Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Turning points in parenting children with traits of autism spectrum disorder and pathological demand avoidance

Julie Segers
Onderzoek omtrent keerpunten in de opvoeding van een kind met gedragsproblemen.

Het personaliseren van motivationele strategieën en gamificationtechnieken m.b.v. recommendersystemen

Jeroen Ooge
Wiskunde kampt met een imagoprobleem en leerlingen van het middelbaar onderwijs hebben nood aan flexibele oefenomgevingen op maat. Wiski is het eerste gratis online leerplatform dat met gepersonaliseerde gamification jongeren wil motiveren om wiskunde-oefeningen op te lossen.

Wolk in mijn hoofd. Gezinsondersteunend werken bij postpartum depressie

Friedl Teirlinck
Voor 10 tot 20% van de kersverse moeders en hun partners wordt de periode na de bevalling overschaduwd door een postpartum depressie. Hoe kunnen de partners van deze mama's die vaak aangeven zich machteloos te voelen, beter geïnformeerd en ondersteund worden? En hoe kan het taboe rond dit thema doorbroken worden zodat moeders met een hulpvraag (sneller) de weg vinden naar de juiste hulpverlening?

Phonotype - The visual identity of a language according to its Phonology

Walda Verbaenen
Deze scriptie geeft de zoektocht weer naar de vertaling van de fonologie van de Nederlandse taal binnen een tekstbeeld, met als doel het aanleren van een tweede taal (en vooral de uitspraak ervan) te vergemakkelijken.
Zowel experimentele als functionele typografie worden hierbij onder de loep genomen en als basis gebruikt voor de uitwerking van het Master project Phonotype, dat de visuele identiteit van taal tracht weer te geven door middel van de fonologie. Het experiment zal worden verder gezet in een testfase en zal worden uitgewerkt in een nieuw lettertype en andere talen.
Phono staat voor de fonologie van een taal, en type voor het verweven binnen een letterbeeld.

“Māori metal” - Analysing decolonial glocalisation in the themes, performances and discourses surrounding Alien Weaponry’s debut album Tū (2018)

Didier Goossens
Onderzoek naar hoe de Nieuw-Zeelandse metalband Alien Weaponry zich voorstelt aan centrale markten van de globale metalscene. Enerzijds een analyse van thematische en performatieve glocalisering; anderzijds discoursanalyses van promotie, distributie en receptie, met nadruk op deze laatste.

Gegevensbescherming in mobile wallets

Johan Peeters
Ik onderzocht hoe de Europese wetgever omgaat met de privacy-risico's die zich in mobile wallets stellen. Sinds de betalingsdienstenrichtlijn moeten banken de rekeningen van hun klanten openstellen aan Fintechs, die op vraag van hun gebruikers betalingen uitvoeren. Deze wetgeving is echter niet helemaal in overeenstemming met GDPR.

Historic Voicebot

Nicole Horward
In het kader van mijn bachelorproef heb ik onderzocht hoe nieuwe technologieën de interactiviteit in musea kunnen bevorderen en de bezoekerservaring kunnen verbeteren. Hiervoor heb ik een aantal onderzoeksvragen beantwoord en een prototype van een interactieve installatie ontwikkeld waarmee museumbezoekers vragen aan een historisch persoon kunnen stellen.

Een nieuwe vrijheid van meningsuiting voor het internettijdperk: een bescherming van de online markt voor regels

Tom Van Isacker
Deze scriptie biedt een nieuwe interpretatie van het recht op vrijheid van meningsuiting als antwoord op de nieuwe uitdagingen van het internettijdperk. Hiervoor wordt een nieuwe visie voorgesteld waarbij de vrijheid van meningsuiting garant staat voor de online "markt voor regels".

Schriftelijke communicatie met anderstalige ouders in het basisonderwijs

Steffy Van den Abeele
Het is een onderzoek dat zowel de theorie als de praktijk belicht op vlak van schriftelijke communicatie met anderstalige ouders. Het geeft weer hoe dit aangepakt kan worden in de klas door de leerkrachten.

The Algorithm Paradox: knowledge of versus attitudes towards curation algorithms

Thibault Fouquaert
Deze thesis stelt het concept van ‘de algoritme paradox’ voor, waarin wordt aangenomen dat de attitudes en kritische bezorgdheid van gebruikers niet in lijn is met hun consumptiegedrag van sociale media. Om deze tegenstrijdigheid tussen attitudes en gedrag te onderzoeken ontwikkelden we Instawareness, een online interface met als doel de onwetendheid over het Instagram selectie algoritme te verminderen. De resultaten van deze thesis leveren een unieke bijdrage omtrent hoe indirect om te gaan met filter bubbles en kunnen ze ondersteuning bieden bij verdere ontwikkelingen van het huidige beleid inzake me-diawijsheid.

Europe’s Gay Emancipation and Straight Borders Een onderzoek naar de integratie van homo-emancipatie in het Europese gemeenschapsdenken sinds de War on Terror.

Tom Bouwmans
De Europese identificering met homo-emancipatie sinds de War on Terror en de (negatieve) uitwerking hiervan op de tolerantie jegens moslimminderheden.

NEMI: het interculturele lessenpakket. Cultureel bewustzijn stimuleren via Nederlandstalige migrantenliteratuur in de tweede graad aso.

Machteld Poriau Lisa Depraetere Sarah De Witte
Alvorens tot de uitwerking van lesmateriaal te komen, onderzochten we hoe Nederlandstalige migrantenliteratuur al dan niet werd geïntegreerd in de huidige methodes Nederlands voor de tweede graad aso. Daar ontdekten we heel wat hiaten. Om deze hiaten op te vullen, ontwikkelden we NEMI, een kant-en-klaar lessenpakket dat bestaat uit zes modules, om in te spelen op de vernieuwde eindtermen waarbij cultureel bewustzijn een streefdoel wordt binnen elk vak. NEMI staat dan ook voor Nederlandstalige migrantenliteratuur, literatuur geschreven door geïmmigreerde auteurs in het Nederlands. Vaak verwerven de schrijvers enkele autobiografische elementen in hun verhalen, zoals bij de romans van Kader Abdolah, Murat Isik ... Ook de poëzie van Radna Fabias of Barney Agerbeek kan tot migrantenliteratuur worden gerekend. Aan de hand van deze literatuur pogen we cultureel bewustzijn te stimuleren, waarbij we toespitsten op onderwerpen die vaak uit de weg worden gegan, denkend aan racisme, vooroordelen, integratie ... Zo hopen we via onderwijs de deur naar een interculturele maatschappij reeds op een kier te kunnen zetten.

De invloed van auditpartnerspecifieke kenmerken op Audit Report Lag

Annefleur Bauwens
De studie onderzoekt de impact van werkdruk, industriespecialisatie en geslacht van auditpartners op Audit Report Lag.

The Circle of Courage "Verbondenheid, behulpzaamheid, zelfstandigheid en meesterschap in een inclusieve klas"

Lies Debaillie
Lies Debaillie, studente BanaBa buitengewoon onderwijs aan VIVES Kortrijk, zocht voor haar praktijkonderzoek een manier om de sociaal- emotionele vaardigheden in een inclusieve klas te versterken. Een antwoord vond ze bij de wijsheden van de Sioux indianen. Ze werkte een project uit rond ‘The Circle of Courage’. Deze cirkel bestaat uit vier belangrijke opvoedingswaarden: behulpzaamheid, verbondenheid, zelfstandigheid en meesterschap.

Een analyse van de huidige westerse anti-masturbatie beweging

Roxanne Thielemans
In deze scriptie wordt een overzichtelijke analyse gemaakt van de beweging die zich kant tegen masturbatie. De fundering van de opvatting dat masturbatie schadelijk is wordt vanuit verschillende invalshoeken onderzocht. Naast dit eerder descriptieve luik van de scriptie wordt er afgesloten met een normatief luik. Hierin worden de problemen en morele gevolgen aangehaald die gepaard gaan met dergelijke opvatting over masturbatie.

Preference Elicitation in Group Recommender Systems

Sam Mylle
Mensen zijn nog altijd sociale wezens en moeten dus samen beslissingen nemen. Door de grote hoeveelheid van potentiële beslissingen is dit soms echter moeilijk (bv: er zijn enorm veel films). Deze scriptie biedt een methode aan om de voorkeuren van een groep te ontdekken aan de hand van een dynamische vragenlijst alsook een manier om te detecteren of mensen überhaupt overeen kunnen komen.

Hou je aandacht op delirium! Kennistekort bij psychiatrisch verpleegkundigen.

Esmin Dirlik
Hou je aandacht op delirium. Het belang van vroegtijdige detectie op de ouderenpsychiatrie.

Hoe kan media-educatie kennis over anderen bevorderen in de derde kleuterklas B van de school 't Vlot?

Sarah Van Hove Shauny Focke Kimberly Vandenberghe Sarah Van Hove
Wat interesseert de kleuters? Bestaan echte vriendschappen in de kleuterklas? Zijn er eenvoudige kleuterapps? Hoe leren de kleuters elkaar kennen, heb je als leerkracht hier een aandeel in?
Wij zijn Van Hove Sarah, Focke Shauny en Vandenberghe Kimberly. Drie laatstejaarsstudenten kleuteronderwijs te, VIVES campus Tielt & Kortrijk en wij onderzochten dit voor u.
Als Bachelorproef hebben we gekozen om ons verder te verdiepen in het thema cultuureducatie. We gingen met volgend onderzoeksvraag aan de slag: ‘Hoe kan media-educatie kennis over anderen bevorderen in de derde kleuterklas B van de school ’t Vlot?’. Met andere woorden hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de kleuters elkaar beter leren kennen en dit alles via media.
Deze bachelorproef werd uitgetest en vormgegeven tijdens twee ontwerpweken in de Vrije Basisschool ’t Vlot in Lichtervelde en dit in de derde kleuterklas bij juf Els. Via de app ‘Book Creator’ creëerden de kleuters hun eigen boek boordevol informatie over zichzelf. Zo staat hierin te lezen wie ze zijn, wat hun lievelingskleur is, hun droom, hun lievelingseten, wat ze goed kunnen en hoe hun gezin eruitziet. We gingen in kleine groep aan de slag met de Bee-Bot, maakten kennis met light graffiti, deden zelfs een zoektocht met QR-codes enzovoort. Dit alles bundelden we tot een eenvoudige handleiding voor leerkrachten. Deze is te raadplegen via onze website https://fockeshauny.wixsite.com/vanhovevandenberghe
Door het uitvoeren van deze verschillende ontwerpen, kunnen we concluderen dat de kleuters van de derde kleuterklas B nu meer kennis hebben opgedaan over anderen via media.

Leesbevordering bij laagtaalvaardigen - Het ontwikkelen van een literatuurhandboek

Thibaut Duthois Nikolaas Mergan Robbe Pessemier
We onderzochten hoe we laagtaalvaardige leerlingen konden motiveren om te lezen. Daarbij keken we naar anderstalige leerlingen en breder naar leerlingen die in het algemeen onze Nederlandse taal niet onder de knie hebben.
We besloten zelf in samenwerking met professionele auteurs een literatuurhandboek te ontwikkelen. Het literatuurhandboek is inhoudelijk motiverend, maar is door de eenvoudige taal haalbaar voor de leerlingen.

The Far-Right and Climate Change: On the relationship between far-right ideology and climate change

Igor Zivkovic
De scriptie onderzoekt de ideologieën van extreemrechts in relatie tot klimaatverandering. Er wordt ook gekeken naar de rol van ontwikkelingslanden binnen dit thema. We voeren een empirische analyse uit in Vlaanderen.

Impact van choquerende nieuwsberichten op lagere schoolkinderen

Marthe Allegaert
Dit onderzoek staat stil bij de impact van choquerende nieuwsberichten op lagere schoolkinderen. Daarnaast geeft het ook een antwoord op wat voor hen choquerende nieuwsonderwerpen zijn. Zo ook, wat hen belemmert in het praten over dit soort nieuwsberichten met ouders, leerkrachten, vrienden, … Tot slot wat hun wensen zijn om in de klas met dit soort berichten om te gaan.

De aansprakelijkheid van online platformen voor auteursrechtinbreuken

Arne Saerens
De scriptie gaat na onder welke voorwaarden de ondernemingen achter online platformen aansprakelijk gesteld kunnen worden voor uploads van hun gebruikers die het auteursrecht van derden schenden. Hierbij komt het huidig juridische kader aan bod, alsook dat van de nabije toekomst ten gevolge van de nieuwe Auteursrechtrichtlijn die eerder in 2019 goedgekeurd werd op Europees niveau. Het onderwerp wordt op internationale wijze benaderd, gezien de grote impact van Europese regelgeving op dit gebied en het internationale karakter van de problematiek van auteursrechtelijke inbreuken in een digitale omgeving.

Hoe is de sociale mix verdeeld bij de reconversie van oude havengebieden?

Jozefien Van den Bossche / /
Dit onderzoek beoogt het complexe stadsproject “het Eilandje” in Antwerpen te analyseren. Er zal achterhaalt worden of iedereen welkom is op Het Eilandje, of het een wijk is louter en alleen voor welvarende bewoners. Er zal onderzocht worden of de stadsontwikkeling in deze wijk geslaagd is en wat de weerslag hiervan is op maatschappelijk en sociaal vlak. Dit zal getoetst worden aan de hand van de aspecten: inkomen, leeftijd, type huishouden en etniciteit. Met andere woorden, hoe is de sociale mix verdeeld bij de reconversie van oude havengebieden?
Om geleidelijk aan tot een antwoord te komen op bovenstaande onderzoeksvraag, zal dit onderzoek verlopen in verschillende fases. Het eerste deel van dit onderzoek houdt een uitgebreide literatuurstudie in. Als eerste wordt er getracht het begrip stadsvernieuwing een kader te geven in de stad Antwerpen. Vervolgens wordt er onderzocht welke impact deze stadsvernieuwing heeft gehad op de cijfers. Aansluitend volgt het hoofdstuk waar het begrip reconversie uitgebreid omschreven wordt. Daarna wordt er geleidelijk dieper ingaan op de reconversie van oude havengebieden, om zo tot het hoofdstuk waterfrontontwikkeling te komen. Nadien wordt onderzocht welke sociale implicaties de stadsvernieuwing heeft waarbij de begrippen gentrificatie en sociale mix verder worden toegelicht.
In het tweede deel van dit eindwerk volgt de eigenlijke casestudie van het projectgebied het Eilandje. Vooreest zal de wijk gesitueerd worden in tijd en ruimte. Nadien wordt elk component van de sociale mix uitgebreid toegelicht. Daaropvolgend het hoofdstuk waarin oplossingen worden aangereikt om betaalbaar wonen in de stad mogelijk te maken. Tot slot werden experten uit het vakgebied geïnterviewd om meer kennis over het onderwerp te verwerven. Helemaal achteraan de bachelorproef kunt u de uitgeschreven interviews dan ook raadplegen.

Iedereen beroemd: Over grenzen aan onthullingen van ouders over hun kinderen online

Simon Verschaeve
Uw leven staat online. Tenminste, dat is wat vandaag het geval is bij de meeste kinderen. Ouders zijn vaak de schuldigen die in de plaats van hun kinderen beslissen hoe hun digitale identiteit er zal uitzien. Mag dat wel?

Als ik dement word, wil ik een spuitje!

Lydia Heynen
Een gezinswetenschappelijk perspectief op de regie over het eigen levenseinde van mensen met dementie. Hoe kunnen mensen met dementie zelf regie houden over hun levenseinde? Is een uitbreiding van de euthanasiewet de enige optie? Hoe kunnen we onze samenleving dementievriendelijker maken?