Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Brand halo effect in termen van gezondheidspercepties naargelang het type huismerk

Shaldeen Somers
Deze masterproef onderzoekt het brand halo effect bij consumenten. Hierbij wordt rekening gehouden met het type huismerk en verschillende beïnvloedende factoren.

Gerecycled of niet-gerecycled plastic? Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van verpakkingsmateriaal op natuurlijkheids-, gezondheids- en kwaliteitsperceptie en aankoopintentie.

Sarah Hofman Griet De Vrieze
Dit onderzoek gaat na welke invloed gerecycled plastic uitoefent op enerzijds kwaliteits-, natuurlijkheids- en gezondheidsperceptie en anderzijds op aankoopintentie. Deze invloed wordt onderzocht op twee niveaus, zijnde verpakkings- en productniveau. Verder maakt dit onderzoek een onderscheid tussen een neutraal, gezonder gepercipieerd snack, zijnde een mueslireep, en een ongezond gepercipieerd snack, zijnde een chocoladereep.

De impact van het front-of-pack Nutri-Score voedingslabel op de gezondheidsperceptie en aankoopintentie: een vergelijking tussen A-merken en Private Labels

Eva Heeremans
De invloed van de Nutri-Score op de gezondheidsperceptie en de aankoopintentie wordt nagegaan aan de hand van een online enquête bij Vlaamse volwassenen. Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten de gezondheid van producten beter kunnen inschatten en dat ze de intentie hebben om meer gezonde producten te kopen onder invloed van de aanwezigheid van de Nutri-Score. Verder worden eventuele invloeden van het soort merk waarop de Nutri-Score geplaatst wordt onderzocht. Er konden echter geen significante verschillen gevonden worden tussen A-merken en private labels. Hoe dan ook zijn de resultaten veelbelovend en dit maakt de Nutri-Score op dit moment een waardig kandidaat om als enig verplicht Europees front-of-pack voedingslabel ingevoerd te worden.