Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

VERHOGEN VAN DRAAGKRACHT VAN STUDENTEN HOGER ONDERWIJS ALS PREVENTIE TEGEN MEDICATIEGEBRUIK

Sylvie Steenhaut
Verhogen van draagkracht van studenten hoger onderwijs als preventie tegen medicatiegebruikStudenten hoger onderwijs gebruiken kalmerende medicatie (in het bijzonder benzodiazepines zoals Alprazolam®, Loramet®, Seresta®, Stilnaze®, Temesta®, Valium®, Xanax®, …) vaak om hun angst te verminderen of om te kunnen slapen. Stimulerende medicatie (zoals Concerta®, Strattera®, Rilatine®, …) wordt het meest aangewend om langer te kunnen uitgaan en om de schoolprestaties te verbeteren.

Fostering Creativity in the Organisation: The impact of management instruments and office structures on the creativity of invent

Mathias Boënne
Creativiteit, het humane aspect van innovatie, komt steeds meer en meer in de belangstelling te staan. Hoe kunnen organisaties de creatieve kant van hun leden doen ontwaken en optimaal benutten? Wat is de juiste omgeving om radicale en revolutionaire creativiteit te  creëren en te stimuleren? Dit is een vraag die veel managers, organisatieleden en werkgevers zich stellen.

Langs Weerszijden van de Studiemedaille

Hannes den Ouden
 Drugmisbruik om verbeterde prestaties neer te zetten kent reeds een lange geschiedenis. Vooral binnen de professionele sportbeoefening komt het ‘verwerpelijke’ gebruik van prestatieverbeterende middelen om op onnatuurlijke wijze als eerste over de eindmeet te komen veel in het nieuws. Als de éne wielrenner zich niet heeft vergrepen aan doping, dan wel iemand anders. Eenzelfde fenomeen werd de laatste jaren nijpend zichtbaar op het vlak van academische studiemethodes.

OP(K)ROTTEN! Een kritische kijk van de sociaal werker op de maatregelen bij de aanpak van huisjesmelkers in stad Antwerpen

Leentje Vriesacker
Op(k)rotten!
 
 
Zo luidt de niet mis te verstane titel van de scriptie van KDG-Hogeschool studente Leentje Vriesacker. Hiermee wil ze de aanpak van huisjesmelkers in de stad Antwerpen aan het licht brengen. Gedurende een stageperiode van vier maanden bij de woondienst van de stad Antwerpen is zij intensief bezig geweest met het kritisch bekijken van de aanpak van huisjesmelkers binnen de stad Antwerpen.
 
 
Iedereen heeft recht op wonen!
Wonen is een grondrecht en een niet te onderschatten levensdomein dat aan de basis ligt van een menswaardig leven.

De delokalisatieproblematiek van Vlaamse bedrijven: onderzoek naar de motieven en evaluatie van het overheidsbeleid.

Dries Debaere





De delokalisatieproblematiek van Vlaamse bedrijven: onderzoek naar de motieven en evaluatie van het overheidsbeleid. Casestudie West-Vlaanderen.

 
Samenvatting van het eindwerk ingediend tot het behalen van de graad van licentiaat in de handelswetenschappen.
Campus VLEKHO - Departement Handelswetenschappen van de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst.
Academiejaar 2004-2005
Promotor: Prof. dr. K.

Leerlingen met dyscalculie mogen we in het secundair onderwijs niet wegcijferen!

Marjolein Libbrecht
M. Libbrecht & D. Vanwyngene 1
Leerlingen met dyscalculie mogen we in het
secundair onderwijs niet wegcijferen!
(eindwerk academiejaar 2003-2004 Katho RENO Torhout o.l.v. I. Depotter)
Leerlingen die niet goed zien mogen een bril dragen; slechthorenden dragen een
hoorapparaat. Zij komen meestal terecht in het normaal onderwijs. Maar wat moet men
doen met leerlingen die moeilijk de rekenbewerkingen kunnen automatiseren? Mogen
zij gebruik maken van een ‘rekenapparaat’?
Het onderwijsbeleid pleit voor ‘gelijkekansenonderwijs’.