Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Interne kwaliteitszorg en het nieuwe referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK): hoe gaan schoolleiders hiermee om?

Eva Maesen
Dit onderzoek gaat de ervaringen van schoolleiders met het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK) en met de nieuwe doorlichtingsmethode, Inspectie 2.0, na. Daarnaast wordt onderzocht of de innovatiecapaciteit en kwaliteitszorg van scholen samenhangen met het verkregen advies van de onderwijsinspectie.

A theoretical analysis of the impact of influencers on the quality of news on social media

Yannick Jansen
De thesis onderzoekt of influencers een positieve negatieve invloed uitoefenen op de kwaliteit van nieuws op sociale media. Er kan besloten worden dat er vijf bepalende eigenschappen zijn waaraan zowel de influencer als het sociale netwerk in kwestie aan moet voldoen, om een positief effect te hebben.

Actieve openbaarmaking van de inspectieverslagen als stimulans tot kwaliteitsverbetering in de Vlaamse voorschoolse kinderopvang.

Kevin De Gruyter
Met de actieve openbaarmaking van de inspectieverslagen van de Vlaamse kinderopvang in het vooruitzicht, gaat de masterproef na hoe de kwaliteitsverbeterende eigenschap van de online publicatie van de verslagen wordt beschreven in de literatuur en welke praktische lessen hieruit kunnen worden getrokken voor het team kinderopvang van Zorginspectie..

Het gebruik van doorlichtingsverslagen door ouders

Charlotte Aerts Joeri Berloo
Elke Vlaamse school wordt elke zes jaar doorgelicht door de Vlaamse onderwijsinspectie. Na het doorlopen van een inspectie volgt een doorlichtingsverslag. Doorlichtingsverslagen worden online en openbaar gepubliceerd. Dit doorlichtingsverslag kan voor een kwaliteitsverbeteringsproces zorgen wanneer verschillende actoren, zoals ouders, reageren op het doorlichtingsverslag. Deze reactie kan de vorm aannemen van een Choice, Voice of Exit.

Dit artikel rapporteert over een kwalitatief onderzoek naar het gebruik en de beleving van doorlichtingsverslagen door ouders. Daarnaast wordt onderzocht of het raadplegen van een doorlichtingsverslag invloed heeft op de Choice- , Voice- en Exit-opties van ouders met schoolgaande kinderen. Dit onderzoek werd gevoerd bij 20 ouders door middel van semi-gestructureerde interviews. Uit dit onderzoek blijkt dat ouders amper gebruik maken van doorlichtingsverslagen bij het maken van een schoolkeuze en dat ze niet weten waar ze een doorlichtingsverslag moeten vinden. De meerderheid van de ouders zou de school niet aanspreken na het lezen van een doorlichtingsverslag en slechts een kleine minderheid van de ouders zou de school verlaten na een ongunstig doorlichtingsverslag. Alle ouders zouden in de toekomst gebruik maken van een doorlichtingsverslag bij het maken van een schoolkeuze.

Het gebruik van Computer Vision API's voor de beschrijving van cultureel-erfgoedcollecties

Nastasia Vanderperren
In deze bachelorproef werd onderzocht of Computer Vision API’s zoals Clarifai, Google Cloud Vision of Microsoft Computer Vision gebruikt kunnen worden om museummedewerkers te ondersteunen bij het beschrijven van cultureel-erfgoedobjecten. Het registreren van beelden vraagt immers veel werk. Computer Vision API’s zijn sneller dan menselijke registratoren en kunnen een inhaalbeweging realiseren. Die API’s worden echter getraind met hedendaagse beelden waardoor het niet geweten is hoe goed ze zijn in het beschrijven van historische beelden.

De Boracay Clean-Up, duurzame stap vooruit of vruchteloze poging?

Marjan Nauwelaert
De populaire Filippijnse bestemming Boracay werd in 2018 voor zes maanden gesloten voor toerisme omdat het te lijden had onder vervuiling en waterverontreiniging. Dit onderzoek ging na of er na de sluiting op korte en lange termijn verbetering in zicht is.

Kwaliteitsmanagement in de thuiszorg in Vlaanderen

Dimitri Heyndrickx
Dit onderzoek verkent
bestaande praktijken op vlak van
kwaliteitsmanagement in de thuiszorg
en weegt af of dat
kwaliteitsmanagement veerkrachtig is ten
aanzien van de evoluties die zich in dat
verband voltrekken. Het beoogt hiermee
een bijdrage te leveren aan praktijk,
wetenschap en beleid.

Interactive demo on the indoor localization, control and navigation of drones

Mathias Bos Rian Beck
Deze scriptie beschrijft het ontwerp en de implementatie van een demo-opstelling met een autonoom vliegende drone. In deze demo worden principes uit de regeltechniek geïllustreerd. De studie beschouwt de modellering, lokalisatie, controle en navigatie van drones, en ontwikkelt een structuur om deze aspecten te combineren in een robuust kader dat flexibiliteit toestaat bij de uitvoering van de demo.

Zijn punten passé?

Aylin Usbas
Nederlands alternatief evalueren in de eerste graad van het secundair onderwijs

“Mevrouw staat dat op punten?” Deze uitspraak horen we vaak in het onderwijs. We merken dat leerlingen vooral leren om de punten en minder vanuit de bezorgdheid om hun eigen leerproces. Toch is dat laatste essentieel met het oog op levenslang leren. Met mijn eindwerk ontwerp ik een gebruiksvriendelijk, alternatief evaluatiesysteem waarin ik gebruik maak van woordelijk feedback in plaats van punten om het leren en de motivatie van leerlingen te bevorderen. Woorden zeggen immers meer dan een punt.

Mondproblemen bij oncologische patiënten, behandeld met chemotherapie

Nele Tjampens
Mondproblemen veroorzaakt door chemotherapie is een complicatie dat veel voorkomt. Door inzicht te krijgen in het ontstaan van deze mondproblemen kan er sneller ingespeeld worden op de optredende mondproblemen en kunnen deze sneller behandeld worden. Hierdoor zal de patiënt minder nevenwerkingen ondervinden.

Duurzame maatregelen tegen wateroverlast in de stedelijke omgeving, casestudie Antwerpen

Daan Bertels Lars Janssen
Ontwikkeling van een methodologie voor het onderzoeken van het mogelijk effect van bronmaatregelen op wateroverlast in de stedelijke omgeving. De methode wordt toegepast en geïllustreerd voor een specifieke case, namelijk het centrum van Antwerpen.

Vast CO2-blussysteem: werking, problematiek en bouw van een schaalmodel voor educatieve doeleinden

William Van Laken Arne Dobbelaere
Om de problematiek rond het gebruik van een vaste CO2-blusinstallatie op koopvaardijschepen aan te pakken werd een realistisch schaalmodel van het systeem ontworpen en gebouwd waarmee de juiste activeringsprocedure aan studenten op de Hogere Zeevaartschool Antwerpen in praktijk kan worden aangeleerd.

Individueel Aangepast Curriculum in het Secundair Onderwijs

Eva Vanneste
Door het M-decreet zullen meer en meer jongeren met een beperking schoollopen in het gewoon onderwijs. Het is echter niet voor al die jongeren haalbaar om het gemeenschappelijk curriculum te volgen en de leerplandoelstellingen te behalen. Als er ondanks de redelijke aanpassingen geen mogelijkheid bestaat om het gemeenschappelijk curriculum te volgen, kan de leerling overschakelen naar fase 3 binnen het zorgcontinuüm, het individueel aangepast curriculum of IAC. Dit houdt echter zowel kansen als knelpunten in.

Determinants of secondary school preferences in Flanders. The case of Ghent

Willem Konings
Deze thesis focust op determinanten van secundaire schoolvoorkeur in Vlaanderen. Daarbij wordt specifiek gekeken naar afstand, kwaliteit en schoolsamenstelling.

Krijgen we Europese normen voor de zwaveluitstoot door schepen? Naar een betere controle en een striktere naleving

Louis Le Moulec
's Werelds meest milieuvriendelijke vorm transport (uitgedrukt in hoeveelheden koolstofdioxide per vervoerde ton lading) is en blijft de scheepvaart. Vermits 90% van de wereldhandel over zee gebeurt, is dit een goede zaak voor ons leefmilieu. Tegelijkertijd is diezelfde scheepvaartsector een van' s werelds grootste bronnen van zwaveldioxide.

Ontwerp van een SAR ADC in 65 nm CMOS technologie voor nucleaire toepassingen

Sven Jansen
Elektronica faalt wanneer het wordt blootgesteld aan straling. Deze scriptie beschrijft het ontwerp van een analoog-digitaal convertor die wel gebruikt kan worden in dergelijke omgevingen.

Meerdaags: allesbehalve alledaags. Het afstemmen van het schoolperspectief op het gezinsperspectief rond meerdaagse schooluitstappen in een context van superdiversiteit.

Lies Cokelaere
Met mijn bachelorproef wil ik multiculturele en superdiverse scholen inspireren om verder aan de slag te gaan met het thema van meerdaagse schooluitstappen. Dit ondanks de hindernissen die deze scholen vaak ondervinden bij het streven naar een maximaal aantal deelnemende leerlingen aan de uitstappen.

Samenwerkingsverbanden in de strijd tegen sociale dumping in de transportsector: een evaluatie

Cathy Steelandt
Deze masterproef onderwerpt het fenomeen sociale dumping aan een uitvoerige analyse, met bijzondere aandacht voor het fenomeen binnen de transportsector. Het inventariseert alle betrokken spelers binnen het fraudebestrijdingslandschap en omvat tevens de resultaten van een kwalitatief empirisch onderzoek naar de huidige aanpak binnen de provincie West-Vlaanderen.

Beïnvloedende factoren op de performantie bij klinisch audiologische testing van kleuters en lagereschoolkinderen met het syndroom van Down

Amy Oosterlynck
Deze scriptie gaat aan de hand van literatuuronderzoek na welke factoren een invloed hebben op het resultaat van gehoortesten bij kleuters en lagerschoolkinderen met Down. Een weergave van alle anatomische, functionele en gedragsbeperkingen zou audiologen kunnen helpen bij het anticiperen op invloeden bij de testing van kinderen met Down.

Vascular self-healing optimization and evaluation by means of four-point bending

Gerlinde Lefever Jannes Van Cauwenberghe
Zelfhelend beton is een biologisch geïnspireerde techniek om scheuren in beton te herstellen zonder enige interventie na het scheuren. De techniek is echter nog niet klaar voor massaproductie, waardoor optimalisatie een noodzaak is. In deze scriptie worden enkele nadelen van het gebruik van een vasculair systeem aangehaald en een mogelijke oplossing wordt besproken.

Hole detection in U-beams with vision system

Jeroen Viaene
Het opbouwen van de hardware voor een camerasysteem en het schrijven van een applicatie om te kunnen meten m.b.v. beeldverwerkingssoftware.

Crisismanagement en de ramp in Fukushima: de invloed van het ‘Nuclear Village’

Kelly Knapen
Crisis Management and the Fukushima Daiichi Nuclear disaster
The influence of the Nuclear Village
Kelly Knapen


The triple meltdown in the Fukushima daiichi nuclear power plant on the 11th of March 2011 has been coined the second worst nuclear disaster since Tsjernobyl. It created a shockwave through the world. Concerns about the safety of this energy source rose to new heights. Voices arose to completely step away from nuclear energy altogether. In Japan this became very apparent. The government experienced massive waves of criticism. Mainly on the way they handled the crisis. This dissertation looked deeper into the crisis management regarding the Fukushima Daiichi nuclear disaster and investigated whether this was effective or not. Secondly this research concentrated on the reasons behind the failures of the crisis management, mainly concentrating on the influence of the Nuclear Village and what effect this had on the crisis management itself.
To achieve this, this dissertation first looked deeper into the legal framework surrounding crisis management in Japan to investigate whether two important aspects of crisis management were covered namely those of preparation and prevention. Secondly it used the reports of the ‘Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission’ of the National Diet of Japan and ‘The Independent Investigation committee on the Fukushima Nuclear Accident’ to look deeper into the immediate crisis respons and looked whether the three important elements of communication, cooperation and leadership were present. Lastly, by using the theory of George Stigler on ‘Regulatory Capture’ and the more concrete studie on the ‘Nuclear Village’ of Kainuma (開沼) and Kingston, this dissertation formed its conclusion on the reason behind the problems regarding crisis management in Japan and its effectiveness.
Out of this research it became apparent that there were serious problems concerning the crisis management of the Fukushima nuclear accident. It became clear that nuclear safety was not ensured. The government did not learn the necessary lessons from the two severe incidents that occurred before the disaster in Fukushima, which should have served as a wake-up call. During the crisis at the Fukushima Daiichi nuclear power plant, the main players in crisis management distrusted each other, which lead to a general lack of cooperation, communication and leadership. Although this was a period of crisis, where no one acts perfectly according to plan, this research made clear that the influence of TEPCO on the different players was a major factor in the failure of the crisis management concerning the nuclear disaster at the Fukushima Daiichi nuclear power plant.
This crisis eventually led to a structural reform of crisis management in Japan. This can certainly be called a big step forward. However regarding the nature of the Nuclear Village, as a deeply-enrooted system, a reform alone may not be enough. On this part more research is definitely needed.

Een verkenning naar de invloed van een doorlichting op emoties en professionele identiteit van leerkrachten.

Nathalie Heyninck
Welke leerkrachten trotseren een doorlichting?In Vlaanderen bewaakt en stimuleert de inspectie de onderwijskwaliteit met de doorlichting van scholen. Leerkrachten hebben een sleutelpositie in het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs. Een doorlichting is voor leerkrachten een spannende zaak. Hoe zij de schoolevaluatie beleven en ermee omgaan bepaalt of het al dan niet een leerrijke ervaring wordt.

Het spanningsveld tussen wetgeving en werkelijkheid in (secundair) onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in Vlaanderen

Freya Van Alsenoy
 “ONTHAALONDERWIJS IN VLAANDEREN KAN BETER.”Freya Van Alsenoy (Universiteit Antwerpen) detecteert een grote wens om de adviezen van de Vlaamse Onderwijsraad over het organiseren van secundaire onthaal onderwijs te laten omvormen tot beleid. Doorstroom van leerlingen uit onthaalscholen moet beter Vlaanderen kent in het secundaire onderwijs sinds 1991, naast de reguliere schoolwerking (ASO, TSO, BSO, KSO), ook onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers.

De ontwikkeling en validering van een beoordelingsinstrument voor dans in het Deeltijds Kunstonderwijs

Kathleen Harre
Toolkit voor juryleden in het dansonderwijs Jaarlijks volgen heel wat kinderen, jongeren en volwassenen dansles in het Deeltijds Kunstonderwijs. Ze doen dat na schooltijd, na het werk of in het weekend. Op het einde van elk jaar leggen ze een examen af om te mogen overgaan naar het volgende jaar of om een getuigschrift te behalen. Deze examens gebeuren klassikaal: de hele klasgroep voert gelijktijdig een reeks aangeleerde danspassen uit. Eén of meerdere juryleden zitten vooraan in het lokaal en beoordelen deze danspassen terwijl ze worden uitgevoerd.