Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

A Reference Architecture for IoT-Enhanced Business Processes

Tevye Jacobs
This thesis proposes a reference architecture to enhance business process architectures with IoT technology, enabling business processes to not only sense the environment but also steer IoT objects.

Additionality of R&D support for Young Innovative Companies

Lorenz De Smedt Stijn Kelchtermans
1 Problem definition and research questionsYoung Innovative Companies (YICs) play a crucial role in today’s innovation landscape. Because these companies spend at least 15 percent of their budget on R&D, they are considered to be highly innovative. Moreover, these companies are also very young, small and often lack financial resources. Therefore, they face so-called innovation boundaries that prevent them from intensifying their innovation and R&D activities.

Duurzaamheid in de Vlaamse Industrie

Theresa Steurbaut
In het eerste gedeelte wordt een studie gemaakt van wat reeds speelt in de wetgeving, zowel op internationaal, Europees als Vlaams niveau. Daarbij wordt vooral de nadruk gelegd op duurzame maatregelen. Zo is recent de “Europe 2020”-strategie opgesteld, waarin drie grote klimaatdoelstellingen worden vooropgesteld. De informatie werd gehaald van officiële overheidssites. Wanneer men graag meer informatie wenst over bepaalde onderwerpen, kan dit gevonden worden via de informatiebronnen in de voetnoten. Daarnaast wordt de nodige aandacht besteed aan de bestaande methodologie en tools.

INTERGENERATIONELE KENNISRETENTIE: EEN NOODZAAK, MAAR OOK EEN REALITEIT ? De ontwikkeling van een meetinstrument.

Sofie Laureyssens Sofie Laureyssens
Geven Vlaamse babyboomers hun kennis door?Steeds meer babyboomers verlaten de arbeidsmarkt en samen met hen verdwijnt een groot deel waardevolle kennis. Organisaties doen namelijk te weinig inspanningen om die kennis te behouden, zo blijkt uit onderzoek van een masterstudente Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze reikt meteen een aantal handvaten aan om de kennisoverdracht te optimaliseren.Steeds meer babyboomers verlaten de arbeidsmarkt. De leeftijdsverdeling van de beroepsbevolking zal de komende jaren drastisch veranderen.

Begrijpend lezen en schematiseren. De impact van het leren maken van schema’s op metacognitie tijdens begrijpend lezen.

Hendrik Van Steenbrugge Hilde Van Keer Martin Valcke
Samenvatting
In dit onderzoek werd het effect nagegaan van schematiseren op begrijpend lezen en op metacognitie. In totaal namen 269 leerlingen en 14 leerkrachten uit 15 klassen, verspreid over het vijfde en zesde leerjaar deel aan het onderzoek. De leerlingen uit de experimentele conditie leerden ofwel schema’s maken of kregen schema’s. De leerlingen uit de controlegroep kregen verbale toelichtingen omtrent het verwerken van een tekst.
De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat schematiseren niet leidt tot significant hogere scores op een gestandaardiseerde begrijpend leestoets.