Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Een vaktermenwoordenboek: naar een antwoord op de vragen van anderstalige nieuwkomers

Annelien Lennartz
Ondersteuning voor anderstalige nieuwkomers wordt steeds belangrijker binnen het huidige inclusieve onderwijs. Om aan die noodzaak te voldoen ontwikkelde ik voor mijn bachelorproef een vaktermenwoordenboekje van meetkunde waarmee leerlingen zelfstandig op zoek kunnen gaan naar antwoorden.

Toepassing van bewegingssensoren in de topsport: een kwaliteitsanalyse van de VERT

Neil Oerlemans
In de scriptie “toepassing van bewegingssensoren in de topsport: een kwaliteitsanalyse van de VERT” wordt getracht de werking en toepassing van de VERT in de topsport te achterhalen. De VERT is een bewegingssensor die in staat is om variabelen te meten tijdens een training of wedstrijd. Dit geeft de mogelijkheid om data te meten die nauwkeuriger de inspanningen van een atleet analyseren.

Vooreerst wordt in een literatuurstudie de mogelijk meetdata weergegeven. Hierbij wordt op één soort data gefocust: de spronghoogte. Eens de focus bepaald is, worden enkele mogelijkheden gegeven om de spronghoogte te meten om uiteindelijk tot het onderwerp van deze scriptie te komen: de VERT. Om de meetdata beter te kunnen interpreteren moet men eerst de werking van de sensor begrijpen. Hierna wordt een kwaliteitsanalyse uitgevoerd om te kijken hoe betrouwbaar deze sensor is en om een verklaring te zoeken voor eventuele uitschieters. Om de scriptie af te ronden wordt uitgelegd hoe de VERT kan gebruikt worden om prestaties in volleybal te verbeteren.

De kwaliteitsanalyse toonde aan dat de VERT een betrouwbare manier is om prestaties tijdens een training of wedstrijd te meten. Deze sensor maakt gebruik van de flight time om de spronghoogte te berekenen. Met de flight time wordt de tijd bedoeld waarbij een atleet zich in de zweeffase bevindt. De kwaliteitsanalyse bevestigde dat de gemeten spronghoogte iets hoger wordt ingeschat dan de werkelijke spronghoogte en dat deze gemanipuleerd kan worden in functie van de houding van de benen bij de landing (benen al dan niet intrekken).

Nood aan creatieve instappen in de wiskundeles in de eerste graad A-stroom

Cinder Neyens
Onderzoek naar het gebruik van creatieve instappen in de eerste graad A-stroom dat resulteerde in het creëren van een website vol leuke inleidingen.

Cameron-Liebler sets in affine geometries

Jonathan Mannaert Jonathan Mannaert
Affiene deelstructuren, in het bijzonder Cameron-Liebler rechtenverzamelingen zijn interessante structuren. We geveneen leuke toepassing hierop. Ook geven we een klein voorbeeld dat de inhoud van de thesis kan toelichten.

Handykit/Handykid: Hulpmiddelen voor lagereschoolkinderen met DCD

Dorothée Bogaert Bryan Beck Charlotte Demasure Michiel Windels
De Handykit/Handykid is een toolbox voor kinderen met Devolopmental Coordination Disorder (DCD). De materialen uit deze toolbox ondersteunen kinderen met DCD tijdens de activiteiten op school.

De kracht van binnenklasdifferentiatie? Een kwantitatief onderzoek naar de relatie met het welbevinden van leerlingen in sociaal-etnisch gesegregeerde basisscholen

Elena Van den Broeck
De centrale onderzoeksvraag van deze studie richt zich op het verband tussen de binnenklasdifferentiatie door de leerkracht en het welbevinden van de leerlingen in het vierde leerjaar in sociaal-etnisch gesegregeerde basisscholen.

Scholen met een hoge proportie sociaal-etnische minderheden verdienen extra aandacht aangezien zij als risicoscholen worden beschouwd. Daar waar in het verleden de meerderheid van onderzoek binnen deze context zich op de cognitieve uitkomsten bij leerlingen richtte, richt dit onderzoek zich op een non-cognitieve uitkomst, namelijk het welbevinden van deze leerlingen. Aangezien weinig geweten is over hoe het welbevinden van de leerlingen ondersteund en bevorderd kan worden is het belangrijk om in kaart te brengen welke factoren kunnen bijdragen aan het vergroten van het welbevinden van de leerlingen en welke rol de leerkracht via binnenklasdifferentiatie kan innemen.

Motiverend wiskundeonderwijs in 1B

Luna Delange Elien Eggermont
Leermiddelen en workshops zodat leerlingen uit 1B de basisvaardigheden wiskunde op een speelse en motiverende manier kunnen inoefenen.

Wiskunde toegankelijk maken voor blinde leerlingen uit de 2de graad ASO

Aziza Miled
Aangezien leerlingen met een visuele beperking meer tijd nodig hebben om de leerstof wiskunde te verwerken en in te oefenen, heb ik besloten om didactisch materiaal te onterwerpen voor blinde en slechtziende leerlingen in het vierde jaar ASO.

Design and Implementation of an Augmented Reality-based Multiplayer Game using Fine-grained Localization

Tom De Schepper
Rondwandelen in computerwereldHeeft u er ooit van gedroomd een andere wereld binnen te stappen, net zoals in bekende films als The Matrix of  Tron? In dit onderzoek werd de eerste stap gezet in de realisatie van deze droom. Het prototype ontwikkeld binnen deze scriptie laat toe om fysiek rond te wandelen in een virtuele wereld. Dit werd mogelijk gemaakt door de combinatie van moderne, speciale brillen, smartphone camera’s en een vleugje creativiteit.Virtuele realiteit (VR) mag dan misschien klinken als sciencefiction, maar wordt al op verschillende plaatsen gebruikt.

Geallieerde Luchtfotografie en Cartografie in de Eerste Wereldoorlog

Guillaume Opsomer
De link tussen de Landmeter en de Eerste WereldoorlogU zou zich kunnen afvragen: “Waarom schrijft een student Landmeten zijn eindwerk over de Eerste Wereldoorlog? Waar ligt hier de link tussen zijn opleiding en de oorlog honderd jaar geleden?”Alle periodes uit de geschiedenis bevatten boeiende gebeurtenissen en interessante ontwikkelingen. Aangezien ik opgegroeid ben in Ieper, is de Eerste Wereldoorlog voor mij één van de interessantste periodes.

Wiskundeleerkrachten met een economisch masterdiploma

Lien Vandevyvere
Zijn economisten goede wiskundeleraren?De onderwijsnetten trokken in september 2012 nog maar eens aan de alarmbel. Steeds vaker raken vacatures voor wiskundeleraren moeilijk ingevuld. De directies zien zich genoodzaakt om ingenieurs, fysici, biologen, economisten, … aan te sporen om wiskunde te geven. Hierdoor beschikt momenteel een kwart van de Vlaamse wiskundeleraren uit de tweede en derde graad van het secundair onderwijs niet over het zogenaamde “vereiste bekwaamheidsbewijs”. Maar is dit wel bevorderlijk voor de kwaliteit van ons onderwijs?

De kijk op meetkunde van leerlingen, een verborgen variabele.

Hilde Hoegaerts
Hou jij van wiskunde? Gebruik jij wat je leerde tijdens de wiskundelessen in je persoonlijk leven? Of behoor je tot één van de velen die wiskunde vrezen, niet begrijpen of zelfs haten? Besef dan dat jou kijk op wiskunde ondermeer tot stand gekomen is door de wijze waarop je wiskundeonderwijs kreeg (Boaler, 2010) Kan het wiskundeonderwijs van de toekomst zo aangepakt worden dat je als later lid van de maatschappij iets aan wiskunde hebt, en er met plezier op terugblikt?Een studente van de 2de Master wiskunde aan de Universiteit Antwerpen, Hilde Hoegaerts, beweert van wel.

Kansrijk onderwijs voor kansarm ... hoe krijg je hen voor leren warm?

Marleen Versieck
Kansrijk onderwijs voor kansarm … hoe krijg je hen voor leren warm ?


Inleiding

De onderwijswereld kende de laatste jaren een niet te stuiten vernieuwingsdrang. Deze vernieuwingen zetten de scholen aan tot structurele aanpassingen. In de vernieuwde leerplannen met de eindtermen of ontwikkelingsdoelen, in het GOK-beleid waarbij het hele team een gemeenschappelijke en ethische keuze rond gelijke onderwijskansen uitwerkt en in het zorg-decreet voor extra ondersteuning, is een rode draad merkbaar.