Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Sexual Disorder and Social Policy: British Women's Prose Writing of the First World War and Its Concern with the Social Status of Women and Gender Relations

Lowies Vanhoof
De Eerste Wereldoorlog was een tijd van grote sociale onrust, niet alleen omwille van conflict, maar ook vanwege de effecten van dat conflict op het alledaagse leven en de samenleving als geheel. Deze scriptie onderzoekt de manier waarop de sociale status van vrouwen en algemene genderrelaties in Groot-Brittainië evolueerden tijdens de Eerste Wereldoorlog aan de hand van prozawerken geschreven door vrouwen. In de eerste plaats verstrekt het onderzoek achtergrondinformatie over de sociale status van vrouwen tijdens de oorlog, vervolgens bespreekt het de situatie van vrouwelijke schrijvers in het begin van de twintigste eeuw en ten slotte behandelt het twee literaire casusstudies, namelijk The Return of the Soldier van Rebecca West en Testament of Youth van Vera Brittain.

La gueule cassée du roman au film. Analyse de La chambre des officiers

Anne Scheijnen
« La guerre continue dans ta tête, mais c’est fini ! » [1] De ‘gueule cassée’ van roman naar film in La chambre des officiersLandschappen gevuld met littekens van kraters, prikkeldraad en verdord gras. Moedige, maar vermoeide soldaten in vochtige loopgraven. Verbeten gevechten, die vaak op voorhand al verloren zijn. Het zijn maar enkele van de beelden die de Eerste Wereldoorlog bij ons oproept. Minder zichtbaar dan deze verschrikkingen zijn echter de gewonden: in de hospitalen zijn honger, koude en modder immers voorgoed verleden tijd.

Vertaalvergelijking van de roman De Tweeling en de gelijknamige filmadaptatie: comparatieve analyse met de focus op imagologie

Floor de Jong
Fictie voor verzoeningWie zich voor voetbal interesseert weet het al langer: tussen Nederland en Duitsland botert het niet zo. Maar waar komt die wederzijdse negatieve beeldvorming eigenlijk vandaan? Bestaat er een middel om die voorstellingen rooskleuriger te maken?Je hoeft het journaal nog maar aan te zetten of er is wel een of ander gewelddadig conflict te zien. Vaak betekent dat voor ons niet meer dan een ver-van-mijn-bedshow. Genadeloos zappen we verder naar een gezellig amusementsprogramma of een zoetsappige soap. Toch liggen er zelfs in ons vreedzame landje conflicten op de loer.