Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Een nieuwe kijk op toekomstige kledij: Een kritische review naar het sluiten van de kringloop in een circulaire textielindustrie.

Charlotte De Vooght
Een kritische review over mogelijke methodes voor de gewone mens die bijdragen aan een duurzamere textielindustrie. De methodes zijn gebaseerd op de Europese afvalhiërarchie. Tenslotte werd een platform, FabricK, gecreëerd die alle stakeholders samenbrengt om de bevolking te informeren en de industrie aan te zetten tot een duurzamere toekomst.

“Je kan mij uit de betaalzone halen / maar je kan de betaalzone niet uit mij halen”

Pauline Van Dun
Deze thesis is een analyse van vijf gedichten van Shop Girl van Dominique De Groen. De jonge dichteres wil met haar bundel de problematiek van de fast fashion aankaarten.

Duurzame kledingketens in de schaduw van multinationals

Noa Cornaer
Hoe komt het dat de multinationals of fast fashion ketens nog steeds zo populair zijn tegenover de duurzame ketens, ondanks de bewuster wordende consument en hoe valt dit te verklaren? Die vraag staat centraal in dit onderzoek waarvoor bestaande bronnen en onderzoeken werden bestudeerd, in combinatie met een consumentenbevraging over aankoopgedrag en attitude tegenover fast fashion en duurzame kledingmerken/ketens.

Preoperatief vasten, wat weten we erover? Een update van de richtlijnen rond het preoperatief nuchterbeleid bij volwassenen.

Tine Bogaert
Een uiteenzetting van de Europese richtlijnen rond het preoperatief nuchterbeleid. De kennis van deze richtlijnen bij de verpleegkundigen werd getoetst. Enkele aanbevelingen voor een betere implementatie in de praktijk.

Can green be the new black? Een toepassing van het geïntegreerd model van gedragsvoorspelling op de relatie tussen blootstelling aan mediaberichten over de sociale verantwoordelijkheid van fast fashion bedrijven en consumenten hun attitudes/koopintenties

Orpha de Lenne
Onderzoek naar in welke mate attitudes, normen en koopgedrag betreffende duurzame kledij worden beïnvloed door mediaberichten over de corporate social responsibility van fast fashion bedrijven.

Onderzoek naar actuele evoluties binnen de internationale kledingsector in het kader van de recente tendens tot backshoring van de productie.

Lies Vissers
Made in China, India, Bangladesh,… verleden tijd?“Je hebt good, cheap en fast en ergens kun je er maar op twee goed doen. Ze alle drie goed doen, dat is onmogelijk.”Claude Ampe, Bellerose, 2015 Sta jij er soms nog bij stil waar je kleding vandaan komt? Made in China, India, Bangladesh, we kijken er niet meer van op. Toch kiezen veel kledingbedrijven er recent terug voor om hun productie dichter bij huis tot stand te brengen of dus aan zogenaamde ‘backshoring’ te doen.Internationale  kledingbedrijven zijn steeds weer op zoek naar nieuwe werkmethoden om de consument tevreden te houden.