Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Coderen in het buitengewoon basisonderwijs type 2

Emily Mortier
In deze bachelorproef werd onderzocht in welke mate leerkrachten in het buitengewoon basisonderwijs type 2 reeds aan de slag gingen met coderen (vaardigheid waarmee men opdrachten kan laten uitvoeren door robots of computerprogramma’s). Het onderzoek in deze scriptie wees uit dat slechts weinig leerkrachten hiermee aan de slag gingen, waarop er een handleiding werd uitgewerkt die tracht om aan de hand van op maat gemaakte activiteiten, kennis over coderen en een voorstelling van mogelijke codeermaterialen bestaande drempels weg te werken.

Spelen... een ontspannende uitdaging

Tine De Coninck
Deze scriptie gaat over spelmethodieken bij kinderen met een verstandelijke beperking en/of autisme die moeite hebben met spelen. Via deze methodes, met handleiding voor leerkrachten en begeleiders, komen ze uiteindelijk meer tot spel, waarbij ook andere ontwikkelingsgebieden aangesproken worden.

JONGVOLWASSENEN IN DE MIST. OP ZOEK NAAR WERKZAME FACTOREN VOOR DETENTIEVERLATERS EN DAKLOZEN

Katrien Goossens
Deze scriptie onderzoekt wat werkt bij jongvolwassen detentieverlaters en daklozen door middel van een internationale literatuurstudie en focusgroepen met begeleiders van de doelgroep en de jongeren zelf. Het resultaat is een brede waaier van werkzame factoren waarmee hulpverleners aan de slag kunnen.

Aansluiten bij ouders met een lvb

Daphne de Kam
Participatief ontwerponderzoek naar hoe professionals door het volgen van een MOOC beter aan kunnen sluiten bij ouders met een licht verstandelijke beperking. In de scriptie is ook een link terug te vinden van de MOOC die is ontworpen naar aanleiding van het onderzoek.

Walk 'n Stop, een applicatie ontworpen ter versterking van het sociaal netwerk van mensen met een verstandelijke beperking

Ruben Robbeets
Mensen met een verstandelijke beperking hebben een beperkt sociaal netwerk. Via een applicatie kan dit netwerk uitgebreid of versterkt worden.

Onderzoek naar psychometrische kenmerken en bruikbaarheid van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling – Verkort (SEO-V)

Emilie Vandeputte
In deze scriptie worden psychometrische kenmerken en de bruikbaarheid van de SEO-V onderzocht. Het is zowel een kwantitatief als een kwalitatief onderzoek.

Zie jij in welke fase ik zit

Evi Van Weyenberg
Op welke manier kunnen begeleiders, binnen een ambulante en mobiele dienst, meer inzichten verkrijgen over de theorie van de sociaal-emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke beperking?

Schaken implementeren in onze ziekenhuisschool: een meerwaarde of niet?

Lieve Verswijvel
In deze scriptie onderzoek ik of en hoe schaken een meerwaarde kan bieden in onze ziekenhuisschool. Voor mijn onderzoek leg ik me toe op drie patiëntengroepen: leerlingen met functionele klachten, leerlingen met een lichte en matige verstandelijke handicap en leerlingen met een NAH.

Het gebruik van SMOG-gebaren

Tine Arras Sien Hermans
Spreken Met Ondersteuning van Gebaren wordt op vele plaatsen in Vlaanderen gebruikt door personen met een verstandelijke beperking. Omdat het een duidelijke inspanning vraagt om te gebruiken, zijn begeleiders er echter niet altijd even intensief mee bezig. We onderzochten in welke omstandigheden SMOG het meest gebruikt wordt.

"Alles goed, enkel wat ziek in mijn borst" Borstkanker bij mensen met een verstandelijke beperking

an latoir
Kanker eist veel van mensen. Hierbij is een individuele aanpak vereist. Mensen met een verstandelijke beperking moeten benaderd worden als volwaardige burgers met specifieke noden.

Maak de cirkel rond!

Elien Broos
Om mijn driejarige opleiding, bachelor in de orthopedagogie, af te ronden schreef ik mijn bachelorproef over het toepassen van ‘The Circle Of Courage’ door opvoeders/begeleiders van jongeren, tussen 12 en 21 jaar met een lichte tot matige verstandelijke beperking en gedrags – en emotionele stoornissen, in de dagelijkse werking van een leefgroep en die zijn doelgroep.

Een noodsituatie, wat nu?

Riet Philips
Personen met een verstandelijke beperking leren handelen in een noodsituatie en een draaiboek opstellen voor de begeleiding.

Gebaren in hun verschillende gedaantes, Belgische editie

Babette Maessen Carmen Swinnens Ellen Rombouts Bram Vandaele
In deze scriptie werd nagegaan wat het verschil is in transparantie of duidelijkheid tussen de gebaren uit de Vlaamse Gebarentaal (VGT) en Spreken Met Ondersteuning van Gebaren (SMOG). Het doel was om te kijken of er een indicatie is om SMOG te vervangen door de VGT op basis van transparantie. Uit de resultaten van het onderzoek bleek dit niet het geval te zijn, al sloot dit een vervanging niet meteen uit.

Gedragsproblemen: nieuwe uitdagingen voor leraren na de invoering van het M-decreet

Femke Nijs
Sinds de invoering van het M-decreet komen er meer leerlingen van het buitengewoon onderwijs op de reguliere schoolbanken terecht. Dit vormt echter een heuse uitdaging voor leerkrachten. Deze bachelorproef onderzoekt hoe leraren kunnen omgaan met leerlingen die ernstige gedragsproblemen vertonen. In het kader hiervan is de website “eerste hulp bij probleemgedrag” ontwikkeld. Deze website vormt een inspiratiebron met praktische tips voor alle lesgevers.

De integratie optimaliseren van een sporter met een verstandelijke beperking die overstapt van een G-sportclub naar een reguliere sportclub in Limburg.

Michaël Maes
Stel: Je sport (Voetbal, handbal, atletiek,…) in een sportclub die wel of geen competitie speelt. Volgend seizoen komt er een nieuwe speler bij. Een speler met een verstandelijke beperking. Hoe pakken we dit aan? Hoe kunnen we deze integratie zo vlot mogelijk laten verlopen?

'Dit is wat ik wil' Hoe kunnen personen met een verstandelijke beperking meer inspraak hebben in hun persoonlijke handelingsplannen

Evelien De Hert
Een zoektocht naar een manier om samen met de cliënten met een verstandelijke beperking inspraak te geven in hun persoonlijke handelingsplannen en toekomst.

Exploring Effects of Sexual Assistance: A "Good Practice" Case Study on Sexual Assistance for an Individual With Intellectual and Physical Disabilities

Quinten Verdonck
Deze scriptie onderzoekt waarom Seksuele dienstverlening voor personen met een beperking tot goede resultaten kan leiden. Sociale vaardigheden, warme ondersteuning en een reflectieve attitude vanwege de dienstverleenster zijn enkele van de belangrijkste protectieve factoren.

Drugs: zet het uit je hoofd. Een preventieve aanpak bij LVB

Jolien Peeters
In de bijzondere jeugdzorg is er meer nood aan drugspreventie. Deze thesis gaat over psycho-educatie bij jongeren met een licht verstandelijke beperking en bijkomende gedragsproblemen.

Good sexuality starts with (good) Total Communication

Thyra Degroote
Relationele en seksuele beleving bij mensen met een verstandelijke beperking aan de hand van Totale Communicatie.

Persoonsvolgende financiering? Ik snap het!

Yasmine Vandoninck
Op zoek naar informatieversterking, tijdens de invoering van PVF, voor en met mensen met een beperking.

De 'cyclus van seksueel misbruik' bij geïnterneerden met een verstandelijke beperking: een dossier-analyse binnen werking 'Ontgrendeld' - Centrum OBRA vzw.

Annelien Genbrugge
 Personen met een beperking: wat maakt een slachtoffer ook dader van seksueel misbruik?  “Ik besef nu dat het niet mijn fout is dat ik als kind misbruikt werd. En dat het dus ook niet de fout is van mijn slachtoffer dat ik haar misbruikt heb.”- participant uit het onderzoek van Ricci en Clayton (2008).Seksualiteit is vandaag de dag een aantrekkelijk en veelbesproken thema. De taboesfeer errond is reeds verlaten, maar het betrekken op personen met een verstandelijke beperking is een onderwerp dat nog vaak ontkent of genegeerd wordt.

Humanoid robot for sign language

Guy Fierens, Stijn Huys & Jasper Slaets Stijn Huys Jasper Slaets
Gebarentolk in je rugzakSinds 1 september 2015 werken de Vlaamse scholen volgens het M-decreet. Dit decreet biedt kinderen met een beperking de kans om zo veel mogelijk deel te nemen aan het gewone onderwijs. Laptops, rekenmachines of langere toetstijden zijn voorbeelden van mogelijke middelen die kinderen met een beperking kunnen helpen om zo het standaardniveau na te streven. Zo kunnen kinderen met lichte verstandelijke beperkingen en ernstige leerstoornissen een plaats vinden in het gewone onderwijs.

De planning van de nalatenschappen van de ouders van een mentaal gehandicapt kind en de nieuwe wetgeving inzake het bewind

Helena Hoogewys
Mijn masterproef handelt over de familiale vermogensplanning van ouders met een mentaal gehandicapt kind en de nieuwe wet inzake bewind.Elke ouder wil de toekomst van zijn kind zeker zien. In de meerderheid van de gevallen voorziet het kind zelf grotendeels in die zekerheid, maar er zijn ook gevallen waarin het kind niet zelfstandig kan functioneren.

Zo veel meer dan 'babbelen'.

Margot Van Puyenbroeck
Snoer mij niet de mond!Wanneer ik mijn stem gebruik dan produceren mijn stembanden klanken die tot slot woorden vormen. Zo komen er hele zinnen uit mijn mond. In vele gevallen wordt er naar mijn woorden geluisterd. Maar, wat met mensen met een verstandelijke beperking? Zij hebben ook een stem, maar wordt er naar hen ook ‘echt’ geluisterd?Velen onder ons gaan ervan uit dat mensen met een verstandelijke beperking niet in staat zijn om hun eigen gedachten, gevoelens en wensen kenbaar te maken.

Coördinatie-ontwikkelingsstoornis en lichamelijke opvoeding: een uitdaging?

Evelien Verluyten
Coördinatie-ontwikkelingsstoornis & lichamelijke opvoeding: een uitdaging?Welke aanpassingen kunnen begeleiders integreren bij het voorbereiden van sportactiviteiten voor lagere schoolkinderen met een coördinatie-ontwikkelingsstoornis?Kinderen en jongeren brengen de meeste tijd door op school, maar daarnaast hebben ze ook tijd nodig om te ontspannen. Voor lagere schoolkinderen met een coördinatie-ontwikkelingsstoornis kan het moeilijk zijn om een vorm van ontspanning te vinden, doordat zij problemen ondervinden met zowel fijne als grove motoriek.