Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hoe kunnen we netwerkeconomie operationaliseren binnen de Vlaamse kmo markt? - Een onderzoek bij Vlaamse middelgrote ondernemingen.

Stef Rutsaert
In dit onderzoek operationaliseren we netwerkeconomie door deze term doorheen de tijd te onderzoeken en tot een nieuwe, moderne definitie te komen. De drie onderdelen van deze definitie, namelijk technologie, change management en niet-financiële waardecreatie, worden aan de hand van literatuur onderzocht en onderling gelinkt. De interviews uit dit onderzoek maken duidelijk dat er nog te weinig kennis is over netwerkeconomie binnen de bedrijfswereld.

Wie digitaal wil zijn, moet leiden

Natasja Van Buggenhout
Een kwalitatief gebruikersonderzoek naar de attitude en verwachtingen ten aanzien van de betekenis, karakteristieken, rol en noodzaak van leiderschap tijdens de digitale transformatie van organisaties in België. In het bijzonder is de studie een exploratie, beschrijving en profilering van digitaal leiderschap.

Methods for the determination of flow-based capacity parameters: description, evaluation and improvements

Jonas Boury
Flow-based market coupling, the cheapest path to security of supplyCurrently a lot of European countries struggle with the Security of Supply of electricity. Belgium is one of the leading problem cases. In order to achieve long-term security of supply, Europe puts its stake on increasing the interconnection capacity between member states (1). This option is expensive but can be viable. For short-term problems, like shortages in Belgium, the investment plan offers no solution. In research a lot attention is given to complex and challenging solutions like demand side management.

Evolutie van Corporate Social Responsibility in de Belgische banksector voor en na de crisis van 2008

Sara Vermeulen
This master thesis investigates the integration of Corporate Social Responsibility (CSR) in the banking sector since the financial crisis of 2008. The purpose of this research is twofold. Firstly, there will be explored whether the CSR policies in the banking sector have changed due to the financial crisis. Secondly, this thesis seeks to find the main motives of the CSR implementation.The research paper is divided into seven chapters in which the first one explains the origin, definitions and motives of CSR.  The motives of CSR policies could be economically, socially or legally based.

De impact van een management traineeship op de ervaren steun, de relatie werknemer-manager, commitment en vertrekintenties

Ineke Vanobbergen
Een goed presterende werknemer is een waardevolle troef voor elk bedrijf. Toewijding en loyaliteit van het personeel zijn belangrijk. Werknemers die zich emotioneel verbonden voelen met hun organisatie zijn minder afwezig, presteren beter en hebben minder de neiging om van job te veranderen (Meyer & Allen, 1997). Er gebeurt dan ook heel wat onderzoek over toewijding van werknemers (commitment) en hun intentie om van job te veranderen (turnover intentions). Verschillende factoren hebben een invloed op commitment en vertrekintenties.

Mental Coachen - Hoe kan Appreciative Inquiry een hulpmiddel zijn om Mental Coachen te implementeren in een organisatie?

Stefan Housen
"It's not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent; it is the one that is most adaptable to change." [1]
Charles Darwin
Zoals Charles Darwin het hierboven al mooi illustreert is het niet de sterkste of de slimste die zal overleven maar zij die zich het best aanpassen aan verandering zullen overleven.

Social and Economic Influence of Ahmadiyya Muslim Community in Flander Belgium

Khalid Saiffullah
 Migration has a long history since the birth of humanity. The largest movements of people in history were the barbarian migrations that overran the Roman Empire in the 4th and 5th centuries AD and the Atlantic Migration to the Americas from the early 1800s to the early decades of the 20th century. For a thousand years, from the end of the Roman Empire in the West until the middle of the 15th century, the history of Europe, Asia, and North Africa consists of an almost unbroken series of invasions, wars, and conquests.

Een intern kwaliteitslabel als instrument voor klanttevredenheid.

Olivier Watteyn
“Een intern kwaliteitslabel als instrument voor klanttevredenheid”
 
Stel, u wandelt uw bank binnen want u wenst een som geld van uw zichtrekening naar uw spaarrekening over te schrijven maar u merkt al gauw op dat een lange rij wachtenden zich voor u bevindt. U houdt niet van automaten en wacht geduldig uw beurt af. Eenmaal bij de loketbediende aangekomen, wordt u inderdaad geholpen. Na afloop daarentegen krijgt u wel nog de opmerking mee dat u zich de volgende keer maar beter wendt tot de automaat buiten het kantoor. Met een dubbel gevoel wandelt u het kantoor weer buiten.

Supply Chain Management: de laatste winsthoop?!

Geert Warrens
Supply Chain Management (SCM) de laatste winsthoop?!
Aankoop als machtigste schakel
 
Nooit eerder was SCM zo belangrijk.