Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Machine-learningapplicaties voor overnames en fusies: startupwaardering met XGBoost en neural networks

Vrije Universiteit Brussel
2022
Seppe
Housen
Recent waren er verschillende overnames binnen de game-industrie. Deze kaderden veelal in de strijd
om de meta-verse. Ook in vele andere sectoren zijn mergers and acquisitions (M&A) belangrijk voor
de groei van de ondernemingen. De literatuurstudie in dit onderzoek onderscheidt drie domeinen
waarin machine learning kan bijdragen in het M&A-proces. Zo kan machine learning ingezet worden
om het voltrekken van M&A te voorspellen, te voorspellen wat de voordelen zijn van M&A of om de
waardering van een onderneming te voorspellen. In dit onderzoek worden verschillende machinelearningmodellen vergeleken voor het waarderen van startups binnen de M&A-context. XGBoost en
neural networks bewijzen hierbij een verbetering te zijn ten opzichte van eenvoudigere modellen zoals
lineaire regressie.
Meer lezen

Invloed van ondernemerschapsonderwijs op de ondernemende intenties

Universiteit Hasselt
2022
Chris
Vanminsel
Dit onderzoek leidt tot een beter ontwerp en uitvoering van ondernemerschapsonderwijs door de achtergrond, het profiel van de studenten en de context te kennen. Het is duidelijk dat er in de toekomst meer ingezet moet worden op het geven van praktisch ondernemerschapsonderwijs wanneer het de bedoeling is om ondernemerschap te boosten. Verder moet er volgens dit onderzoek geen rekening gehouden worden met de eerdere ervaring aan ondernemerschap van de studenten.
Meer lezen

Hoe kunnen we netwerkeconomie operationaliseren binnen de Vlaamse kmo markt? - Een onderzoek bij Vlaamse middelgrote ondernemingen.

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Stef
Rutsaert
In dit onderzoek operationaliseren we netwerkeconomie door deze term doorheen de tijd te onderzoeken en tot een nieuwe, moderne definitie te komen. De drie onderdelen van deze definitie, namelijk technologie, change management en niet-financiële waardecreatie, worden aan de hand van literatuur onderzocht en onderling gelinkt. De interviews uit dit onderzoek maken duidelijk dat er nog te weinig kennis is over netwerkeconomie binnen de bedrijfswereld.
Meer lezen

Hoe oriënteert een succesvolle marktgerichte tech start-up zich in Vlaanderen a.d.h.v. sales en marketingactiviteiten?

Universiteit Gent
2020
Bram
Verheyen
  • Vincent
    Meyers
Het doel van deze masterproef was om aan de hand van een kwalitatief onderzoek een antwoord te bieden
op de hoofdvraag: “Hoe oriënteert een succesvolle marktgerichte technologische start-up zich in
Vlaanderen a.d.h.v. sales- en marketingactiviteiten?”.
Meer lezen

Analysis of the Belgian scale up gap

Universiteit Gent
2019
Justien
Vervaeck
Hoe worden Belgische groeibedrijven gefinancierd? Is er in België een achterstand op financiering van potentiële innovatieve bedrijven? Welke factoren beïnvloedden de financiering van een groeibedrijf?
Meer lezen

The DNA Data Marketplace An analysis of the ethical concerns regarding the participation of the individuals

KU Leuven
2019
Eman
Ahmed
De zorgen over individuele deelname aan DNA-datamarkten
Meer lezen

Company reactions to disruptive innovation: an exploratory study of service industries

Universiteit Antwerpen
2018
Luca
De Ridder
Systematische literatuurstudie naar het empirisch onderzoek rond disruptieve innovatie (disruptive innovation) en een exploratief onderzoek naar de mogelijke bedrijfsreacties op disruptieve innovatie in dienstensectoren.
Meer lezen

Extrusion printing of a hydrogel material for bone tissue engineering

KU Leuven
2018
Ikram
Mohout
In het kader van botweefsel engineering worden hydrogels geprint met behulp van een bioprinter. De focus ligt op het bestuderen van de eigenschappen van deze hydrogels enerzijds en het printproces, met het oog op de optimalisatie van de print parameters, anderzijds.
Meer lezen

De Synaptoprobe

KU Leuven
2017
Jasper
Timmerman
Het ontwikkelen van een conceptprobe voor het meten van hersenactiviteit.
Meer lezen

KMO’S, Let's get circular! Hoe kan een KMO circulaire economie integreren door middel van design thinking?

Hogeschool West-Vlaanderen
2017
Eva
Degryse
In deze bachelorproef probeer ik interesse op te wekken bij KMO's over circulaire economie. Dit door een aantrekkelijke tool aan te bieden met beknopte duidelijke informatie en gerichte stappen om aan de slag te gaan. Ik toon hen wat de mogelijkheden zijn en hoe zij dit zelf kunnen doen door de methodische aanpak van circulaire economie.
Meer lezen

Algorithm for business plan development for a new medical device

Universiteit Gent
2017
Simon
Popelier
  • Jeff
    Maenhaut
Een nieuwe tool werd gecreëerd om startups in de medische technologie sector te helpen gedurende hun complexe ontwikkelingstraject.
Meer lezen

Prototype of a Mobile Public Transport Travel Assistant

Universiteit Hasselt
2016
Arne
Nys
Proof-of-concept van een mobiele app die je stap voor stap begeleidt tijdens het nemen van openbaar vervoer, en alternatieven biedt in geval van vertraging of andere verstoringen.
Meer lezen

Do's en don'ts van een Vlaamse technologische startup

Hogeschool West-Vlaanderen
2016
Robin
Geers
Stel, je bent een ondernemer die van plan is om een startup op te richten, er onlangs één opgericht heeft of geïnteresseerd is in de startupwereld, dan heeft deze scriptie zeker iets weggelegd voor jou.
Meer lezen

ONTWIKKELING VAN EEN LEAN AUDIT EN VERBETERINGSHULPMIDDEL VOOR HET STARTEN VAN NIEUWE ONDERNEMINGEN

KU Leuven
2015
Bregt Cabus &
Gerben Peeters
  • Gerben
    Peeters
Verbeteringshulpmiddel voor het starten van nieuwe ondernemingen.AbstractVoor grote ondernemingen bestaan er veel hulpmiddelen om betere resultaten te behalen. Dit gaat dan bijvoorbeeld over een vermindering van de verspilling binnen de onderneming, een efficiëntieverhoging van hun productieproces, een winstverhoging en zo verder. Maar hoe zit het met de kleine en startende ondernemingen? Aangezien deze ondernemingen voorlopig enkel hun buikgevoel hebben om hun belangrijkste beslissingen te nemen, reikt deze scriptie startende ondernemingen een verbeteringshulpmiddel aan.
Meer lezen

Will it Blendle? De toekomst van geschreven nieuws in een iTunes-model

Universiteit Gent
2014
Thomas
Smolders
Een jonge generatie die nieuws online zoekt en minder bereid lijkt om voor diepgravende journalistiek te betalen: 'digital natives' bezorgden uitgevers wereldwijd al slapeloze nachten. Met het platform Blendle, waarbij je artikels van verschillende kranten en magazines per stuk kan kopen, proberen de jonge Nederlanders Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn de impasse te doorbreken. Blankesteijn: "Een jaar of vier geleden stond ik in de supermarkt te kijken naar het rek met magazines.
Meer lezen