Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Executieve functies

Marthe Vanmeerhaeghe
Executieve functies hebben een grotere invloed in het onderwijs dan we zouden denken. Maar wat zijn executieve functies? Hoe kan ik deze inzetten in de klas? Hoe kan ik de executieve functies van kinderen trainen? Hier probeerde ik een antwoord op te vormen.

Welke executieve functies moeten de cognitief sterk functionerende leerlingen op de Kleine Icarus verder ontwikkelen om demotivatie, onderpresteren en op lange termijn schooluitval tegen te gaan?

Emma Paris Y Lopez
Ik ga in op de ontwikkeling van de executieve functies van de cognitief sterk functionerende leerlingen met als doel deze in kaart te brengen, kinderen hierin te trainen en coachen.

Ervaringen van mondhygiënisten in Vlaanderen omtrent hun professionele activiteiten: een kwalitatief onderzoek

Sarah Van Den Berghe
Een kwalitatief onderzoek over de ervaringen van Vlaamse mondhygiënisten hun werkomstandigheden.
Op basis van één-op-één semigestructureerde interviews werd een steekproef van veertien mondhygiënisten bevraagd over zes thema's, waaronder werksetting en takenpakket.

Effortful control als modererende factor tussen reactieve temperamentsfactoren en psychopathologie bij psychogeriatrische patiënten

Camille Testaferrata
De duale procestheorie stelt dat psychopathologie voortkomt uit een onevenwicht tussen het regulatieve (Effortful Control; EC) en reactieve (Behavioral Inhibition System; BIS en Behavioral Activation System; BAS) temperament, waarin EC een doorslaggevende rol speelt in het al dan niet ontwikkelen van psychopathologie. De duale procestheorie wordt nagegaan en bevestigd bij psychogeriatrische patiënten.

COMPUTATIONAL MODEL COMPARISON IN THE TWO-STEP DECISION-MAKING TASK

Frederik De Spiegeleer
Een veelgebruikte taak om beter te verstaan hoe mensen gebruik maken van doelgericht en gewoontegedrag werd recentelijk gesuggereerd niet optimaal te zijn om de balans tussen doelgericht en gewoontegedrag te meten. Wij wilden testen of dit het geval is en of we het gedrag in de taak beter kunnen begrijpen op een andere dimensie van gedrag. Het huidige onderzoek toont aan dat dit werkelijk het geval is en kaart aan dat toekomstig onderzoek een aantal factoren in rekening moet houden wanneer ze deze taak willen gebruiken.

Met de loep op onderzoek in de groene buitenruimte - Het kinderlabo in actie

Sarah Kestemont
Als kleuterleerkracht openstaan voor de ruimte die een kind nodig heeft om op onderzoek uit te gaan en vragen te stellen in de groene buitenruimte, blijkt soms makkelijker gezegd dan gedaan. Het is overduidelijk een proces waar je ook als professional in moet groeien.
Iedere kleuterleerkracht wil uiteraard die onderzoekende houding stimuleren bij deze leeftijdsgroep, maar meer dan anders betekent het afstappen van het traditionele uitwerken van thema’s en vooral durven openstaan voor het onbekende...

Kinderbuddy's

Elien van Veen Kaat De Saegher
Het uiteindelijke doel van dit praktijkonderzoek bestond erin om de kennis bij kinderen rond het
ouder worden te verruimen en de huidige stereotypering te achterhalen. Om hier een antwoord op
te kunnen geven werd er gebruik gemaakt van de literatuurstudie, enkele opdrachten, het gezelschapsspel
‘Geborgen Zorgen’ en de aanvullende “inleefdag”. De onderzoekers fungeerden als coördinatoren
tijdens een opgedragen samenwerkingssessie of spelsituatie met kinderen en ouderen.

De modererende rol van executief functioneren op de relatie tussen emotieregulatie en psychopathologie bij jonge adolescenten

Ine Verbiest
De adolescentie is een kwetsbare periode voor de ontwikkeling van psychopathologie. Daarnaast zijn psychische problemen tijdens deze periode sterk nadelig voor de jongere in kwestie, zowel op korte als lange termijn. Deze masterproef onderzoekt de modererende rol van executief functioneren op de relatie tussen emotieregulatie en psychopathologie bij jonge adolescenten.

Verstandig Zelfstandig.

Robbe Wauman
Voor het bevorderen van zelfstandigheid bij leerlingen van de derde graad is het belangrijk dat een leerkracht aandacht geeft aan alle executieve functies (voornamelijk aan cognitieve flexibiliteit en probleemoplossend denken). Binnen de klasorganisatie kan een leerkracht een aantal zaken aanpassen zodat de omgeving zelfstandigheid beter kan stimuleren.

Actieve openbaarmaking van de inspectieverslagen als stimulans tot kwaliteitsverbetering in de Vlaamse voorschoolse kinderopvang.

Kevin De Gruyter
Met de actieve openbaarmaking van de inspectieverslagen van de Vlaamse kinderopvang in het vooruitzicht, gaat de masterproef na hoe de kwaliteitsverbeterende eigenschap van de online publicatie van de verslagen wordt beschreven in de literatuur en welke praktische lessen hieruit kunnen worden getrokken voor het team kinderopvang van Zorginspectie..

Gegevensbescherming in mobile wallets

Johan Peeters
Ik onderzocht hoe de Europese wetgever omgaat met de privacy-risico's die zich in mobile wallets stellen. Sinds de betalingsdienstenrichtlijn moeten banken de rekeningen van hun klanten openstellen aan Fintechs, die op vraag van hun gebruikers betalingen uitvoeren. Deze wetgeving is echter niet helemaal in overeenstemming met GDPR.

Zit er een wiskundig kritische geest in de boekentas van de toekomstige leerkracht kleuteronderwijs?

Wim Mees
Enerzijds proberen we inzicht te verkrijgen in de kritische en creatieve bagage van tweedejaarsstudenten kleuteronderwijs tegenover vier wiskundige activiteiten. Anderzijds onderzoeken we met een online enquête hoe leerkrachten kleuteronderwijs hun kleuters laten kennismaken met wiskunde en wat zij als makkelijk en moeilijk ervaren.

Doelgerichte afgifte van medicatie bij leverkanker: modelleren van de impact van tumoren op de partikelverdeling in een patiënt-specifieke cirrhotische lever

Tim Bomberna
Het hoofdonderwerp van deze masterproef is doelgerichte en plaatselijke afgifte van medicatie bij leverkanker. Het transport van medicijnen doorheen de leverbloedvaten wordt aan de hand van computermodellen onderzocht.

Onderzoek naar het gebruik van overtuigingstechnieken in een mobiele leeromgeving om school burn-out aan te pakken / Investigating the Use of Persuasive Techniques in a Mobile Learning Environment to Tackle School Burnout

Hassan Haddouchi
Het probleem van school burn-out bij tieners is een uitdaging voor onze samenleving. In deze scriptie werd onderzocht hoe men op een ethische wijze een technologie kan ontwerpen die inspeelt op de hersenwerking van tieners die lijden aan een burn-out, opdat we ze op een positieve wijze kunnen motiveren om te leren en zich te ontwikkelen.

Developmental Transformations en stotteren

Bo Tuts
In deze bachelorproef wordt onderzocht of de dramatherapeutische methode Developmental Transformations kan bijdragen tot het tolereren van controleverlies bij stotteren. Dit gebeurt aan de hand van een literatuurstudie en een praktijkonderzoek bij kinderen die stotteren met lagere schoolleeftijd.

Effectiviteitsonderzoek van een EF-training in het kleuteronderwijs: de ontbrekende schakel in de strijd tegen de gevolgen van kansarmoede?

Bo De Baene Lien De Marie
Effectiviteitsonderzoek van de eerste Vlaamse training voor executieve functies in de kleuterklas. Deze scriptie wil een bijdrage leveren aan de internationale literatuur die pleit voor het belang van vroege EF-interventies voor alle kleuters en voor kansarme kleuters in het bijzonder, met als ultieme doel gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen.

Inernet en social mediagebruik door zelfstandige retail ondernemers van Maastricht

Sven Jongen
Situatieanalyse van het huidig internet- en social mediagebruik door zelfstandige retailondermemers in Maastricht. Wat zijn de voorspellingen en welke trends zijn er en in hoeverre daarin voorop dan wel achterop gelopen wordt.

De Belgische federale en regionale fiscaliteit na de zesde staatshervorming: et maintenant, on va où?

Servaas Pylyser
De Zesde Staatshervorming is op financieel en fiscaal vlak een onafgewerkt product. Welke Belgische en Europese regels dient men na te leven bij een toekomstige optimalisatie? Hoe kan een nieuwe staatshervorming de fiscale autonomie van de gewesten verder uitgebreiden?

Dringend hulp nodig? Vraag raad aan een toegankelijke en betrouwbare collega!

Hanne Verbraeken
Literatuur omtrent het leren van werknemers, biedt meer en meer bevestiging voor het feit dat hulpzoekgedrag een positieve invloed kan hebben op de prestaties van werknemers én dat het een sociaal proces is. Verschillende onderzoekers stellen echter dat nog te weinig geweten is over de relationele kenmerken die hulpzoekgedrag faciliteren. Met deze studie dragen we bij tot dit tekort. We onderzoeken immers het effect van een aantal relationele kenmerken op het hulpzoekgedrag van werknemers in hun netwerk. Uit voorgaand onderzoek blijkt dat ‘zicht hebben op kennis van’, ‘vertrouwen hebben in’ en ‘toegang hebben tot’ een mogelijke hulpbieder een positieve invloed hebben op de frequentie van het hulpzoekgedrag. Daarnaast zou het hiërarchische verschil tussen hulpzoeker en –bieder een effect hebben op de hoeveelheid hulpzoekgedrag. Daarenboven suggereert de literatuur om naast de frequentie ook de kwaliteit van de geboden hulp te monitoren. Ook op dit vraagstuk bieden we met deze studie een antwoord. We gaan na of er een positief effect is van de relationele kenmerken op de kwaliteit van de geboden hulp. De methodologie die we hierbij hanteren, is gebaseerd op de principes van de sociale netwerk analyse. We verzamelden sociale netwerk data via vragenlijsten bij 85 zorgverleners van één woonzorgcentrum. We testten de beide modellen vijf keer, op organisatie- en afdelingsniveau. Resultaten tonen aan dat collega’s inderdaad veel hulp vragen aan elkaar, maar niet zomaar bij de eerste de beste. Uit de studie blijkt immers dat de perceptie van de respondenten op ‘vertrouwen hebben in’ en ‘toegang hebben tot’ een mogelijke hulpbieder zowel de frequentie als ook de kwaliteit van het hulpzoekgedrag bevorderen. Hulp van iemand waarvan de respondent ‘weet wat hij weet’ en van iemand in een ‘hogere positie’ levert daarnaast ook meer kwaliteit op. Als werkgever investeren in werkrelaties tussen collega’s blijkt dus de moeite waard.

To school or not to school: Jonge moeders over omgevingsfactoren die ertoe doen

Rigoberta Mejia Sian
“Ik gedraag me thuis als een moeder en op school als een leerling”Jonge moeders; bijna iedereen heeft er een beeld bij. Tv-programma’s over meisjes die jong zwanger zijn geraakt zoomen in op de vaak turbulente wereld van jong moederschap. De komst van een kind verandert inderdaad veel. Jonge moeders staan voor moeilijke keuzes die een grote impact kunnen hebben op de rest van hun leven. Eén van die beslissingen is het al dan niet naar school blijven gaan tijdens en na de zwangerschap. Ouders, partner en vrienden, maar ook leraren op school kunnen hen hierbij ondersteunen.

Is daar een app voor?!

Marijke Meersman
Een applicatie als therAPPeut?Smartphones spelen in toenemende mate een rol in onze samenleving. De apps die je erop terugvindt, worden in overvloed gemaakt en helpen je met plannen, foto’s bewerken, ontspannen, navigeren, talen leren, sporten… Je kan er kortom alle richtingen mee uit. Ze vervangen kookboeken, fotoalbums, gezelschapsspelletjes en nog veel meer. Maar vervangen ze binnenkort ook een therapeut?In haar bachelorproef is Marijke Meersman (opleiding Toegepaste Psychologie van Thomas More) op zoek gegaan naar apps.

The effect of trauma and daily stressors on executive and emotion control: a study in North-Ugandan teenage boys

Rose Baudoncq
Executief functioneren - wablief?!Toch misschien een uitweg uit de negatieve spiraal voor stressbeladen, getraumatiseerde Oegandese weeskinderen Of those children who survived, “4-5 million were disabled, 12 million left homeless,more than 1 million orphaned or separated from their parents and some 10 millionpsychologically traumatised” in the last 10 years of warfare (Unicef, 1996, p13). Oeganda kende meer dan 2 decennia een vreselijke burgeroorlog.Het effect van deze langdurige stresssituatie kan niet onder woorden worden gebracht.We ondernemen een poging om een tip van de sluier op te licht

Collegiale observaties en feedback in het Vlaams secundair onderwijs: een exploratieve studie naar de percepties en ervaringen

Brent Philipsen
Hoe kunnen leraren van elkaar leren?“Dat is eigenlijk het belangrijkste punt van heel dit project, dat ik echt wel ineens een heel andere manier van aanpak hanteer in het eerste jaar dan voordien.”Leraren die hun collega’s observeren en feedback geven: wat zegt de literatuur?Allereerst biedt het observeren van een collega leraar een duidelijke meerwaarde tegenover enkel het spreken over het klasgebeuren, zoals dit vaak het geval is tijdens de pauzes.

Analyse des différences entre interprètes masculins et féminins au Parlement européen en termes de décalage

Eva Baes
 Simultaan tolken: nog een verschil tussen mannen en vrouwen?Al generaties lang worden er discussies gevoerd over de stereotypen van en de verschillen tussen mannen en vrouwen. Vooral in de loop van de laatste jaren heeft dit gespreksonderwerp de weg naar de populaire media gevonden. Het zal u wellicht niet verbazen dat er ook op taalvlak duidelijke verschillen tussen mannen en vrouwen bestaan.

Zelfleiderschap. Oplossingsgerichte methodiek door visuele confrontatie met bewustwording

Desmet Steffi
Equicoaching is een vorm van ervaringsgericht leren met behulp van oefeningen naast het paard en vraagstelling. Het is een manier om mensen te begeleiden naar gedragsverandering.Equicoaching stelt vast dat men binnen de hulpverlening vaak botst op enkele moeilijkheden zoals de kern van de hulpvraag niet kunnen achterhalen, een weerstand opmerken wanneer de cliënt over zichzelf moet praten, een sterke focus op het probleem, op het negatieve en op het verleden. Als oplossing hiervoor past Equicoaching een innoverende en efficiënte methodiek toe.