Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Zit er een wiskundig kritische geest in de boekentas van de toekomstige leerkracht kleuteronderwijs?

Wim Mees
Enerzijds proberen we inzicht te verkrijgen in de kritische en creatieve bagage van tweedejaarsstudenten kleuteronderwijs tegenover vier wiskundige activiteiten. Anderzijds onderzoeken we met een online enquête hoe leerkrachten kleuteronderwijs hun kleuters laten kennismaken met wiskunde en wat zij als makkelijk en moeilijk ervaren.

Welke problemen ondervinden kinderen met Downsyndroom tijdens het leren rekenen?

Nienke Van Hecke Evi Neven Hannelore Helsen Lore Hermans
Rekenen met Downsyndroom, het kan!door Nienke Van Hecke, Evi Neven, Hannelore Helsen en Lore Hermans.Al ooit gehoord van het syndroom van Down? Waarschijnlijk wel. Kinderen met Downsyndroom worden vaak beschouwd als lief en aanhankelijk of zelfs schattig. Over schoolse vaardigheden zoals bijvoorbeeld rekenen wordt er meestal niet gesproken. 'Daar moet je niet aan beginnen.'. 'Rekenen? Dat is voor sommige "normale" kinderen al zo moeilijk.'. En toch, in tegenstelling tot wat gezegd wordt, kunnen ook kinderen met Downsyndroom leren rekenen.

Consequences of space stressors on immunity: evaluation of immunological changes using space-simulated in vitro models

Yves Meyvis
 Een buitenaardse kijk op ons immuunsysteem “The Earth is the cradle of humankind, but one cannot live in the cradle forever.” -Konstantin Tsiolkovsky- Sinds de ruimtevaart in de jaren vijftig het levenslicht zag, leverde ze talrijke bijdragen aan ons dagdagelijks leven. Jammer genoeg deed ze dat al te vaak achter de schermen. Wanneer nieuwe technologieën eindelijk hun weg naar Jan Modaal hebben gevonden, weten weinigen nog hoe dat is kunnen gebeuren. Denk maar aan babyvoeding, velcro, krasvrij glas, enzovoort.

Kansrijk onderwijs voor kansarm ... hoe krijg je hen voor leren warm?

Marleen Versieck
Kansrijk onderwijs voor kansarm … hoe krijg je hen voor leren warm ?


Inleiding

De onderwijswereld kende de laatste jaren een niet te stuiten vernieuwingsdrang. Deze vernieuwingen zetten de scholen aan tot structurele aanpassingen. In de vernieuwde leerplannen met de eindtermen of ontwikkelingsdoelen, in het GOK-beleid waarbij het hele team een gemeenschappelijke en ethische keuze rond gelijke onderwijskansen uitwerkt en in het zorg-decreet voor extra ondersteuning, is een rode draad merkbaar.