Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Hoe kan Maeskes Roem hun targeting richten op een jongere doelgroep ?

Hogeschool Gent
2023
Nils
Thiebaut
Met dit onderzoek willen we gaan onderzoeken hoe Maeskes Roem zich kan richten op een jongere doelgroep. Vooral gericht op mensen met een leeftijd tussen 18-35 jaar. Maeskes Roem hun huidige doelgroep momenteel is tussen 35-60 jaar oud. Deze willen ze dus verjongen om zo een groter doelpubliek aan te spreken en aan te trekken.
Meer lezen

De Heropleving van de Stad Lier

Universiteit Hasselt
2022
Dorien
Everaerts
Deze studie focust zich op de problematiek van de stad Lier en de uiteindelijke heropleving hiervan. Hier wordt vooral gekeken naar de detailhandel aangezien dit een cruciaal element is in een stad, waarmee niet enkel Lier met problemen heeft te kampen.
Meer lezen

The 'ad'ded value van corona-marketing: Kwantitatief onderzoek naar het scepticisme en de effectiviteit van cause-related marketingcampagnes ten tijde van de COVID-19-pandemie.

Universiteit Antwerpen
2021
Maura
Verdoliva
Kwantitatief onderzoek naar de effectiviteit en het scepticisme ten aanzien van reclamecampagnes die aangepast zijn in het licht van de COVID-19-pandemie. Werken campagnes die gekoppeld zijn aan een goed doel nog bij de jongvolwassen consument?
Meer lezen

Samenwerken met een robot, zie ik dat wel zitten? - Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van service robots op werknemers in de retailsector.

Vrije Universiteit Brussel
2021
Maxime
Van Erps
Deze thesis beschrijft een kwantitatief onderzoek aan de hand van een online survey. Respondenten werden bevraagd naar verschillende aspecten van hun job en wat zij verwachten dat een service robot hieraan zou veranderen. Zo krijgen we een zicht op de impact van de implementatie van service robots op front-line werknemers in de retailsector.
Meer lezen

Onderzoek naar de maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores in combinatie met e-commerce binnen de mode-industrie in tijden van economische onzekerheid - Een kwalitatieve analyse bij Belgische modebedrijven

KU Leuven
2021
Stefanie
Van Avermaet
De maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores werden tijdens de COVID-19 pandemie extra uitgelicht. Ze kunnen namelijk internationalisering faciliteren, kosten en risico's beperken en leegstand helpen verminderen. Het concept biedt bovendien meerwaarde voor E-commerce onder bepaalde voorwaarden.
Meer lezen

Het voedselherverdelingslandschap in Vlaanderen: een casestudy

Universiteit Gent
2021
Fien
Mertens
Onderzoek naar de knelpunten en oplossingen voor voedselherverdeling van voedseloverschotten van retailers naar sociale organisaties in Vlaanderen, via sociale distributieplatformen.
Meer lezen

Brand halo effect in termen van gezondheidspercepties naargelang het type huismerk

Universiteit Gent
2021
Shaldeen
Somers
Deze masterproef onderzoekt het brand halo effect bij consumenten. Hierbij wordt rekening gehouden met het type huismerk en verschillende beïnvloedende factoren.
Meer lezen

Hoe kan de winkelervaring van ouderen verbeterd worden?

Universiteit Hasselt
2021
Eva
Severens
Aan de hand van literatuur, interviews en case-studies wordt er in deze scriptie onderzoek gedaan naar de problemen die optreden in de winkelervaring van ouderen binnen de kledingsector. In een nieuw ontwerp voor de Belgische winkelketen e5 worden oplossingen en verbeteringen concreet getoond.
Meer lezen

Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

UC Leuven-Limburg
2020
Kika
Rooselaer
Sociale media is uitgegroeid tot een onmisbare tool voor de marketing van een bedrijf. Recentere ontwikkelingen in sociale media, met bijkomende interactiemogelijkheden, doen de vraag rijzen wat het nut ervan kan zijn voor de marketing in de modewereld.
Meer lezen

Wat is de impact van verschillende communicatiestrategieën op de keuze van de consument voor een milieuduurzame leveringsoptie binnen e-commerce? De effecten van het bieden van geen, rationele of emotionele informatie.

KU Leuven
2020
Monique
Sikkema
In deze masterproef werd de impact van diverse communicatiestrategieën op de keuze voor verschillende leveringsopties in e-commerce onderzocht. Hierbij kreeg men in de online vragenlijst de keuze tussen een milieuvriendelijke, ‘groene’ leveringsoptie (maximaal 4 dagen levertijd) of een standaard leveringsoptie (levering de volgende dag). Bij de ‘groene optie’ werd er over de milieueffecten van de levering gecommuniceerd. Dit gebeurde via vier verschillende communicatiestrategieën: men kreeg geen, emotionele (inspelen op het gevoel) of rationele informatie. De rationele informatie werd onderverdeeld in twee verschillende soorten informatie: wetenschappelijke (CO2 uitstoot) en menselijke informatie (aantal bomen dat gespaard blijft). Uit de resultaten bleek dat het geven van informatie een positief effect had op de keuze voor de ‘groene levering’. Echter het type informatie (emotioneel of rationeel, menselijk of wetenschappelijk) dat werd gegeven, bleek geen effect te hebben op de keuze voor een ‘groene levering’. Evenwel hebben de respondenten een voorkeur voor de menselijke informatie. Daarnaast werd er onderzocht of het al dan niet milieubewustzijn van de respondent in combinatie met het verkrijgen van bepaalde informatie een effect had op de keuze voor de ‘groene levering’. Het geven van wetenschappelijke informatie bleek een groter effect te hebben op respondenten die niet-milieubewust zijn. In dit onderzoek koos acht op tien respondenten voor een ‘groene leveringsoptie’.
Meer lezen

Het effect van voorraadberichten op de aankoopintentie in de mode- en hotelsector

KU Leuven
2020
Annelise
Heylen
Dit onderzoek bestudeert de impact van schaarsheidsberichten en onbeschikbaarheidsberichten op de aankoopintentie. Deze berichten informeren de consument over de (on)beschikbaarheid van de voorraad. Het focaal product is het wenselijk product, daartegenover staan de niet-focale producten, deze zijn gelinkt aan het focaal product maar wenst de consument niet te kopen. We bestuderen de aankoopintentie van het focaal product, hierdoor ontstaan er drie types berichtgeving die worden onderzocht; een schaarsheidsbericht bij een focaal product, een schaarsheidsbericht bij een niet-focaal product en een onbeschikbaarheidsbericht bij een niet-focaal product. Het doel van dit onderzoek is om een inzicht te verschaffen over de effecten van voorraadberichten bij focale en niet-focale producten en hun invloed op de aankoopintentie van het focaal product. Hierbij gaan we kijken of de resultaten generaliseerbaar zijn op de modesector en de hotelsector. Dit onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van een online experiment, waarbij er zes verschillende scenario’s werden opgesteld. De gegevens van 302 respondenten werden verzameld. De resultaten geven weer dat de verschillende types van berichtgeving eenzelfde impact hebben op de aankoopintentie van het focaal product in beide sectoren.
Meer lezen

Het succes van copycats

KU Leuven
2020
Paulien
Heylen
In het onderzoek wordt er nagegaan of de grootte van het aanbod aan A-merken en het type
copycat, waarbij premium versus economy, een invloed uitoefent op de aankoopintentie van een
copycat private label. Verder wordt de onzekerheid die de consument ervaart gedurende het
aankoopproces alsook in rekening gebracht. Het eigenlijke online experiment omvat 189
respondenten. De hypothesen worden getest aan de hand van een lineaire regressie. Uit de
resultaten blijkt dat de grootte van het aanbod aan A-merken alsook het type copycat een invloed
uitoefent op de aankoopintentie van een copycat private label. De aankoopintentie van een
copycat neemt af wanneer het aantal A-merken in het winkelassortiment van de retailer toeneemt.
Verder vertonen consumenten een lagere aankoopintentie voor economy copycats dan voor
premium copycats.
Meer lezen

Het gebruik van Computer Vision API's voor de beschrijving van cultureel-erfgoedcollecties

Hogeschool Gent
2019
Nastasia
Vanderperren
In deze bachelorproef werd onderzocht of Computer Vision API’s zoals Clarifai, Google Cloud Vision of Microsoft Computer Vision gebruikt kunnen worden om museummedewerkers te ondersteunen bij het beschrijven van cultureel-erfgoedobjecten. Het registreren van beelden vraagt immers veel werk. Computer Vision API’s zijn sneller dan menselijke registratoren en kunnen een inhaalbeweging realiseren. Die API’s worden echter getraind met hedendaagse beelden waardoor het niet geweten is hoe goed ze zijn in het beschrijven van historische beelden.
Meer lezen

Consumers in the Furniture Industry

Arteveldehogeschool Gent
2019
Ines
Pauwels
Deze studie biedt een analyse van de Amerikaanse en Belgische meubelindustrie. Meer specifiek worden de uiteenlopende behoeften en verlangens van verschillende generaties consumenten van meubels onderzocht, geëvalueerd en vergeleken. Het hoofddoel van dit artikel is om als een eerste ondersteuningsmiddel te dienen wanneer Belgische meubelbedrijven willen uitbreiden naar de Amerikaanse markt.
Meer lezen

The effect of ambient scent on time spent in retail stores: The mediating role of consumers’ shopping mood

KU Leuven
2019
Anke
Van Malder
Onderzoek naar het gebruik van geuren in retail en horeca, en het effect ervan op de gemoedstoestand van consumenten en de bijkomende commerciële effecten en voordelen
Meer lezen

De impact van het front-of-pack Nutri-Score voedingslabel op de gezondheidsperceptie en aankoopintentie: een vergelijking tussen A-merken en Private Labels

Universiteit Gent
2019
Eva
Heeremans
De invloed van de Nutri-Score op de gezondheidsperceptie en de aankoopintentie wordt nagegaan aan de hand van een online enquête bij Vlaamse volwassenen. Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten de gezondheid van producten beter kunnen inschatten en dat ze de intentie hebben om meer gezonde producten te kopen onder invloed van de aanwezigheid van de Nutri-Score. Verder worden eventuele invloeden van het soort merk waarop de Nutri-Score geplaatst wordt onderzocht. Er konden echter geen significante verschillen gevonden worden tussen A-merken en private labels. Hoe dan ook zijn de resultaten veelbelovend en dit maakt de Nutri-Score op dit moment een waardig kandidaat om als enig verplicht Europees front-of-pack voedingslabel ingevoerd te worden.
Meer lezen

The potential of peer-to-peer trading and blockchain technology in a decentralised energy network: a value-based analysis

Universiteit Gent
2018
Jorn
Nys
  • Hannes
    Degraeve
Degraeve en Nys bespreken het potentieel van peer-to-peer handel binnen microgrids als compensatiemethode voor prosumenten in een meer en meer decentrale energiemarkt.
Meer lezen

Gutenberg of Zuckerberg in museum Plantin-Moretus?

LUCA School of Arts
2018
Kathelijne
Put
'Plantin achterna' is het resultaat van een onderzoek naar analoge & digitale interacties in een eeuwenoud museum over druk - museum Plantin Moretus.
Meer lezen

Het effect van emoties op de perceptie van een free sample

Universiteit Gent
2018
Thami
Bryon
Via een literatuurstudie en een experiment werd nagegaan of dat personen in een positieve en negatieve emotionele toestand een andere beoordeling geven bij het uittesten van een free sample.
Meer lezen

De oprichting van een GVV versus private equity

Odisee
2017
Gilles
Dupont
Analyse en bespreking van de Belgische openbare gereglementeerde vastgoedvennootschap, alsook een korte vergelijking van verschillen met de niet-beursgenoteerde operationele vastgoedvennootschap. Hierbij wordt de lezer vertrouwd gemaakt met het bestaan van voormelde vastgoedbedrijven op een breed niveau, gaande van het wetgevend kader tot de financiële aspecten. Eveneens wordt de aantrekkelijkheid van voormelde vastgoedbedrijven in kaart gebracht voor particuliere beleggers.
Meer lezen

Bloggen: een creatieve hype of nieuwe exporttool?

KU Leuven
2017
Kristien
Huygen
Fashionbloggers worden steeds belangrijker voor kledingmerken omdat ze kunnen zorgen voor publiciteit en naamsbekendheid. Echter, bloggers zijn ook in staat de fashion retailers te ondersteunen tijdens de internationalisatie, wat voor een ommekeer kan zorgen binnen de huidige internationaliseringsstrategieën.
Meer lezen

De perceptie van 'succes' van e-commerce voor consumenten

KU Leuven
Martijn
Severijns
In deze scriptie werd een nieuw succesmodel gecreëerd om e-commerce succes voor de consument te analyseren. Vervolgens werd dit model getest door data uit een enquête te verwerken (primaire dataverzameling) via 'partial leas squares path modelling. Ten slotte vond er een validatie plaats via bootstrapping resampling.
Meer lezen

Inernet en social mediagebruik door zelfstandige retail ondernemers van Maastricht

Hogeschool PXL
2016
Sven
Jongen
Situatieanalyse van het huidig internet- en social mediagebruik door zelfstandige retailondermemers in Maastricht. Wat zijn de voorspellingen en welke trends zijn er en in hoeverre daarin voorop dan wel achterop gelopen wordt.
Meer lezen

Identifying important consumer segments for predicting Belgian retail sales

KU Leuven
2016
Hanna
De Schutter
Sinds de recente financiële crisis van 2008 heerst er een vernieuwde interesse in consumentenvertrouwen op toekomstige consumptie. Als gevolg van tegenstrijdige resultaten binnen de literatuur inzake de effectiviteit van consumentenvertrouwen voor het voorspellen van toekomstige consumptie, is binnen deze masterproef getracht om belangrijke consumenten segmenten en survey vragen te identificeren om retail sales in België te voorspellen.
Meer lezen

The Influence of Communication Channels on the Response of Customers in the Exploration and Maturity Stage of the Customer Lifecycle

KU Leuven
2016
Anne
Vandenberk
  • Saeid
    Vafainia
This master thesis examines the effect of different channels on a consumer’s willingness to accept a hypothetical promotional invitation. The channels that are investigated are mobile, social media, direct mail and personal selling. The goal of this thesis is to recommend to retailers which channels they should use and at what point in the customer relationship these should be applied.
Meer lezen

Wat is de ideale marketingmix voor het online verkoopkanaal van producenten?

KU Leuven
2015
Julie
Pauwels
Prijs: minst belangrijk voor de consument in een online producentenkanaal?Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat prijs niet het belangrijkste marketingmix element is voor een online producent. Consumenten vinden andere marketingmix elementen, zoals betaalmethode en assortiment, veel belangrijker. Opmerkelijk is ook dat mannen en vrouwen niet evenveel belang hechten aan dezelfde marketingmix elementen.Het aankoopgedrag van consumenten is de laatste jaren sterk veranderd. Tegenwoordig wordt er veel meer online aangekocht.
Meer lezen

De herbestemming van het Théâtre des Variétés, een vergeten erfgoed uit het interbellum.

Universiteit Hasselt
2015
Dennis
Steeno
In deze scriptie heb ik getracht een geschikte herbestemming uit te werken voor het voormalige Théâtre des Variétés te Brussel. Het modernistische gebouw “Cinéma Variétés” aan de hand van Victor Bourgeois en Maurice Gridaine was in 1937 ontworpen als een Vaudeville theater, maar werd al snel verbouwd tot een bioscoop in 1960-1961 door Paul en Marcel Mignot. Door deze verbouwing is het belangrijke Art Deco interieur verloren gegaan. Ik stel een ontwerp voor waarin het gebouw opnieuw een culturele invulling krijgt, waarbij ik me liet inspireren door het originele ontwerp uit 1937 maar tegelijk rekening hield met de huidige waarden en normen.
Meer lezen

Interne fraude in de retailsector: een empirisch onderzoek naar de aard van interne fraude en de meldingsbereidheid van de personeelsleden in een modeketen

KU Leuven
2015
Tiffany
Putzeys
Interne fraude in de retailsectorFraude is een fenomeen dat in elke denkbare sector gepleegd kan worden, door eender wie en op verschillende manieren, met telkens één gemeenschappelijk kenmerk, namelijk misleiding en bedrog. Zo kan een wetenschappelijk onderzoeker frauderen, maar ook een taxichauffeur en zelfs een profwielrenner. In de media krijgen voornamelijk de grootschalige fraudezaken aandacht. Denk maar aan de fraudepraktijken van de Zwitserse HSBC-bank die Swissleaks begin dit jaar onthulde.
Meer lezen

Hong Kong in Belgium

Universiteit Hasselt
2015
Carolien
Potter
Hong Kong in België.Hoe men een andere cultuur kan weergeven en verkopen in België.Zelfs van voor de tijden van Marco Polo was er een interesse in andere onbekende landen en culturen, om erover te schrijven en anderen de verschillende gewoontes te laten zien. Zelfs nu zijn de tijden nog niet veranderd; het exotische, het onbekende en het mysterieuze trekt mensen nog steeds aan.Terwijl ik vier maanden in het buitenland studeerde, heb ik de bruisende cultuur en omgeving van Hong Kong ervaren.
Meer lezen

Kwantitatief onderzoek naar het effect van de relatieve positie van het huismerk in het winkelschap

KU Leuven
2015
Nikki
Somers
Huismerk rechts van A-merk gunstiger effect op verkopenEen studente van de KU Leuven deed voor haar masterproef Marketing Management (Handelswetenschappen) een experimenteel onderzoek naar de indeling van het winkelschap. Twee weken lang was een Carrefour Express-winkel in Kontich het onderzoeksterrein. Uit een enquête met 133 Vlaamse consumenten blijkt dat een huismerk beter rechts van een A-merk wordt geplaatst Het resultaat?Wanneer het huismerk rechts van het A-merk staat, heeft dit een gunstiger effect op de aankoopintentie dan wanneer het links staat.
Meer lezen