Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Kunnen we impliciete raciale vooroordelen op de werkvloer bestrijden? De effecten van bias training op basis van de contacthypothese

Dami Oguntubi
Het bestrijden van impliciete raciale vooroordelen ten aanzien van zwarte mensen. Experiment waarin een training wordt getest op basis van de principes van de contacthypothese.

The relationship between daily job crafting and daily intrinsic motivation among app-workers

Otto Rommens
De verregaande integratie van technologie in platformorganisaties maakt de top-down verrijking van het werkontwerp uitdagend en beperkt bijgevolg de mogelijkheden om werknemers intrinsiek te motiveren. Daarom onderzocht deze masterproef de relatie tussen dagelijkse job crafting (d.w.z. dagelijkse taak, dagelijkse relationele, dagelijkse cognitieve, en dagelijkse tijd-ruimtelijke job crafting) en dagelijkse intrinsieke motivatie door dagelijkse jobverrijking, aan de hand van een algemene vragenlijst en een vierdaagse dagboekstudie (N = 196 dagen genest binnen 51 individuen). Daarnaast onderzochten we of de persoonlijke behoefte aan groei en ontwikkeling van platformwerkers het effect van dagelijkse jobverrijking op dagelijkse intrinsieke motivatie modereerde.

The 'ad'ded value van corona-marketing: Kwantitatief onderzoek naar het scepticisme en de effectiviteit van cause-related marketingcampagnes ten tijde van de COVID-19-pandemie.

Maura Verdoliva
Kwantitatief onderzoek naar de effectiviteit en het scepticisme ten aanzien van reclamecampagnes die aangepast zijn in het licht van de COVID-19-pandemie. Werken campagnes die gekoppeld zijn aan een goed doel nog bij de jongvolwassen consument?

Samenwerken met een robot, zie ik dat wel zitten? - Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van service robots op werknemers in de retailsector.

Maxime Van Erps
Deze thesis beschrijft een kwantitatief onderzoek aan de hand van een online survey. Respondenten werden bevraagd naar verschillende aspecten van hun job en wat zij verwachten dat een service robot hieraan zou veranderen. Zo krijgen we een zicht op de impact van de implementatie van service robots op front-line werknemers in de retailsector.

Love at second sight: The impact of addressing the secondhand luxury market as a luxury brand on desirability and brand attitudes

Evelien Tempelaere
Kwantitatief onderzoek over de attitudes van luxeconsumenten tegenover een luxemerk dat ook tweedehands luxemode verkoopt.

Hoe kan de winkelervaring van ouderen verbeterd worden?

Eva Severens
Aan de hand van literatuur, interviews en case-studies wordt er in deze scriptie onderzoek gedaan naar de problemen die optreden in de winkelervaring van ouderen binnen de kledingsector. In een nieuw ontwerp voor de Belgische winkelketen e5 worden oplossingen en verbeteringen concreet getoond.

Kwantitatieve bepaling van vitamine B8 in voedingssupplementen en zuigelingenmelk met behulp van HPLC. Methodeontwikkeling en validatie

Jitske Cornelis
Voor de bepaling van vitamine B8 dient een nieuwe methode ingevoerd te worden in het labo om nauwkeuriger te kunnen werken. Hier komt veel meer bij kijken dan je denkt.

Een leidraad voor hergebruik: Hoe kan het ontwerpen met herbruikbare materiaalcomponenten gefaciliteerd worden?

Elif Yilmaz
Het doel van deze thesis is om een duidelijke leidraad te ontwerpen voor architecten in het bijzonder, maar ook voor mensen en bouwheren die op een circulaire manier willen bouwen en daarbij gebruik willen maken van herbruikbare materialen en componenten. De leidraad zal dienen als een soort uitgangspunt om het ontwerpproces van start te laten gaan en zal leiden tot drie mogelijke trajecten/ pistes die de architect kan volgen.

Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

Kika Rooselaer
Sociale media is uitgegroeid tot een onmisbare tool voor de marketing van een bedrijf. Recentere ontwikkelingen in sociale media, met bijkomende interactiemogelijkheden, doen de vraag rijzen wat het nut ervan kan zijn voor de marketing in de modewereld.

Achter de schermen bij Uber: Een Kwalitatieve inhoudsanalyse naar de ervaringen van Uber drivers in Frankrijk tussen 2019 en 2020 bekeken vanuit de Digital Market Manipulation Theory

Mathieu Cambier
Bestaand onderzoek naar sharing economy platformen toont aan dat digitale intermediairs zoals Uber, via hun algoritmes en de rijke informatie waarover zij beschikken, zich in een machtspositie bevinden ten opzichte van hun gebruikers. Deze Masterproef analyseert dan ook hoe de ervaringen van Uber-drivers tot uiting komen op het grootste Franse online driverforum in 2019-2020 vanuit de Digital Market Manipulation Theory. Via een kwalitatieve inhoudsanalyse konden via een open, axiale en selectieve codering tien thema’s geïdentificeerd worden waaruit vervolgens nader kon verklaard worden hoe Uber als netwerkplatform de mogelijkheid heeft om aan Digitale Marktmanipulatie te doen.

Assessing the impact of influencers on brand engagement across different categories on Instagram

Mélanie Vercaempt Hanne Vandermarliere
Wat is het effect van influencers van influencers op merkbetrokkenheid in de categorieën fashion, beauty en food op Instagram?

Stakeholder Management in the Flemish Archaeological Sector

Freija Bornauw
Deze scriptie handelt over stakeholder management binnen de archeologische sector in Vlaanderen.

Hoe oriënteert een succesvolle marktgerichte tech start-up zich in Vlaanderen a.d.h.v. sales en marketingactiviteiten?

Bram Verheyen Vincent Meyers
Het doel van deze masterproef was om aan de hand van een kwalitatief onderzoek een antwoord te bieden
op de hoofdvraag: “Hoe oriënteert een succesvolle marktgerichte technologische start-up zich in
Vlaanderen a.d.h.v. sales- en marketingactiviteiten?”.

Thou shalt not pee in public: Een case study over nudging tegen wildplassen in een Gentse uitgaansbuurt

Mathias Celis
Deze scriptie vormt een case-study waarbij nudges worden ingezet in een Gentse uitgaansbuurt om wildplasoverlast tegen te gaan. Er werden dalingen in het aantal wildplassers tot wel 83,73% vastgesteld met dit onderzoek.

Push en pull marketing: Samen nog krachtiger?

Robin Bosmans
Een kwalitatief onderzoek naar de mogelijkheid van het combineren van Google SEARCH advertenties en sociale media advertenties om tot een succesvollere converterende digitale campagne te bekomen.

Design thinking in start-ups

Ellen Struyf
In dit onderzoek stel ik mezelf de vraag of design thinking kan geïmplementeerd worden in een start-up. Ik bepaal eerst wat design thinking juist is en dan ga ik zelf een observatie houden en interviews afnemen. Dit alles samen creëert dan een toolkit met methodes om design thinking te kunnen toepassen.

ISLAMITISCHE FINANCIERINGSALTERNATIEVEN VOOR HYPOTHECAIRE LENINGEN

Mustafa Enes Aydogan
Met de jaren hebben islamitische banken aan populariteit gewonnen en ook tegenwoordig blijven zij groeien in de banksector vanwege hun potentieel. Ook in de westerse landen zijn deze banken in opkomst en in ontwikkeling. Vanwege deze groei zijn in deze thesis de financieringsmethoden onderzocht die de islamitische banken gebruiken. Hierbij lag de focus op de methoden die gebruikt kunnen worden als alternatief voor de conventionele hypothecaire leningen, zoals musharakah, mudarabah en murabahah. Deze financieringsvormen zijn Sharia-conform, omdat ze gebruik maken van profit and loss sharing in plaats van riba.

It's just a game! Een blik op het wat, wie en waarom van e-sportsgokken.

Maarten Denoo
Deze scriptie onderzoekt het opkomende fenomeen van e-sportsgokken onder Nederlandstalige jongemannen. Door middel van diepte-interviews wordt gepeild naar de redenen om aan weddenschappen op e-sports (door middel van zowel echt geld als 'skins') deel te nemen.

Synchronisatie tussen transport en distributiecentra

Brent Potters
Het laad- en losproces van vrachtwagens kan verbetert worden door behulp van een "cloud-based" systeem samen met een uitgebreide data-uitwisselingen tussen alle betrokkenen.

Wat is het effect van betalingsfaciliterende technologie op het winkelplezier?

Sofie De Troch
In dit onderzoek is onderzocht wat de invloed is van automatisch scannen, zelfscanning en traditoneel betalen en van mobiel betalen en traditioneel betalen op het winkelplezier van de consument in de supermarkt. Verder is onderzocht wat de invloed van privacyzorgen en angst voor technologie is op het winkelplezier.

Peerlearning from different perspectives

Sharon Huysmans
Deze scriptie is geschreven in het kader van een stage in ICBIE te Salvador, Brazilië en behandelt hoe een cultureel centrum kwetbare jongeren tracht te ondersteunen in hun strijd tegen de maatschappelijke ongelijkheden.

De invloed van muziek op het (koop)gedrag van de consument en het bestaansrecht van een B2B-muziekstreamingplatform in België.

Schuyler Helder
In deze studie van Hogeschool PXL wordt het idee van een “Spotify-voor-bedrijven” onderzocht. Hierdoor krijgen klanten een betere winkelervaring, ontvangen artiesten een correcte betaling en een nieuw promotieplatform.

Ogen zijn ook mysterieus. Bedenkingen over hoe en waarom kinderen geëvalueerd worden in hun artistieke inspanningen.

Lucia Saura
Vanuit de vraag hoe met de rapporten in het DKO om te gaan, maakt de scriptie een reflectie over de implicaties van feedback en evaluatie. Het Raamleerplan DKO wordt gekoppelt aan maatschappijkritiek, kunst en filosofie. De ervaringen van de auteur als beginnend leraar worden gelinkt aan haar verleden in de commerciële ICT. Vanuit deze domeinen cirkelt ze rond de zin en onzin van evalueren.

Which masculine and feminine character traits make successful Account Managers? Awin Benelux in focus.

Obinna Odenigbo
In deze scriptie wordt onderzocht welke mannelijke en vrouwelijke kenmerken een goede accountmanager maken of zijn prestaties verbeteren. Het doel is om een ​​lezer een idee te geven van welke eigenschappen hij het beste naar voren brengt bij het werken als accountmanager. Het kan ook helpen bij het aanwerven van een geschikte accountmanager.

ONDERNEMEN EN DOCTOREREN: EEN KWALITATIEF ONDERZOEK NAAR DE DRIJFVEREN, DREMPELS EN DE MEERWAARDE VAN EEN DOCTORAATSOPLEIDING IN HET ONDERNEMERSCHAP

Julie Matthys
Deze scriptie beschrijft een kwalitatief onderzoek bij ondernemers met een doctoraatsopleiding. Aan de hand van semi-gestructureerde interviews werd getracht de drijfveren, drempels en ervaren meerwaarde van deze unieke groep in kaart te brengen.