Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Educatie van medicinale cannabis bij kanker: de ontwikkeling van een infobrochure voor patiënten en verpleegkundigen

Tim Vandorpe Iris Blondeel
De onduidelijkheid en het toevallig contact met medicinale cannabis zorgde voor de nieuwsgierigheid naar dit onderwerp. Er is een steeds grotere vraag en interesse naar medicinale cannabis. In deze bachelorproef willen de schrijvers duidelijkheid scheppen over wat medicinale cannabis is, de wet van België hieromtrent, de link met kanker, de rol van de verpleegkundige en uiteindelijk een infobrochure ontwikkelen voor zowel verpleegkundigen als patiënten.

Schermen met geschiedenis. De programmering en productie van historische documentaires op de VRT, 1997-2017

Elias Degruyter
Ik onderzocht de productie en programmering van historische documentaires op Canvas en Eén, sinds de start van Canvas in 1997 tot en met 2017. Welke thema’s, periodes en regio’s komen aan bod? Hoe presenteren en vertellen documentaires geschiedenis? En hoe kwamen de keuzes rond inhoud en vorm tot stand?

Onderzoek naar het gebruik van overtuigingstechnieken in een mobiele leeromgeving om school burn-out aan te pakken / Investigating the Use of Persuasive Techniques in a Mobile Learning Environment to Tackle School Burnout

Hassan Haddouchi
Het probleem van school burn-out bij tieners is een uitdaging voor onze samenleving. In deze scriptie werd onderzocht hoe men op een ethische wijze een technologie kan ontwerpen die inspeelt op de hersenwerking van tieners die lijden aan een burn-out, opdat we ze op een positieve wijze kunnen motiveren om te leren en zich te ontwikkelen.

Zakendoen met Zuid-Afrika: onderzoek naar interculturele ervaringen met Vlaamse ondernemers in Zuid-Afrika

Julian De Bisschop
Het betreft hier een onderzoek naar de interculturele ervaringen van Vlaamse ondernemers in het zakendoen met Zuid-Afrika. Beide, relevante bedrijfsculturen werden geïdentificeerd, maar ook problemen en aanbevelingen werden opgesomd.

Het Dagboek van Sir Vival

Pieter Flamand Sascha Trinquet Brecht Reubens
Het Dagboek van Sir Vival is een ontwikkelingsscriptie die het vormingsproces van een workshop weergeeft die focust op de motivatie van leerlingen in de eerste graad van het secundair onderwijs.

The Battlefield of Gender and Media: De representatie van vrouwen in dramaseries over de Eerste Wereldoorlog

Sophie Brands
Dit onderzoek bekijkt op welke manier vrouwen worden gerepresenteerd televisieseries over de Eerste Wereldoorlog. De verandering in de weergave van femininity zorgt voor een tweestrijd in historische dramareeksen. De combinatie van het historisch correcte en het postfeministisch karakter dat veel series hebben, is de kern van dit onderzoek.

Antibiotica voor dummies - Verpleegkundigen tegen het kennistekort

Lina Cassiers
Antibioticaresistentie wordt wereldwijd vastgesteld en heeft een ernstige impact op onze gezondheidszorg. De oorzaak ligt voornamelijk bij de algemene bevolking... Maar waar ligt de oplossing?

Diagnose coloncarcinoom en het verlammend effect op patiëntgerichte communicatie

Debbora Steemans
Een scriptie over kanker en communicatie. Want wat zeg je tegen iemand die kanker heeft? Evidence-based theorie en een zakboekje als educatiemiddel.

Assessing the ecological impact of reforestation on farmland in Nicaragua using the satellite-derived normalized difference vegetation index (NDVI)

Pello Múgica Gonzalez
Deze scriptie omvat een schaalbare methodologie die het mogelijk maakt om herbebossingsprojecten te evalueren aan de hand van satellietgegevens. Door de satellietgegevens te combineren met data die in-situ verzameld werden, doet Pello Múgica Gonzalez een robuuste analyse over een herbebossingsproject in Noord Nicaragua op korte termijn.

Scouting: verkennende impuls voor een diversere en gelijkere samenleving?

Sander Van Isacker
Een historisch onderzoek naar internationalisme, diversiteit en gender in de Vlaamse katholieke Scouts- en Gidsenbeweging (1955-1980)

Hoe kunnen we het concept van de ‘Piraminder’ laten leven op de kleuterschool?

Margot Denys Sophie Catteuw
Wij focusten ons op duurzame ontwikkeling bij kleuters. We maakten hiervoor gebruik van de Piraminder (Netwerk Bewust Verbruiken). Deze voorstelling maakten we concreet en bevattelijk voor de oudste kleuters.

De Inspecteur, uw consumentenman! De maatschappelijke impact van VRT consumenteninformatie op kennis en gedrag op vlak van consumptie

Liese Lenaerts
Deze scriptie behandelt de maatschappelijke impact van het VRT consumentenprogramma De Inspecteur op kennis en gedrag op vlak van consumptie.

Peter L. Berger's Notion of Pluralism and the Future of Religion

Isaak Deman
Deze thesis onderzoekt de correlatie tussen Peter Berger's inductieve, socio-theologische blik op religie, inclusief 'geloof' en 'religieuze instituten', enerzijds, en zijn sociologische blik op pluralisme en secularisatie, anderzijds, vanuit een theologische invalshoek.

The plastic community

Margot Maeyaert
Zeebrugge als context voor een ecologische stad, waar werken en wonen centraal staat. De zee dient als vertrekpunt waarbij plastiek, zeewier als drager voor voeding, energie en werkruimtes dienen. De combinatie van tijdelijke en vaste bewoners bouwen samen mee als community aan een ecologische toekomst.

Help, mijn brein doet pijn! Vuistregels bij de nazorg van een commotio cerebri bij kinderen

Rani Cassier
In deze bachelorproef worden de interventies na een (pediatrische) hersenschudding besproken. Er werd ook een steekkaart ontwikkeld om de ouders van het kind hierover te educeren.

KENNISTEKORT BIJ VERPLEEGKUNDIGEN OMTRENT CANNABISGEBRUIK EN BEHANDELING BIJ ADOLESCENTEN. Ontwikkeling van een educatieve tool.

Steven Van den Brande
Onderzoek naar kennistekort bij verpleegkundigen omtrent cannabisgebruik bij adolescenten, inclusief de ontwikkeling van een vormingstraject èn educatieve tools met betrekking tot motiverende gespreksvoering bij cannabisgebruikers.

I’ll be okay, just not today. Schrijven bij jongvolwassenen in een rouwverwerkingsproces

Clara Pollentier
In dit onderzoek wordt gekeken hoe we jongeren, tussen de 16-25 jaar in Vlaanderen, kunnen ondersteunen in hun rouwverwerkingsproces door middel van schrijven met pen en papier. Via deskresearch werd een rouwschrift opgesteld waarin jongeren hun gevoelens en gedachten, rond het overlijden van een dierbare, kunnen neerschrijven. Vanuit dit schrijven krijgen ze handvatten aangereikt om met dit overlijden om te gaan en leren ze een aantal coping mechanismen.

“Het is maar hoofdpijn”. Psycho-educatief materiaal over migraine doorgelicht in functie van de kennisverruiming van de sociale omgeving van migrainepatiënten

Elisa Keirsebilck
Migraine is een veel voorkomende, terugkerende en invaliderende hoofdpijnaandoening. Ondanks het feit dat migraine een grote impact heeft op het dagelijks leven van de patiënt, wordt de ziekte vaak geminimaliseerd door de omgeving. De doelstelling binnen dit onderzoek was om het bestaande en tevens bruikbare en kwaliteitsvolle psycho-educatief materiaal omtrent migraine te inventariseren. Op basis daarvan is nieuw materiaal ontwikkeld om de omgeving van migrainepatiënten te informeren en om meer begrip ten aanzien van de aandoening te genereren.

Vast CO2-blussysteem: werking, problematiek en bouw van een schaalmodel voor educatieve doeleinden

William Van Laken Arne Dobbelaere
Om de problematiek rond het gebruik van een vaste CO2-blusinstallatie op koopvaardijschepen aan te pakken werd een realistisch schaalmodel van het systeem ontworpen en gebouwd waarmee de juiste activeringsprocedure aan studenten op de Hogere Zeevaartschool Antwerpen in praktijk kan worden aangeleerd.

Evaluatie van de kennis rond zwangerschapsdiabetes en evaluatie van de (groeps)educatie voor zwangerschapsdiabetes: de ELENA studie

Caro Minschart
De behandeling van zwangerschapsdiabetes is een arbeidsintensieve discipline en de wereldwijde toename van het aantal zwangere vrouwen met deze aandoening brengt uitdagingen met zich mee om de hoogwaardige zorg te behouden. Een waardevolle oplossing om met deze toenemende werkdruk om te gaan, zou de organisatie van groepseducatie kunnen zijn.Deze studie is daarom gericht op het evalueren van de tevredenheid van vrouwen over (groeps)educatie en de behandeling in het algemeen, hun kennis van zwangerschapsdiabetes en of de diagnose geassocieerd wordt met gevoelens van depressie en angst.

Cut!

Olivier De Jonghe
In deze bachelorproef wordt de onderzoeksvraag ‘In welke mate kan een digitale leerkracht, in de vorm van educatieve filmpjes, bijdragen tot het leerproces van leerlingen in het lager onderwijs?’ behandeld. Vanuit eigen interesse, die kracht bij werd gezet door de nood aan kwalitatief en educatief beeldmateriaal binnen het lager onderwijs, werd een onderzoek gestart naar welke waarde zo’n filmpjes (kunnen) hebben.

Financiële educatie: Hoe percipiëren jongeren de rol van hun ouders?

Jonas Cooreman
Op basis van een meervoudige lineaire regressie worden 529 Vlaamse jongeren uit de 2de graad van het secundair onderwijs bevraagd hoe zij de rol van hun ouders inzake financiële educatie percipiëren.

A Post-School In Nepal: ‘To walk about’

Justine Sleurs
Door de globaliserende economie zijn de waarden van de mensen uit Makwanpur (Nepal) aan het veranderen. Kinderen willen niet meer leren over hun traditionele cultuur.
Een post-school maakt Makwanpur terug bewust van hun traditie en identiteit en dit met een toekomst gerichte visie.

A Post-School In Nepal: ‘To walk about’

Justine Sleurs
Door de globaliserende economie zijn de waarden van de mensen uit Makwanpur (Nepal) aan het veranderen. Kinderen willen niet meer leren over hun traditionele cultuur.
Een post-school maakt Makwanpur terug bewust van hun traditie en identiteit en dit met een toekomst gerichte visie.


De wereld van k3: Een studie naar de educatieve rol van k3-liedjes aan de hand van een thematische analyse van de teksten en een kwalitatieve bevraging van stakeholders

Marjolein Van Den Noortgate
In deze scriptie wordt de rol van K3-liedjes in de non-formele educatie van kinderen onderzocht aan de hand van drie kwalitatieve methoden, namelijk een thematische analyse van de teksten, een bevraging van de tekstschrijver en zangeressen van K3 en een focusgroep met kinderen.