Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De verkenning van educatieve prentenboeken voor kinderen om wiskundige initiatie te onderrichten, vanuit het perspectief van grafisch en typografisch ontwerp

Deniz Kaya
Ontwerpstudie naar hoe een innovatieve benadering van wiskundeonderwijs aan kleuters door middel van grafisch ontwerp - illustratieve en typografische vormgeving - kan bijdragen tot onconventionele methoden voor urgente wiskundige onderwijsbehoeften.

Zennepark en loodstuin - Vilvoorde

Bart Boogaerts
Twee gebieden die (toevallig) naast elkaar liggen, maar eigenlijk weinig of niet verbonden, en elk met hun eigen verhaal en dynamiek en hoe we die vormgeven vanuit een landschappelijke, sociale en ecologische insteek.

Historic Voicebot

Nicole Horward
In het kader van mijn bachelorproef heb ik onderzocht hoe nieuwe technologieën de interactiviteit in musea kunnen bevorderen en de bezoekerservaring kunnen verbeteren. Hiervoor heb ik een aantal onderzoeksvragen beantwoord en een prototype van een interactieve installatie ontwikkeld waarmee museumbezoekers vragen aan een historisch persoon kunnen stellen.

Adverteren in een wereld met andere spelregels: Een kwalitatieve studie naar de mening van gamers over het gebruik van in-game advertising in fantasy MMORPG’s en hun suggesties om de congruentie ervan te verbeteren

Maarten Cant Sarah Desseyn
Het doel van deze masterscriptie is tweeledig.
Enerzijds gaat deze studie na hoe gamers staan tegenover het gebruik van in-game advertising (IGA) in fantasy MMORPG's. Anderzijds werd ook het belang van congruentie bij de implementatie van IGA onderzocht.

Involve me and I learn. Een verkennend onderzoek naar interactieve visualisatie van oorlogsberichtgeving en engagement bij het publiek.

Leenke De Donder
Innovatief bericht geven over oorlog: omgaan met een vermoeid lezerspubliek.Het romantische beeld van een journalist die de wijde wereld in trekt op zoek naar verhalen wordt steeds meer gerekend tot het verleden. Nochtans hoeft dit niet per se te leiden tot een daling in de kwaliteit van een nieuwsproduct. Integendeel, het huidige informatielandschap heeft nog nooit zoveel mogelijkheden geboden. Hoe kan een journalist die nieuwe mogelijkheden op zo’n manier benutten, dat hij opnieuw een boeiend, duidelijk en interactief verhaal kan brengen?

Narcisme, verlegenheid en het gebruik van sociale media bij jongeren

Cloë Vetsuypens
Narcisme en verlegenheid. Facebook als verlengde van de persoonlijkheid?Is Facebook nu werkelijk een aantrekkelijke omgeving voor narcisten? En zo ja, waarom dan wel? En hoe verklaren we dan dat Facebook eveneens een handig instrument kan zijn voor eerder verlegen personen? Narcisme en verlegenheid zijn namelijk twee persoonlijkheidskarakteristieken die sterk van elkaar verschillen wat betreft de manier van interageren met anderen. Narcisten communiceren met als doel tot verheerlijking van zichzelf te komen en krijgen zo de kans het centrum van alle aandacht te zijn.

DE THERAPEUTISCHE MEERWAARDE VAN APPLICATIES OP HET VLAK VAN REKEN-, FIJNMOTORISCHE- EN VISUEEL-RUIMTELIJKE VAARDIGHEDEN

Jennick De Maeseneer Joke Leplae Hanne Vander Beken
 De therapeutische meerwaarde van applicaties“Leren met behulp van een tablet is hip” schrijft de auteur Aarts Claartje in de krant onderwijs van morgen. De tablet is een handig instrument dat je overal kan meenemen. Het is handig, gebruiksvriendelijk en het nodigt uit tot interactiviteit. Door de tablet worden kinderen hyperalert, gefocust en tegelijk ontspannen.

Van Alice naar App, een onderzoek naar het aanbod, het effect en het belang van kinderboekenapps bij vijfjarigen

Liselotte Droeshout
SamenvattingDoor de komst van nieuwe digitale media zoals tablets en smartphones zijn kinderboeken nu ook beschikbaar in appversies.

Het effect van multimediatasken op het onthouden en begrijpen van nieuws

Rob van Roy
MULTIMEDIATASKEN KAN DEMOCRATIE OP LOSSE SCHROEVEN ZETTENLeren van nieuws daalt wanneer aandacht verdeeld wordtJongeren onthouden en begrijpen minder van het televisiejournaal als ze tijdens het kijken ook googelen. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd aan de KU Leuven. Door twee verschillende media op hetzelfde moment te gebruiken, wordt de cognitieve verwerking van informatie bemoeilijkt, wat leidt tot verminderde leerprestaties.

Evaluatie van statische, interactieve en dynamische kaarten voor de communicatie van overstromingsrisico's naar het brede publie

Maaike Van Kerkvoorde
Het belang en de perceptie van overstromingskaarten Overstromingen zijn één van de meest voorkomende rampen in Europa. Jaarlijks zorgen ze voor zeer veel overlast en ellende. Naar de toekomst toe voorspellen wetenschappers dat de frequentie en intensiteit van overstromingen nog zal toenemen. Vandaar is het belangrijk dat er voorzorgsmaatregelen genomen worden om de schade te beperken.

De effectiviteit van creativiteitspatronen in visuele campagnes verspreid op YouTube

Daphné Depypere
Probleemstelling en onderzoeksvraag Reclame is alomtegenwoordig in onze maatschappij. De veelheid aan advertenties zorgen echter voor negatieve ontwikkelingen zoals onder andere reclameontwijking, een verminderd effectief bereik van de consument, etc. Een mogelijkheid om dit euvel te omzeilen is het gebruik van creativiteit in advertenties. Creatieve advertenties onderscheiden zich van andere door hun afwijkend en uniek karakter. Dit maakt het voor de consument moeilijker reclame te identificeren als reclame waardoor de boodschap gemakkelijker binnengebracht wordt in diens gedachten.

Hoe de kwaliteit meten van een interactieve museumrondleiding voor secundair onderwijs? Ontwikkeling van een aangepast observatieformulier.

Dorine De Vos
Dorine De Vos
 
 
Kwaliteitsvolle kunsteducatie in het museum: observeerbaar
(en daarom werkbaar!)
 
 
“Je moet kwaliteit herkennen als je ze ziet. Je voelt het […]”.
Een ‘klare’ uitspraak uit het rapport Bamford[1] maar hoe maak je voelbare, zichtbare kwaliteit nu observeerbaar en dus meetbaar? Tijdens mijn stage bij de publiekswerking van het M HKA (Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen) ging ik op zoek naar een antwoord, onder de titel: ‘ Hoe de kwaliteit meten van een interactieve museumrondleiding voor secundair onderwijs?

Kunsteducatie in de netwerkruimte. Onderzoek naar het potentieel van online kunstcollecties voor educatieve doelstellingen.

Maarten Van Mechelen
 
KUNSTEDUCATIE IN DE NETWERKRUIMTE

“Meer cultuur op school” kopte De Standaard op 19 september 2008. Het is één van de bevindingen van een groep experts die naar aanleiding van het rapport-Bamford een jaar lang nadacht over culturele opvoeding. Het rapport werd gemaakt door de Australische professor Anne Bamford in opdracht van minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke en het maakte brandhout van onze kunst- en cultuureducatie. Sindsdien woedt het debat in alle hevigheid.
De groep van experts vindt dat elke jongere een stevige, ononderbroken cultuuropvoeding moet krijgen op school.

Begrijpend lezen en schematiseren. De impact van het leren maken van schema’s op metacognitie tijdens begrijpend lezen.

Hendrik Van Steenbrugge Hilde Van Keer Martin Valcke
Samenvatting
In dit onderzoek werd het effect nagegaan van schematiseren op begrijpend lezen en op metacognitie. In totaal namen 269 leerlingen en 14 leerkrachten uit 15 klassen, verspreid over het vijfde en zesde leerjaar deel aan het onderzoek. De leerlingen uit de experimentele conditie leerden ofwel schema’s maken of kregen schema’s. De leerlingen uit de controlegroep kregen verbale toelichtingen omtrent het verwerken van een tekst.
De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat schematiseren niet leidt tot significant hogere scores op een gestandaardiseerde begrijpend leestoets.

De Standaard Online: explorerend onderzoek naar de wensen van jonge lezers.

Liselot Hudders
Ouders en onderwijs beïnvloeden leesgedrag jongeren
 
Jongeren lezen steeds minder kranten. Velen zien televisie en on-linekranten als de grote boosdoeners. Een onderzoek naar het leesgedrag van 24 universiteitsstudenten toont echter aan dat dit niet zo is. Ouders en school nemen een belangrijke plaats in als pedagogische stimulans bij jongeren om de krant te lezen.

Backspace, een project ter stimulatie ven Netkunst

Joke Vangheluwe
Backspace (1996-1999)
een project ter stimulatie van Netkunst
Joke Vangheluwe
 
We schrijven 1994. Internet veroorzaakte een pré-dotcomboom, de voorbode op de commerciële doorbraak in 1999. Het Net werd op die moment nog bekeken als een opwindende spelruimte met op sociaal en cultureel vlak vele voordelen. Er kon een andere economie, een andere wereld op gepromoot worden. Het spreekt voor zich dat ook kunstenaars aangetrokken waren tot deze nieuwe vrijruimte waar men niet gebonden was aan de drie dimensionaliteit van de reële wereld.

Chic: modemagazine

Bernadette Laermans
MAKE your style, don’t let it BE made!
 
Je bent jong. Je wilt je eigen weg bouwen, je eigen stijl ontwikkelen. Je wilt een antwoord op je kreet naar verandering. CHIC magazine gaat als eerste de uitdaging aan. Net als het jonge doelpubliek wil het tijdschrift anders zijn, een eigen persoonlijke stijl volgen. Kortom, een gedurfd blad voor een gedurfde generatie.
 
CHIC is een maandelijks modemagazine dat zich tot jonge vrouwen van 16 tot 26 jaar richt. Natuurlijk is iedereen graag met de mode mee. Maar als student, werkzoekende of beginnend carrièremaakster, is dat niet zo eenvoudig.