Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De begeleiding van ouders bij thuisonderwijs aan jongeren: een kwalitatieve analyse gerelateerd aan de Zelfdeterminatietheorie

Farah Rais
Dit onderzoek peilt door middel van individuele interviews naar motieven om voor thuisonderwijs te kiezen en naar factoren uit de begeleidingsstijl van huisonderwijzers die bijdragen tot de zelfdeterminatie van jongeren die thuisonderwijs krijgen.

Klas zoekt flexibele hoek: een eerste stap naar onderzoekend leren in de school

Wendy Vercaemst
Voor het integreren van onderzoekend leren in de school werd een kijkwijzer ontwikkeld die leerkrachten kunnen gebruiken in het begeleiden van hun kleuters binnen hun eigen interesses.

Zie jij in welke fase ik zit

Evi Van Weyenberg
Op welke manier kunnen begeleiders, binnen een ambulante en mobiele dienst, meer inzichten verkrijgen over de theorie van de sociaal-emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke beperking?

IM-PRO-ACTIE-F! Improvisatietheater als middel om met het beroepsprofiel van de leraar en z'n typefunctie 'De leraar als opvoeder' aan de slag te gaan

Ann de Craene
Dit praktijkonderzoek kreeg als werktitel ‘im-pro-actie-f!’ IM verwijzend naar het impliciete karakter om met deze typefunctie aan de slag te gaan. PRO-ACTIEF gezien het pro-actief kan ingezet worden. ACTIE doordat de kinderen een eigen actieve inbreng hebben. F verwijst naar de school waar ik dit onderzoek uitgevoerd heb, nl. De Feniks te Gent. En ! omwille van mijn enthousiasme

'Dit is wat ik wil' Hoe kunnen personen met een verstandelijke beperking meer inspraak hebben in hun persoonlijke handelingsplannen

Evelien De Hert
Een zoektocht naar een manier om samen met de cliënten met een verstandelijke beperking inspraak te geven in hun persoonlijke handelingsplannen en toekomst.

Introductie van de methodiek 'Nieuwe Autoriteit' en 'Geweldloos Verzet' van Haim Omer in het dagelijks handelen van opvoeders

Annelies Delmel
 ‘Nieuwe Autoriteit’: ouders, opvoeders of leerkrachten zijn de cliënten‘In mijn tijd hadden ouders nog gezag.’ ‘Vroeger hadden kinderen nog respect voor hun ouders.’ Tegenwoordig hoor je vaak zo’n uitspraken van mensen uit de vroegere generaties. De ouders van vandaag vertrekken vanuit andere waarden bij het opvoeden van hun kinderen, nl. liefde, aanmoediging en vrijheid. Hadden opvoedingsfiguren vroeger inderdaad meer gezag? Is er in onze huidige maatschappij voldoende draagvlak om terug te gaan naar de autoritaire opvoedingsstijl of is de hedendaagse manier van opvoeden beter?

Een uitnodiging tot sociale integratie - Maatschappijgerichte activiteiten bij langdurig psychiatrische cliënten

Kim Vermeiren
“I don't even remember the season. I just remember walking between them and feeling for the first time that I belonged somewhere.” ― The Perks of Being a Wallflower van Stephen ChboskyVermaatschappelijking van de zorg is een actueel thema binnen de geestelijke gezondheidszorg. In de toekomst zal men werken aan minder en kortere residentiële opnames waardoor de cliënt, indien mogelijk, in zijn thuissituatie zal verblijven en herstellen. Zo ver is het echter nog niet.

Vrolijke vrienden, dat zijn wij!

Louise Körmöczi Louise Körmöczi
‘Vrolijke Vrienden, dat zijn wij!’Over het samen muziek maken met ouderen in een Woonzorgcentrum Gedurende enkele weken maakte ik samen met een 17-tal ouderen actief muziek in een Woonzorgcentrum. Dit deed ik gedurende mijn stageperiode, in het kader van mijn laatste jaar in de opleiding ‘Professionele Bachelor in de Orthopedagogie’. Tijdens deze stageperiode stond ik in het animatieteam en organiseerde ik dagelijks activiteiten, waaronder kookactiviteiten, creatieve activiteiten,...Ik onderzocht welk effect muziek kan hebben op de ouderen, met of zonder dementie.

Guatemala in beweging, Sherborne Development Movement met de oudste kleuters

Annelore Peeters
Guatemala in beweging, Sherborne Development Movement met de oudste kleuters
Rollen, kruipen, lopen, hinkelen,… Er bestaan wel tientallen manieren om je voort te bewegen.  We kunnen met ons lichaam veel meer dan we zelf denken! Oefeningen alleen, per twee en soms zelfs met de hele groep! Elkaar eens lekker verwennen, samenwerken met je vriendjes, over en onder elkaar heen klauteren, … Het kan allemaal tijdens de bewegingssessies van V. Sherborne!
Misschien klinkt het bovenstaande stukje tekst u wel aanlokkelijk.