Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Reizen in een institutionele leemte: kan de UGent het voortouw nemen in een duurzaam reisbeleid?

Mieke Burrick
Deze scriptie focust op de verduurzaming van dienstreizen -met name vliegreizen - door UGent medewerkers. We onderzochten de duurzaamheid van het huidige beleid, berekenden de grootte-orde van de CO2 uitstoot van de vliegreizen en we stelden een beleidsvoorstel op voor de UGent.

An approach to fast pyrolysis-oils as diesel additive

Larsen Priem
Onderzoek naar de productie van pyrolyse olie uit bamboe. De innovatie van een snelle pyrolyse reactor voor dit onderzoek. Het onderzoek is gericht op de toepassing van FPO in scheepsdieselmotoren

Krijgen we Europese normen voor de zwaveluitstoot door schepen? Naar een betere controle en een striktere naleving

Louis Le Moulec
's Werelds meest milieuvriendelijke vorm transport (uitgedrukt in hoeveelheden koolstofdioxide per vervoerde ton lading) is en blijft de scheepvaart. Vermits 90% van de wereldhandel over zee gebeurt, is dit een goede zaak voor ons leefmilieu. Tegelijkertijd is diezelfde scheepvaartsector een van' s werelds grootste bronnen van zwaveldioxide.

Samenwerkingsverbanden in de strijd tegen sociale dumping in de transportsector: een evaluatie

Cathy Steelandt
Deze masterproef onderwerpt het fenomeen sociale dumping aan een uitvoerige analyse, met bijzondere aandacht voor het fenomeen binnen de transportsector. Het inventariseert alle betrokken spelers binnen het fraudebestrijdingslandschap en omvat tevens de resultaten van een kwalitatief empirisch onderzoek naar de huidige aanpak binnen de provincie West-Vlaanderen.

Piraterijbestrijding rond Somalië: een casestudy naar de nationale verschillen van inzet (2009-2011)

Willem Matthijs Ooms
Een onderzoek naar de nationale verschillen van inzet voor Somalische piraterijbestrijding (2009-2011). Theorieën over seapower en maritieme veiligheid worden getoetst, waarbij onderzocht wordt wat de relatie is tussen maritieme veiligheid, globalisatie en nationaal belang.

Hulpsystemen die sneller en economischer varen in de koopvaardij bevorderen

Elias Deleener
Theoretisch en praktisch onderzoek naar toepassing van waterweerstandsvermindering op scheepsrompen. Dit door toepassing van haaienschubbenstructuur, ribbelstructuur en micro-luchtbubbels.

ZnGa2O4:Cr3+ als Persistente Fosfor voor in vivo Beeldvorming

Jarmo Fatermans
Kankercellen uitgelichtZonder het te beseffen, speelt licht een zeer belangrijke rol in het leven van ieder mens. Het zorgt voor onze veiligheid in het verkeer, luchtvaart en scheepvaart. Het laat ons toe de duisternis van de nacht te verdrijven. Zonder licht zouden we gewoon niet kunnen overleven. We doen ons best onze lichtbronnen zo duurzaam mogelijk aan te wenden om onze natuurlijke leefomgeving zo veel mogelijk te sparen. Maar de mogelijkheden van licht zijn nog lang niet ten einde...Gezond blijven. Deze uitspraak staat met stip op één bij de nieuwjaarswensen.

De samenwerking tussen de Scheepvaartpolitie en de gerechtstolken in het gerechtelijk arrondissement Antwerpen

An-Katrien Pooter
Van Babylonische toestanden bij politie naar echte communicatie dankzij de gerechtstolk.Blablabla... Bla?... BLA! Zo moeten de woorden van de politiemannen geklonken hebben voor de twee jongens van amper 25 jaar die als verstekeling op een schip zaten. Als toekomstige gerechtstolk stond ik machteloos toe te kijken terwijl er op dat moment over twee mensenlevens beslist werd.

Economische analyse van de relatie tussen de bouwsector en de binnenvaart in België

Michèle Van Spilbeeck Michèle Van Spilbeeck Magali Slaets
Potentieel van transport bouwsector via de binnenvaart in kaart gebracht Het fileprobleem is algemeen gekend en komt vaak met een negatieve bijklank. Aan de grond van dit probleem kan de oorzaak gevonden worden in het vrachtverkeer dat onze wegen teistert. Bijgevolg kan gezegd worden dat bij minder vrachtverkeer, ook het fileprobleem zal verdwijnen.

Uitrusting van een Fab Lab voor het opwekken van duurzame energie in ontwikkelingslanden

Jeroen Willems
Van plaag tot zonneoven, het (haast) onbeperkte potentieel van Fab Lab’s en informatiedelenEen invasieve waterplantensoort die gebruikt wordt als voornaamste bouwmateriaal bij de constructie van milieuvriendelijke zonneovens.

Impact van de klimaatverandering op watertekorten voor de drinkwaterproductie in Vlaanderen

Bert Mulleman
 
Klimaatverandering. Houden we het kanaal Kortrijk-Bossuit op peil? Blijft het waterproductiecentrum de Gavers te Harelbeke voldoende bevoorraad?
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat klimaatverandering een grote onregelmatigheid van het weer met zich meebrengt. Allerlei studies voorspellen en bevestigen dat er in de toekomst langere periodes van droogte zullen voorkomen. Bovendien zullen deze extreme droogtes zich vaker herhalen. Die langere periodes van droogte zullen het peil van rivieren beïnvloeden.

het ontwerp en de constructie van offshore windmolenparken

Asha Michaux
De Noordzee kleurt groenU hoeft niet ver te rijen op onze Belgische autowegen om er wel één tegen te komen; overal schieten windturbines als paddenstoelen uit de grond. Maar niet alleen op land kent de windindustrie een explosieve groei.

Mogelijke maatregelen om de CO2-uitstoot in het internationaal transport (lucht- en scheepvaart) te reguleren.

Yavuz Bayrak
 
Met deze eindverhandeling bespreekt men de situatie van de internationale vervoerssectoren aangaande het globale klimaatbeleid. De laatste jaren stelt men zich meer en meer de vraag over de uitstoot door internationaal opererende transportmodi terwijl tot vandaag de nadruk in het milieubeleid vooral lag op het transport langs de weg, het spoor en de binnenvaart. Het International Civil Aviation Organization (ICAO) en het International Maritime Organization (IMO) zijn de uitstoot in de internationale luchtvaart respectievelijk de internationale scheepvaart aan het bekijken.

Moderne Navigatie. De beste stuurlui staan aan wal. Fictie of realiteit?

Rob Follon
Moderne Navigatie
De beste stuurlui staan aan wal. Fictie of Realiteit?
 
Iedereen kent wel de uitdrukking ‘de beste stuurlui staan aan wal’. Maar in deze verhandeling gaat het niet zozeer om de figuurlijke, dan wel om de letterlijke betekenis van het spreekwoord.
In een tijd waarin talloze werkprocessen computergestuurd worden en zowat alles van op afstand bediend kan worden, kan men zich inderdaad afvragen hoever we nog verwijderd zijn van het ogenblik dat ook zeeschepen van aan wal zullen bestuurd worden.

Een gemeenschappelijk zeehavenbeleid voor Antwerpen en Rotterdam: kannibalisme of opportuniteit?

Matthias Herrebosch
Kannibalisme of opportuniteit. Wat als twee eeuwenoude havenconcurrenten de handen in elkaar slaan?

Is een gemeenschappelijk zeehavenbeleid tussen de twee grootste West-Europese havens zinvol? Om deze vraag te beantwoorden moet vooreerst een gedegen analyse gegeven worden van de verschillende kritische succesfactoren van de havens van Antwerpen en Rotterdam. Wie op deze variabelen het best scoort mag zichzelf verkopen als de beste haven van de Benelux! Deze titel is van cruciaal belang in de eeuwenoude scheepvaartindustrie.

Motorways of the Sea, opportuniteiten naar duurzaam Europees goederenvervoer

Stijn Van Hoof
Motorways of the Sea, opportuniteiten naar duurzaam Europees goederenvervoer

De wereldeconomie groeit de laatste decennia sterker dan ooit tevoren. Hoewel de
economische groei in Europa minder groot is dan in Azië, neemt het aantal te transporteren
goederen ook hier toe. Iedereen verlangt immers een steeds uitgebreider productengamma in
de winkels. Bovendien verkleinen steeds meer bedrijven hun voorraden in het licht van Just In
Time (JIT) productie en bestellen dus kleinere hoeveelheden.

De gemeentelijke begraafplaats aan de Gasthuisstraat te Temse

Ann Depestel
Vissen naar de dood: de begraafplaats van Temse
 
Niet minder dan 86 grafmonumenten op de begraafplaats van Temse heeft kunsthistoricus Ann Depestel onderzocht voor haar thesis. Maar veel veldwerk en grasduinen in vergeten archieven hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen: beetje bij beetje kwam een verborgen historische schat bloot te liggen en daarmee het rijke verleden van Temse en haar inwoners.
 
Met toegeknepen neus
 
Net als in andere streken, was er ook in Temse een evolutie van kerkhof naar begraafplaats.

De Schelde, een rivier met karakter.

Melinda Vanslembrouck
De Schelde, een rivier met karakter
 
Ik ben maar een bescheiden rivier, slechts 350 km lang. Ik kom niet van grote hoogten, maar borrel rustig op in Noord-Frankrijk. Al meanderend zoek ik mijn weg door het mooie Noord-Franse, Waalse en Vlaamse land.
Aan mijn oevers zijn mensen gaan wonen, mensen met hun kinderen en kleinkinderen. Ze hebben er prachtige steden gebouwd. Tegen de stroom opvarend, zijn schatten van overzee landinwaarts gebracht. Ik werd belangrijk en soms werd er zelfs strijd om mij geleverd.
Later werd ik gekanaliseerd, in het gareel gehouden, in een keurslijf gewrongen.

De Noordwestelijke Doorvaart, een maritieme route in wording?

Liesbeth Van Iseghem
 
Het smelten van het poolijs: een zege voor de koopvaardij?
ANTWERPEN – Het ijs op de noordpool smelt en onthult zo een nieuwe maritieme route, de Noordwestelijke Doorvaart.
 
De Noordwestelijke Doorvaart is de scheepsroute die het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan verbindt. De route loopt voor het grootste deel door de wateren van de Canadese Archipel en eindigt in de Beringstraat. Al eeuwenlang is de doorvaart een droom voor ontdekkingsreizigers. In 1906, na drie eeuwen vergeefse pogingen, is Roald Amundsen de eerste die er in slaagt heel de route af te leggen.