Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hoe kunnen we netwerkeconomie operationaliseren binnen de Vlaamse kmo markt? - Een onderzoek bij Vlaamse middelgrote ondernemingen.

Stef Rutsaert
In dit onderzoek operationaliseren we netwerkeconomie door deze term doorheen de tijd te onderzoeken en tot een nieuwe, moderne definitie te komen. De drie onderdelen van deze definitie, namelijk technologie, change management en niet-financiële waardecreatie, worden aan de hand van literatuur onderzocht en onderling gelinkt. De interviews uit dit onderzoek maken duidelijk dat er nog te weinig kennis is over netwerkeconomie binnen de bedrijfswereld.

De invloed van culturele verschillen tussen bidder en target onderneming op de waardecreatie van de bidder bij aankondiging van grensoverschrijdende fusies en overnames

Jeremy Bruyninckx Frederiek Schoubben Roel Brouwers
  PERSBERICHT: Cultuur van geen belang bij fusies en overnamesAntwerpen, 19 mei 2015 – Een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de KU Leuven toont aan dat cultuur van ondergeschikt belang is op de waardecreatie bij fusies en overnames (F&O’s). Het economische aspect primeert.605 fusies en overnames, in de periode tussen 2003-2013, werden geanalyseerd om te onderzoeken wat de invloed is van culturele verschillen tussen bidder en target op de waardecreatie bij grensoverschrijdende fusies en overnames.

Waardecreatie door inkoop: het belang van interne service kwaliteit

Alexis Soulopoulos
 Waardecreatie door inkoop: van binnen naar buitenSteeds meer inkooporganisaties streven expliciet waardecreatie naar de eindklant na. Onderzoek in Belgische ondernemingen pleit hierbij in de eerste plaats voor de kwaliteit van interne dienstverlening alvorens men integratiestrategieën met leveranciers op poten zet. PleidooiHet schrijven van een thesis wordt zoals alle moeilijke en onbekende avonturen gekenmerkt door ‘ups’ en ‘downs’. Met momenten waan je het licht te zien en schrijf je wel vijf pagina’s in één trek. Op andere momenten trek je alles in twijfel en geraak je geen stap vooruit.

Meten is weten; Onderzoek naar Effectiviteit van Meetinstrumenten voor Human Capital

Monique van Hal-van Roekel
Wat is de waarde van de mens in een organisatie?
Human Capital Measurement: Meten is weten!
 
Zonder mensen in een organisatie gebeurt er niets. Personeel zorgt er nou eenmaal voor dat er producten of diensten geleverd worden. Apparatuur in een organisatie wordt bediend door mensen. Zij hebben contact met klanten, leveranciers, concurrenten en andere mensen die met de organisatie te maken hebben. Zij zorgen ervoor dat de organisatie geld verdient. Met andere woorden het personeel maakt zogeheten ‘waardecreatie’ mogelijk.

KPI's voor een softwareverbeteringsproces, het scrum proces

Emmy Lagast
KPI’s Voor een softwareverbeteringsproces

Reeds lange tijd proberen softwareontwikkelingondernemingen het complexe gebeuren van ‘de ontwikkeling’ te beheersen en te verbeteren. In de praktijk bleken deze verbetertrajecten niet altijd even succes vol te zijn.

Heel vaak ziet men dezelfde valkuilen terugkomen. Verbetertrajecten worden in veel gevallen projectmatig aangepakt, dit betekend dat er altijd een einde aan komt. In de ideale situatie wordt er continu aan verbetering gewerkt, er wordt dus best geopteerd voor een structurele aanpak.