Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hoe verloopt de communicatie van overheidsorganisaties over kansspelen? Een kwalitatieve analyse van de stakeholders, communicatiekanalen, -inhouden en -praktijken

Katho Jacobs
Deze scriptie concludeerde dat overheidsorganisaties communiceren met intermediairs en met burgers wanneer ze over kansspelen communiceren. Met deze laatste groep communiceren ze op een onpersoonlijke manier. Als gevolg daarvan stelden de onderzoekers een ideaaltypisch communicatiemodel voor.

Bevreemdend voor en/of vervreemd van de samenleving? Een antropologische studie van de huidige Hare Krishna-beweging in België.

Hannelore Roos
Zegen of vloek voor de samenleving?
De Hare Krishna-beweging in België - beter bekend als ‘sekte’ - gaat de maatschappelijke toer op.
 
Wat denkt u, wanneer u mannen met kaal geschoren hoofd op een plukje haar na, gehuld in witte of oranje gewaden en vrouwen in sari, in een bonte stoet door de stad ziet trekken met cimbalen en trommels? U heeft ze misschien nog nooit gezien en kent de Hare Krishna-beweging met als centrum van de Benelux het kasteel ‘Radhadesh’ te Septon niet. U draait onverschillig uw hoofd in de andere richting? Of sluit u enthousiast bij de stoet aan?

De Belgische kansspelenmarkt.

Yoeri Huyssen
Wedden dat het monopolie verdwijnt?
De evolutie op de Belgische kansspelenmarkt
 
Iedereen kent wel de Nationale Loterij van België, maar steeds vaker wordt men geconfronteerd met andere kansspelen: (sport)weddenschappen, casino’s, televisiespelletjes,… En de manieren om deel te nemen zijn al bijna even talrijk als de soorten kansspelen: papieren biljetten, telefoon, SMS, internet,… De laatste jaren is de variëteit op deze markt enorm toegenomen en beperken spelers zich niet alleen meer tot producten van een staatsloterij.