Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hutong

Sam Vanhee
Vertrekkende van een kritische analyse van vijf hutong-projecten, gaan we op zoek naar hoe we de opmerkingen van de analyse kunnen groeperen. Er lijken, doorheen de analyse vier thema's boven te drijven. Elk thema kan op zijn beurt gekoppeld worden aan drie concepten die beschreven worden door François Jullien, wiens werk de Chinese artefactentraditie uitlegt. Op die manier kunnen we als westerling Chinese architectuur gaan begrijpen en beoordelen.

"Non dée chi regna con tutti esser eguale". L'arte del comando cristiano e pagano nella "Gerusalemme liberata" di Torquato Tasso e la "Historia belli sacri" di Guglielmo di Tiro

Lies Verbaere
Deze masterthesis bespreekt het gebruik van een historiografische bron door Torquato Tasso (1544-1595) in zijn Gerusalemme liberata (1581). De thematiek van leiderschap is de rode draad.

Female Genital Mutilation: Rites and Wrongs Een schending van de mensenrechten versus een recht op cultuur.

Paulien Depickere
Ondanks de internationale veroordeling van vrouwelijke genitale verminking en talloze wetgeving die de praktijk verbiedt; blijft dit ritueel wijdverspreid in vele Afrikaanse bevolkingsgroepen. Is het verbod dat wordt opgelegd door voornamelijk westerlingen, geen schending van mensenrechten op zich? Hoe kunnen we een afweging maken tussen een schending van het recht op gezondheid en een recht op een eigen cultuur?

Refugee Existence in Lawrence Hill's 'The Illegal'

Lena Raeymaekers
Een literaire analyse van de dystopische roman van Canadees auteur Lawrence Hill waarbij getracht wordt het verband te vinden tussen tussen de roman en de actuele vluchtelingencrisis.

Vladimir Poetin door de westerse bril

Alexia Papadis
Een kwalitatieve analyse van de invloed van interculturele verschillen in non-verbale communicatie op de perceptie van Vladimir Poetin in het Westen.

FOOD SECURITY AND NUTRITION IN SOMOTO, NICARAGUA

Annelore De Boe
Geen rijst en bonen, geen leven!Vraag jij je wel eens af hoe het kan dat er genoeg voedsel is om de wereldbevolking te voeden, maar toch 842 miljoen mensen honger lijden? Wij staan er vaak niet meer bij stil want voldoende voedsel is nu eenmaal evident voor ons. Voedselzekerheid is helaas voor velen geen alledaagse realiteit!In het kader van de Bachelor na Bachelor opleiding Internationale Samenwerking Noord-Zuid (KHLeuven) trok ik zes maanden naar Somoto, een stadje in het noorden van Nicaragua.

From White Devil to White Emancipator

Lisa van der Waal
Alleen New Indian Cinema accepteert de blanke Westerse vrouwIndia, 2010. De Britse Ruth ondervindt hoe lastig het is om een normaal leven te leiden. Niet alleen is zij op zoek naar haar vermiste vader, ook het feit dat zij een van de weinige blanke Westerse vrouwen in India is brengt haar in vervelende situaties. Indiase mannen staren naar haar, nemen haar nauwelijks serieus en beroven haar van het geld dat zij verdiend heeft met het geven van ´handjobs` in een massagesalon.

Wij tegen de Anderen. Een Critical Discourse Analysis van de reproductie van globale discoursen in Vlaams televisienieuws (...)

Han Lagring
‘Hun’ terrorisme is het ‘onze’ nietVlaams televisienieuws reproduceert nog vaak globale ongelijkheden en westerse superioriteitsideeën in de berichtgeving over terroristische aanslagen, zij het vaak onbewust en onbedoeld. Dat blijkt uit een scriptie aan de Universiteit Gent.Wanneer een niet-westerse persoon of groepering een aanslag pleegt op eigen bodem, krijgt die gebeurtenis niet dezelfde media-aandacht dan wanneer een westerling een aanslag pleegt op de eigen samenleving.

Poverty at the Thai-Burmese Border. An ethnographic analysis of poverty in the Sangklaburi district

Anemone Seutin
De impact van emotionele overlevingssystemen op armoedeDit artikel geeft een beknopt overzicht van mijn veldwerk rond armoede in de Sangklaburi streek in Thailand. Sangklaburi is gelegen in het noordoosten van de provincie Kanchanaburi en grenst aan het zuiden van Myanmar, vroeger gekend als Birma.  De meerderheid van de lokale bevolking bestaat uit Birmese migranten van diverse etnische afkomst en behoort tot de tien procent armste inwoners van Thailand.In mijn veldwerk wilde ik mij concentreren op de individuele, emotionele en relationele dimensie van armoede.

Is de realisatie van leegte de ultieme sublimatie? Een vergelijkende literatuurstudie vanuit Lacaniaans - boeddhistisch perspectief

Michael De Herdt
 
Boeddhisme vanuit een westers – psychologisch perspectief.
Wij – westerlingen – hebben het altijd al moeilijk gehad om het boeddhisme te kunnen begrijpen. Onze verbeelding slaat gemakkelijk op hol als we horen over deze oude, oosterse leer. De meeste mensen hebben ooit wel eens gehoord over karma, nirvāṇa of wedergeboorte. Deze ideeën wekken al snel het idee op dat het boeddhisme een vreemde, bijgelovige religie is.

Vlaamse universiteiten als culturele werf: constructie van een bruikbaar concept voor wereldburgerschap

Ele Holvoet
                                                                 Ele Holvoet
OVER GEITEN EN UNIVERSITEITEN
 
Boeren in het zuiden steunen met eerlijke handel? Actie voeren tegen armoede? Energiezuinig leven om het klimaat te redden? U draagt geen geitenwollen sokken?
 
De samenleving verwacht nochtans dat hogeronderwijsinstellingen afgestudeerden afleveren die in staat zijn complexe mondiale vraagstukken op te lossen (ten Dam & Volman, 2007).

Oriëntaties in Midden Afrika: cultuurhistorische studie rondbeeldvorming van equatoriaal Afrika en de Arabische kwestie, via Belgische dagbladen en exploratieliteratuur. Ca. 1880-1900.

Laurent Poschet
 
 
Oriëntaties in Midden-Afrika
Cultuurhistorische studie rond beeldvorming van equatoriaal Afrika en de Arabische kwestie, via Belgische dagbladen en exploratieliteratuur. Ca. 1880-1900.
 
 
 
“This crusade, this war on terrorism is going to take a while.”Aan de vooravond van de Amerikaanse militaire invasie in Afghanistan drukt president G.W. Bush zich uit in middeleeuwse termen. Een kruistocht duidt op een missie, een onderneming met een hoger doel. Maar het roept eveneens beelden van blind fanatisme op.

Culturele Modernisatie in het Westen en de Islamwereld: Een Vergelijkende Kwantitatieve Multilevel Analyse van Moderne Waarden aan de hand van de World Values Survey

Jorre Vannieuwenhuyze
Zijn Westerlingen dan zo veel moderner dan moslims?


De relatie tussen de Islamwereld en het Westen is de laatste decennia tamelijk gespannen.  Volgens vele westerlingen beantwoordt de Islam niet aan het moderne leven.  Uit een analyse van de World Values Survey blijkt echter dat moslims en westerlingen niet zo veel verschillen als verwacht in waarden en attitudes die samengaan met modernisatie.


In de westerse landen is er een overwegend negatief beeld over de Islam en haar relatie met de moderniteit.

Traditionele Chinese geneeskunde, hoe slapeloosheid benaderen

Karin Dillen
De eerste stap.


“Een reis van duizenden kilometers begint met een enkele stap”, citaat van Lao Tze.  Ik, ik hou van het reizen…het is een levenswijze …een manier om deze planeet te beleven. Wanneer je er zelf voor kiest, wordt het prachtig…een dieet voor de “geest”… Wat wist ik, als Westers arts, over acupunctuur? Het is “iets” met naalden. Wat,nog meer? Euch… Acupunctuur, sinds de jaren zeventig in het westen doorgedrongen is voor ons westerlingen een vrij recente wetenschap in tegenstelling tot het eeuwen oude gebruik in China.

Bevreemdend voor en/of vervreemd van de samenleving? Een antropologische studie van de huidige Hare Krishna-beweging in België.

Hannelore Roos
Zegen of vloek voor de samenleving?
De Hare Krishna-beweging in België - beter bekend als ‘sekte’ - gaat de maatschappelijke toer op.
 
Wat denkt u, wanneer u mannen met kaal geschoren hoofd op een plukje haar na, gehuld in witte of oranje gewaden en vrouwen in sari, in een bonte stoet door de stad ziet trekken met cimbalen en trommels? U heeft ze misschien nog nooit gezien en kent de Hare Krishna-beweging met als centrum van de Benelux het kasteel ‘Radhadesh’ te Septon niet. U draait onverschillig uw hoofd in de andere richting? Of sluit u enthousiast bij de stoet aan?

Hoe ver is het Oosten? Het belang van cultuur voor Vlaamse bedrijven in China.

Denis Samyn
Hoe ver is het Oosten?

Het belang van cultuur voor Vlaamse bedrijven in China

 
Of het nu dankzij bestsellers zoals ‘Mr. China’ is, door ministers die oproepen tot het leren van de Chinese taal, door de uitgebreide reportages in de media, of door de talrijke handelsmissies, China is vandaag duidelijk ‘in’. Maar ondanks het potentieel blijken bedrijven die hun grenzen verleggen naar China, geconfronteerd te worden met onverwachte problemen die te maken hebben met de culturele eigenheid van het land.

Oxidatie van organisch materiaal en energieproductie bij microbiële brandstofcellen.

Peter Clauwaert
Weet u zeker dat het voortbestaan van het menselijke ras, wanneer u en iedereen die u kent er niet meer is, u echt interesseert? Dat vraagt Max Frisch zich af in zijn dagboek ‘Lastige Vragen’. Als we het huidige verbruik van energiebronnen onder de loep nemen, lijkt het of we koudweg ‘neen’ antwoorden. Après moi le déluge, of toch niet?
 
Olie in cultuur omzetten De hoofdbezigheid van alle levende wezens is ongetwijfeld het verzamelen van bruikbare energie. De mens is daar zeker geen uitzondering op.

Het einde vd Geschiedenis? Francis Fukuyama's these opnieuw ter discussie gesteld naar aanleiding van 11/09 en de globalisering

Michiel Van Oudsheusden
 
In een artikel in NRC Handelsblad beschrijft India-correspondent Anil Ramdas hoe een traditioneel Indiaas visserslied door een Amerikaanse rapartiest wordt gesampled, herschreven en vervolgens een wereldhit wordt. Omdat de nieuwe tekst obsceen klinkt en de melodie van het lied ‘gestolen’ is, wordt het nummer in India verboden. Het gevolg is dat de Indiase jeugd het massaal van het Internet downloadt om er semi-clandestien op te dansen. Althans, de jongens dansen erop, want in India mogen meisjes zelfs semi-clandestien niet dansen, roken of drinken.

Vloeiend als het stromende water: Roma in en rond Brasov (Roemenië)

Charlotte Degezelle
Roemeense haat tegenover Roma houdt aan
 
 “Neem ze maar allemaal mee naar België!”
 
“Ze hebben mijn zoon vermoord.” “Steek ze in brand!” Roemenen worden niet graag geconfronteerd met de aanwezigheid van Roma in hun land. Ze noemen hen smerig, leugenaars en bedriegers. Bij wie er wel een positief woord voor over heeft, volgt dikwijls een bezwaar. We trokken naar Roemenië om er poolshoogte te nemen.
 
Luid geschreeuw buiten de kerk van Tarlungeni.

De voormalige Sovjetunie en het Westen

Dimitri Thijskens
De voormalige Sovjetunie en het Westen

Crossculturele verschillen en interculturele communicatie

 
Tijdens de maand augustus 1991 voltrok zich één van de meest ingrijpende en tegelijk één van de meest onverwachte wendingen van de afgelopen eeuw. Een groep conservatieve sovjetleiders pleegde een staatsgreep. Zij waren het immers niet eens met het progressieve beleid van glasnost en perestroika van Mikhail Gorbatsjov. Deze gebeurtenis leidt tot de ontmanteling van de Sovjetunie en de onafhankelijkheid van de 15 sovjetrepublieken.

Is het Westen dominant in de culturele dialoog?

Cedric Heyligen
Is het Westen te dominant in de interculturele dialoog?
 
Is het nog nuttig om iets neer te schrijven over religie? Leven we niet in een tijd waarin God door veel mensen al lang dood verklaard is? Het aantal vaste kerkgangers is als het ware op één hand te tellen en steeds minder mensen voelen er iets voor om de zin van het leven bij God te zoeken. Betekent dit dat onze huidige samenleving zich in een moreel verval bevindt? Is de huidige generatie haar levensbeschouwing aan het verliezen? Het lijkt er in ieder geval op dat de westerse samenleving steeds minder haar heil zoekt bij die éné God.

De westerse harem ontluisterd

Sara Wets
De westerse harem ontsluierd
 
Fatima Mernissi onderzoekt in haar boek De Europese harem (2001) de misverstanden die leven in het Westen over de harem en de positie van de vrouw daarin. Ze ging onderzoeken hoe die verhalen rond de harem hun eigen leven leidden. En wat de achterliggende oorzaak kon zijn van het bestaan van die misverstanden. Hoe vormt het Westen zijn beeld over het Oosten? Wat gaat er mis bij die beeldvorming, of beter, welke fenomenen spelen een belangrijke rol bij het vormen van een beeld over een andere cultuur? Met één woord kunnen we dit definiëren als het oriëntalisme.