Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

Kika Rooselaer
Sociale media is uitgegroeid tot een onmisbare tool voor de marketing van een bedrijf. Recentere ontwikkelingen in sociale media, met bijkomende interactiemogelijkheden, doen de vraag rijzen wat het nut ervan kan zijn voor de marketing in de modewereld.

Wat is de impact van verschillende communicatiestrategieën op de keuze van de consument voor een milieuduurzame leveringsoptie binnen e-commerce? De effecten van het bieden van geen, rationele of emotionele informatie.

Monique Sikkema
In deze masterproef werd de impact van diverse communicatiestrategieën op de keuze voor verschillende leveringsopties in e-commerce onderzocht. Hierbij kreeg men in de online vragenlijst de keuze tussen een milieuvriendelijke, ‘groene’ leveringsoptie (maximaal 4 dagen levertijd) of een standaard leveringsoptie (levering de volgende dag). Bij de ‘groene optie’ werd er over de milieueffecten van de levering gecommuniceerd. Dit gebeurde via vier verschillende communicatiestrategieën: men kreeg geen, emotionele (inspelen op het gevoel) of rationele informatie. De rationele informatie werd onderverdeeld in twee verschillende soorten informatie: wetenschappelijke (CO2 uitstoot) en menselijke informatie (aantal bomen dat gespaard blijft). Uit de resultaten bleek dat het geven van informatie een positief effect had op de keuze voor de ‘groene levering’. Echter het type informatie (emotioneel of rationeel, menselijk of wetenschappelijk) dat werd gegeven, bleek geen effect te hebben op de keuze voor een ‘groene levering’. Evenwel hebben de respondenten een voorkeur voor de menselijke informatie. Daarnaast werd er onderzocht of het al dan niet milieubewustzijn van de respondent in combinatie met het verkrijgen van bepaalde informatie een effect had op de keuze voor de ‘groene levering’. Het geven van wetenschappelijke informatie bleek een groter effect te hebben op respondenten die niet-milieubewust zijn. In dit onderzoek koos acht op tien respondenten voor een ‘groene leveringsoptie’.

Het effect van voorraadberichten op de aankoopintentie in de mode- en hotelsector

Annelise Heylen
Dit onderzoek bestudeert de impact van schaarsheidsberichten en onbeschikbaarheidsberichten op de aankoopintentie. Deze berichten informeren de consument over de (on)beschikbaarheid van de voorraad. Het focaal product is het wenselijk product, daartegenover staan de niet-focale producten, deze zijn gelinkt aan het focaal product maar wenst de consument niet te kopen. We bestuderen de aankoopintentie van het focaal product, hierdoor ontstaan er drie types berichtgeving die worden onderzocht; een schaarsheidsbericht bij een focaal product, een schaarsheidsbericht bij een niet-focaal product en een onbeschikbaarheidsbericht bij een niet-focaal product. Het doel van dit onderzoek is om een inzicht te verschaffen over de effecten van voorraadberichten bij focale en niet-focale producten en hun invloed op de aankoopintentie van het focaal product. Hierbij gaan we kijken of de resultaten generaliseerbaar zijn op de modesector en de hotelsector. Dit onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van een online experiment, waarbij er zes verschillende scenario’s werden opgesteld. De gegevens van 302 respondenten werden verzameld. De resultaten geven weer dat de verschillende types van berichtgeving eenzelfde impact hebben op de aankoopintentie van het focaal product in beide sectoren.

Het gebruik van Computer Vision API's voor de beschrijving van cultureel-erfgoedcollecties

Nastasia Vanderperren
In deze bachelorproef werd onderzocht of Computer Vision API’s zoals Clarifai, Google Cloud Vision of Microsoft Computer Vision gebruikt kunnen worden om museummedewerkers te ondersteunen bij het beschrijven van cultureel-erfgoedobjecten. Het registreren van beelden vraagt immers veel werk. Computer Vision API’s zijn sneller dan menselijke registratoren en kunnen een inhaalbeweging realiseren. Die API’s worden echter getraind met hedendaagse beelden waardoor het niet geweten is hoe goed ze zijn in het beschrijven van historische beelden.

Consumers in the Furniture Industry

Ines Pauwels
Deze studie biedt een analyse van de Amerikaanse en Belgische meubelindustrie. Meer specifiek worden de uiteenlopende behoeften en verlangens van verschillende generaties consumenten van meubels onderzocht, geëvalueerd en vergeleken. Het hoofddoel van dit artikel is om als een eerste ondersteuningsmiddel te dienen wanneer Belgische meubelbedrijven willen uitbreiden naar de Amerikaanse markt.

The effect of ambient scent on time spent in retail stores: The mediating role of consumers’ shopping mood

Anke Van Malder
Onderzoek naar het gebruik van geuren in retail en horeca, en het effect ervan op de gemoedstoestand van consumenten en de bijkomende commerciële effecten en voordelen

De impact van het front-of-pack Nutri-Score voedingslabel op de gezondheidsperceptie en aankoopintentie: een vergelijking tussen A-merken en Private Labels

Eva Heeremans
De invloed van de Nutri-Score op de gezondheidsperceptie en de aankoopintentie wordt nagegaan aan de hand van een online enquête bij Vlaamse volwassenen. Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten de gezondheid van producten beter kunnen inschatten en dat ze de intentie hebben om meer gezonde producten te kopen onder invloed van de aanwezigheid van de Nutri-Score. Verder worden eventuele invloeden van het soort merk waarop de Nutri-Score geplaatst wordt onderzocht. Er konden echter geen significante verschillen gevonden worden tussen A-merken en private labels. Hoe dan ook zijn de resultaten veelbelovend en dit maakt de Nutri-Score op dit moment een waardig kandidaat om als enig verplicht Europees front-of-pack voedingslabel ingevoerd te worden.

The potential of peer-to-peer trading and blockchain technology in a decentralised energy network: a value-based analysis

Jorn Nys Hannes Degraeve
Degraeve en Nys bespreken het potentieel van peer-to-peer handel binnen microgrids als compensatiemethode voor prosumenten in een meer en meer decentrale energiemarkt.

Gutenberg of Zuckerberg in museum Plantin-Moretus?

Kathelijne Put
'Plantin achterna' is het resultaat van een onderzoek naar analoge & digitale interacties in een eeuwenoud museum over druk - museum Plantin Moretus.

Het effect van emoties op de perceptie van een free sample

Thami Bryon
Via een literatuurstudie en een experiment werd nagegaan of dat personen in een positieve en negatieve emotionele toestand een andere beoordeling geven bij het uittesten van een free sample.

De oprichting van een GVV versus private equity

Gilles Dupont
Analyse en bespreking van de Belgische openbare gereglementeerde vastgoedvennootschap, alsook een korte vergelijking van verschillen met de niet-beursgenoteerde operationele vastgoedvennootschap. Hierbij wordt de lezer vertrouwd gemaakt met het bestaan van voormelde vastgoedbedrijven op een breed niveau, gaande van het wetgevend kader tot de financiële aspecten. Eveneens wordt de aantrekkelijkheid van voormelde vastgoedbedrijven in kaart gebracht voor particuliere beleggers.

Bloggen: een creatieve hype of nieuwe exporttool?

Kristien Huygen
Fashionbloggers worden steeds belangrijker voor kledingmerken omdat ze kunnen zorgen voor publiciteit en naamsbekendheid. Echter, bloggers zijn ook in staat de fashion retailers te ondersteunen tijdens de internationalisatie, wat voor een ommekeer kan zorgen binnen de huidige internationaliseringsstrategieën.

De perceptie van 'succes' van e-commerce voor consumenten

Martijn Severijns
In deze scriptie werd een nieuw succesmodel gecreëerd om e-commerce succes voor de consument te analyseren. Vervolgens werd dit model getest door data uit een enquête te verwerken (primaire dataverzameling) via 'partial leas squares path modelling. Ten slotte vond er een validatie plaats via bootstrapping resampling.

Inernet en social mediagebruik door zelfstandige retail ondernemers van Maastricht

Sven Jongen
Situatieanalyse van het huidig internet- en social mediagebruik door zelfstandige retailondermemers in Maastricht. Wat zijn de voorspellingen en welke trends zijn er en in hoeverre daarin voorop dan wel achterop gelopen wordt.

Identifying important consumer segments for predicting Belgian retail sales

Hanna De Schutter
Sinds de recente financiële crisis van 2008 heerst er een vernieuwde interesse in consumentenvertrouwen op toekomstige consumptie. Als gevolg van tegenstrijdige resultaten binnen de literatuur inzake de effectiviteit van consumentenvertrouwen voor het voorspellen van toekomstige consumptie, is binnen deze masterproef getracht om belangrijke consumenten segmenten en survey vragen te identificeren om retail sales in België te voorspellen.

The Influence of Communication Channels on the Response of Customers in the Exploration and Maturity Stage of the Customer Lifecycle

Anne Vandenberk Saeid Vafainia
This master thesis examines the effect of different channels on a consumer’s willingness to accept a hypothetical promotional invitation. The channels that are investigated are mobile, social media, direct mail and personal selling. The goal of this thesis is to recommend to retailers which channels they should use and at what point in the customer relationship these should be applied.

Wat is de ideale marketingmix voor het online verkoopkanaal van producenten?

Julie Pauwels
Prijs: minst belangrijk voor de consument in een online producentenkanaal?Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat prijs niet het belangrijkste marketingmix element is voor een online producent. Consumenten vinden andere marketingmix elementen, zoals betaalmethode en assortiment, veel belangrijker. Opmerkelijk is ook dat mannen en vrouwen niet evenveel belang hechten aan dezelfde marketingmix elementen.Het aankoopgedrag van consumenten is de laatste jaren sterk veranderd. Tegenwoordig wordt er veel meer online aangekocht.

De herbestemming van het Théâtre des Variétés, een vergeten erfgoed uit het interbellum.

Dennis Steeno
In deze scriptie heb ik getracht een geschikte herbestemming uit te werken voor het voormalige Théâtre des Variétés te Brussel. Het modernistische gebouw “Cinéma Variétés” aan de hand van Victor Bourgeois en Maurice Gridaine was in 1937 ontworpen als een Vaudeville theater, maar werd al snel verbouwd tot een bioscoop in 1960-1961 door Paul en Marcel Mignot. Door deze verbouwing is het belangrijke Art Deco interieur verloren gegaan. Ik stel een ontwerp voor waarin het gebouw opnieuw een culturele invulling krijgt, waarbij ik me liet inspireren door het originele ontwerp uit 1937 maar tegelijk rekening hield met de huidige waarden en normen.

Interne fraude in de retailsector: een empirisch onderzoek naar de aard van interne fraude en de meldingsbereidheid van de personeelsleden in een modeketen

Tiffany Putzeys
Interne fraude in de retailsectorFraude is een fenomeen dat in elke denkbare sector gepleegd kan worden, door eender wie en op verschillende manieren, met telkens één gemeenschappelijk kenmerk, namelijk misleiding en bedrog. Zo kan een wetenschappelijk onderzoeker frauderen, maar ook een taxichauffeur en zelfs een profwielrenner. In de media krijgen voornamelijk de grootschalige fraudezaken aandacht. Denk maar aan de fraudepraktijken van de Zwitserse HSBC-bank die Swissleaks begin dit jaar onthulde.

Hong Kong in Belgium

Carolien Potter
Hong Kong in België.Hoe men een andere cultuur kan weergeven en verkopen in België.Zelfs van voor de tijden van Marco Polo was er een interesse in andere onbekende landen en culturen, om erover te schrijven en anderen de verschillende gewoontes te laten zien. Zelfs nu zijn de tijden nog niet veranderd; het exotische, het onbekende en het mysterieuze trekt mensen nog steeds aan.Terwijl ik vier maanden in het buitenland studeerde, heb ik de bruisende cultuur en omgeving van Hong Kong ervaren.

Kwantitatief onderzoek naar het effect van de relatieve positie van het huismerk in het winkelschap

Nikki Somers
Huismerk rechts van A-merk gunstiger effect op verkopenEen studente van de KU Leuven deed voor haar masterproef Marketing Management (Handelswetenschappen) een experimenteel onderzoek naar de indeling van het winkelschap. Twee weken lang was een Carrefour Express-winkel in Kontich het onderzoeksterrein. Uit een enquête met 133 Vlaamse consumenten blijkt dat een huismerk beter rechts van een A-merk wordt geplaatst Het resultaat?Wanneer het huismerk rechts van het A-merk staat, heeft dit een gunstiger effect op de aankoopintentie dan wanneer het links staat.

Strijd tegen winkelmerken

Yanick Van Hoeymissen
 Winkelmerken zijn alomtegenwoordig. De zogenaamde private labels nemen een steeds groter wordend deel in van onze winkelkar. Bovendien geeft 60 % van de consumenten ook aan dat ze meer en meer private label-producten willen kopen, als deze in meer gamma’s aanwezig zouden zijn. Maar het gamma van de private labels breidt tevens uit, omdat ook de macht van de retailers uitbreidt. De stijging van deze macht is logisch, want wie bepaalt waar de merken komen in hun winkel? De retailers, die steeds meer en meer winkels over de hele wereld bezitten.

Cultural Fusion in Retail

Fatimah Chaudhry
“EAST AND WEST, OFCOURSE, WERE WOVEN OF THE SAME CLOTH LONG BEFORE THEY WERE, ALLEGEDLY, DIVIDED.” [1]Kunnen twee culturen gefuseerd worden om een retail-omgeving te creëren in totale harmonie?Wereldwijd  vertegenwoordigen culturen de tradities, gewoontes en overtuigingen van mensen. Ondanks verschillen hebben ze meer gelijkenissen dan men op het eerste zicht zou denken. Eén overeenkomst is de aanwezigheid van retail/handel. Sinds het begin van de beschaving is handel een bron van overleven geweest.

Voedseltaksen en Global System Dynamics: een vergelijkende kwalitatieve casestudy tussen Denemarken en Finland

Liese Albrecht Lieven Annemans Ignaas Devisch
VOEDSELTAKSEN EN GLOBAL SYSTEM DYNAMICS: EEN KWALITATIEVE CASE STUDY VAN DE VETTAKS IN DENEMARKEN IN VERGELIJKING  MET VOEDSELTAKSEN IN FINLAND Albrecht, L., Annemans, L.* * Faculteit Gezondheidswetenschappen, Universiteit Gent  Doelstelling: In deze masterproef werd een vergelijking gemaakt van de vettaks in Denemarken, die na één jaar werd afgevoerd, met de bestaande voedseltaksen in Finland, welke wel effectief bleken te zijn.

Effects of E-commerce on the Value Chain: Conquering the Last Mile

Arne Somers Robert Boute Silvia Valeria Padilla Tinoco
E-commerce : de logistieke uitdaging van de 21e eeuwMet 24% van de Belgen die maandelijks online aankopen doen, is de online verkoop voor steeds meer handelaars belangrijk geworden. De e-commerce markt is in België goed zijn voor zo’n twee miljard euro in 2014. Maar dit brengt heel wat logistieke problemen mee voor de handelaar: eens een product online gekocht is, hoe moet dit op een kosten-efficiënte manier tot bij de klant raken?Deze vraag is niet zo eenvoudig en eenduidig te beantwoorden.