Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Het effect op emoties en gedragingen bij het gebruik van psycho-educatie bij leerlingen in klascontext

Zéna Gosselin Janneke Noordzij Duygu Kilic
Het effect op emoties en gedragingen bij het gebruik van psycho-educatie bij leerlingen in klascontext. Toegepast op dyslexie, ontwikkelingsdysfasie en/of de gehele klasgroep.

Langetermijneffect van eentijdige palatale sluiting op de spraak bij patiënten met schisis_Verzameling Belgische data

Tine Papeleu
In België wordt, net zoals in de meeste andere Westerse landen, het chirurgische herstel van het verhemelte bij kinderen met lip-, kaak- en/of verhemeltespleet uitgevoerd op het einde van het eerste levensjaar. Er is nog geen eenduidigheid rond welke leeftijd het verhemelte idealiter gesloten wordt en wat het langetermijneffect daarvan is op de spraak. In deze masterproef werd nagegaan in welke mate spraakkarakteristieken (i.e. spraakverstaanbaarheid, spraakaanvaardbaarheid, articulatie en resonantie) van kinderen die geboren werden met gespleten lip, kaak en/of verhemelte en een verhemeltesluiting ondergingen op de leeftijd van gemiddeld 12 maanden verschillen van de spraakkarakteristieken van kinderen die geboren werden zonder deze aandoening op de leeftijd van gemiddeld 9 jaar.

Communicatie tussen mens en hond: hoe kunnen AAC-technieken hieraan bijdragen?

Manou Smits
Een literatuurstudie over de communicatie- en taalvaardigheden bij honden en hoe deze zouden kunnen uitgebreid worden door het implementeren van AAC-technieken bij honden. Deze literatuurstudie schetst de grote lijnen waarbinnen het concept van AAC bij honden kan gekaderd worden. Met behulp van dat kader kon gekeken worden in welke praktische context deze techniek potentieel een meerwaarde zou kunnen zijn.

Het belang van dynamisch assessment voor de opstart van een communicatiesysteem

Megan Van Damme
Personen met een ernstige afasie vertonen vaak moeilijkheden om te communiceren met hun omgeving. Om dit te verbeteren, kan een communicatiesysteem op maat ontwikkeld worden. Met deze scriptie wordt het proces van de opstart van een dergelijk communicatiesysteem beschreven.

OUDERBEGELEIDING BIJ KLEUTERS MET EEN TOS: OPSTELLEN VAN EEN OBSERVATIELIJST (HAND IN HAND)

Laurian Hermus
Ouderbegeleiding wordt steeds belangrijker binnen de logopedische taalinterventie. Momenteel zijn er slechts weinig ouderbegeleidingsprogramma's voorhanden. Om aan die noodzaak te voldoen heeft de VVL het ouderbegeleidingsprogramma Hand in Hand ontwikkeld. In dit bachelorproefproject werden twee observatielijsten opgesteld om na te gaan of het programma effectief is.

Het effect van twee verschillende logopedische interventies op de spraak en gezondheidsgerelateerde levenskwaliteit van kinderen met een gespleten (lip en) verhemelte.

Ellen Van Gaever
Literatuur die de effectiviteit van behandelingsstrategieën bij kinderen met een schisis onderzoekt is schaars. Het doel van deze masterproef was het vergelijken van de effectiviteit van een fonetische benadering en een fonologische benadering op het vlak van spraak en levenskwaliteit bij kinderen met een schisis.

A Design Research to Number Sense & The Design of Numbers

Aline De Feyter
Een ontwerpend onderzoek naar getal(on)begrip waarin typografisch vernieuwend experiment en het ontwerp van cijfers doorheen de geschiedenis samenkomen in een encyclopedisch naslagwerk.

Verband temperament en stotter(ernst)metingen: Stotterernst, levenskwaliteit en spreekattitude

Iris Heselmans
Ik onderzocht het verband tussen temperament en stotteren. Ik heb de proefgroep (63 kinderen die stotteren) opgesplitst in vier temperamentgroepen. Vervolgens ben ik nagegaan of er verschillen waren tussen de temperamentgroepen voor de stotterernst, de levenskwaliteit en de spreekattitude.

Significante verbetering van de naleving van het slikadvies in een tertiair MS revalidatiecentrum

Sofie Noë Meurrens Tom
In deze studie onderzocht men in welke mate het slikadvies van de logopedisten opgevolgd
werd door verpleeg- en zorgkundigen. Tevens werd geprobeerd om het opvolgen van het slikadvies te verbeteren door de kennis bij verpleeg- en zorgkundigen te verhogen aan de hand van een opleiding.

Begeleiding bij kinderen met een auditieve neuropathie spectrumstoornis (ANSS)

Tina Puttemans
Deze bachelorproef geeft een beeld over auditieve neuropathie. Er wordt beschreven wat auditieve neuropathie inhoudt, hoe het gediagnosticeerd wordt, wat de mogelijke hulpmiddelen zijn en hoe de behandeling er volgens recente bronnen zou moeten uitzien.

Developmental Transformations en stotteren

Bo Tuts
In deze bachelorproef wordt onderzocht of de dramatherapeutische methode Developmental Transformations kan bijdragen tot het tolereren van controleverlies bij stotteren. Dit gebeurt aan de hand van een literatuurstudie en een praktijkonderzoek bij kinderen die stotteren met lagere schoolleeftijd.

Strategieën die in de lagere school worden gebruikt om de leerprestaties van minder bevoordeelde leerlingen te verhogen.

Leen De Mondt
Kwalitatief onderzoek dat beoogt een eerste overzicht te geven van de gebruikte strategieën in de lagere school om de prestatiekloof tussen kinderen uit een hoge sociaal economische situatie en kinderen uit een lage sociaal economische situatie te verkleinen.

The awareness of aphasia in Flanders

Eline De Coninck Leonie Vercruysse
Wat weet de Vlaamse bevolking van afasie? 1518 personen werden geïnterviewd in 10 Vlaamse winkelstraten. Daaruit bleek dat 21,8% van de Vlaamse bevolking reeds van afasie had gehoord maar slechts 11,0% had ook basiskennis omtrent afasie. In de toekomst zijn bewustwordingscampagnes nodig om de notie van afasie bij de Vlaamse bevolking te verhogen gezien een hoger publiek bewustzijn zorgt voor een hogere QoL van afasiepatiënten.

Mijn patiënt kan terug naar huis... Kan hij ook terug aan het werk? Een project rond interprofessionele educatie.

Stien Hennaert
In mijn scriptie staat arbeidsre-integratie centraal. Er wordt vanuit een ergotherapeutisch standpunt besproken waarom werken zo belangrijk is voor onze patiënt en waarom het nodig is om arbeidsre-integratie meer centraal te stellen binnen het revalidatieproces. In samenwerking met de VDAB dienst arbeidsbeperking werd een survey-onderzoek opgestart. Daarin werd onderzocht of interprofessionele educatie effect heeft op kennisvergroting, perceptieverandering en visies over samenwerking als het gaat om mogelijkheden tot arbeidsre-integratie van patiënten.

Het nut en de effectiviteit van mondmotorische vooroefeningen bij het behandelen van fonetische articulatiestoornissen

Manon Talpe Laurence Salden
Wij gingen aan de hand van een literatuurstudie en een enquête het nut en de effectiviteit van mondmotorische vooroefeningen na bij het behandelen van fonetische articulatiestoornissen.

Wat is de waarde van een pedagogisch-didactisch schema bij het in kaart brengen van een krachtige leeromgeving?

Sien Huwel Femke Cillen
In het kader van een Internationale Zuidstage onderzocht ik in welke mate er sprake is van een krachtige leeromgeving in het derdewereldland Cambodja. Ik gebruikte het pedagogisch-didactisch basisschema van De Corte als instrument om de gecreëerde leeromgevingen in Vlaanderen en Cambodja te vergelijken. Na onderzoek kwam er een voorstel van een aangepast pedagogisch-didactisch schema dat inzetbaar is in derdewereldlanden.

Samenwerking tussen de logopedist, de osteopaat en de orthodontist: een exploratie op vlak van spraak, mondgedrag en foutieve mondgewoonten.

Elke Dhont Gille Daele
Deze bachelorproef beschrijft de samenwerking tussen logopedisten, osteopaten en orthodontisten op vlak van fonetische articulatiestoornissen en myofunctionele problematieken. We willen de verschillende mogelijke samenwerkingen tussen de drie disciplines in kaart brengen, in de huidige situatie en in de toekomst. Dit hebben we gedaan aan de hand van literatuurstudie en bevraging van het werkveld.

Vergelijkende studie naar de actieve woordenschat van kinderen van kleuterjuffen en kinderen van niet-leerkrachten

Gitte Truijen
Tijdens hun opleiding worden kleuterjuffen klaargestoomd om de algemene ontwikkeling van kleuters te bevorderen. Om na te gaan of kleuterjuffen ook de taalontwikkeling van hun eigen kinderen bevorderen, werd een vergelijkende studie uitgevoerd naar de actieve woordenschat van kinderen van kleuterjuffen en de actieve woordenschat van kinderen van niet-leekrachten.

Reflux en stem. De invloed van laryngofaryngeale refluxziekte op de stemplooien.

Céline Ruysschaert Camille Mailly
Stemstoornissen hebben verschillende oorzaken. Laryngofaryngeale refluxziekte (LPRD) is daar één van. Deze bachelorproef gaat in op de diagnostiek en behandeling van LPRD en duidt de relatie tussen reflux en stem.

‘Serious games’: kunnen we door kinderen, met familiaal risico op dyslexie, te laten gamen, hun fonologisch bewustzijn verhogen?

Franseska Hoogewys
Er werd in samenwerking met Universiteit Gent en Toivo Glatz een interventiestudie opgezet waarbij werd nagegaan of men via GraphoGame (een serious game) het fonologisch bewustzijn kan verhogen van kinderen met een familiaal risico op dyslexie (in het 1e leerjaar).

Spraakoutcome na primaire palatoplastiek volgens Sommerlad

Laura Bruneel
Een deel van het palatoplastiekvraagstuk opgelostSchisis? Nog nooit van gehoord!Terwijl deze malformatie in de volksmond eerder bekend is onder de noemer ‘hazenlip’, wordt deze in medische kringen benoemd als schisis.  Een benaming die de lading beter dekt. Schisispatiënten worden namelijk geboren met een spleet ter hoogte van lip, kaak en/of verhemelte.

Detecting hidden hearing loss using auditory steady state and brainstem responses

Yalenka Devrieze Klara Schevenels
De keerzijde van onze dB-maatschappijBent u zich bewust van het lawaai waaraan u zich dagelijks blootstelt? Fuiven, discotheken, concerten, cinemabezoeken, mp3-gebruik, werkgerelateerd- en omgevingslawaai brengen meer schade toe dan u tot nu toe dacht. U heeft vast al eens meegemaakt dat u na een intensieve en langdurige lawaaiblootstelling wat minder goed hoorde of te maken kreeg met een irritante pieptoon. Dit komt echter meestal na een poosje weer goed.

De waarde van The Edmonton Narrative Norms Instrument bij het opsporen van een taalstoornis bij succesief tweetalige zesjarigen

Sharona Vanhevel Stephanie Braet
Nood aan meertalig logopedisch testmateriaal!“Bilingualism has been and is nearer to the normal situation than most people are willing to believe.”De toenemende populatie meertalige kinderen is terug te vinden in de logopedische praktijk. Er is echter een zeer beperkt aanbod aan testmateriaal en aangepaste werkwijzen voor meertaligen. Er zijn reeds inspanningen geleverd, maar de meertalige diagnostiek staat nog steeds in zijn kinderschoenen. Er is dus dringend nood aan meertalig logopedisch testmateriaal. Een moeder komt aankloppen bij een logopediste.

Articulatieprofiel en oromyofunctioneel gedrag bij kinderen die consulteren voor een orthodontische behandeling

Laurence Becue
Met spraakproblemen en afwijkende mondgewoonten naar de orthodontistWat hebben spraak en orthodontie met elkaar te maken? Niet veel, hoor ik u denken. Nochtans kampt 7 op de 10 kinderen die consulteren bij een orthodontist met spraakproblemen. Dit werd bewezen in een uniek wetenschappelijk onderzoek naar spraakproblemen en afwijkend mondgedrag bij kinderen die een orthodontische behandeling starten.Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan het uiterlijk in onze maatschappij. Het voorkomen speelt een prominente rol in onze sociale contacten.

Pilootstudie Vlaamse normering ‘Overall Assessment of the Speaker's Experience of Stuttering for school-age children’ (OASES-S)

Fien Fabry Liesbeth Driesschaert
Stotteren kan een belangrijke invloed hebben op het leven van de persoon die stottert. Overall Assessment of the Speaker’s Experience of Stuttering (OASES) is een zelfrapportagelijst, die de impact van stotteren meet op een persoon zijn activiteiten en participatie in de maatschappij. Dit meetinstrument onderzoekt  in welke mate en hoe de levenskwaliteit van een individu wordt beïnvloed door het stotterprobleem. Deze bachelorproef is een pilootstudie naar een Vlaamse normering van de kinderversie van OASES (7-12 jaar).