Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Automatische toetsing van bouwmodellen aan normering met behulp van Linked Data

Emma Nuyts
Deze scriptie ontwikkelde een methode om feedback te geven op de toegankelijkheid van gebouwprojecten.

Memories of congo: An autoethnographic exploration of how my grandparents’ generation in my Belgian family negotiate colonial memories using photo-elicitation

Luka Vandebroek
Een auto-etnografische verkenning van hoe mijn grootouders' generatie in mijn Belgische familie koloniale herinneringen onderhandelen met behulp van foto's.

Renewable Power to the People?

Ellen De Wit
Deze scriptie onderzoekt de invloed van ecologisch gezinde NGOs op Europese besluitvorming. Specifieker wordt de invloed va deze niet-statelijke actoren in het eerste stadium van de herziening van de Richtlijn Hernieuwbare Energie bekeken.

Ontwikkeling van een STEM-project voor de 3de graad TSO: onderzoek naar de effecten van grondwaterwinning op verdroging en vegetatie.

Noah Fuhrmann
De leerplannen van het vak toegepaste ecologie zetten in op een praktijkgerichte didactische aanpak
in een realistische context, zoals deze van de milieu-uitdagingen waarmee de huidige maatschappij
geconfronteerd wordt. In deze educatieve masterproef werden daarom de kwaliteitscriteria voor
STEM-projecten onderzocht en in de praktijk toegepast door de ontwikkeling van een STEM-project
gericht op het vak toegepaste ecologie in de 3
e graad TSO Techniek-Wetenschappen. Er werd een lijst
met succescriteria opgesteld voor STEM-projecten aan de hand van het STEM-kader van de Vlaamse
Overheid en wetenschappelijke literatuur. De succescriteria hebben betrekking op de leerdoelen en
leerstof die het lessenpakket behandelt, de mate waarin 21
ste-eeuwse competenties zoals
mediawijsheid, ontwerp- en onderzoekscompetenties worden geoefend, het oplossen van
maatschappelijk relevante problemen, en de begeleiding van de leerlingen. De succescriteria werden
vervolgens gebruikt voor een analyse van vijf reeds bestaande leerlingenprojecten in een
milieucontext die weerhouden werden uit de databanken Klascement en Stematschool. Bij een
eerste groep van leerlingenprojecten lag de nadruk vooral op het geïntegreerd aanbrengen van
STEM-inhouden op een relatief hoog abstractieniveau. Bij de tweede groep was er vooral aandacht
voor bewustwording rond maatschappelijke thema’s en voor didactische werkvormen. Als resultaat
van deze educatieve masterproef werd een STEM-lessenpakket ontwikkeld in de context van
onderzoek naar de effecten van grondwaterwinning op verdroging en vegetatie. Er werd een
leerlingen- en leerkrachtencursus alsook opdrachten opgesteld over de onderwerpen grondwater,
grondwaterafhankelijke vegetatie en verdroging. De eindopdracht omvat het uitvoeren van een
onderzoek naar de effecten van grondwaterwinning op vegetatie door middel van enerzijds de
websites Geopunt en Databank Ondergrond Vlaanderen en een berekeningsinstrument van VMM, en
anderzijds een excursie naar grondwaterafhankelijke habitats. In het lessenpakket werden de STEM-disciplines
wetenschap en engineering het meest uitgewerkt, terwijl voor wiskunde en technologie
nog meer didactische en inhoudelijke uitdieping mogelijk is. De opdrachten van het lessenpakket
werden uitgewerkt volgens de principes van coöperatief leren en er werd ook aandacht besteed aan
het oefenen van metacognitieve vaardigheden. Meer gedetailleerde aanwijzingen voor feedback en
begeleiding tijdens het lessenpakket zouden nog kunnen worden toegevoegd. Ten slotte werd het
oplossen van maatschappelijk relevante problemen en de link met STEM-gerelateerde beroepen
geïntegreerd in het project.

The effect of targeted memory reactivation during sleep on motor memory consolidation in older adults and people with Parkinson’s disease.

Charlotte Moris
Pilootstudie om na te gaan of gerichte geheugenreactivatie (TMR) kan gebruikt worden tijdens de slaap om de consolidatie van het motorisch geheugen te verbeteren bij gezonde ouderen en bij mensen met de ziekte van Parkinson.

HOE CONSTRUCTIEVE FEEDBACK GELINKT IS MET AFFECTIEVE BETROKKENHEID VAN LEERKRACHTEN IN HET VLAAMS ONDERWIJS: DE ROL VAN EMPOWERMENT.

Paavo Vernimmen
Wat is de relatie tussen constructieve feedback en affectieve betrokkenheid in het Vlaams onderwijs en wat is de invloed van empowerment hierop? Hoe draagt constructieve feedback bij aan het behoud van leerkrachten?

Een multisensorieel museum: Universal Design als stap richting integraal toegankelijke musea in Vlaanderen en Brussel

Lisa Van Raemdonck
Multisensorialiteit in kunstmusea aan de hand van Universal Design als stap richting integrale toegankelijkheid. Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe kan zo'n museum eruit zien? Rekening houdend met de mening van museumbezoekers, museummedewerkers en experten. Zowel de museumwerking als de museumarchitectuur wordt bestudeerd.

Kennis en doorverwijsgedrag van stotteren bij professionals uit de eerstelijnszorg: Een meta-analyse en het ontwikkelen van een website en een informatievideo

Steffi Snijders
Uit eerdere bevragingen bij huisartsen, kinderartsen, kleuterleerkrachten, zorgcoördinatoren, artsen van Kind & Gezin en verpleegkundigen van Kind & Gezin in Vlaanderen blijkt dat hun kennis over stotteren bij kleuters niet up-to-date is. Bijgevolg sluit hun doorverwijsgedrag niet aan op de recente bevindingen in de literatuur. In dit onderzoek werd nagegaan waar de hiaten in hun kennis zitten. Om de kennis over stotteren in de eerstelijnszorg te vergroten werden informatiematerialen ontwikkeld.

Met de hand op het hart, zo leer je reanimeren!

Leen Luts
Reanimeren in het onderwijs is een thema dat de laatste jaren meer en meer aan bod komt. Leerkrachten vinden het echter moeilijk om reanimatielessen te geven aan hun leerlingen. In dit Actie-Onderzoek is een basisles rond reanimatie ontworpen van waaruit leerkrachten kunnen vertrekken.

Leerlijn huishoudelijke zelfredzaamheid voor het buitengewoon onderwijs

Jolien Janssen
Binnen deze bachelorproef heeft de student een leerlijn gemaakt. Dit betreffende huishoudelijke zelfredzaamheid bij leerlingen in het buitengewoon lager onderwijs.

Effect van de epidurale anesthesie op borstvoeding

Nisrine Amrani
Effect van de epidurale anesthesie op borstvoeding na een vaginale bevalling
Auteur: Amrani Nisrine
Interne promotor: Vermeulen Joeri
Externe promotor: Debonnet Serena
Introductie:
Het doel van deze bachelor proef is om na te gaan welk effect de epidurale anesthesie heeft
op de start van de borstvoeding na een vaginale bevalling. Het praktijkdeel richt zich op wat
de ervaringen zijn van zorgverleners die dagdagelijks met de materniteit in aanraking komen.
Methode:
Om dit literatuuronderzoek uit te voeren werd beroep gedaan op Pubmed en EhBIB Search.
De artikels werden op basis van abstractie en “levels van evidence” gekozen. Voor het
praktijkdeel werden er zes interviews afgenomen bij zorgverleners.
Resultaten:
Door de epidurale anesthesie te gebruiken als interventie op de baringspijn, zien we dat dit
een effect heeft op het opstarten van de borstvoeding. Eveneens gaat de epidurale anesthesie
ook de Fergussonreflex negatief beïnvloeden. De epidurale anesthesie in combinatie met
synthetische oxytocine gaat ook het gedrag van de pasgeborene beïnvloeden.
Discussie/besluit:
Om het effect van de epidurale anesthesie beter te begrijpen zouden er meer studies moeten
plaatsvinden. Ook is het niet altijd duidelijk of de gevolgen plaatsvinden omwille van de
epidurale anesthesie of door de synthetische oxytocine, die tegelijkertijd aanwezig is.
Sommige artikels spreken elkaar tegen of geven tegenstrijdige informatie.
Er wordt evenwel geconstateerd dat de epidurale anesthesie een effect zou hebben op de
start van de borstvoeding.

Een factorial survey naar sport-gerelateerde matchfixing in de Vlaamse wielerwereld

Guus Vande Kerckhove
Deze masterproef heeft geleid tot een gevalideerde en onderbouwde factorial survey naar situationele risicofactoren die aanzetten tot sport-gerelateerde matchfixing binnen het wielrennen in Vlaanderen. Ook is er een eigen definitie van matchfixing, een beschrijving van risicofactoren en een bespreking van de strafbaarstelling van matchfixing.

Autismevriendelijk doelenrapport

Els Vangrieken
Ik heb via een praktijkonderzoek een antwoord proberen te vinden op wat rapporten nodig hebben om autismevriendelijk te zijn. ‘Aan welke auti-vriendelijke eisen moet een doelenrapport voor leerlingen van Opleidingsvorm 4, leerniveau BSO, voldoen?’

Hopelijk kan het jullie inspireren zoals het dat met mij gedaan heeft.

Onderzoek naar variabelen die een invloed kunnen hebben op de selectie van educatieve apps door leerkrachten secundair onderwijs.

Tom De Schepper
Ontwikkelaars van digitale leermiddelen houden in hun business model doorgaans enkel rekening met de prijs van de ontwikkeling en het kanaal waarlangs de leermiddelen verspreid worden. In deze educatieve masterproef onderzoeken we de verwachtingen van leerkrachten.

Circus Therapy: Research into the use of Circus as a Therapeutic Medium in Child and Adolescent Psychiatry.

Victoria Pompe
Kan circus gebruikt worden als therapie? Wat houdt dat in en waar schuilt de therapeutische waarde?

Leerlingen van het 3e jaar secundair onderwijs motiveren en sensibiliseren tot DTPa vaccinatie

Kimberly Hermans
Onderzoek naar de redenen van een lage vaccinatiegraad bij adolescenten. Gevolgd door een onderzoek naar mogelijke oplossingen. Met als uiteindelijke uitkomst een verhoogde vaccinatiegraad.

Met de loep op onderzoek in de groene buitenruimte - Het kinderlabo in actie

Sarah Kestemont
Als kleuterleerkracht openstaan voor de ruimte die een kind nodig heeft om op onderzoek uit te gaan en vragen te stellen in de groene buitenruimte, blijkt soms makkelijker gezegd dan gedaan. Het is overduidelijk een proces waar je ook als professional in moet groeien.
Iedere kleuterleerkracht wil uiteraard die onderzoekende houding stimuleren bij deze leeftijdsgroep, maar meer dan anders betekent het afstappen van het traditionele uitwerken van thema’s en vooral durven openstaan voor het onbekende...

Game Based Learning

Eline Stuer Eline Stuer Amber Hermans Xamira Haeck Ine Hapers Evelien Hermans
In ons onderzoek gingen we na wat leerkrachten nodig hebben om game-based learning in te zetten in de klas.
We kwamen hieraan tegemoet door hen gebruiksklare sjablonen aan te bieden.

Onderzoek naar de maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores in combinatie met e-commerce binnen de mode-industrie in tijden van economische onzekerheid - Een kwalitatieve analyse bij Belgische modebedrijven

Stefanie Van Avermaet
De maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores werden tijdens de COVID-19 pandemie extra uitgelicht. Ze kunnen namelijk internationalisering faciliteren, kosten en risico's beperken en leegstand helpen verminderen. Het concept biedt bovendien meerwaarde voor E-commerce onder bepaalde voorwaarden.

Transfereffecten van professionaliseringsinitiatieven over taalontwikkelend lesgeven aan ex-OKAN'ers-OKAN’ERS

Ellen Sauvage
Effectieve nascholingen kunnen leraren competenter maken in taalontwikkelend lesgeven aan ex-OKAN'ers. Deze thesis onderzocht het aanbod en de effectieve kenmerken van dergelijke nascholingen.

Referee coach - Begeleiding Vlaamse referee ambassadors

Christo Mitskou
Hoe kunnen we de referee ambassadors opleiden zodat ze hun (club-)scheidsrechters kunnen begeleiden?
Bij deze vraag wil ik een oplossing aanbieden door een mentor te worden voor de referee ambassador. Dit door een tweedelige cursus te ontwikkelen; een praktische (e-book) en theoretische cursus (plus bijgevoegde documenten).
Deze cursus zal de basis vormen van hun opleiding om zo hun (club-)scheidsrechters te begeleiden met de juiste tools. Door deze opleiding zullen ze eerst opgeleid/begeleid worden vooraleer ze in het werkveld stappen. De referee ambassador wordt gedoopt tot de referee coach die de (theoretische) kennis heeft om (club-)scheidsrechters te begeleiden op en dit ook uitvoert naast het veld; voor, tijdens en na de wedstrijden.

nu we hier toch zijn

Luna Terkessidis
De verwezenlijking van Institutionele Psychotherapie in de dagelijkse praktijk volgens zorgverleners

Levenseinde in België, Verpleegkundigen als sleutelfiguur

Ruben Van Rooy Ruben Van Rooy
Hoe kan een levenseinde in België eruitzien ?
Waar botsen veel zorgverleners en vooral verpleegkundigen op, wanneer zij levenseinde zorg bieden.
Wat kunnen we doen om toekomstige verpleegkundigen beter voor te bereiden op de confrontatie met het levenseinde

To drop or not to drop(-out)

Jolien Moorkens
Dit onderzoek gaat over drop-out bij schakelstudenten. Zo wordt onderzocht waarom schakelstudenten hun opleiding al dan niet stopzetten en welke ondersteuningsnoden ze hebben.

Weer een ervaring rijker!

Yentl Praet Dorien Dewilde Eva Malfliet Tujar Matthys Maud Melkebeke Luna Van Watermeulen
De scriptie gaat over de ervaringswerker en zijn plaats in een team, werkzaam binnen de geestelijke gezondheidszorg. Meer specifiek gaat het over een werkvorm die hiervoor ontwikkeld werd, waarbij er gefocust wordt op de samenwerking binnen een team.