Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

The 'ad'ded value van corona-marketing: Kwantitatief onderzoek naar het scepticisme en de effectiviteit van cause-related marketingcampagnes ten tijde van de COVID-19-pandemie.

Maura Verdoliva
Kwantitatief onderzoek naar de effectiviteit en het scepticisme ten aanzien van reclamecampagnes die aangepast zijn in het licht van de COVID-19-pandemie. Werken campagnes die gekoppeld zijn aan een goed doel nog bij de jongvolwassen consument?

De onzichtbare ziekte die tienduizenden Belgen treft: De gevolgen van de niet-erkenning van ME/CVS als een neurologische aandoening

Charlotte Deprez
Deze masterproef onderzoekt de gevolgen van de niet-erkenning van ME als neurologische aandoening in België.

The road less traveled: A comparative study of PhD holders’ sector of employment

Lucas Dierickx
Een onderzoek naar de tewerkstellingssector van mannelijke en vrouwelijke doctoraathouders in vier verschillende Europese landen.

“Visit Rwanda” : a well primed public relations campaign or a genuine attempt at improving the country’s image abroad?

Thomas Yaw Voets
Deze scriptie probeert te verklaren waarom Rwanda, een arm Afrikaans land dat bekend staat vanwege de genocide die er plaatsvond in 1994, een steenrijke Engelse voetbalclub, Arsenal, sponsort. Om dit te doen is gebruik gemaakt van een casestudie, waarbij de contextuele omstandigheden in overweging werden genomen, die de keuze van de Rwandese overheid voor het toepassen van nation branding (kort samengevat, het toepassen van marketingtechnieken om landen te promoten) verklaren. Er wordt geconcludeerd dat het land hoogstwaarschijnlijk veel zichtbaarheid en misschien zelfs diplomatieke slagkracht heeft gekregen, maar dat het buitenlands beleid daarentegen lijkt gereduceerd te zijn tot de wetten van de marketingwereld, om zo voordelen te bereiken die waarschijnlijk te mooi zijn om waar te zijn.

VOLUNTEER MOTIVATIONS IN NON-PROFIT ORGANIZATIONS

Sara Tori
Het onderzoek gaat na welke motivatiefactoren een rol spelen bij vrijwilligers in België.

Notice and Takedown: onderzoek naar de baanbrekende rol van Child Focus in de online bestrijding tegen Child Sexual Abuse Material in een nog klassiek strafrechtelijk denkkader.

Camille De Brabant-Bibi
Het onderzoek naar nieuwe samenwerkingsvormen tussen een gespecialiseerde burgerlijke organisatie, met name Child Focus, en de gerechtelijke en politionele autoriteiten in de strijd tegen online beelden van kindermisbruik.

Universal Health Coverage in Tanzania Evaluating the potential of a Public-Private Partnership in Tanzania’s health financing system

Jondolar Lambrecht
Onderzoek naar Universal Health Coverage (UHC) en de meerwaarde die Public-Private Partnerships (PPP) kunnen bieden in Tanzania.

Kwaliteitsmanagement: artsentevredenheid - aanvragerstevredenheid in de medische beeldvorming

Brigitte De Wilde
Het begrip servicekwaliteit wordt d.m.v. een wetenschappelijke literatuurstudie gedefinieerd, afgebakend en geconceptualiseerd voor het bekomen van een meetinstrument voor het tevredenheidsonderzoek van aanvragende/verwijzende artsen op de dienst radiologie van het UZGent. De tevredenheid van de aanvragende artsen kan gemeten worden d.m.v. de technische en functionele kwaliteit.

Volunteering for a Jewish charity in North London; An act of altruism or egoism?

Rachel Weber
De sleutel voor een efficiënte vrijwilligers management is de motivatie van de vrijwilliger achterhalen. Wat is de motivatie van vrijwilligers die voor een Joodse organisatie in Noord Londen werken, en speelt in deze doelgroep religie een rol?

Can green be the new black? Een toepassing van het geïntegreerd model van gedragsvoorspelling op de relatie tussen blootstelling aan mediaberichten over de sociale verantwoordelijkheid van fast fashion bedrijven en consumenten hun attitudes/koopintenties

Orpha de Lenne
Onderzoek naar in welke mate attitudes, normen en koopgedrag betreffende duurzame kledij worden beïnvloed door mediaberichten over de corporate social responsibility van fast fashion bedrijven.

De marketing van culturele belevingen

Naomi Steemans
De marketing van culturele belevingen“Beleving is een waardevol element voor cultuurorganisaties zonder dat het hoeft geassocieerd te worden met spektakel of Disneyficatie met goedkope trucs. Het hoeft geen viering te zijn van toenemende commercialisering, maar cultuurmarketing moet toegepast worden waar nodig, zonder middel en doel te verwisselen of uit het oog te verliezen.” De cultuursector zit in een dipje, dat weten we allemaal. Zo jammer, want de schoonheid van onze cultuur is iets wat iedereen aangaat, waar iedereen in leeft en deelneemt zonder dat hij of zij dat beseft.

Authentiek leiderschap en burnout: een onderzoek bij leidinggevenden

Lisa Dewulf
Authentiek leiderschap stimuleren = burnout liquiderenDe masterproef ‘Authentiek leiderschap en burnout: een onderzoek bij leidinggevenden’ onderzocht de relatie tussen authentiek leiderschap en burnout en de mogelijke invloed van piekeren op deze relatie. Uit dit onderzoek blijkt dat authentieke leiders minder burnout rapporteren. Ook blijkt dat een leidinggevende die zichzelf overschat op vlak van authentiek leiderschap minder burnout rapporteert.

De impact van negatieve nieuwsberichten over celebrity endorsers voor non-profitorganisaties

Rutger Luc Verschaeve
Bv-schandalen en goede doelen, het kan geen kwaad.Liefdadigheidsinstellingen proberen steeds vaker Bekende Vlamingen te engageren om op te treden als boegbeeld in hun campagnes. Op die manier staan Vlamingen gunstiger tegenover goede doelen en stijgt de bereidheid om (financiële) steun te bieden. Maar wat gebeurt er indien bijvoorbeeld Koen Wauters als ambassadeur van Plan België verzeild zou raken in een schandaal?

Lobbycratie in Brussel

Melissa Dammekens
Brussels Inc.Lobbyen in EuropaLobbyen is big business in Brussel. Na de Amerikaanse hoofdstad, Washington, heeft onze hoofdstad het grootste aantal lobbyisten ter wereld. Meer dan 25.000 mannen en vrouwen bestoken er dagelijks de Europese beleidsvoerders met hun ideeën om zo de Europese wetgeving naar hun hand te zetten. Met een steeds groter wordende macht voor Europa, trekken steeds meer bedrijven en ngo’s naar het centrum van de Europese macht om hun wensen wet te zien worden.In 1985 waren er in onze hoofdstad 654 lobbyisten aan het werk.

De betekenis van sociale netwerksites bij het informeren en vormen van Vlaamse jongeren omtrent relaties en seksualiteit.

Niki Desmaele
De rol van sociale netwerksites in de seksuele en relationele opvoeding van Vlaamse jongerenSociale netwerksites zoals Facebook kunnen enkel een rol spelen in de seksuele en relationele opvoeding van Vlaamse jongeren, indien ze als middel worden gebruikt en niet als doel op zich.Slechts de helft van de Vlaamse jongeren gebruikte een condoom bij de eerste keer seks en 1 op 20 meisjes tussen 15 en 24 jaar is besmet met de seksueel overdraagbare aandoening (soa) Chlamydia.

Een bomvolle parochiezaal? De publiekssamenstelling van het amateurtheater.

Sofie Van Regenmortel
De bomvolle parochiezaal: een vergeten maar divers publiekZowel het publiek van het professionele theater als de beoefenaar van amateurtheater werd al grondig onderzocht in Vlaanderen, maar het publiek van het amateurtheater bleef daarbij meestal links liggen. Tot nu. OPENDOEK vzw - de koepelorganisatie van het Vlaamse amateurtheater met meer dan 27.500 leden en 925 aangesloten groepen - vroeg zich af wie nu precies het publiek van het amateurtheater is.

Een analyse: De automatisering van werkprocessen binnen profit- en non-profitorganisaties

Geert De Kinder
Het onderwerp dat ik koos voor mijn eindwerk, is de automatisering van werkprocessen binnen profit- en non-profitorganisaties. Ik heb voor dat onderwerp gekozen omdat je bij organisaties wel eens hoort over het vele papierwerk, bestanden die her en der staan, en gewoon ook onduidelijke communicatie binnen de organisatie.

Reconversie, een lokaal antwoord op een mondiale transitie: De mijnstreken van Sorachi en de Kempen vergeleken volgens de regulatietheorie.

Tom Arents






Japanse professor te gastGENK – Een maand geleden kreeg het Limburgse mijngebied hoog bezoek. Met Japans professor Yoshioka Hirotaka kwam een echte autoriteit wat reconversie van mijngebieden betreft naar Limburg afgezakt. Hij heeft de voorbije dagen vol ongeloof de voormalige Limburgse mijnstreek bezocht. De Genkse student Japanologie aan de KUL Tom Arents (27) maakte met zijn thesis die de reconversie van de Kempen met Sorachi vergeleek dit mogelijk. In november 2011 maakte hij een studiereis doorheen de mijnstreek van Sorachi, waar hij de nodige contacten hiervoor legde.

Camera's terecht - Een wetenschappelijke verhandeling over het toelaten van audiovisuele media tot de rechtszaal

Tijs Van Puyenbroeck
 Hoe je persvrijheid meet volgens Reporters Zonder Grenzen Elk jaar komt de non-profit organisatie Reporters Zonder Grenzen met een nieuwe rangschikking van alle landen ter wereld waarin de persvrijheid in elk land aan de hand van een score wordt gemeten. Hoe lager de score, hoe meer persvrijheid. De meest recente ‘press freedom index’ plaatst België op plaats 20, onze noorderburen moeten tevreden zijn met plaats 3. Allesbehalve slecht maar toch zakt België 6 plaatsen en was Nederland vorig jaar nog de absolute nummer 1. Geef toe: wie houdt nu niet van zulke lijstjes?

Communicatie en arbeidstevredenheid. Een kwantitatieve analyse van de rusthuizen regio Antwerpen-Noord

Daisy Vanoppen
 
Communicatie en arbeidstevredenheid
Een kwantitatieve analyse van de rusthuizen regio Antwerpen Noord
 
                                                                                                                      door Daisy VANOPPEN
 
Communiceren, we doen het al ons hele leven. Toch kan er tijdens dit proces heel wat mis lopen. Misverstanden in de communicatie kunnen ontstaan in ons dagelijks leven, op de werkplek. Koeleman (2003) geeft aan dat een slechte interne communicatie oorzaak is van onvrede bij heel wat werknemers.

Uitwerking van een pr-beleid voor het Koninklijk Technisch Atheneum uit Lier

Christophe Van Wambeke
1 Een pr-beleid voor scholen? Christophe Van Wambeke
n Vlaanderen is het nog niet echt een trend om scholen te commercialiseren. Men
houdt blijkbaar vast aan het principe dat onderwijskunde niet te rijmen valt met de
hedendaagse marketingtechnieken die in vele economische sectoren gelden. In
Engeland - en zeker ook in de Verenigde Staten van Amerika - valt op, dat scholen
zichzelf wél commercialiseren.

De muziekwerking van Studio Brussel. Mogelijkheden en ondersteuning van de beginnende Vlaamse muzikant

Taelman Kevin
Het blijkt dat steeds meer muzikanten het moeilijk hebben om een platencontract in de wacht te slepen. Dit heeft als gevolg dat ze vaak op zichzelf zijn aangewezen bij het maken van een cd en het promoten ervan. Één van deze promotiekanalen is airplay op de radio. Mijn scriptie zal daarover handelen.
 
Ik vroeg me af wat de ‘beginnende Vlaamse muzikant’, deze muzikant zonder platencontract moet weten als hij airplay wil op een nationale radiozender als Studio Brussel.

Geweld en misbruik in de privé-sfeer: verschillende vormen van psychisch geweld op mannen.

Ellen Goovaerts
Gelijke kansen voor mannelijke en vrouwelijke slachtoffers van intrafamiliaal geweld?
 
In oktober 2000 bracht de zelfmoord van een jonge postbode het grote publiek in contact met pesterijen op het werk.

Hoe stelt men binnen de juiste omgeving een zo succesvol mogelijk team samen? Praktijkonderzoek binnen VOLVO Cars Gent.

Ellen Brusselaers
 
De actuele trend, die we bij ondernemingen waarnemen, is een vervlakking van de organisatiestructuur. Hierdoor wint het gebruik van teams meer en meer aan belang. Er wordt bvb. gebruik gemaakt van managementteams in plaats van al de macht te laten in de handen van een enkele persoon. In deze scriptie wordt er nagegaan wanneer men een team kan gebruiken en hoe het succesvol kan zijn.
 
Of  een team succesvol is, hangt af van verschillende factoren en in het bijzonder van hun samenstelling.

Relevantie van mission statements in Vlaamse not-for-profit instellingen

Dominique Van Dijck
RELEVANTIE VAN MISSION STATEMENTS IN VLAAMSE NOT-FOR-PROFIT INSTELLINGEN
 
Lic. Dominique Vandijck
Universiteit Gent
 
Samenvatting:
 
Dit artikel geeft de resultaten weer van een onderzoek naar het gebruik van mission statements (MS) in Vlaame not-for-profit instellingen. Meer specifiek, heeft het onderzoek getracht te bepalen of er een relatie bestaat tussen de initiële ‘drivers’ die geleid hebben tot het formuleren van de MS en de performantie. Aan de hand van 23 MS-componenten werden 74 Vlaamse non-profit instellingen (ziekenhuizen en RVT’s) geënquêteerd.