Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Actuele trends in de fysieke vergaderomgeving: een interpretatie binnen Honda Motor Europe Logistics NV

Serge Ribas
Deze bachelorproef gaat na of de vergaderlocatie en haar fysieke eigenschappen een positieve impact kunnen hebben op de efficiëntie en rendabiliteit van een vaak gebruikt bedrijfsproces als vergaderen in het algemeen en op de vergaderbeleving en fysiek of mentale gezondheid van elke deelnemer in het bijzonder

De invloed van fiscaliteit op de locatiekeuze van regionale hoofdkwartieren door multinationale ondernemingen in Europa. Effectief betaalde belastingen vs vennootschapsbelasting.

Bart Van Herck
Lage(re) belastingen trekken nog steeds bedrijven aan.Uit mijn onderzoek naar het effect van belastingen op de locatiekeuze van multinationale ondernemingen blijkt dat deze nog steeds een negatieve invloed hebben. Dit wilt zeggen dat bedrijven algemeen kiezen voor landen met lagere belastingpercentages. Deze bevinding gaat op voor vennootschapsbelastingpercentages, de hoeveelheid werkelijk betaalde belastingen en roerende voorheffing op dividenden.

Aansprakelijkheid van de moeder voor kartelinbreuken van haar dochteronderneming

Simon Vereecke
Europese monsterboetes tegen kartelinbreuken: onmenselijk of onvoldoende?Hoe vaak hoort men niet dat grote multinationals aan de hand van complexe juridische constructies hun verantwoordelijkheid proberen te ontlopen? Op deze problematiek denken de Europese mededingingsautoriteiten een antwoord te hebben gevonden bij de vaststelling van hun geldboetes. In plaats van te blijven vastklampen aan klassieke juridische obstakels, kiezen zij voor een meer realistische en economische aanpak bij de bestrijding van kartelinbreuken. Is hun controversiële kijk wel houdbaar?

Organisatie-identificatie in dochterondernemingen: de rol van interne communicatie als antecedent van organisatie-identificatie.

Maite Rodriguez Moreno
Hoe belangrijk is de rol van interne communicatie als antecedent van organisatie-identificatie?Het beeld van een organisatie als een absoluut geheel waarin slechts één homogene identiteit bestaat, is tegenwoordig niet meer overtuigend. Vandaag zijn organisaties uitgegroeid tot complexe eenheden waar werknemers zich kunnen identificeren met verschillende potentiële identiteiten.

Determinanten van octrooiaanvragen in België

Kim Van Dijck
Bedrijfskenmerken van Belgische octrooiaanvragers Het doel van dit onderzoek is om te kijken of er specifieke kenmerken zijn die steeds terugkomen bij bedrijven die een octrooi aanvragen in België. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven die een (of meerdere) dochterondernemingen in het buitenland bezitten, een grotere kans vertonen om een octrooi aan te vragen.

Het Gedrag van Schengen: trauma van de transportsector

Dieter Schietse
 Het Gedrag van Schengen: trauma van de transportsectorNa het openen van de grenzen binnen de Europese Unie zoeken Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs massaal hun geluk in West-Europa. Naar hun normen verdienen ze genoeg om hun leven thuis in te ruilen voor een leven langs de West-Europese snelwegen. Het inzetten van die goedkope arbeidskrachten creëert een situatie van oneerlijke concurrentie. Transportfirma’s die weigeren mee te doen, gaan overkop.In 2004 treden heel wat Centraal- en Oost-Europese landen toe tot de Europese Unie.

werden de banken omver geblazen door de media? een kwantitatieve analyse

heleen rooman
 
Werden de banken omver geblazen door de media?
 
Financiële berichtgeving heeft de laatste decennia een grote vlucht genomen. Dit kan worden afgeleid uit het ontstaan van nieuwe zenders zoals kanaal Z en de toegenomen aandacht voor financieel-economisch nieuws in de gevestigde media. Daarbij komt dat het behandelen van complexe thema’s in de media niet vanzelfsprekend is. De economische wereld is een goed voorbeeld van een domein waarin de expertise van de journalist wordt uitgedaagd.

VTM Nieuwsportaal.

Jurgen Dedeckere
 
Op 15 april 2003 lanceerde de openbare omroep een eigen webgebaseerd nieuwsportaal onder de naam ‘vrtnieuws.net’, een grote stap in de internetwereld, door de commerciële zenders met argusogen bekeken. Toch besloot tot op heden geen enkele van deze zenders om een gelijkaardige stap te zetten.

Imitatie boven inspiratie

Stijn Joye
IMITATIE BOVEN INSPIRATIE
 
2003 was een recordzomer pur sang voor de Amerikaanse filmindustrie. Het geheim? Een beproefde combinatie van blockbusters à volonté en aloud spelen op veiligheid. Alles onder het motto financiële risico’s reduceren en winst verzekeren. 2003 gaat ‘en passant’ meteen ook de geschiedenisboeken in als het jaar van de sequels, remakes,… imitatie kortom.

Is er een toekomst voor de Vlaamse tijdschriftenmarkt

Nina Vincx
Nina Vincx
2de licentie Communicatiewetenschappen
Vrije Universiteit Brussel
2001-2002
 
In 2001 kwamen de ontwikkelingen in de Vlaamse tijdschriftenmarkt veelvuldig aan bod in de pers. Verscheidene tijdschriften werden gelanceerd, enkele bladen verdwenen een tijd later alweer van de markt. Sinds deze woelige periode is het relatief rustig. Wat zijn de toekomstperspectieven voor de Vlaamse tijdschriftenmarkt? We onderzoeken dit aan de hand van enkele algemene tendensen op tijdschriftenmarkten: concentratie, diversifiëring en internationalisatie.