Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Ondersteunende handleiding voor leerkrachten 3de graad BSO moderealisatie en –verkoop

Max Thuy
Sinds het oprichten van het Nationaal Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (NSKO) in 1957 kende de onderwijskoepel verschillende vernieuwingen; zo ook onze Modeopleiding. De laatste vernieuwing gebeurde in september 2016. Deze vernieuwing binnen de 3de graad BSO Moderealisatie en –verkoop is dan ook de aanleiding geweest voor mijn onderzoek.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (KOV) ontwierp een actueel leerplan met een nieuwe visie. Deze richt zich voornamelijk op 5 overkoepelende pijlers : Projectmatig en conceptueel werken, Recycling en upcycling, Vakoverschrijdend werken, Trend en lifstyle en de centrale plaats van de leerling.
KOV verwacht van de scholen over heel Vlaanderen die de optie 3de graad BSO Moderealisatie en –verkoop aanbieden dat ze met deze visie les geven.
De leerkrachten dienen zélf didactisch materiaal te ontwerpen en dit te koppelen aan lesdoelen die gelinkt zijn aan de leerplandoelen opgesteld in het leerplan 3de graad BSO Moderealisatie en –verkoop.
Door het gemis aan universeel cursusmateriaal dient een leerkracht zelf het leerplan te interpreteren en de visie te verwerken.
Tijdens het onderzoek hebben we gemerkt dat dit moeilijker is dan het lijkt.
Het werd duidelijk dat de leerkrachten ondersteuning kunnen gebruiken bij het opstellen van didactisch materiaal.
De conclusie om een ondersteunende handleiding op te stellen was voor de hand liggend. Deze wordt met hedendaagse ideeën gekoppeld aan actuele voorbeelden uit de modewereld om zo eigen cursusmateriaal te kunnen opstellen. Er is een lijst met richtlijnen bijgevoegd waar de leerkrachten hun projecten aan kunnen toetsen.
Eerst diende ik de visie van KOV te doorgronden aan de hand van het bestuderen van zowel het oude als het nieuwe leerplan en het gesprek met Isabelle Tack (pedagogische begeleidster) ter verduidelijking en aanvulling.
Ook diende er een grondige literatuurstudie te gebeuren om de exacte inhoud van de 5 pijlers te begrijpen.
Vervolgens heb ik een gesprek met Sarah Casier gehad. Zij geeft bijscholingen aan leerkrachten met betrekking tot het cursusmateriaal en de nieuwe visie binnen het modeonderwijs.
Er is bij een 30-tal Vlaamse leerkrachten een enquête afgenomen zodat hun meningen vergeleken kunnen worden en de noden kunnen worden opgelijst.
Als laatste ben ik de voorbeeldschool Ursulinen Mechelen gaan bezoeken die de vernieuwing optimaal benut.
Al deze stukjes hebben bijgedragen tot het ontwerpen van de ondersteunende handleiding.

Er zit muziek in ons werk ! Muziekwerkers in de Ouderenzorg als draagvlak voor een re-actieve levenskwaliteit. Opleiding & wederzijdse ondersteuning binnen een werkgroep Muziek In Zorg.

Peter Colpaert
Muziekwerkers in de Ouderenzorg als draagvlak voor een re-actieve levenskwaliteit. Een innovatieve opleiding & wederzijdse ondersteuning binnen een werkgroep Muziek In Zorg. Positieve opwaartse spiralen creëren in de ouderenzorg van vandaag en morgen.

OPTIMALISEREN VAN MULTIDISCIPLINAIR OVERLEG IN ONCOLOGIE: EEN MULTIPLE CASESTUDY ONDERZOEK

Eline Coorman
In deze scriptie wordt de huidige werking van twee multidisciplinaire oncologische consulten uit het UZ Gent in kaart gebracht. Werkpunten en mogelijke verbeteringen worden aangehaald voor beide teams alsook op nationaal vlak.

Mantelhart

Mabelle De Coninck
Het begrip dementie is sinds enkele jaren sterk aanwezig in mijn persoonlijk leven en verschijnt steeds meer in de media. Veel mensen beseffen niet dat de zorg voor mensen met dementie niet te onderschatten is. Mantelzorgers zijn een onmisbare schakel in de ondersteuning ervan. De voorbije decennia is het begrip mantelzorg positief geëvolueerd en krijgen mantelzorgers steeds meer erkenning (bv. Dag van de Mantelzorg). Dit is niet genoeg. De “vanzelfsprekende zorg” die mantelzorgers lijken op te nemen, is toch niet zo vanzelfsprekend. Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is dat mantelzorgers ondersteund worden bij hun noden en behoeften. Het vinden van juiste info en hulpbronnen is er één van. De sector ouderenzorg is mee geëvolueerd, mede door het gebruik van apps. Tot op heden bestond er nog geen mantelzorgapp. Samen met mantelzorgers van mijn stageplaats heb ik een mantelzorgapp ontwikkeld. Via vragenlijsten en interviews heb ik de inhoud van de app vorm gegeven en het gebruik van de app geëvalueerd.

Het belang van netwerken bij beginnende directeurs in het basisonderwijs

Myriam Vande Moortele
Startende directeurs haken steeds vaker af. Naast formele opleidingen bieden diverse netwerken waardevolle ondersteuning bij het uitvoeren van de job.

Shared decision making en aansprakelijkheid in de geestelijke gezondheidszorg.

Stefaan Baeten
Door het toenemende belang van keuzes in de zorg en een verschuiving naar een overlegmodel dient 'shared decision making' zich aan als alternatief voor het model van 'informed consent' in de geestelijke gezondheidszorg. Rechtsvergelijkend onderzoek toont aan dat er nood is aan een nieuw patiëntenrecht naast 'informed consent'.

Terminologie in The Big Bang Theory

Brecht Van Hove
Deze scriptie gaat over de vertaling van terminologie in een Amerikaanse wetenschappelijke serie. De termen werden doorgaans goed vertaald, maar enkele termen waren toch problematisch.

Een onderzoek naar de ondersteuning van mantelzorgers van personen met een dwarslaesie, stofwisselingsziekte of niet-aangeboren hersenletsel

Eva Gryp
“Maar voor de rest is het vooral in het Belgenland: trek uw plan en hopen dat je zelf stevig genoeg in uw schoenen staat.”
De zorg door naasten wordt in onze huidige maatschappij maar al te vaak toegejuicht. De naaste omgeving die de handen in elkaar slaat en samen een sterk zorgnetwerk uitbouwt, klinkt mooi toch? De zorgbehoevende kan in zijn of haar vertrouwde thuisomgeving verblijven én wordt omringd door familie en vrienden. Maar is de mantelzorg in werkelijkheid echt zo idyllisch?

Onderzoek naar psychometrische kenmerken en bruikbaarheid van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling – Verkort (SEO-V)

Emilie Vandeputte
In deze scriptie worden psychometrische kenmerken en de bruikbaarheid van de SEO-V onderzocht. Het is zowel een kwantitatief als een kwalitatief onderzoek.

Spina Bifida in het dagdagelijkse leven: een exploratieve studie

Jill De Coster
De bedoeling van mijn onderzoek was om de impact van spina bifida op het dagelijks leven van de patiënt na te gaan. Dit werd gemeten aan de hand van 7 verschillende levensdomeinen, via een literatuurstudie en een eigen onderzoek. Het onderzoek toonde aan dat er wel degelijk een impact bestaat op het leven van de patiënt.

Een aanzet tot een beschut wonen 2.0 - Bouwstenen

Lotte Verhelst
De context waarbinnen de initiatieven voor beschut wonen gedijen is sterk gewijzigd door evoluerende visies op zorg en wonen. De solide fundamenten van beschut wonen wens ik evenwel niet te ondermijnen maar ik ga na hoe je beschut wonen kan actualiseren inspelend op de huidige veranderingen. Dit eindwerk beoogt bouwstenen aan te reiken voor een beschut wonen 2.0.

Optimalisatie van de Gezondheidsstatus op Rundveebedrijven

Liesbeth Rommelaere
Deze thesis handelt over een vooronderzoek naar de ontwikkeling van een applicatie die een bedrijfsgezondheidsplan omvat waarmee dierenarts en veehouder aan de slag kunnen om de gezondheidsstatus op het veebedrijf te optimaliseren en zo ook het gebruik van antibiotica te reduceren.

Psychological well-being and self-image in children and adolescents with gender dysphoria in relation to the transition process

Justine Janssen Jolien Laridaen Martine Cools
Meer en meer kinderen en adolescenten met genderdysforie raadplegen professionele hulpverlening voor psychologische en medicamenteuze opvolging. Deze therapieën worden aangewend om het lijden te verzachten en de transitie naar het andere geslacht te vergemakkelijken. Maar, weinig is bekend over de effecten van deze medicamenteuze behandelingen op de emotionele beleving en het zelf-beeld van de patiënten. Deze scriptie heeft als doel verschillende aspecten van emotioneel functioneren en zelfbeeld te evalueren bij kinderen en jongeren met genderdysforie na opeenvolgende fases in de transitie. De ultieme doelstelling van deze studie bestaat erin te komen tot een optimale ondersteuning van kinderen en jongeren met genderdysforie in hun transitie.

Co-De: een digitaal leerplatform voor computationeel denken

Tobias Verlinde Zimcke Van de Staey
Co-De is een digitaal leerplatform dat ontwikkeld werd voor het secundair onderwijs. Op het leerplatform worden interactieve lessen aangeboden die leerlingen doen kennismaken met computationeel denken (abstractie, veralgemening, decompositie, algoritmisch denken en evaluatie).

De Yucelmethode: visueel en krachtgericht. Bouwen aan herstel.

Majorie-Gracia den Hoedt
De Yucelmethode versus jongvolwassen studenten met een autismespectrumstoornis en een normale begaafdheid

Assisted living bij ouderen met dementie

Erika Coppens
De invloed van ondersteund wonen op de levenskwaliteit, het dagelijks functioneren en het gedrag bij ouderen met dementie en hun mantelzorgers.

Op zoek naar een verloren tijd en ruimte

Jens Van Rompaey
Deze scriptie bestudeert welke verschuivingen van
opvattingen over tijd en ruimte Charles Taylor weergeeft in "A Secular Age" Er is aandacht voor hoe en in welke
mate die verschuivingen vandaag relevant voor een cultuur die door het christendom
doordrongen is en er zich van afsluit. De focus ligt bovendien ook op hoe typisch christelijke concepten van ruimte
en tijd nog begrepen kunnen worden.

De samenwerking tussen het gewoon en buitengewoon basisonderwijs

Luca De Coninck
Alle leerlingen zijn welkom in het gewoon onderwijs. Sinds september 2017 kreeg het Vlaams onderwijs een nieuw ondersteuningsmodel die middelen van het buitengewoon onderwijs flexibeler wil inzetten in het gewoon onderwijs door vooral leraren en lerarenteams te ondersteunen. Het vergt een nauwe samenwerking tussen de leraar en de ondersteuner. Lees in deze scriptie hoe de samenwerking verloopt in de praktijk.

WELKE DETERMINANTEN BEPALEN DE FLOWS VAN EUROPESE MUTUAL FUNDS?

Charlotte Cappon Cornelis Lara
Deze paper onderzoekt het voorkomen van de price-pressure, feedback-trader of information-response hypothese voor de mutual fund industrie in de Europese Unie voor de periode 2000-2018. Dit doen we voor de aandelen-, obligatie-, gemengde en geldmarktflow. We vinden gezamenlijk bewijs voor de feedback-trader en information-response theorie voor zowel de aandelen- als de obligatieflow. De gemengde flow vertoont enkel tekenen van de information-response hypothese, niet van de feedback-trader. De geldmarkflow ondersteunt noch de feedback, noch de information theorie. Tijdens de crisisperiode (2007-2008) zijn aanwijzingen gevonden voor de price-pressure hypothese, dit enkel voor de obligatie-, gemengde en geldmarktflow. Deze paper draagt op verschillende manieren bij aan de literatuur, eerst en vooral is het een onderzoek op de Europese markt, een markt waar nog niet veel literatuur over mutual fund flows te vinden is. Ten tweede complimenteren we de onderzoeken van Rakowski & Wang (2009), Jank (2012) en Kopsch & Song (2015). Ten slotte maken we gebruik van macro-economische variabelen die door de hierboven genoemde onderzoekers niet in rekening werden gebracht, zoals ECB-rente, EPU-index en het gebruik van meerdere rendementsindices (S&P 500, STOXX 50, STOXX 600, Duitse, Griekse & Amerikaanse overheidsbenchmark).

ICT differentiatie Frans

Charlotte - Kaat - Jana - Pauline - Marie Keuppens - Eysermans - Leenaerts - Engelen - Stoops Jana Leenaerts Kaat Eysermans Pauline Engelen Marie Stoops Charlotte Keuppens
Hoe kan je werken op maat van ieder kind in het vijfde en zesde leerjaar van het basisonderwijs tijdens lessen Frans met behulp van ICT? Wij bieden u een mogelijke aanpak.

Afbouw in opbouw

Inke D'Hondt
Deze masterproef is op zoek gegaan naar hoe de Vlaamse entiteiten de afbouw van tijdsregistratie opbouwden en of dit invloed heeft gehad op de ervaring en omgang van werknemers. Dit vanuit het gegeven dat alle entiteiten van de Vlaamse overheid zelf verantwoordelijk zijn de opbouw van die afbouw.

Persoonsvolgende financiering in de Vlaamse ouderenzorg: Een bevraging van de stakeholders in Vlaanderen

Linde Herssens
Deze scriptie tracht door middel van onderzoek naar persoonsvolgende financiering in het buitenland en een bevraging van belangrijke stakeholders in Vlaanderen een antwoord te bieden op de vraag: Wat zijn de mogelijke gevolgen van persoonsvolgende financiering op de realisatie van zorg op maat, de autonomie van ouderen en de toegang tot de ouderenzorg? Het resultaat is een sterkte-zwakte analyse van het systeem, vertaald naar de Vlaamse context.

Standard Dutch: the key to integrating in Flanders? Sociolinguistic-ethnographic research into adult newcomers' difficulties when speaking Dutch

Sara Van Cleemputte
Is het NT2-onderwijs - en het Standaardnederlands dat daar aangeleerd wordt - voor nieuwkomers de sleutel tot integratie in Vlaanderen?

Klimaatfinanciering en gedwongen ontheemding: het recht op huisvesting in het gedrang

Melanie Meyskens
Het onderzoek naar de mogelijke effecten van het financieren van het tegengaan van de verdere klimaatverandering, toegespitst op het recht op huisvesting en de mogelijkheid van gedwongen ontheemding

Een geïntegreerd zorgmodel voor multiple sclerose patiënten

Ruth De Nil Dr. Melissa Desmedt
Wereldwijd worden gezondheidszorgsystemen omwille van diverse evoluties geconfronteerd met enkele belangrijke uitdagingen, meer bepaald met het beantwoorden van de toenemende zorgnoden van chronische patiënten. In dit kader is de doelstelling van deze masterproef het nagaan van de zorgnoden van Vlaamse MS-patiënten, waarna een onderscheid naar ondersteuning gemaakt wordt tussen zelf- en casemanagement. Daarnaast wordt de visie naar geïntegreerde zorg geschetst. In een dergelijke aanpak vertrekt men vanuit het standpunt en de zorgbehoeften/noden van de persoon en tracht men de verschillende stappen van het zorgproces beter op elkaar te laten aansluiten door samenwerking in een zogenaamd multidisciplinair team.