Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Huiswerk voor LO?

Glenn Junior Pepermans Jari De Pauw
Dit eindwerk laat zien dat huiswerk voor lichamelijke opvoeding perfect kan.

Welbevinden! De kracht van het onderwijs

Peggy Casus
Teamteaching, met twee voor een klas staan van 30 leerlingen of toch liever parallelle klassen, twee aparte klassen met elk 15 leerlingen? Waar zou het welbevinden het hoogst zijn bij de leerkrachten? Wat zijn de conclusies van dit vergelijkend onderzoek?

(On)beperkt (t)huis

Jill Van Doninck
De scriptie '(On)beperkt (t)huis' bestudeert de aspecten die bijdragen tot het welbevinden van meerderjarigen met een licht verstandelijke beperking in kleinschalige woonvormen. De opkomst van kleinschalige woonvormen sluit aan bij de groeiende inclusie-gedachte én de veranderingen in de zorg. Dit resulteert in de creatie van een kleinschalige woonproject voor 8 meerderjarigen met een licht verstandelijke beperking waarin het thuisgevoel en welbevinden van de bewoners centraal staat.

Het OKAN-onderwijs onder de loep: de schoolomgevingen en haar invloeden op de OKAN-leerling

Souad Senhaji Mouhib
Binnen deze bachelorproef wordt er gekeken naar door wat en hoe de integratie van OKAN-leerlingen wordt beïnvloed. Gebruikmakend van een literatuurstudie wordt er vanuit holistische benadering naar de verschillende aspecten en factoren gekeken, die een rol spelen binnen het schooltraject van anderstalige nieuwkomers.

De rol van de secure base en safe haven functies van hechting in de identiteitsontwikkeling van jongeren: de mediërende rol van coping

Elise Van Laere
Onderzoek naar de rol van de secure base en safe haven functies van hechting in de identiteitsontwikkeling van adolescenten. Daarbij wordt de rol van coping als mediërende variabele onderzocht. Dit onderzoek heeft interessante implicaties voor de klinische praktijk.

Hulpzoekend gedrag en psychosociaal welzijn van slachtoffers van sibling-geweld

Stien Platinck
Onderzoek naar sibling-geweld in België. Via een anonieme survey werden personen die sibling-geweld meemaakten bevraagd. Er werd onderzocht welke impact sibling-geweld heeft op het psychisch welzijn, waar slachtoffers hulp zoeken en of hulp zoeken een effect heeft op het psychisch welzijn van slachtoffers.

Hoe kan een escaperoom ingezet worden om leerkrachten van het zesde leerjaar te motiveren spelend leren in hun lessen te integreren?

Miep Verfaillie
De voordelen en wetenschappelijke onderzoeken omtrent spelend leren worden in deze scriptie besproken. Daaruit wordt er een volledig nieuwe educatieve escaperoom ontwikkeld. Deze bachelorproef kan u zien als een handleiding met concrete en praktische tips voor in de klas.

This is me!

Lise Claes
Het doel van mijn scriptie is het welbevinden van kinderen bevorderen a.d.h.v. talentontwikkeling in Zuid-Afrika. Om een antwoord te bieden op mijn onderzoeksdoel heb ik de leerlijn 'This is me!' ontwikkeld. Deze leerlijn helpt leerkrachten om in te zetten op talentontwikkeling in de klas, om zo het welbevinden van hun leerlingen te vergroten.

Van visie naar gedrag: welk professioneel gedrag is noodzakelijk om als team de visie waar te maken?

Nienke Boone
Een nieuwe visie implementeren in de schoolwerking is niet evident. In deze scriptie wordt beschreven hoe je aan de hand van professioneel gedrag draagvlak creëert voor de visie en de teamwerking optimaliseert.

Deconnectie of evenwichtige connectie? Een exploratieve studie rond digitale ontkoppeling bij werknemers

Alice Verlinden
Deze masterthesis is een kwalitatief en exploratief onderzoek rond digitale ontkoppeling van ICTs bij werknemers.

Een growth mindset ondersteunen in het lager onderwijs

Lindsay D'hamers
Er zijn twee soorten mindsets: een growth mindset (groeigericht denken) en een fixed mindset (vaststaand denken). Volgens Hymer & Gershon (2017) gaan mensen met een growth mindset veerkrachtiger om met tegenslag en staan ze meer open voor uitdagingen. Uit de gespecialiseerde literatuur blijkt dat ‘uitdagingen aangaan’, ‘doorzettingsvermogen, inzet & motivatie hebben’, ‘inspanningen leveren’ en ‘uit fouten leren’ de voornaamste kenmerken zijn die wijzen op een growth mindset. Deze kenmerken op een speelse manier stimuleren is een uitdaging, daarom heb ik ervoor gekozen om met dit onderwerp aan de slag te gaan.
Ik heb een innovatief product ontwikkeld dat bestaat uit een lessenpakket en ontdekkingskoffer. Het lessenpakket zet in op de werking van het brein in functie van het mindset-denken. De ontdekkingskoffer ondersteunt leerlingen verder in hun weg naar growth mindset aan de hand van activiteiten. Deze activiteiten stimuleren samenwerking, respectvol omgaan met elkaar en het gebruik van groeitaal. Volgens Raeijmaekers (2017) moedigt groeitaal (stimulerende taal) leerlingen aan en motiveert het leerlingen om door te zetten.
De doelgroep waarvoor ik dit uitgewerkt heb, is het vierde leerjaar van mijn stageschool omdat deze klasgroep weinig geloof heeft in eigen kunnen. Deze leerlingen zouden baat hebben bij een groeigerichte gedachtegang.
De klasleerkracht van het vierde leerjaar verwacht dat de leerlingen aangetrokken zullen zijn door mijn innovatief product. Ze verwacht bij de meeste leerlingen een positieve evolutie in growth mindset te zien. Ik had dit graag zelf uitgetest maar de uittestfase heeft niet kunnen plaatsvinden omwille van het coronavirus.
Deze bachelorproef biedt een meerwaarde omdat leerlingen gestimuleerd worden om met een groeigerichte gedachtegang hun weg te vinden naar een goed welbevinden. Dit sluit aan bij ‘inclusie’, het keuzetraject waarin ik mij verdiept heb.

Maximalisatie van het welbevinden bij de prematuur door middel van van geluid, geur en gevoel

Siel Pattyn Vanmeenen
Aan de hand van een literatuurstudie werd het effect van geluid, geur en gevoel op de prematuur bestudeerd. Dit met als doel een knuffel te ontwerpen, die deze elementen bundelt.

"Tussen de kartonnen dozen met al mijn verdriet." Een retrospectief onderzoek naar inspraak en beleving van jongeren geplaatst in een residentiële voorziening.

Floor Meersdom
Een retrospectief onderzoek naar inspraak en beleving bij jongeren geplaatst in een
residentiële voorziening.

Dit retrospectief onderzoek verkent de beleving van jongeren tussen 18 en 28 jaar over
inspraakmogelijkheden binnen een residentiële voorziening en wat zij als scharniermomenten
ervaarden.

Om deze doelstelling te benaderen werd er een literatuuronderzoek gedaan, waarna er
kwalitatieve semigestructureerde interviews afgenomen zijn bij zeven verschillende
respondenten. Na deze afname werden de interviews getranscribeerd en geanonimiseerd om
hierna een biografische analyse te maken van de verhalen van de respondenten.

Uit de literatuur blijkt dat jongeren die uit huis geplaatst zijn zelden inspraak ervaren bij de
uithuisplaatsingsprocedure en tijdens de plaatsing zelf. Deze
masterproef bevestigt wat in de literatuur besproken wordt. De resultaten laten zien dat de
jongeren die deelnamen duidelijk meer betrokken wilden worden in besluitvoering omtrent
hun leven, maar dat hier meermaals geen mogelijkheid toe was.
Verder blijkt dat wanneer ze een gebeurtenis als een ‘critical moment’ ervaren dit meestal voort
komt uit daden en woorden van iemand uit de jongere zijn directe omgeving of uit eigen nood
aan het veranderen van hun leven. De omgang met deze ‘critical moments’ is altijd context-,
persoons- en tijdsgebonden.

Internet in de gevangenis: risico of opportuniteit?

Anouchka Cool
Deze masterproef onderzoekt of een toelating van internet in de Vlaamse gevangenissen een risico of opportuniteit betreft. Hiervoor werden 29 interviews afgenomen met gedetineerden en personeelsleden. Daarnaast werden ook nog gekeken welke beperkingen mogelijk waren, zoals tijdsbeperkingen, afstemming per gedetineerde.

The Psychological Needs of the Fourth Age: The Role of Ego-Integrity and Contextual Need Support in Nursing Homes

Eveline Raemdonck
Een vragenlijststudie naar het psychologisch welbevinden van rusthuisbewoners in relatie tot de gehanteerde zorgstijl met aandacht voor kwetsbaarheid en veerkracht.

Micro-transitie: het middagmaal. Een combinatie van zorg en leren

Nicky Latomme
Binnen de opleiding 'educatieve bachelor voor kleuteronderwijs' kreeg dit onderzoek het onderwerp transities toebedeeld. De transitie situeert zich op de overgang
van klas naar middag, met als focus het gebeuren in de eetzaal tijdens het middagmaal. De
ontwerpvraag luidde als volgt: ‘Hoe moet het eetmoment tijdens de middagpauze ingevuld worden
zodat er voor de kleuters ingezet wordt op zorg, leren en welbevinden?’

Mindfulness bij jonge kinderen: Hoe gaan ze om met hun emoties?

Tatjana Rens
Jonge kinderen hebben het moeilijk om op een positieve manier om te gaan met hun emoties. Mindfulness kan hen hierbij helpen waarbij er stap voor stap gewerkt wordt. Eerst gaan kinderen zich bewust worden van hun ademhaling en zintuigen om zo over te gaan naar het lichaamsbewustzijn en het omgaan met hun emoties.

‘Uit de locker!’: Een studie naar de implementatie van Queer onderwerpen in het secundair onderwijs

Steff Nellis
Deze scriptie onderzoekt hoe scholen kunnen bijdragen aan het verhogen van holebitolerantie. In dat licht worden de positie van wetgeving, onderzoek en didactisch materiaal ten aanzien van LGBTQ+ onderwerpen in het onderwijs besproken. Hoewel de literatuurstudie aanwijst dat zowel expliciete (top-down) als impliciete (bottom-up) aandacht vereist zijn om queer thema’s in secundaire scholen te promoten, stuurt dit onderzoek vooral aan op een impliciet-geïntegreerde aanpak van LGBTQ+ onderwerpen in de concrete lespraktijk.

Een beroerte overleefd, wat nu met het mentale welbevinden?

Chelsea Cle
Momenteel bieden verpleegkundigen nog onvoldoende aandacht aan de mentale gezondheid bij de verzorging van een patiëntenpopulatie. Uit onderzoek blijkt dat dit kan worden verklaard door onvoldoende kennis, competenties en attitude. Als oplossing voor dit gebrek aan educatie heb ik een signaalkaart (prototype) ontwikkeld ter ondersteuning voor de verpleegkundige met daaraan gekoppeld een stappenplan voor uiteindelijke implementatie van de signaalkaart.

Belonging als universeel ontwerp: het fundament voor de diverse school

Sofie Smets
Belonging als universeel ontwerp: het fundament voor een diverse school

Werkbaar werk - werk op jouw maat!

Jens Longueville
Deze bachelorproef onderzoekt de werkbaarheid van het werk binnen het bedrijf 'Thon Hotels Brussels' en biedt oplossingen aan inzake werkstress.

Tijdsattitudes van hedendaagse jongeren - Het verband met hechtingsrelaties van jongeren en hun ouders

Liesbeth Daenen
Ouders met een veilige hechting aan hun ouders zullen een veilige hechting met hun kinderen opbouwen. De veilige hechtingsrelatie van de jongere zal ervoor zorgen dat deze een positievere kijk heeft op het verleden, heden en de toekomst waardoor deze meer kans heeft op een gezonde psychologische ontwikkeling.

De rol van ruimte in hoe kinderen een tandartsbezoek beleven - Een methodologische en inhoudelijke verkenning in een ziekenhuis en een privépraktijk

Elfride Heylen
De thesis behandelt de ruimtelijke beleving van kinderen tussen 10 en 16 jaar oud in een tandheelkundige omgeving. Bijkomend worden de gebruikte onderzoeksmethoden geanalyseerd.

Hoe kan een leerkracht in een vierde leerjaar omgaan met mentale problemen in de klas?

Lynn Cornelis
Een onderzoek over mentaal welzijn en hoe je mentale problemen herkent bij kinderen, waaraan een lessenreeks van tien lessen uit is gevloeid over een jongen met mentale problemen die hulp zoekt via een klas.

Chemische veiligheid in middelbaar onderwijs: ondersteunende tools voor de chemieleerkracht

Nick De Wolf
De ontwikkeling van hulpmiddelen die voorkomen dat leerlingen in het secundair onderwijs in contact komen met verboden producten.