Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hoe oriënteert een succesvolle marktgerichte tech start-up zich in Vlaanderen a.d.h.v. sales en marketingactiviteiten?

Bram Verheyen Vincent Meyers
Het doel van deze masterproef was om aan de hand van een kwalitatief onderzoek een antwoord te bieden
op de hoofdvraag: “Hoe oriënteert een succesvolle marktgerichte technologische start-up zich in
Vlaanderen a.d.h.v. sales- en marketingactiviteiten?”.

Push en pull marketing: Samen nog krachtiger?

Robin Bosmans
Een kwalitatief onderzoek naar de mogelijkheid van het combineren van Google SEARCH advertenties en sociale media advertenties om tot een succesvollere converterende digitale campagne te bekomen.

Het effect van emoties op de perceptie van een free sample

Thami Bryon
Via een literatuurstudie en een experiment werd nagegaan of dat personen in een positieve en negatieve emotionele toestand een andere beoordeling geven bij het uittesten van een free sample.

De kunstenaar als Trojaans Paard / Artistieke kritiek in een gemediatiseerde cultuur

Ingrid de Rond
Dit onderzoek stelt de vraag naar de artistieke kritiek ten tijde van die gemediatiseerde cultuur. Meer specifiek stelt zij de vraag naar het vermogen van de kunstenaar om beelden te presenteren die de verblindende totaliteit van de hedendaagse beeldcultuur kunnen bekritiseren. Kan de kunstenaar nog interveniëren in de productie van het beeld? Of bezwijkt de artistieke kritiek onvermijdelijk aan haar interne tegenstrijdigheden? En wat bedoelen we eigenlijk, wanneer we het hebben over ‘artistieke kritiek’ of ‘het kritisch vermogen van de kunst’? Welke formuleringen van artistieke kritiek zijn zinvol? Welke schieten hopeloos tekort?

Identifying important consumer segments for predicting Belgian retail sales

Hanna De Schutter
Sinds de recente financiële crisis van 2008 heerst er een vernieuwde interesse in consumentenvertrouwen op toekomstige consumptie. Als gevolg van tegenstrijdige resultaten binnen de literatuur inzake de effectiviteit van consumentenvertrouwen voor het voorspellen van toekomstige consumptie, is binnen deze masterproef getracht om belangrijke consumenten segmenten en survey vragen te identificeren om retail sales in België te voorspellen.

Hoe zetten we KidiX in de B2B-markt?

Annelies Thuriot
In het najaar van 2017 gaat in Brussels Expo de eerste editie door van KidiX. Dit is een belevingsbeurs voor kinderen tussen 4 en 14 jaar en hun familie. Alle actoren die op deze kidsmarkt spelen, worden hier gebundeld onder 1 dak. Vooraleer dit gelanceerd kan worden bij het grote publiek, moeten er standhouders en sponsors aangetrokken worden. Deze scriptie toont ons hoe.

Application of Amoras filter cakes in infrastructures

Evert Theunen Sander Meeus
Application of AMORAS Filter Cakes in Infrastructures 1          IntroductionAMORAS is a sustainable and innovative plant, located in the port of Antwerp and exploited by 'SeReAnt'. Flemish authorities and the Antwerp Port authority are investing in sustainable solutions for the storage and processing of maintenance sludge from the docks. Up to now, the filter cakes with a capacity of 500.000 tons dry matter per year are being deemed as waste material. The ambition of this project is to reuse and revalue the filter cakes as a renewable raw material.

De coloribus est disputandum: beïnvloeden kleurnamen de kleurwaarneming?

Sofie De Coker
Kleurnamen bepalen hoe we tinten herinnerenMeidoornrood, tortelduifgrijs of zelfs Minion-geel, kleuren krijgen vaak tot de verbeelding sprekende namen. Een marketingtrucje dat het voorwerp in kwestie in een mooier jasje giet? Of heeft het naamgeven van kleuren verder reikende effecten?

Positive Impact With Community Currencies

Myron Koster
AROUND THE CORNER: A single decision for a better climate We know by now that human activity is the main driver of global warming. To keep life on earth bearable we should stay below 2°C warming. If we don’t, the climate becomes more extreme and droughts and floods more likely. It probably seems as if you cannot make a big impact, but knowing your piece of the cake can help. When you want to do your part you should invest about €250  per year up to 2020 which adds up to €1.250 per person. Next to these investments you should aim to reduce overall emissions by 30% within the same time frame.

Onderzoek Floormanagementdienst

Adem Güngörmüs
Dit onderzoek, werd uitgevoerd voor het bedrijf Open Line. De opdracht van Open Line bestaat uit een samenstelling van ITIL, PRINCE2 en veranderingsmanagement bij het implementeren van cloudoplossingen. Open Line stelt klanttevredenheid centraal en levert kwalitatief hoogstaande cloudoplossingen. Het succesvol implementeren van bijvoorbeeld een nieuwe Citrix-omgeving is niet voldoende om te resulteren in tevreden eindgebruikers. Eindgebruikers kunnen immers problemen ondervinden tijdens hun gebruikservaring, zoals iconen die verplaatst zijn of verwijderde snelkoppelingen.

Sophisticated Manipulation: Can Advise Against a Purchase Boost Sales?

Brecht Vangheluwe
Gesofisticeerde manipulatieKan advies tegen een aankoop een boost geven aan je verkopen?Economisch gedrag van de consument, en misschien zelfs meer de manipulatie van dit gedrag, is altijd al een ‘hot topic’ geweest binnen marketing. Hoewel reeds heel wat onderzoek is verricht naar manipulatie van het keuzegedrag van de consument, blijven heel wat vragen die een waardevolle aanvulling zouden kunnen vormen, onbeantwoord.

Met nieuwe media het ontwikkelproces in

joris burggraaff
Met nieuwe media het ontwikkelproces inDe huizenmarkt is in nood. Aannemers en projectontwikkelaars vallen achter elkaarom omdat er simpelweg te weinig huizen worden verkocht. Kijk dus niet naargisteren of vandaag, maar kijk naar wat je morgen kunt doen, en begin daarvandaag al mee. Communicatie met de eindgebruiker -bijvoorbeeld online- kanhelpen bij de ontwikkeling van woningen.Met een goede projectwebsite voor de woningbouw kunnen ontwerpplannen op dewensen van potentiële kopers worden afgestemd én kan de verkoopbaarheid van dewoningen aanzienlijk worden vergroot.

Optimalisatie van de salescyclus in een business-to-business omgeving - Case: Easynet Belgium

Ben Vander Vennet
Het optimaliseren van de salescyclus, want time is moneyDe consument maakt dagelijks onderdeel uit van de relatie tussen eindafnemer en producent. Maar ook bedrijven verkopen aan elkaar. Deze relatie durft nogal te verschillen van de verstandhouding tussen producent en consument. Hoe gaat deze cyclus in zijn werk, wie zijn de hoofdrolspelers en vooral waar en hoe kan er mogelijks geoptimaliseerd worden? Het zijn allemaal vragen waar deze bachelorproef een antwoord probeert op te bieden.

Bridging the gap: Waarom is de relatie tussen communicatieagentschappen en journalisten nog steeds een brug te ver?

Liesl De Ruyck
PR-agent versus journalist?
 
Gent, 6 juli 2010 – Liesl De Ruyck, oud-studente Communicatiemanagement aan de Arteveldehogeschool Gent onderzocht het veelbesproken verstandshuwelijk tussen PR-agentschappen en journalisten. Beide partijen leven van elkaars brood. Toch blijkt dat er sprake is van een belangenconflict waardoor het weleens botst in de relatie: PR-consultants dienen hun cliënten tevreden te stellen en journalisten willen hun lezers behagen. PR-agentschappen en journalisten gaven hun visie op de stelling ‘PR-agent versus journalist?’. Beschouw dit onderzoek als relatietherapie.

Moral hazard in een B2B klant-leverancier relatie

Ine Devolder
 
MORAL HAZARD IN EEN B2B KLANT-LEVERANCIER RELATIE
 
Deze master thesis gaat dieper in op het moreel risico bij de outsourcing van productie door een buyer (klant) aan een supplier (leverancier). Het moreel risico houdt in dat noch de supplier, noch de buyer zekerheid hebben over de optimaliteit van de inzet van de andere partij, en het hen tevens ontbreekt aan zekerheid over de optimaliteit van de aangewende middelen van de andere partij.

Een intern kwaliteitslabel als instrument voor klanttevredenheid.

Olivier Watteyn
“Een intern kwaliteitslabel als instrument voor klanttevredenheid”
 
Stel, u wandelt uw bank binnen want u wenst een som geld van uw zichtrekening naar uw spaarrekening over te schrijven maar u merkt al gauw op dat een lange rij wachtenden zich voor u bevindt. U houdt niet van automaten en wacht geduldig uw beurt af. Eenmaal bij de loketbediende aangekomen, wordt u inderdaad geholpen. Na afloop daarentegen krijgt u wel nog de opmerking mee dat u zich de volgende keer maar beter wendt tot de automaat buiten het kantoor. Met een dubbel gevoel wandelt u het kantoor weer buiten.