Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De inkomenseffecten van migratie

Stijn Bruers
Op basis van een literatuuroverzicht en een algemeen economisch model wordt beargumenteerd dat het wereldinkomen (bruto mondiaal product) door vrijere migratie sterk kan stijgen en dat zowel migranten als autochtonen baat kunnen hebben bij migratie.

Al Tweetend naar de sjerp.

Gaëtan Van Impe
Een onderzoek naar de invloed van Twitter op het aantal voorkeurstemmen van de kandidaten bij de lokale verkiezingen van 2018 in Vlaanderen

You’re Not Standing Alone: Eenpersoonsprotest in Rusland

Marie Dewaegenaere
Door de restrictieve wetgeving en het gewelddadige politieoptreden tegen (on)aangekondigde demonstraties, wordt de protestruimte van Russische opposanten steeds verder ingeperkt. De opstandig stemming die de repressie wist te overleven, vond steeds meer verklanking in kleine, symbolische eenpersoonsacties. In het onderzoek gaan we op zoek hoe het eenmansprotest in de voorbije tien jaar de tactiek bij uitstek werd van vreedzaam, anti-regime protest.

Eerst moeder van drie, of toch vooral politicus? Een kwantitatieve inhoudsanalyse naar de representatie van vrouwelijke politieke kandidaten in de Vlaamse pers

Joke D'Heer
Vrouwelijke politieke kandidaten worden naar aanloop van de federale en lokale verkiezingen op een nadelige wijze gerepresenteerd in de Vlaamse pers. Niet alleen komen mannelijke kandidaten bijna dubbel zo veel aan bod, ook inhoudelijk worden vrouwelijke kandidaten op een stereotyperende wijze besproken. Hun leeftijd, maritale status en moederrol worden vaker vermeld in artikels.

Beyond the shock: electoral cycles in the UK House of Commons revisited

Charlotte Boon
Deze thesis onderzoekt de variabelen die invloed hebben op het houden van extra-parlementaire mandaten en de impact ervan op de legislatuur.

Analysis and modelling of population evolutions in rural areas.

Bram Vandeninden
Analyse van de bevolkingsevolutie in rurale gebieden in Europa. Eerst een ruimtelijke analyse, gevolgd door een statistische analyse en het opstellen van een model dat de bevolkingsevolutie naar de toekomst toe voorspelt.

Case study: rural population dynamics and rural abandonment in the Marne department.

Why Donald Might Tr(i)ump(h)

Johannes Huysmans Ward Boone
We tried to explain the political rise of the unconventional 2016 U.S. presidential candidate Donald Trump and attempted to figure out whether he stands a chance to become the 45th President of the United States.

We analyzed his brand, rhetoric, opponents and American history by looking into numerous American, British and Belgian newspapers and magazines and linked those results to a theoretical framework concerning brand image and social media.

De steun aan onze ex-kolonies

Killyan Dauvillé
Sinds 1960 gaat de helft van de Belgische bilaterale ontwikkelingssamenwerking naar onze ex-kolonie Congo en ex-mandaatgebieden Rwanda en Burundi. Een halve eeuw na de dekolonisatie zitten de koloniale banden nog steeds verankerd in ons ontwikkelingsbeleid. Blijft die steun onvoorwaardelijk?

Artikel 60 binnen OCMW Aalst, een goedlopende trein of een bij te sleutelen parcours?!

Karolien Devos
In dit onderzoek werd artikel 60 op mesoniveau, binnen het OCMW van Aalst, onderzocht. Dit met als doel een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen over hoe deze tewerkstelling loopt en waar er eventueel marge is voor verbetering.

Mijn onderzoeksopzet bestond enerzijds uit een interview met de beleidsmensen, met de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor deze sociale tewerkstelling. Anderzijds uit een focusgesprek met ervaringsdeskundigen, met mensen die of een sociale tewerkstelling positief hebben beëindigd of nog steeds aan het werk zijn als artikel 60.

Aan de hand van mijn ervaring en mijn onderzoeksopzet heb ik mijn veranderingsdoelen opgemaakt. Gezien de ervaringsdeskundigen artikel 60 als een positieve ervaring beschouwden denk ik dat men eerst en vooral moet proberen meer tewerkstelling plaatsen te creëren. Meer plaatsen geeft ook meer kansen dus meer kwetsbare mensen die men zo kan helpen naar werkervaring of zelfs naar een doorstroom naar de reguliere arbeidsmarkt. Hiervoor zal de begeleiding anders moeten worden aangepakt en zal ook de bijhorende subsidiëring moeten herbekeken worden. Zowel op mesoniveau binnen het OCMW te Aalst als op macroniveau en dus op Vlaams, gezien dit recent is overgeheveld van Federaal naar Vlaams.

Een tweede veranderingsdoel, wat ik zou willen gerealiseerd zien, is het verbeteren van de sfeer op de werkvloer ten opzichte van de mensen in artikel 60. Het welbevinden op het werk draagt volgens mij ook bij naar enerzijds je goed voelen in je vel maar anderzijds ook het goed presteren op het werk zelf. Voor mensen in sociale tewerkstelling denk ik dat de motivatie om op zoek te gaan naar een job na artikel 60 groter zal zijn als men een positieve ervaring heeft mogen ervaren.

Ook na begeleiding moet volgens mij beter. In het focusgesprek gaf elke deelnemer aan dat men in het spreekwoordelijke zwarte gat valt na artikel 60. Ook hier zouden we door in te zetten op betere, intensievere begeleiding, de doorstroom naar de reguliere markt kunnen bevorderen.

Ik ben dit eerst en vooral juridisch gaan bekijken, wetgeving versus toepassingen die men hanteert in het OCMW te Aalst. Daaruit bleek onder andere dat een flexibel werktraject, bijvoorbeeld deeltijds werken, wettelijk wel kan. Iets wat mogelijk zou moeten zijn voor iedereen in deze hectische maatschappij, zeker voor kwetsbare mensen die geen (groot) sociaal opvangnet hebben. Ook het loon voor de artikels 60 bepaalt men zelf als OCMW. Naar privé werkgevers toe factureert men 740 euro, openbare instanties die mensen tewerk stelt in artikel 60 betalen niets. Ook het feit dat men enkel leefloon gerechtigden in artikel 60 toelaat, is specifiek voor Aalst en zou dus ook anders kunnen. Er is dus een duidelijk verschil tussen wat er wetmatig mag en wat er in Aalst wordt toegepast. De reden hiervoor ligt meestal bij de subsidiëring die men hiervoor krijgt.

In een tweede invalshoek heb ik de psychosociale bril opgezet. Daar bleek, door de analyse van verschillende theorieën met betrekking tot het welbevinden en het hebben van een job, dat er wel effectief gevolgen kunnen zijn door het al dan niet hebben van een job. Zeker naar kwetsbare mensen toe moeten we hiermee rekening houden, zij hebben misschien bepaalde werkattitudes niet meegekregen van thuis. Doordat ze niet aan het werk zijn, worden ze uitgesloten uit de maatschappij. Men verliest zijn status en heeft niet het gevoel ergens bij te horen, ergens deel vanuit te maken. Aan het werk zijn zal hen dus empoweren, zal hun psychosociaal welzijn erop verbeteren.

Een laatste invalshoek is de hulpverlening. Doordat onze maatschappij volop in transitie is, dient de hulpverlening herbekeken te worden. Sleutelwoord bij hulpverlening is empoweren. Niet enkel doen wat wetmatig moet maar mensen helpen hun doelen te laten stellen en deze te verwezenlijken. De houding van de hulpverlener moet op voet van gelijkwaardigheid zijn en met een onvoorwaardelijke positieve houding ten opzichte van de cliënt met als doel zijn eigenwaarde te versterken.

Ik breng aan de hand van mijn onderzoeksopzet en theoretische staving vijf veranderingsstrategieën naar voor. Eerst en vooral moet artikel 60 voor iedereen kunnen en niet enkel voor mensen met een leefloon. Zo sluiten we mensen uit die ook zouden geholpen zijn door op deze manier aan het werk te kunnen. Ik denk bijvoorbeeld van een vrouw op leeftijd die van haar man is gescheiden en jaren voor de kinderen heeft gezorgd. Iemand van een iets oudere leeftijd, met een ‘black hole’ in haar CV van enkele jaren, zal niet makkelijk werk vinden.

Een tweede veranderingsstrategie is de mogelijkheid naar een flexibeler traject. Zeker nu we langer zullen moeten werken, is dit geen overbodige luxe. Zoals we ook in Finland zien, werkt zo’n systeem. Meer en meer mensen nemen ook hier ouderschapsverlof, tijdskrediet of loopbaanonderbreking om voor hun gezin of voor zichzelf te kunnen zorgen. Ook en zelfs vooral kwetsbare mensen die weinig of geen ervaring hebben en vaak niet beschikken over een sociaal opvangnet, zouden dit dus zeker moeten kunnen doen. Meer mensen zullen slagen in hun te presteren dagen in de opgegeven referteperiode en mensen gaan ook meer gemotiveerd zijn aan het werk te blijven in deze drukke geluksmaatschpapij.

Een derde strategie is de begeleiding van de mensen op de werkvloer die met mensen in artikel 60 moeten werken. Het stigmatiseren van deze groep tegen gaan door preventief de mensen op de werkvloer zelf grondig te informeren en hen te duiden wat de intentie is. Zo kunnen we taboes en vooroordelen wegwerken en eventuele pesterijen voorkomen. Een ‘workbuddy’, een gezinswetenschapper die niet alleen de mensen in sociale tewerkstelling maar ook de collega’s hierin begeleidt.

Een vierde strategie is het herbekijken van de kosten die men factureert aan privé firma’s. Zij krijgen een factuur van 740 euro per maand voor een werknemer, openbare instanties en vzw’s niet. Men hanteert dit omdat dit de kost is die het OCMW zelf zou moeten bijleggen, die men dus niet krijgt via subsidieringen. Op macroniveau zouden we dus moeten inzetten in het herbekijken van deze subsidieringen om deze gelijk te stellen. Maar ook OCMW Aalst zou zelf de beslissing kunnen nemen dit niet als grondvoorwaarde te hanteren. Zo creëren we meer tewerkstellingsplaatsen en vergroten we ook de doorstroom.

Een laatste voorstel naar verandering is de betere (na)begeleiding. Mensen in de laatste weken goed toeleiden naar het einde van hun tewerkstelling en al klaarstomen naar solliciteren op de reguliere arbeidsmarkt. Ook een betere samenwerking met onder andere VDAB is opportuun zijn. Ook hier is een rol weggelegd die perfect zou zijn voor een gezinswetenschapper.

Referentielijst:

Adriaens, C. L. (2013). Praktisch handboek voor OCMW-recht. 612 Loopbaan met zorg. (2015). Betekenis van werk. Betekenis van werk.

Tine Van Regenmortel, K. H. (2013. Het concept ‘empowerende academische werkplaats’. Een innovatieve vorm van samenwerken aan werkzame kennis. Tijdschrift voor Welzijnswerk, 36-48 Van Regenmortel, S. (2015, april). Sociaal werk moet anders in de nieuwe samenleving. Entry-media

Vlieger, S. D. (2008, Juni). Schuld en schaamte: een vergelijkende studie tussen werkenden en werklozen. Gent: Universiteit Gent.

Vries, S. D. (2010). Basismethodiek psychosociale hulpverlening. In S. D. Vries, Basismethodiek psychosociale hulpverlening (p. 425). Hoten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.

Beïnvloedt het imago van een buurt beleid en praktijk? Een historische analyse van Rechteroever Aalst als case-study.

Karolien Meskens
‘Soert van oever ’t woater?’De vraag of het imago van een buurt invloed heeft op de manier waarop het stedelijk beleid en de politie met die buurt omgaat, stond centraal in de scriptie ‘Beïnvloedt het imago van een buurt beleid en praktijk? Een historische analyse van Rechteroever Aalst als case-study’. Er werd geopteerd voor een historisch-criminologisch perspectief om mogelijke tendensen (veranderingen en gelijkenissen) in het imago en de aandacht voor de buurt te onderzoeken gedurende de periode 1980-2014. De buurt die onderzocht werd, was ‘Rechteroever Aalst’.

Een Socio-Politieke Analyse van de Umbrella Movement

Sam Bekemans
De Umbrella Movement in Hong Kong was een kind van zijn tijd Harcourt Road, een drukke verkeersader in het hartje van Hong Kong, najaar 2014. Een woedende menigte rent de baan op en legt het verkeer lam. Aan de overkant zet de politie haastig een barricade op om de betogers weg te houden van het parlementsgebouw. “Maak de weg vrij!”, schreeuwt de massa. De barricades dreigen het te begeven. De voorste rij betogers krijgt een lading pepper spray in het gezicht. De paraplu’s, die eerder nog een koele schaduw boden, worden opnieuw bovengehaald.

Different views on El Dorado

Johanna Breyne
Een gouden toekomst voor Peru? – El Dorado anders bekeken‘Wat we niet nodig hebben is chaos. De staat moet strenger optreden en een einde maken aan deze manifestaties.

Ideologische nationalisatie van lokale verkiezingen? Een kwantitatieve analyse van lokale verkiezingsprogramma’s.

Nicolas Van de Voorde
Gemeenteraadsverkiezingen: lokale thema’s of nationale druk? Oktober 2012. De strijd is gestreden en laat zijn sporen na op de Vlaamse wegen. De laatste weken of zelfs maanden werd er gevochten voor elke zichtbare plaats in de gemeente. Gemeenteraadsverkiezingen gaan altijd gepaard met een overdosis aan verkiezingsborden weet u wel. De vraag is echter of u daarom anders gaat stemmen? Geeft u iemand het vertrouwen die u persoonlijk kent of veel in het straatbeeld verschijnt of bent u iemand die toch de standpunten van de partijen er eens bij durft te nemen?

De gemeenteraadsverkiezingen in de regionale katernen: een vergelijkend onderzoek tussen Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws

Tinne Van Goidsenhoven
Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad schrijven anders over gemeenteraadsverkiezingenHoewel Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad allebei bestempeld worden als populaire dagbladen, publiceerden ze naar aanloop van de verkiezingen op 14 oktober 2012 een verschillende regionale berichtgeving.

Nevele, van complexiteit tot eenheid

Féline de Graeve Olivier De Smet Tim Claeys Joke Veramme
 Nevele, van complexiteit tot eenheid. Het schepencollege van de gemeente Nevele, had de indruk dat de lokale economie in de zes dorpskernen in een neergaande spiraal was beland. Om deze impressie te bevestigen deed schepen Ilbert Vervaecke van Lokale Economie beroep op de studenten van de Arteveldehogeschool. Dit met het doel een beleidsplan op te stellen om de handel te stimuleren. Dit bestond onder andere uit een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek.Voor het eerste luik van het project, nl.

Het helen van historische wonden: slachtofferperspectieven in post-conflict Peru (1980-2012)

Eva Willems
 De schaduw van een gewelddadig verledenNaast adembenemende Incaruïnes verbergt het Peruaanse Andesgebergte ook nog een minder glorieus en meer recent verleden. Amper drie decennia geleden, van 1980 tot 2000, werd Peru verscheurd door een wreed burgerconflict. De oorlog sloeg diepe wonden die het land nog steeds likt in een moeizaam verwerkingsproces. Historica Eva Willems ging op zoek naar deze historische wonden bij slachtoffers in Peru. RevolutieEen sprong in de tijd: Chuschi, Ayacucho (Peru), 17 mei 1980.

De islam-fobie en de media-aandacht voor verkiezingscampagnes in Europa

Aria Omrani
 De islam-fobie en de media-aandacht voor verkiezingscampagnes in Europa(Of de dekking van de massamedia op de verkiezingscampagnes accentueert de opkomst van de Islam fobie?)IntroductieResultaten van de recente verkiezingen in heel Europa en de extreem-rechtse partijen succes hebben aangegeven dat "de verkiezingen wint in Europa" hebben de leiding zijn in de islam fobie kwestie. In feite is de Islam fobie is het belangrijkste binnenlandse agenda van de ver rechten in Europa.

Hoe kan een lokale investering in toegankelijkheid een investering zijn in de toekomst?

Mark Van Assche
Hoe kan een lokale investering in toegankelijkheid een investering zijn in de toekomst?Dat het aantal mensen met een beperking in de komende jaren, mede als gevolg van de vergrijzing van bevolking en de vooruitgang van de wetenschap, zal wel niemand verbazen. Neem daarnaast noch een persoon met een gebroken been  die het moeilijk heeft om het openbaar vervoer te gebruiken of een leverancier met een zware last moet doos per doos binnenbrengen omdat zijn wagentje de vijf treden naar de ingang niet kan nemen dan komt men tot een zeer grote groep van mensen die met een ‘toegankelijkheidsprobleem’

Onderzoek naar kanselier- en andere mediabonussen in lokale kranten met betrekking tot lokale politici.

Bryan Vanderhaeghe
 
De sterren van de streekkrant.
Uit onderzoek naar de berichtgeving over gemeentepolitiek in de regionale editie Gent en Rand van de Het Laatste Nieuws blijkt dat meerderheidspolitici vaker aan bod komen dan hun collega’s uit de oppositie. De aandacht die media besteedden aan politici, en in niet mindere mate aan hun collega’s, is iets wat politici mateloos bezighoudt. Meer dan eens hoort men oppositieleden klagen over de manier waarop de media hun aandacht verdelen. Dat deze klachten niet altijd onterecht zijn blijkt uit onderzoek naar de verdeling van de media-aandacht.

Politieke decentralisatie in Suriname: op weg naar subsidiariteit onder impuls van de Inter-American Development Bank?

Pieter Van Maele
 
Suriname, op zoek naar democratie voor iedereen.
 
Waarom een thesis wijden aan het decentraliseren van de Surinaamse overheid? Omdat Suriname een boeiend experiment is, een smeltkroes van vele etnieën die vreedzaam samenleven. Omdat 200.000 mensen het verdienen veel meer te zijn dan slechts een statistiek op de Surinaamse inwonerstabellen.
 
Inleiding
 
Suriname, gelegen ten noorden van Brazilië, is een uniek land. Het telt slechts 475.996 inwoners, maar tegelijkertijd is het meer dan vijf maal zo groot als België. De etnische samenstelling van Suriname is een potpourri van kleuren.

De barsten in de vijfde pijler - De etnische mobilisatie van de Arabische inwoners van Israël

Marian Cramers
 
Marian Cramers

 
De Arabische Inwoners van Israël
De wankele brug tussen Israël en Palestina

 

 
Het conflict tussen Israël en de Palestijnen wordt ook wel het 'Colloseum van de 21ste eeuw' genoemd. Het vormt een concentratie van vele internationale belangen en frustraties, en valt dan ook niet weg te branden uit kranten en nieuwsberichten.

Leefbaarheid voorop? Een verkenning van het huidige beleid tegen fysiek verloederde buurten...

Hanne Tournel
Fysieke verloedering is de laatste jaren uitgegroeid tot een actueel programmapunt van menig politieke partijen, dit vanuit de optiek dat dergelijke buurten onveiligheidsgevoelens genereren en aldus de lokale leefbaarheid aantasten. Geen wonder dus dat de strijd tegen fysieke verloedering een hot item vormde in de voorbije gemeenteraadsverkiezingen. In deze scriptie gingen we dan ook op zoek naar het gevoerde beleid tegen deze problematiek op nationaal, Vlaams en lokaal niveau (Hasselt).

De OVSE in Armenië. Democratisering in de praktijk

Robin Thiers
Westers zaad kiemt niet in Russische achtertuin
 
 
De pogingen van westerse internationale organisaties om de West-Europese democratie te verspreiden naar de Kaukasus kregen het voorbije jaar aanzienlijke klappen in Georgië en Armenië. Dit westerse falen is te wijten aan de grote culturele verschillen tussen de ingevoerde ‘democratie’ en de lokale gewoontes. Daarnaast speelt ook Rusland een grote rol en staat de samenwerking tussen de verschillende organisaties niet op punt.

NATION BUILDING OP DE DAYTON-FUNDAMENTEN - Een multi-etnisch Bosnië als beste garantie voor een stabiele staat?

Erik Veroude
BOSNIË BARST !
Hoe Dayton het land dichter bij splitsing bracht
 
Met de recente (juli 2008) aanhouding van Radovan Karadzíc werd een belangrijke stap gezet richting gerechtigheid in het verscheurde Bosnië. Terwijl deze gebeurtenis op veel media-aandacht kon rekenen, is het onaannemelijk dat het in grote mate bijdraagt aan een verzoening tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Dat deze verzoening broodnodig is, blijkt uit het proces dat zich na de oorlog heeft voltrokken onder internationaal toezicht.

Oppositie voeren in het 'nieuwe' Congo: UDPS vs Kabila

Maarten Loncin
Ongewapende Congolese oppositie in moeilijkheden

Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht heeft vorige week gewerkt aan een oplossing voor het conflict in Oost-Congo. Hij pleit voor een vrijgeleide voor generaal Laurent Nkunda naar Zuid-Afrika. Nkunda’s militie zou vrijuit gaan en geïntegreerd worden in het Congolese leger. De ongewapende Congolese oppositiepartij UDPS stuurt al maanden aan op onderhandelingen met de regering. Tevergeefs. In Congo is de kortste weg naar de onderhandelingstafel nog altijd die van het gewapende verzet.