Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.
Deze bachelorproef doet onderzoek naar de invloed van voorlezen met met specifieke aandacht voor leesstrategieën op de prestaties van begrijpend lezen van de leerlingen.
The effect of the Dyslexie, Arial and Times New Roman font on reading speed, text comprehension and reader preference. A randomised within-subject experiment with dyslectic and nondyslectic readers.
In 2008, Christian Boer developed a font named “Dyslexie” which was designed to facilitate the reading process of people with dyslexia. The little amount of research that has been done on the impact of this font remains inconclusive. This investigation intends to gain a broader view on its impact by studying three factors of the reading process: reading speed, reading comprehension and reader preference. The Dyslexie font was compared with Times New Roman and Arial. The experiment was performed with 180 participants, both dyslectic and non-dyslectic. The results show that Dyslexie enhances the reading speed for all participants, however not significantly. Times New Roman showed the best reading comprehension while Arial was the most preferred font. The contradictory findings show that further interdisciplinary and detailed investigation on the influence of dyslexia is needed.
LEESONDERWIJS IN DE LAGE LANDENBegrijpend lezen is een cruciale vaardigheid voor een succesvolle academische carrière. De laatste jaren is een discussie gaande over de leesvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs. In de media wordt zelfs gesproken van “bedroevend slecht”. Hoe is het eigenlijk gesteld met de leesvaardigheid van de leerlingen in het secundair onderwijs die over een paar jaar ook student zullen zijn?Uit een recent onderzoek blijkt dat het niveau van leesvaardigheid in grote mate afhangt van de school en leraar.
Klassenverkleining werkt niet Antwerpen, juni 2012 - Leerlingen in kleinere klassen behalen geen betere prestaties. Dat blijkt uit een studie aan de Universiteit Antwerpen naar het effect van klasgrootte op de leesprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.Investeren in kleinere klassenDe grootte van de klas waar leerlingen in zitten is niet van invloed op hun leerprestaties. Verkleinde klassen helpen niet. Nochtans wordt momenteel vanuit het onderwijsbeleid geïnvesteerd in klassenverkleining.