Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Het personaliseren van motivationele strategieën en gamificationtechnieken m.b.v. recommendersystemen

Jeroen Ooge
Wiskunde kampt met een imagoprobleem en leerlingen van het middelbaar onderwijs hebben nood aan flexibele oefenomgevingen op maat. Wiski is het eerste gratis online leerplatform dat met gepersonaliseerde gamification jongeren wil motiveren om wiskunde-oefeningen op te lossen.

Een kwantitatief onderzoek naar het slachtofferschap van wraakporno

Silke Van den Eynde
Het kwantitatief onderzoek naar het slachtofferschap van wraakporno exploreert vier zaken:
1. De prevalentie van wraakporno
2. Het profiel van slachtoffers van wraakporno
3. De gevolgen die samenhangen met het slachtofferschap van wraakporno
4. De aangiftebereidheid van slachtoffers van wraakporno

The Use of and Attitudes Towards "Nigga" in Millennial Flemish: A Mixed-Method Study Based on Dell Hymes's SPEAKING-Model

Fien De Malsche
In de Verenigde Staten woedt reeds decennialang een discussie rond de omstreden term "nigga". Nu die ook opduikt in Vlaamse jongerentaal, onderzoekt deze thesis hoe Vlaamse jongeren tegenover het gebruik van deze term staan en of ze hem zelf gebruiken.

Een negatief verband tussen sociale media en spellingvaardigheid? Ik d8 het ni!

Gitte Truijen
Sociale media vallen niet langer weg te denken uit ons dagelijks leven. De chattaal die heel wat jongeren gebruiken om te communiceren via sociale media geniet bij hen status en zorgt voor een groepsgevoel. Ouders en leerkrachten zijn echter bang dat het gebruik van chattaal een negatieve invloed heeft op de spellingvaardigheid van jongeren. Maar is dit ook echt zo?

Talent Development for Millennials - Case study: Melexis

Zino Delsaux
Deze studie zal de Millennials onder de microscoop plaatsen door hun echte waarden en ambities - waar zij naar streven - te verduidelijken. Bovendien verkrijgen werkgevers best practices die, toepasbaar op hun lopende leer- en ontwikkelingsprogramma's op de meest efficiënte en effectieve manier. Deze scriptie zal het materiaal samenvatten in een blauwdruk, die het belang blootlegt van interne bedrijfsprogramma's die de aantrekkelijkheid, betrokkenheid en retentie van Millennials bepalen.

Influencer Marketing: How the popularity threshold of Instagram influencers impacts consumer behaviour and the moderating role of purchase involvement

Julie Messiaen
Influencer Marketing:
How the popularity threshold of Instagram influencers impacts consumer behaviour and the moderating role of purchase involvement

Actieve vormmodellen om pijnbeleving waar te nemen

Ard Scheirlynck
In deze thesis worden de basisconcepten van een Active Shape Model uitgelegd en de concrete toepassing ervan op gezichtsbeelden. Het aanvankelijke model van Cootes [1] en de uitwerking ervan [2] werden geoptimaliseerd door middel van enkele aanpassingen uit te voeren waarvan de introductie van patches de belangrijkste is. De uitwerking ervan wordt vervolgens gebruikt als black box om met behulp van machine learning-concepten gezichtsexpressies uit het CFCS-systeem te classificeren. De classificatie van deze Facial Events kan gebruikt worden voor tal van toepassingen zoals - in deze thesis - pijndetectie.

Help! Mijn kind wil op Facebook. Ouders preventief ondersteunen wanneer kinderen, jonger dan 13 jaar willen deelnemen aan sociale media.

Linda Nijst
Help! Mijn kind wil op Facebook.Ouders preventief ondersteunen wanneer kinderen, jonger dan 13 jaar willen deelnemen aan sociale media.Het mag niet, maar het gebeurt wel! 35% van de Vlaamse 9-12 jarigen heeft een profiel op sociaal netwerk Facebook. Hoezo mag dat niet? Zegt wie? Is dat een probleem als ze dat toch doen? En weten die ouders dat wel? Moeten we ouders waarschuwen, geruststellen of ondersteunen? En op welke manier kunnen professionals dat dan best doen?

In hun blootje voor het publieke oog Een kwalitatieve studie naar de grijze zone tussen de aanvaardbare en problematische vertoning van minderjarig naakt

Ann-Sophie Decuyper
In hun blootje voor het publieke oog“Whether controversial or taken for granted, pictures of children are everywhere”Halfnaakte kinderen in reclamespots, naakte kinderen afgebeeld in kunst, pikante foto’s van tieners die verschijnen op de sociale media.. Kortom afbeeldingen van kinderen zijn vandaag de dag overal te bespeuren.

Wireless Network Privacy

Pieter Robyns
"Ik lees je Facebook-berichten": privacy bij draadloze netwerkenMobiele toestellen zoals smartphones en tablets zijn vandaag de dag ongekend populair en verkopen dan ook als zoete broodjes. In 2013 werden wereldwijd bijvoorbeeld meer dan 968 miljoen smartphones verkocht. Een van de leukste eigenschappen van deze toestellen is dat ze met het internet kunnen verbinden via een draadloos Wi-Fi netwerk.