Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

R2P anno 2020: Hoe ver reikt de consensus? – Een illustratie aan de hand van enkele recente humanitaire crisissen

Julie Vanden Hautte
Bijna twee decennia na de introductie van Responsibility to Protect (R2P) wordt de internationale gemeenschap nog steeds geconfronteerd met humanitaire crisissen die deze norm een halt hoorde toe te roepen. Onder andere in Syrië, Jemen en Myanmar heerst momenteel een humanitaire crisis die de norm viseert en bijgevolg dient te verhelpen. Doch blijft telkenmale een adequaat optreden van de internationale gemeenschap die R2P voorschrijft uit daar de norm nog steeds niet integraal wordt aanvaard. Dit onderzoek behandelt de vraag hoe ver de consensus aangaande R2P zich anno 2020 uitstrekt, alsook welke evolutie de norm sinds diens introductie onderging.

DE RELATIE TUSSEN ZWEDEN EN NAVO (1948-2020): MAAKT 'PARTNER NUMBER ONE' EEN EINDE AAN MEER DAN 200 JAAR NEUTRALITEIT?

Bruno Loosvelt
Een politiek-historische literatuurstudie omtrent de relaties tussen NAVO en Zweden, met oog op de lidmaatschapskwestie.

Cofán Pragmatism in Times of Uncertainty: Negotiating the Negligent Hegemonic State and Imaginary Oil

Julio Ignacio Rodriguez Stimson
The Cofán people of Zábalo, a community in the Ecuadorian Amazon, have always engaged pragmatically on an everyday basis with their forest-based lifestyle and relations with the government, corporations and outsiders (fuesu a’i). However, in recent years the community has been dealing with growing uncertainty, internal economic inequality, high unemployment, and an Ecuadorian state that extends governmental control, while also neglecting the needs of people in this region. A myriad of factors discussed in this paper, including the increased integration of outside commodities into the Cofáns’ daily life, have led me to believe that unless the Cofán gain access to a steady source of financial income to purchase basic supplies and commodities (such as bullets, gasoline and salt), many people will have to look for work outside the community or allow oil companies to exploit their resources. The growing accumulation of wealth by just two families in the community, increasing dependence on money, lack of access to jobs, and internal political divisions have increased distrust and bad talk (ega afa’cho). Through a two-month stay with the community, where I interviewed 25 individuals (collecting 67 hours of semi-structured interviews) and produced 7 short films , I mainly sought to answer the following three questions: What political and economic changes have these people encountered in recent years? What is the community’s relationship with money, commodities and other sources of value? Can the Cofán maintain an ideal tranquil (opatssi) life and take care of the forest (tsampima coiraye), while simultaneously engaging with external influences, including restrictive laws, expansion of the capitalist frontier, commodities, the Socio Bosque environmental conservation government scheme, populist local politicians, and the potential of oil exploitation?

I conclude that Zábalo is currently a frontier of ‘negligent hegemonic control’ and is becoming more assimilated into the global economic market, creating a greater dependence on money and commodities, which is both changing people’s relationship to the concepts of opatssi and tsampima coiraye and also making them more likely find a pragmatic solution to their economic problems, such as allowing oil exploitation. Finally, this paper advocates for an engaged, activist anthropology in the context of a neoliberal world with increasing inequality, marginalized indigenous peoples, and increasing environmental degradation.

Preventie van genocide en misdaden tegen de mensheid in het Inter-Amerikaans Systeem voor Rechten van de Mens. Een Argentijnse case study.

laura-Johanna cluytens
 De verantwoordelijkheid te voorkomen Preventie van genocide en misdaden tegen de mensheid in hetInter-Amerikaans Systeem voor Rechten van de Mens.Een Argentijnse case study. De verantwoordelijkheid te voorkomenIn de jaren ’90 van de vorige eeuw werd de vraag naar de toelaatbaarheid van humanitaire interventies onderzocht. Op de VN Wereldtop van 2005 werd  unaniem het concept “the Responsibility to Protect” (R2P) aangenomen.

Crossing Over - Contemprary Feminist Theologians on the Theology of the Cross

Tina Blommaert
 
 
Defence of the Research Paper presented in partial fulfilment of the requirements for the Master of Advanced Studies in Theology and Religion:

“Crossing Over. Contemporary Feminist Theologians on the Theology of the Cross.”
 

 
Dear gentlemen,
To start off this defence, I will sketch the problems concerning the theology of the cross that my research has inquired into. Next, I will briefly outline the scope of my research, sketching the answers proposed by the feminist theologians in my reading and finally I will voice the results I arrived at.

African Solutions to African Conflicts? De ontwikkeling van een continentaal veiligheidsbeleid door de Afrikaanse Unie en haar Peace and Security Council

Harry Verhoeven
Kan Afrika zichzelf redden?
 
 
“Het was vroeg in de ochtend toen we ze hoorden komen op hun paarden- dreunende hoeven wekten ons. Met mijn ogen tegelijk vol slaap en adrenaline zocht ik naar een manier om mijn familie te beschermen. Niemand wist waarheen en spottende doodskreten weerklonken in het dorp. 150 Janjaweed omsingelden onze hutten en staken ze in brand.

Humanitaire interventie: het achterhaalde debat over soevereiniteit versus mensenrechten.

Mathias Vermeulen
De valkuilen van R2P
 
V.N.-secretaris-generaal Kofi Annan beschouwde het midden september als een van de spaarzame lichtpuntjes van de jaarlijkse opening van de Algemene Vergadering van de VN: de vermelding van het ‘responsibility to protect’-principe. ‘R2P’ in de letterwoordengekke VN-ambtenarij. Na vier jaar het buzzword geweest te zijn van politieke denktanks en academische conferenties, was het de eerste keer dat de term in een resolutie te vinden was van de hoogmis van staats- en regeringsleiders.
 
R2P gaat uit van twee basisprincipes.