. Beide, relevante bedrijfsculturen werden geïdentificeerd, maar ook problemen en aanbevelingen werden opgesomd.

Wanneer overdaad schaadt: over taakvariatie, autonomie en depressie bij Vlaamse doctorandi

Jolien Gorissen
Recent werd gevonden dat het niet goed gesteld is met de mentale gezondheid van de doctorandi aan de Vlaamse universiteiten. Het doel van het huidige onderzoek is om de
effecten van taakvariatie en autonomie, beide onderdeel van job controle zoals beschreven door Karasek (1979), op depressie te bestuderen. De data zijn afkomstig van de Survey of Junior Researchers, die in 2013 werd afgenomen bij 4069 doctorandi aan vijf Vlaamse universiteiten. Er werd gevonden dat een hoge mate van autonomie de meest ongunstige uitkomst biedt, wat ingaat tegen enkele robuuste modellen in de (bedrijfs)psychologie.

Zakendoen met Zuid-Korea: Onderzoek naar interculturele werkervaringen van Vlaamse ondernemers in Zuid-Korea

Oona Van Belle
ACHTER DE SCHERMEN VAN HET HANDELDRIJVEN MET ZUID-KOREANEN“Zakendoen met Zuid-Korea, Azië voor gevorderden”Samsung, Kia en LG zijn slechts enkele Zuid-Koreaanse exportproducten die we bijna dagelijks tegenkomen. Sinds de ondertekening van het vrijhandelsakkoord in 2011 nam de bilaterale handel met Europa sterk toe en er wordt verwacht dat dit zal blijven stijgen. Zuid-Korea is een interessante handelspartner aangezien deze grootmacht beschikt over hoogtechnologische bedrijven, een grote koopkracht en een voorkeur voor luxegoederen met een `Made in Europe` label. Uit een onderzoek van O.

Lichamelijk Kijken

Luce Moelans
De Kunst van het meningsverschil“Het lijkt mij wel duidelijk dat er op Cultuur nog serieus bespaard kan worden.

Welke factoren beïnvloeden de jobadvertising strategie? Empirisch onderzoek in twee servicegerichte sectoren

Eva De Beck
"The smartest business decision you can make is to hire qualified people. Bringing the right people on board saves you thousands, and your business will run smoothly and efficiently."- Brian TracyDoor de economische crisis, de toegenomen automatisering en de verminderde budgetten wordt het steeds belangrijker om op een efficiënte manier de meest geschikte kandidaten aan te werven.

Intercultural experiences of Flemish entrepreneurs on doing business with India

Joël Mirchandani
Interculturele ervaringen van vlaamse ondernemers in het zakendoen met IndiaIntroductieDe indrukwekkende economische groei en de grootte van de Indiase arbeidsmarkt bieden zowel korte als lange termijn opportuniteiten voor buitenlandse investeerders. Toch moeten verschillende hindernissen in rekening worden gebracht.

Lokale tewerkstelling en arbeidsomstandigheden in de Katangese mijnbouwsector (DRC): westerse vlijt, Chinees verzuim?

Jeroen De Sadeleer
 WESTERSE VLIJT, CHINEES VERZUIM?De Chinese aanwezigheid in Afrika heeft de afgelopen jaren geleid tot een stortvloed aan onevenwichtige en te vereenvoudigde berichtgeving. Onderzoek naar het onderscheid tussen westerse en Chinese mijnbouwbedrijven in Congo brengt een genuanceerder beeld en zoekt naar verklaringen voor deze verschillen. Het is de voorbije decennia nooit echt rustig geweest in de Democratische Republiek Congo en dat zullen de Congolezen geweten hebben.

Ecologie en Innovatie: Kiezen of Combineren?

Lissa Meyvis
  Geitenwollen maatpak?Bedrijven zijn continu op zoek naar talent. Door te investeren in een positief imago en een aantrekkelijke bedrijfscultuur hopen zij de meest waardevolle werknemers aan te trekken en te behouden. Dit is geen eenvoudige zaak, aangezien talloze concurrenten precies hetzelfde doel voor ogen hebben en ook zij al hun troeven zullen uitspelen om dit doel te bereiken. Maar wat zijn deze troeven dan precies?

The use of the European Language Portfolio in a Belgian (inter)national business context

Jana Vinck
Het Europese Taalportfolio is een programma opgezet door de Raad van Europa met de bedoeling mensen de kans te geven om hun talenkennis en culturele ervaringen te rapporteren. Het Portfolio bestaat uit drie delen: Taalpaspoort, Taalbiografie en een Dossier. Allemaal maken ze gebruik van het Europese Referentiekader. Dit is een systeem waarbij de taalvaardigheden worden onderverdeeld in zes verschillende niveaus, gaande van A1 tot C2, op het gebied van spreken, luisteren, schrijven en begrijpen.

De rol van het Belgische auditcomité bij fraudepreventie

Dirk Vanderquaden
De rol van het Belgische auditcomité bij fraudepreventie
 
Economische fraude wordt een steeds groter probleem voor bedrijven. De fraudeurs zijn veelal terug te vinden in de eigen rangen van de organisatie. Vooral managementfraude is een relatief meer voorkomend probleem geworden. Tot deze conclusie kwam PriceWaterhouseCoopers in hun onderzoek naar de economische criminaliteit in België (2005).
 
Door hun jarenlange ervaring binnen de onderneming beschikken managers over de nodige inzichten om een fraudescenario op te zetten.

Investeren in kunstobjecten: een onderzoek naar vraag -en aanbodsgedrag met een bijzondere aandacht voor de prijsindexering.

Babila Poma
Een  tango van aantrekking en afwijzing: hebben schilderkunst en economie een relatie?
 
Kunst kent geen eenduidige definitie, vermits de invulling van het begrip afhankelijk is van persoon tot persoon. Kunst verandert enerzijds naargelang de emotie of boodschap die de kunstenaar wil weergeven en anderzijds naargelang de maatschappij waarin men leeft. De perceptie van de waarde wordt bepaald door een intrinsieke en door een extrinsieke waarde, die samen alle mogelijke meer– of minderwaarden van politieke, religieuze, sociale, esthetische,… aard omvatten.