Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

The ambiguous relationship between air transport services and the World Trade Organization (WTO)? Is there a place for air transport in the WTO?

Julie Van Coillie
Deze scriptie onderzoekt de relatie tussen luchtvaartdiensten en de Wereldhandelsorganisatie.

Ondanks herhaaldelijke pogingen is de Wereldhandelsorganisatie er nog steeds niet in geslaagd om een integraal multilateraal liberaal economisch regime voor luchtvaartdiensten te creëren. De vraag kan gesteld worden of de Wereldhandelsorganisatie wel een geschikt kader kan bieden voor de volledige implementatie van luchtvaartdiensten, rekening houdend met de eigenheid van deze sector.

Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis

Heleen Gistelinck Marcus Dequeker
Talloze spijbelaars voor een beter klimaatbeleid. Wie vliegt vervuilt het klimaat, voor de komende twintig jaar wordt zelfs bijna een verdubbeling verwacht van alle vliegtuigpassagiers. Dit zijn allemaal feiten waar we niet omheen kunnen vandaag de dag. “Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis.” blijkt dus wel degelijk een maatschappelijk relevant onderwerp te zijn zoals de citaten hierboven aangeven.

Possibilities of a Carbon Tax for the Commercial Aviation Sector

Tim Vanquaethem
Hoe, waar, waarom en met wie kunnen we komen tot de invoering van een luchtvaarttaks (of koolstoftaks voor de luchtvaartsector) die werkt?

Time Domain Reflectometry (TDR) for detecting leakage damage in large engineering structures

Ruben Windey
Van huishoudens tot de grootste bedrijven, overal komen vloeistoflekken voor. Momenteel zijn al nauwkeurige kabelsensoren op de markt beschikbaar, maar een te hoge kostprijs houdt hun gebruik op grote schaal tegen.
In dit thesisonderzoek werd een goedkope percolatiesensor gecombineerd met Tijd Domein Reflectometrie (TDR). Zo werd detectie én lokalisatie van meerdere gelijktijdige vloeistoflekken mogelijk. Percolatiesensoren kunnen op die manier de luchtvaartsector tot honderdduizenden euro’s per dag besparen.

Importing CO2 Evolution of Emissions due to Extra-EU Air Freight to Belgium (2001-2015) and their Social Cost

Jeroen Barrez Mathieu Mal
Bij de aanpak van klimaatverandering worden internationale transportemissies grotendeels over het hoofd gezien. Deze scriptie brengt de luchtvrachtemissies naar België in kaart en berekent de sociale kost ervan. Ze geeft een aanzet hoe de verantwoordelijkheid van luchtvrachtemissies kan worden toegewezen. Meer algemeen biedt het onderzoek een kader hoe de luchtvaartsector - als groeiende uitdaging voor het klimaat - kan worden opgenomen in internationale akkoorden.

Topologie optimalisatie als ontwerptool voor bouwkundige toepassingen

Gieljan Vantyghem Gieljan Vantyghem
Weg met ontwerpers en ingenieurs!?Wiskundige algoritmen berekenen zelf de optimale structuurEr was eens een tijd waar architecten en ingenieurs weken en maanden bezig waren met het structurele ontwerp van een woning, een brugconstructie, een torengebouw… Die tijd is voorbij! Of toch niet helemaal?

Dynamic strain analysis with micro-structured fiber optic strain sensors embedded in structural components

Sidney Goossens
Vliegtuig van de toekomst is veiliger en milieuvriendelijker dankzij slimme plastics.Vliegtuigen worden steeds vaker opgebouwd uit lichtgewicht materialen, meestal zijn dit plastics versterkt met koolstofvezels. Deze versterkte plastics hebben vele voordelen ten opzichte van hun traditionele metalen tegenhangers, maar ze zijn wel gevoeliger voor schade. Hierdoor zijn er vandaag regelmatige en dure controles nodig van deze nieuwe vliegtuigen en zijn deze plastics uit veiligheidsoverwegingen voorlopig veel dikker dan strikt noodzakelijk.

Formation of defects in flat laminates during Automatic Tape Laying

Tim Steensels & Alexander Jordaens Alexander Jordaens
Koolstofvezels, en hun gewichtsbesparende design-mogelijkheden, zijn een ‘hot topic’ voor de industrie sedert het begin van de 21e eeuw. Voornamelijk in de luchtvaartindustrie hebben ze een revolutie ontketend waarbij elk onderdeel van een vliegtuig lichter, sterker, duurzamer en  vooral brandstofbesparend moet zijn.

Stromingsakoestische karakterisatie van linermaterialen gebaseerd op multipoort metingen

Chiara De Timmerman
Akoestiek in vliegtuigmotoren – een controletechniek om aan geluidsnormen te voldoenChiara De TimmermanMaster in de Werktuigkunde, optie Lucht- en RuimtevaarttechnologieGeldende geluidsnormen vormen een steeds grotere beperking voor het Belgisch luchtverkeer. Zoals beschreven staat in een artikel in De Standaard van 9 juli 2013 [1], nam het vrachtverkeer op de luchthaven van Zaventem  met 12,8% af tijdens het eerste halfjaar van 2013. Strenge geluidsnormen nekken de aantrekkelijkheid van het Belgische luchtruim omdat luchtvaartmaatschappijen zich steeds minder risico’s kunnen veroorloven.

Evaluerend onderzoek na twintig jaar NAFTA & vooruitblik op TTIP

Bart Cornelissen & Cedric Brosens Cedric Brosens
De masterthesis, geschreven door de TEW-studenten Bart Cornelissen en Cedric Brosens, behandelt twee handelsverdragen, namelijk NAFTA (North-American Free Trade Agreement) en TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership), die plaatsvinden in de wereldwijde trend van globalisering, handelsliberalisering en economische integratie. Het zijn echter controversiële akkoorden met vele voor- en tegenstanders. Er bestaat veel onenigheid over de effecten van deze vrijhandelsverdragen. In het eerste deel wordt er teruggeblikt op NAFTA, dat reeds 20 jaar bestaat.

Brandstofcel motorconversie op vliegtuigen

Jeremy Wouters Bram Lampe
De huidige situatie i.v.m. fossiele brandstoffen is niet optimaal en zal naar de toekomst toe niet verbeteren, in tegendeel. Een ware brandstofcrisis lijkt op handen te zijn in de nabije toekomst en, als men de berichtgevingen op dit vlak mag geloven, zal een alternatief hiervoor noodzakelijk zijn. Momenteel spitst het onderzoek hiervoor zich voornamelijk toe op de automobiel sector, maar uiteraard zal de luchtvaartsector niet gespaard blijven en moet er hiervoor een oplossing gevonden worden.

Analyse van scheurpropagatie en breuktaaiheid bij selectief laser gesmolten proefstukken in titanium

Olivier Raeymaekers
 Vermoeiingsgedrag van selectief lasergesmolten onderdelen in de luchtvaart.Heb jij je ook al eens afgevraagd waarom vliegtuigen zoals een Boeing 737 of een Airbus A320, die jaarlijks miljoenen kilometers afleggen, niet plotseling uit de lucht kunnen vallen? Het wordt misschien nog akeliger als je weet dat in elk vliegtuig kleine scheuren aanwezig zijn en dat die scheuren zelfs groter worden tijdens elke vlucht.

De ontwikkeling van de grote low cost carriers in West Europa vanaf 2004: een economische analyse.

liesbeth herremans
De laatste jaren wordt onze samenleving steeds globaler en lijken afstanden makkelijker overbrugbaar. De mens wordt alsmaar mobieler. Eén van de factoren die hier in belangrijke mate toe bijgedragen heeft, is de deregulering[1] van de luchtvaart. In Europa luidde deze deregulering in het midden van de jaren negentig een nieuw luchtvaarttijdperk in namelijk dat van de low cost carriers ofwel lage kostenmaatschappijen. Vandaag zijn deze maatschappijen niet meer weg te denken uit onze samenleving.