Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Challenges Faced by Belgian Companies Wanting To Export or Establish in Sweden Regarding Swedish Working Culture With a Focus on Business Communication and How These Can Be Mitigated.

Daphne Haegheman
Deze scriptie behandelt de uitdaging en verschillen in cultuur die Vlaamse bedrijven tegenkomen als ze willen exporteren of vestigen in Zweden. Door middel van een kwalitatief, verdiepend onderzoek zijn de verschillen in werkcultuur met een focus op communicatie in kaart gebracht en zijn de voorstellen om deze uitdaging te vermijden voorgesteld.

Goodvertising: geloofwaardig of doorzichtig? Door de ogen van millennials

Famke Van Mol
Goodvertising is een nieuw reclamefenomeen waarbij commerciële bedrijven inzetten op sociale vraagstukken. In deze scriptie wordt de geloofwaardigheid van goodvertising onderzocht bij millennials

In hoeverre verschilt de online communicatie met de communicatie in traditionele media?

Géraldine Van Cauwenbergh
Deze masterproef analyseert de verschillen en
gelijkenissen tussen de online communicatie en de communicatie in traditionele media van Jaguar
Land Rover Belux NV.

Determinanten van octrooiaanvragen in België

Kim Van Dijck
Bedrijfskenmerken van Belgische octrooiaanvragers Het doel van dit onderzoek is om te kijken of er specifieke kenmerken zijn die steeds terugkomen bij bedrijven die een octrooi aanvragen in België. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven die een (of meerdere) dochterondernemingen in het buitenland bezitten, een grotere kans vertonen om een octrooi aan te vragen.

Horizontale samenwerking tussen logistieke dienstverleners door ladingsconsolidatie

Niels Martin
Bouwen aan de toekomst van de logistieke sector: samenwerking tussen logistieke dienstverleners door ladingsconsolidatieDagelijks verplaatsen zich vele vrachtwagens over de Vlaamse wegen om goederen van oorsprong naar bestemming te verplaatsen. Binnen de Europese Unie blijkt dat 24% van de vrachtwagenkilometers zonder lading wordt afgelegd. Bovendien wordt de capaciteit van beladen trucks voor gemiddeld slechts 57% benut. Voorts leidt globalisering tot een toegenomen concurrentie binnen de logistieke sector.

Vrijwillige openbaarmaking van financiële informatie bij Belgische kmo’s gedurende de periode 2009-2011

Evi Vervoort
Welke factoren moedigen Belgische kmo’s aan tot vrijwillige openbaarmaking van financiële informatie?Belgische kmo’s mogen hun jaarrekening rapporteren via het verkorte schema dat opgesteld is door de Nationale Bank van België. In dit verkorte schema is onder meer het vermelden van de omzet niet verplicht. Heel wat kmo’s kiezen er echter voor om vrijwillig meer informatie openbaar te maken dan wettelijk verplicht is. Uit onderzoek blijkt dat startende ondernemingen eerder geneigd zijn vrijwillige openbaarmaking te verrichten.

De strijd tussen .net en J2EE-technologieën

Sofie Van Hoecke

De strijd tussen .NET en J2EE – Sofie Van Hoecke

 
Inleiding
Begin de jaren negentig gebruikten bedrijven als computersystemen vaak de client-server architectuur. Hierbij had de werknemer een computer (client) waarop de software liep, terwijl de bedrijfsinformatie in een centrale databank (server) gestockeerd werd.
Ervaring leerde echter dat het bouwen en instandhouden van een systeem met deze architectuur heel moeilijk was.