Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Designing a Product Service System for Digital Product Passport in the Fashion Industry in Compliance with the European Commission’s Ecodesign for Sustainable Products Regulation

Universiteit Gent
2023
Casper
Van Herzele
Genomineerde longlist mtech+prijs
Genomineerde shortlist NBN Sustainability Award
Nanto onderzoekt de implementatie van digitale productpaspoorten in de kledingindustrie, inspelend op opkomende Europese wetsvoorstellen. Hoewel de centrale aannames van deze opkomende wetgeving sterk zijn, blijft het onduidelijk hoe dit beleid gematerialiseerd zal worden in de fysieke realiteit van deze industrie. Nanto verkent de randvoorwaarden en ontwikkelt conceptuele krijtlijnen voor oplossingen die bijdragen aan deze uitdagende toekomst.
Meer lezen

De toekomst van de Arctische zeeroute

Universiteit Antwerpen
2022
Kevin
Van de Maele
Scenarioanalyse met betrekking tot de concurrentiekracht van trans-Arctische containerscheepvaart in vergelijking met de Suezroute.
Meer lezen

In welke mate zijn de (internationale) scheepvaart en offshore windmolenparken verzoenbaar in het Belgische deel van de Noordzee?

Vrije Universiteit Brussel
2022
Camille
Meyhui
In deze scriptie wordt onderzocht op welke manier de scheepvaart en offshore windmolenparken op het Belgische deel van de Noordzee met elkaar verzoend kunnen worden. De Noordzee omvat de drukst bevaren vaarroute ter wereld, waardoor de scheepvaartdensiteit op het Belgische deel van de Noordzee niet te onderschatten is. De scheepvaart is daarenboven al jarenlang een belangrijke bron voor de Belgische economie. Vandaag wordt offshore windenergie aanzien als de oplossing voor het energievraagstuk en de klimaatproblematiek. België beschikt reeds over 399 operationele offshore windturbines, die ook een grote economische impact met zich meebrengen. Aangezien het Belgische deel van de Noordzee zeer klein is qua oppervlakte, stelt zich de vraag of beide activiteiten verzoenbaar zijn. Hinderen ze elkaar? Sluiten ze bij elkaar aan? Kan het Belgische deel van de Noordzee een verdere groei van deze activiteiten nog meester?
Meer lezen

"Now you're playing with power" Het gebruik van digitale simulatiegames in het geschiedenisonderwijs

Universiteit Gent
2022
Titouan
Mares
De digitale simulatiegame als historisch werk. Het gebruik van deze historische videogames binnen het geschiedenisonderwijs, praktische uitwerking.
Meer lezen

De evolutie van de Beneden-Durme door de interactie van fysische en antropogene factoren

Universiteit Gent
2021
Tim
Van den Branden
De thesis belicht de complexe mens-natuur interactie in het landschap. De recente evolutie van de rivier Durme vormt het perfecte voorbeeld om deze interactie te onderzoeken. Aan de hand van historische kaarten, oude foto's en luchtbeelden werd onderzocht wat de rol van menselijke activiteiten is in de opmerkelijke transformatie die deze rivier onderging.
Meer lezen

Tijd en tijdsmeting

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2021
Kran
De Schepper
Onderzoek naar het belang van tijd en tijdsmeting in de maritieme navigatie tot en met de scheepschronometer van Harrison. Met een diepgaand onderzoek naar het gebruik en de nauwkeurigheid van het nocturlabium.
Meer lezen

Analyse juridique du conflit autour du détroit de Taïwan et de son évolution selon le droit international

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2020
Ismaël
Corrêa de Sa
De hoofdveronderstelling van deze thesis is dat de huidige status van de relatie tussen China en Taiwan (i.e. de continuatie van de status quo) alleen maar tijdelijk is en dat het conflict uiteindelijk zal evolueren. Het doel van deze thesis is (om) de toekomstige potentiële maritiem gerelateerde problemen die kunnen volgen uit de evolutie van het China-Taiwan-conflict te beoordelen (naast de beoordelingen die al reeds bestaan), gebaseerd op enkele scenario’s en daarop nieuwe oplossingen te vinden, voornamelijk gebaseerd op de toepassing van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee van 1982.
Meer lezen

Ontwikkeling van een predictief verbrandingsmodel voor middelsnellopende waterstofmotoren met vonkontsteking

Universiteit Gent
2020
Rik
De Graeve
Zal het vermogen van een waterstofmotor kunnen tippen aan zijn fossiele equivalent? Wat gebeurt er met de efficiëntie en de emissies van dergelijke motor? Aan de hand van een model kan op een kostenefficiënte manier uitgebreid onderzocht worden welke mogelijkheden er zijn voor waterstofmotoren.
Meer lezen

Diepzeemijnbouw: de ontginning van methaanhydraten

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2020
Cédric
De Boom
Deze scriptie onderzoekt het belang van methaanhydraten als een energiebron, als een methode om methaangas te transporteren via schepen en als invloed op de klimaatopwarming.
Meer lezen

Reizen in een institutionele leemte: kan de UGent het voortouw nemen in een duurzaam reisbeleid?

Universiteit Gent
2018
Mieke
Burrick
Deze scriptie focust op de verduurzaming van dienstreizen -met name vliegreizen - door UGent medewerkers. We onderzochten de duurzaamheid van het huidige beleid, berekenden de grootte-orde van de CO2 uitstoot van de vliegreizen en we stelden een beleidsvoorstel op voor de UGent.
Meer lezen

An approach to fast pyrolysis-oils as diesel additive

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2017
Larsen
Priem
Onderzoek naar de productie van pyrolyse olie uit bamboe. De innovatie van een snelle pyrolyse reactor voor dit onderzoek. Het onderzoek is gericht op de toepassing van FPO in scheepsdieselmotoren
Meer lezen

Krijgen we Europese normen voor de zwaveluitstoot door schepen? Naar een betere controle en een striktere naleving

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2017
Louis
Le Moulec
's Werelds meest milieuvriendelijke vorm transport (uitgedrukt in hoeveelheden koolstofdioxide per vervoerde ton lading) is en blijft de scheepvaart. Vermits 90% van de wereldhandel over zee gebeurt, is dit een goede zaak voor ons leefmilieu. Tegelijkertijd is diezelfde scheepvaartsector een van' s werelds grootste bronnen van zwaveldioxide.
Meer lezen

Samenwerkingsverbanden in de strijd tegen sociale dumping in de transportsector: een evaluatie

Universiteit Gent
2016
Cathy
Steelandt
Deze masterproef onderwerpt het fenomeen sociale dumping aan een uitvoerige analyse, met bijzondere aandacht voor het fenomeen binnen de transportsector. Het inventariseert alle betrokken spelers binnen het fraudebestrijdingslandschap en omvat tevens de resultaten van een kwalitatief empirisch onderzoek naar de huidige aanpak binnen de provincie West-Vlaanderen.
Meer lezen

Piraterijbestrijding rond Somalië: een casestudy naar de nationale verschillen van inzet (2009-2011)

Universiteit Antwerpen
2016
Willem Matthijs
Ooms
Een onderzoek naar de nationale verschillen van inzet voor Somalische piraterijbestrijding (2009-2011). Theorieën over seapower en maritieme veiligheid worden getoetst, waarbij onderzocht wordt wat de relatie is tussen maritieme veiligheid, globalisatie en nationaal belang.
Meer lezen

Hulpsystemen die sneller en economischer varen in de koopvaardij bevorderen

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2016
Elias
Deleener
Theoretisch en praktisch onderzoek naar toepassing van waterweerstandsvermindering op scheepsrompen. Dit door toepassing van haaienschubbenstructuur, ribbelstructuur en micro-luchtbubbels.
Meer lezen

ZnGa2O4:Cr3+ als Persistente Fosfor voor in vivo Beeldvorming

Universiteit Gent
2015
Jarmo
Fatermans
Kankercellen uitgelichtZonder het te beseffen, speelt licht een zeer belangrijke rol in het leven van ieder mens. Het zorgt voor onze veiligheid in het verkeer, luchtvaart en scheepvaart. Het laat ons toe de duisternis van de nacht te verdrijven. Zonder licht zouden we gewoon niet kunnen overleven. We doen ons best onze lichtbronnen zo duurzaam mogelijk aan te wenden om onze natuurlijke leefomgeving zo veel mogelijk te sparen. Maar de mogelijkheden van licht zijn nog lang niet ten einde...Gezond blijven. Deze uitspraak staat met stip op één bij de nieuwjaarswensen.
Meer lezen

De samenwerking tussen de Scheepvaartpolitie en de gerechtstolken in het gerechtelijk arrondissement Antwerpen

KU Leuven
2014
An-Katrien
Pooter
Van Babylonische toestanden bij politie naar echte communicatie dankzij de gerechtstolk.Blablabla... Bla?... BLA! Zo moeten de woorden van de politiemannen geklonken hebben voor de twee jongens van amper 25 jaar die als verstekeling op een schip zaten. Als toekomstige gerechtstolk stond ik machteloos toe te kijken terwijl er op dat moment over twee mensenlevens beslist werd.
Meer lezen

Economische analyse van de relatie tussen de bouwsector en de binnenvaart in België

Universiteit Antwerpen
2013
Michèle
Van Spilbeeck
  • Michèle
    Van Spilbeeck
  • Magali
    Slaets
Potentieel van transport bouwsector via de binnenvaart in kaart gebracht Het fileprobleem is algemeen gekend en komt vaak met een negatieve bijklank. Aan de grond van dit probleem kan de oorzaak gevonden worden in het vrachtverkeer dat onze wegen teistert. Bijgevolg kan gezegd worden dat bij minder vrachtverkeer, ook het fileprobleem zal verdwijnen.
Meer lezen

Uitrusting van een Fab Lab voor het opwekken van duurzame energie in ontwikkelingslanden

Erasmushogeschool Brussel
2012
Jeroen
Willems
Van plaag tot zonneoven, het (haast) onbeperkte potentieel van Fab Lab’s en informatiedelenEen invasieve waterplantensoort die gebruikt wordt als voornaamste bouwmateriaal bij de constructie van milieuvriendelijke zonneovens.
Meer lezen

Impact van de klimaatverandering op watertekorten voor de drinkwaterproductie in Vlaanderen

KU Leuven
2010
Bert
Mulleman
 
Klimaatverandering. Houden we het kanaal Kortrijk-Bossuit op peil? Blijft het waterproductiecentrum de Gavers te Harelbeke voldoende bevoorraad?
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat klimaatverandering een grote onregelmatigheid van het weer met zich meebrengt. Allerlei studies voorspellen en bevestigen dat er in de toekomst langere periodes van droogte zullen voorkomen. Bovendien zullen deze extreme droogtes zich vaker herhalen. Die langere periodes van droogte zullen het peil van rivieren beïnvloeden.
Meer lezen

het ontwerp en de constructie van offshore windmolenparken

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2010
Asha
Michaux
De Noordzee kleurt groenU hoeft niet ver te rijen op onze Belgische autowegen om er wel één tegen te komen; overal schieten windturbines als paddenstoelen uit de grond. Maar niet alleen op land kent de windindustrie een explosieve groei.
Meer lezen

Mogelijke maatregelen om de CO2-uitstoot in het internationaal transport (lucht- en scheepvaart) te reguleren.

Universiteit Hasselt
2008
Yavuz
Bayrak
 
Met deze eindverhandeling bespreekt men de situatie van de internationale vervoerssectoren aangaande het globale klimaatbeleid. De laatste jaren stelt men zich meer en meer de vraag over de uitstoot door internationaal opererende transportmodi terwijl tot vandaag de nadruk in het milieubeleid vooral lag op het transport langs de weg, het spoor en de binnenvaart. Het International Civil Aviation Organization (ICAO) en het International Maritime Organization (IMO) zijn de uitstoot in de internationale luchtvaart respectievelijk de internationale scheepvaart aan het bekijken.
Meer lezen

Moderne Navigatie. De beste stuurlui staan aan wal. Fictie of realiteit?

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2008
Rob
Follon
Moderne Navigatie
De beste stuurlui staan aan wal. Fictie of Realiteit?
 
Iedereen kent wel de uitdrukking ‘de beste stuurlui staan aan wal’. Maar in deze verhandeling gaat het niet zozeer om de figuurlijke, dan wel om de letterlijke betekenis van het spreekwoord.
In een tijd waarin talloze werkprocessen computergestuurd worden en zowat alles van op afstand bediend kan worden, kan men zich inderdaad afvragen hoever we nog verwijderd zijn van het ogenblik dat ook zeeschepen van aan wal zullen bestuurd worden.
Meer lezen

Een gemeenschappelijk zeehavenbeleid voor Antwerpen en Rotterdam: kannibalisme of opportuniteit?

Universiteit Antwerpen
2007
Matthias
Herrebosch
Kannibalisme of opportuniteit. Wat als twee eeuwenoude havenconcurrenten de handen in elkaar slaan?

Is een gemeenschappelijk zeehavenbeleid tussen de twee grootste West-Europese havens zinvol? Om deze vraag te beantwoorden moet vooreerst een gedegen analyse gegeven worden van de verschillende kritische succesfactoren van de havens van Antwerpen en Rotterdam. Wie op deze variabelen het best scoort mag zichzelf verkopen als de beste haven van de Benelux! Deze titel is van cruciaal belang in de eeuwenoude scheepvaartindustrie.
Meer lezen

Motorways of the Sea, opportuniteiten naar duurzaam Europees goederenvervoer

Universiteit Antwerpen
2006
Stijn
Van Hoof
Motorways of the Sea, opportuniteiten naar duurzaam Europees goederenvervoer

De wereldeconomie groeit de laatste decennia sterker dan ooit tevoren. Hoewel de
economische groei in Europa minder groot is dan in Azië, neemt het aantal te transporteren
goederen ook hier toe. Iedereen verlangt immers een steeds uitgebreider productengamma in
de winkels. Bovendien verkleinen steeds meer bedrijven hun voorraden in het licht van Just In
Time (JIT) productie en bestellen dus kleinere hoeveelheden.
Meer lezen

De gemeentelijke begraafplaats aan de Gasthuisstraat te Temse

Universiteit Gent
2006
Ann
Depestel
Vissen naar de dood: de begraafplaats van Temse
 
Niet minder dan 86 grafmonumenten op de begraafplaats van Temse heeft kunsthistoricus Ann Depestel onderzocht voor haar thesis. Maar veel veldwerk en grasduinen in vergeten archieven hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen: beetje bij beetje kwam een verborgen historische schat bloot te liggen en daarmee het rijke verleden van Temse en haar inwoners.
 
Met toegeknepen neus
 
Net als in andere streken, was er ook in Temse een evolutie van kerkhof naar begraafplaats.
Meer lezen

De Schelde, een rivier met karakter.

Hogeschool Gent
2005
Melinda
Vanslembrouck
De Schelde, een rivier met karakter
 
Ik ben maar een bescheiden rivier, slechts 350 km lang. Ik kom niet van grote hoogten, maar borrel rustig op in Noord-Frankrijk. Al meanderend zoek ik mijn weg door het mooie Noord-Franse, Waalse en Vlaamse land.
Aan mijn oevers zijn mensen gaan wonen, mensen met hun kinderen en kleinkinderen. Ze hebben er prachtige steden gebouwd. Tegen de stroom opvarend, zijn schatten van overzee landinwaarts gebracht. Ik werd belangrijk en soms werd er zelfs strijd om mij geleverd.
Later werd ik gekanaliseerd, in het gareel gehouden, in een keurslijf gewrongen.
Meer lezen

De Noordwestelijke Doorvaart, een maritieme route in wording?

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2003
Liesbeth
Van Iseghem
 
Het smelten van het poolijs: een zege voor de koopvaardij?
ANTWERPEN – Het ijs op de noordpool smelt en onthult zo een nieuwe maritieme route, de Noordwestelijke Doorvaart.
 
De Noordwestelijke Doorvaart is de scheepsroute die het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan verbindt. De route loopt voor het grootste deel door de wateren van de Canadese Archipel en eindigt in de Beringstraat. Al eeuwenlang is de doorvaart een droom voor ontdekkingsreizigers. In 1906, na drie eeuwen vergeefse pogingen, is Roald Amundsen de eerste die er in slaagt heel de route af te leggen.
Meer lezen