Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Effect van stimulusparameters op de weerspiegeling van fundamentele frequentie in auditieve hersenstamresponsen

Maud Lobel
Dat het volgen van een gesprek in dagdagelijkse, rumoerige omstandigheden soms een hele uitdaging is weten we allemaal. Voor dragers van een cochleair implantaat (CI) is dit echter des te moeilijker omdat ze de stem van de spreker niet altijd even goed kunnen waarnemen. Een vroegtijdige evaluatie van de stemperceptie bij jonge CI-gebruikers via elektro-encefalografie (EEG) zou de taalontwikkeling bij deze kinderen ten goede kunnen komen. Maar welke stimuli kunnen het best gebruikt worden om dit te evalueren?

Begeleiding bij kinderen met een auditieve neuropathie spectrumstoornis (ANSS)

Tina Puttemans
Deze bachelorproef geeft een beeld over auditieve neuropathie. Er wordt beschreven wat auditieve neuropathie inhoudt, hoe het gediagnosticeerd wordt, wat de mogelijke hulpmiddelen zijn en hoe de behandeling er volgens recente bronnen zou moeten uitzien.

Opvoedingsondersteuning voor horende ouders met een geïmplanteerd doof kind dat integreert in het gewoon onderwijs

Natalia Kiyko
Ongeveer 1 op 1000 kinderen wordt doof geboren terwijl 95% van hun ouders volledig horend zijn. Dankzij een cochleair implantaat kunnen doof geboren kinderen voor een groot deel de wereld auditief waarnemen en gesproken moedertaal leren beheersen. De integratie in de horende wereld vraagt echter veel inspanningen, zowel van het dove kind zelf als van zijn ouders, leerkrachten en andere betrokkenen. De horende omgeving moet voldoende kennis hebben en begrip tonen om deze integratie te doen slagen.

In welke mate kan datalogging een kwalitatieve bijdrage leveren aan de begeleiding van ouders van jonge kinderen met CI? Datalogging en LENA als hulpmiddelen bij het bepalen van de kwantiteit en kwaliteit van de auditieve input.

Julie Catteeuw Charlotte Pauwels
Het doel van deze bachelorproef bestond erin inzicht te verwerven in hoe de begeleiding van
ouders van kinderen met een CI geoptimaliseerd kan worden. Onderzoek naar het gebruik
van datalogginggegevens tijdens counselinggesprekken, stelt therapeuten mogelijk in staat
om de resultaten van spraak- en taal na cochleaire implantatie naar een hoger niveau te tillen.
Binnen dit kleinschalig onderzoek lag de focus op kinderen jonger dan vijf jaar, zonder
bijkomende problematieken, die uitsluitend via de gesproken taal communiceren.

Tegen de stroom in? Horende ouders van dove kinderen die kiezen voor Vlaamse Gebarentaal.

Goedele Debeerst
Gebaren met doof kind lijkt wel zwemmen tegen de stroom in“Hoe belangrijk is het nu niet dat hij dat gebaar kent en dat ik dat gebaar ken om te weten wat mijn kind wilt zeggen tegen mij?” aldus een horende ouder van een doof kind.Stel je voor dat de taal die voor je kind het meest toegankelijk is, niet je eigen (moeder)taal is en dat het bovendien een taal is waarvan niet iedereen het nut inziet. Als horende ouder Vlaamse Gebarentaal (VGT) gebruiken met je dove kind: is dat een noodzakelijke brug slaan tussen twee werelden of is het een brug te ver?

Doof voor doofheid dooft Deafhood

Mathieu van der Sluis
To be deaf or to be Deaf, that’s the questionDoof zijn is bij de meeste mensen gekend als het medisch fenomeen waarbij iemand niet kan horen. Over doof zijn bestaan echter verschillende visies. Waar de ene persoon dit ziet als een handicap, ziet de ander dit juist als een grote rijkdom en een eigen cultuur. Grosso modo kan men drie visies onderscheiden.De eerste visie is de doofheidsvisie. Bij deze medische visie is doof zijn een handicap en tracht men deze handicap weg te werken. De sociale visie is de tweede beschreven visie.

Een duale taak als maat voor de cognitieve luisterinspanning bij volwassen CI gebruikers

Dorien Van Daele
INLEIDINGSinds tientallen jaren is het mogelijk voor doven en (zeer) ernstig slechthorenden om geluid waar te nemen via een cochleair implantaat (CI). Dit elektronisch apparaat bestaat uit een chirurgisch ingeplant gedeelte en een uitwendig gedeelte achter het oor. Het produceert een elektrische impuls die voorbij de aangetaste haarcellen rechtstreeks de auditieve zenuw stimuleert (Cooper, 1991). Gebruikers van een cochleair implantaat worden tijdens de audiologische opvolging geëvalueerd op spraakverstaanbaarheid.

"Ik heb lolo gezegd"? Het effect van cochleaire implantaten en analoge hoortoestellen op de spreekvaardigheid van jonge kinderen

Inez Plottier
Verbeterde spreekvaardigheid dankzij een cochleair implantaat.Als je iemand kent met een hoorstoornis, weet je vast wel dat een leven zonder gehoor moeilijk kan zijn. Een hoortoestel kan in dat geval het leven heel wat gemakkelijker maken. Helaas kunnen deze normale hoortoestellen voor mensen met te sterk gehoorverlies geen hulp bieden.

Web based psychoacoustic research on cochlear implant patients

Bart Vaerenberg
PACTSweb is a web based research platform for offering psychoacoustic tests to cochlear implant patients. Its purpose is the facilitation of the repeated testing of human subjects required to produce meaningful results in the field of psychoacoustic research. The platform provides a variety of common psychoacoustic tests and the ability to manage and extend the collection of tests contained in the framework. PACTSweb offers a level of adaptability to researchers without the need of any programming experience and pursues maximum usability through user-friendly interfaces.

Dove kinderen met een Cochleair Implantaat in het Gewoon Lager Onderwijs

Pieter Vissers
Dove kinderen met een CI op je school, anders maar toch gelijkend?
 
Het is nu al enkele decennia dat kinderen die volledig doof zijn gebruik kunnen maken van een cochleair implantaat (CI). Hierdoor kunnen ze terug een vorm van geluid waarnemen. Sommigen kinderen zijn na intense revalidatie in staat om te spreken en gesproken taal te verstaan. Hierdoor worden er ook meer dove kinderen met een CI via het buitengewoon onderwijs geïntegreerd in het gewoon lager onderwijs. Tot nu toe was weinig geweten over hoe deze kinderen op sociaal en schools vlak hun weg vinden tussen de gewone schoolmuren.