Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Company reactions to disruptive innovation: an exploratory study of service industries

Luca De Ridder
Systematische literatuurstudie naar het empirisch onderzoek rond disruptieve innovatie (disruptive innovation) en een exploratief onderzoek naar de mogelijke bedrijfsreacties op disruptieve innovatie in dienstensectoren.

Klantvriendelijke internering nu en in de toekomst.

Gloria Jacquet
In deze masterproef wordt onderzocht welke plaats klantvriendelijkheid verdient binnen de uitvoering van de interneringsmaatregel. Daarnaast word de nieuwe interneringswet geanalyseerd vanuit een klantvriendelijkheidsperspectief. Tot slot wordt de vraag beantwoord hoe deze overgang van oude interneringswet met de Commissie tot bescherming van de maatschappij (CBM) naar nieuwe wet let de Kamers voor de bescherming van de maatschappij (KBM) zo kwaliteitsvol en vlot mogelijk kan gebeuren.

De aansturing van de lokale politie. Een onderzoek naar aansturingsmechanismen en -actoren in enkele concrete casussen.

Gwenny Smolders
DE AANSTURING VAN DE LOKALE POLITIEEen balans tussen aansturingsinvloeden of een strijd tussen gezagsdragers?Wie is de stuurman achter de lokale politie? Kunnen we spreken van één stuurman of zijn het er meer? De rol van de stuurman bestaat erin ervoor te zorgen dat vooropgestelde doelstellingen worden nagestreefd. Dit onderscheidt hem van de leider die directe bevelen geeft aan zijn korps. De leiderschapsrol wordt toegeschreven aan de korpschef, maar welke positie heeft hij ten aanzien van de stuurman?

Fraude binnen de Vlaamse Overheid

Steven Mulier
 Fraude binnen de Vlaamse Overheid1 InleidingFraude, niet meteen een begrip waarmee men als organisatie graag wenst geconfronteerd en/of geassocieerd te worden. Maar hoe kan een organisatie zich nu precies wapenen tegen het risico op fraude? Wat zet mensen ertoe aan om fraude te plegen? Wat zijn de meest voorkomende vormen van fraude? Hoe reageren organisaties op en communiceren ze over de binnen hun organisatie gedetecteerde fraudegevallen?

Hoezo patiëntenrechten?

Evi Verdonck
Onderwerp en aanleiding  Sinds de opleidingsonderdelen "sociaal-juridische dienstverlening‟ en "methoden sociaal- juridische dienstverlening‟ ben ik mij enorm gaan interesseren voor de Wet op de patiëntenrechten. Hierdoor ben ik een aantal onderzoeksbronnen en artikels beginnen lezen voor ik aan de stageperiode begon. Deze gingen voornamelijk over het feit dat zowel de beroepsbeoefenaar als de patiënt onvoldoende de patiëntenrechten kennen. Deze informatie heeft mij sterk doen nadenken over de situatie.